2012-01-03, 14:18
Medlem
Har möjlighet att flytta in i en centralt belägen lägenhet i Malmö och vore verkligen skönt att slippa bo inneboende vilket jag gör för närvarande. Någon med lite erfarenhet om hur det är att bo i Malmö som student, känner inte en kotte där utan bara folk i Lund, hur enkelt är det att pendla (finns det inget billigare än 500kr i månaden?). För tillfället ser det dessutom ut som att jag kommer behöva dela lägenheten med någon random, hur lätt borde det vara att ragga upp någon student att bo centralt i Malmö, och kan jag på något sätt få dom att betala hyra även under sommarn.

Nu blev det kanske lite rörigt, men hjälp vore verkligen riktigt snällt!
Senast redigerad av 2pi 2012-01-03 kl. 15:04.
Citera
2012-01-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Jag tror, om jag kommer ihåg rätt, att det bara är ett förbestämt antal bostäder som erbjuds med novischförtur. Det vill säga, inte till ett datum. Utan det tar slut efter en viss mängd bostäder med novischförtur har gått ut till novischer. Intressant nog står det inget alls om detta på deras hemsida.

Så om du vill ett säkert svar rekommenderas telefonsamtal eller besök på Sparta. Lycka till

Tack för hjälpen, uppskattas!
Citera
2012-01-04, 03:08
Medlem
Coopahs avatar
Kan man på något vis förbereda sig inför en ev.flytt till Lund i höst? Jag vill plugga där men är osäker på att jag kommer in.
Citera
2012-01-04, 18:07
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2pi
Har möjlighet att flytta in i en centralt belägen lägenhet i Malmö och vore verkligen skönt att slippa bo inneboende vilket jag gör för närvarande. Någon med lite erfarenhet om hur det är att bo i Malmö som student, känner inte en kotte där utan bara folk i Lund, hur enkelt är det att pendla (finns det inget billigare än 500kr i månaden?). För tillfället ser det dessutom ut som att jag kommer behöva dela lägenheten med någon random, hur lätt borde det vara att ragga upp någon student att bo centralt i Malmö, och kan jag på något sätt få dom att betala hyra även under sommarn.

Nu blev det kanske lite rörigt, men hjälp vore verkligen riktigt snällt!
Finns mycket för och nackdelar med att bo i Malmö, beror helt på hur mycket involverad i studentlivet du vill vara. Är du ung, singel och ny i Lund kommer det nog nästan bara att vara jobbigt att bo i Malmö. Är du däremot lite äldre, kan tänka dig att extrajobba, uppskattar sådant som lite större städer erbjuder, har flickvän och således slipper sena nattåg hem. Så är det ju lugnt.
Tvärtemot vad man kan tro här på FB är Malmö en rätt trevlig och vibrerande stad, och då är jag själv från Stockholm.
Det är ju bara en kvart med tåg och de går (nästan) dygnet runt, sju dagar i veckan. Men har man en "ung student"-livsstil blir det fortfarande drygt.
Beroende på hur hög hyra det blir att dela kan du nog hitta någon som vill dela med dig. Student eller ej. Enklare att hitta någon som vill betala på sommaren om de inte är studenter, utan t.ex. jobbar i stan eller CPH.
Citera
2012-01-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coopah
Kan man på något vis förbereda sig inför en ev.flytt till Lund i höst? Jag vill plugga där men är osäker på att jag kommer in.
Skadar inte att ställa sig i kön hos LKF och liknande.

Här har du bra länkar. En bit ner finns mer studentinriktade länkar.
http://www.jagvillhabostad.nu/index....pid=88&tid=251
Citera
2012-01-05, 15:52
Medlem
Vilken är den bästa nationen att bo på i Lund? (Kanske kräver en egen tråd?) Jag bor redan i Lund å har läst ett halvår. Men jag skulle vilja bo på en nation, vilken är lättast att få boende i? Vilken har trevligast och socialast människor? Vilken ligger bäst till(oberoende på vad man läser).
Citera
2012-01-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakemutt
Vilken är den bästa nationen att bo på i Lund? (Kanske kräver en egen tråd?) Jag bor redan i Lund å har läst ett halvår. Men jag skulle vilja bo på en nation, vilken är lättast att få boende i? Vilken har trevligast och socialast människor? Vilken ligger bäst till(oberoende på vad man läser).

De största nationerna med flest rum/lägenheter är de som man lättast får ett boende på. Iallafall som ny och utan några kontakter på nationen, så malmö och lund skulle jag säga. Annars tror jag Kalmar nation har ett boende ute på västra som det kan vara lätt att få ett boende då de ofta har mycket utbytesstudenter. Fast då gäller det såklart att vara aktiv innan terminsstarten.

Trevligast och socialast? Jag säger så här: oavsett vilken nation du hamnar på kommer du träffa sjukt trevliga och sociala människor, engagerar du dig också på nationen i deras olika utskott kommer du ha sjukt kul. Oftast är de som engagerat sig galet trevliga och lättsamma.

Läge? Specificera mera vad som är ett bra läge, nära centralen? Nära en bra matbutik eller centrum? Nära till skolan?
Citera
2012-01-06, 01:13
Medlem
Jag blev förra terminen uppringd och erbjuden boende på wermlands utan att ens vara med i nationen så prova där.
Citera
2012-01-06, 02:11
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2pi
Jag blev förra terminen uppringd och erbjuden boende på wermlands utan att ens vara med i nationen så prova där.
Ja, kontakta nationer som det inte går så bra för och verka väldigt engagerad och sugen på att komma in i verksamheten. Kalmars, Wermlands och Blekingska hade jag kört på. Helst Blekingska eftersom de faktiskt är riktigt bra och gör bra grejer. Hade de legat mer centralt hade de sannolikt gått skitbra nuförtiden.
Citera
2012-01-07, 18:31
Medlem
Finns det något vandrarhem eller dylikt som är öppet nu? Såg att Tåget var stängt till februari. Flyttar på måndag och har inget boende så det börjar bli lite stressigt...
Citera
2012-01-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Finns det något vandrarhem eller dylikt som är öppet nu? Såg att Tåget var stängt till februari. Flyttar på måndag och har inget boende så det börjar bli lite stressigt...

Vet inte om någon av dessa är tillgängliga nu, men kan vara värt att kontakta: http://www.lund.se/Turist--kongress/...rumsuthyrning/
Citera
2012-01-07, 22:19
Medlem
Någon som bo på Delphi och vet vart man byter propparna?? Är de i lägenheten??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in