Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Vågar man ens söka Lund? Vill inte stå i augusti utan någon bostad.

Klart det är lönt! För det första har du prioritet hos AFB när du väl blivit antagen och de flesta jag känner som pluggar här men är från sthlm, norrland och Öland fick bostad. Sen har du även alla kranskommuner (Veberöd, Dalby, Malmö, Arlöv, Åkarp, Hurva, Eslöv, Höör, Genarp, Lomma och Hörby) som ligger cirka 10-30 minuter från Lund. Dessutom så finns det en stor mängd privatpersoner som hyr ut bostäder och soffor. Jag har själv plats nummer 1-5 i kön efter fem månader i kön och då är jag helt utan novischförtur. Hör gärna av dig om du hamnar i Lund så kan jag höra med folk jag känner i Lund och i värsta fall kan vi nog gå splitties på mitt korridorrum om det bara rör sig om någon vecka.
Min erfarenhet är för övrigt att de som misslyckas med att hitta bostad när de flyttar till Skåne oftast är folk som vill bo i centrum av Lund och som inte är villiga att betala för sig. I de mindre orterna jag nämde så händer det för det mesta att bostäderna står tomma och att man i vissa fall har brist på folk som vill bo där. Det kanske inte är en helt optimal lösning men om det står mellan att bo i Åkarp (fem minuter med tåg) eller ge upp en läkarplats vet jag vad jag hade valt!