2012-03-05, 01:09
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witch-King
Router?

Jag bor på nation och jag får internet via ett ethern-uttag, dock så måste jag manuellt skriva in på kontrollpanelen och konfigurera IPv4 manuellt och skriva in ip, gateway, nätmask osv enligt instruktioner som jag har fått i samband med inflyttningen, för att få internet att fungera.

Min fråga är nu om det går att koppla detta ethern-uttag till en router, så jag får trådlöst internet och kan utnyttja internet samtidigt trådlöst på flera enheter, xbox och mobil t.ex.

Ja, det skall inte vara något problem.
Citera
2012-03-05, 17:01
Medlem
Deleteriouss avatar
Jag har en bra bild över hur svårt det är att få bostad i Uppsala. Kan någon förklara hur svårt det är att få tak över huvudet i Lund om man nu ska plugga där? Är bostadssituationen betydligt värre i Lund än i Uppsala? Eller är den bättre? Finns det en god chans att få egen hyresrätt?
Citera
2012-03-05, 17:27
Medlem
Lepiduss avatar
Jag vet inte hur det ser ut i Uppsala men situationen är väldigt dålig i Lund. Har du inte tur med novischlotteriet så är det ett helvete. Känner många som har fått sova i tält eller på någons soffa de första månaderna i Lund. Och att få tag i ett hyreskontrakt i första hand är väl i princip omöjligt.
Citera
2012-03-05, 21:45
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Jag har en bra bild över hur svårt det är att få bostad i Uppsala. Kan någon förklara hur svårt det är att få tak över huvudet i Lund om man nu ska plugga där? Är bostadssituationen betydligt värre i Lund än i Uppsala? Eller är den bättre? Finns det en god chans att få egen hyresrätt?

Hur definierar du "egen hyresrätt"? Förstahandskontrakt via AFB bör du ha inom 1.5 år. Du kan, vi aktivt engagemang, få det snabbare via nation. Att få försthandskontrakt via privat hyresvärd är i princip omöjligt utan kontakter.
Citera
2012-03-05, 23:23
Medlem
Om jag fattat så kan man alltså inte ställa sig i kö förrän tidigast i sommar?
Citera
2012-03-06, 00:22
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Om jag fattat så kan man alltså inte ställa sig i kö förrän tidigast i sommar?

Om det gäller afb.se: svar ja.
Citera
2012-03-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Om det gäller afb.se: svar ja.
Är det den största eller? Jag har ingen studentbostad eller står inte i kö någonstans. Ev landar jag i Lund, är jag körd?
Citera
2012-03-06, 01:14
Medlem
Citat:
Är det den största eller? Jag har ingen studentbostad eller står inte i kö någonstans. Ev landar jag i Lund, är jag körd?
Negro please, jag ställde mig i bostadskö (AFB) samma sommar som jag sökte till Lunds Universitet & blev tilldelad korridorsrum/fick korridorsrum innan skolan började.

Nu hade jag iofs väldigt mycket tur också men ge inte upp hoppet!
Citera
2012-03-06, 10:21
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Negro please, jag ställde mig i bostadskö (AFB) samma sommar som jag sökte till Lunds Universitet & blev tilldelad korridorsrum/fick korridorsrum innan skolan började.

Nu hade jag iofs väldigt mycket tur också men ge inte upp hoppet!
Du vann i novischlotteriet? Hur stor är egentligen konkurrensen, d v s hur mycket tur hade du? Inbillar mig att den är stor och att du hade hyfsat mycket tur.
Citera
2012-03-06, 12:07
Medlem
Lepiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Du vann i novischlotteriet? Hur stor är egentligen konkurrensen, d v s hur mycket tur hade du? Inbillar mig att den är stor och att du hade hyfsat mycket tur.

Jag skulle säga att han hade mycket tur. Själv fick jag bostad via afb, och då ett korridorsrum, först efter 1,5 år.
Citera
2012-03-06, 13:38
Medlem
Vågar man ens söka Lund? Vill inte stå i augusti utan någon bostad.
Citera
2012-03-06, 14:08
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Vågar man ens söka Lund? Vill inte stå i augusti utan någon bostad.
Klart det är lönt! För det första har du prioritet hos AFB när du väl blivit antagen och de flesta jag känner som pluggar här men är från sthlm, norrland och Öland fick bostad. Sen har du även alla kranskommuner (Veberöd, Dalby, Malmö, Arlöv, Åkarp, Hurva, Eslöv, Höör, Genarp, Lomma och Hörby) som ligger cirka 10-30 minuter från Lund. Dessutom så finns det en stor mängd privatpersoner som hyr ut bostäder och soffor. Jag har själv plats nummer 1-5 i kön efter fem månader i kön och då är jag helt utan novischförtur. Hör gärna av dig om du hamnar i Lund så kan jag höra med folk jag känner i Lund och i värsta fall kan vi nog gå splitties på mitt korridorrum om det bara rör sig om någon vecka.

Min erfarenhet är för övrigt att de som misslyckas med att hitta bostad när de flyttar till Skåne oftast är folk som vill bo i centrum av Lund och som inte är villiga att betala för sig. I de mindre orterna jag nämde så händer det för det mesta att bostäderna står tomma och att man i vissa fall har brist på folk som vill bo där. Det kanske inte är en helt optimal lösning men om det står mellan att bo i Åkarp (fem minuter med tåg) eller ge upp en läkarplats vet jag vad jag hade valt!
Senast redigerad av eradico 2012-03-06 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in