2012-01-24, 10:55
Medlem
Lepiduss avatar
Hur stora lägenheter har afb? Finns det t.ex. 5or? Har kollat runt på hemsidan men inte hittat något.
Citera
2012-01-24, 13:12
Medlem
Har precis fått kontrakt på Ulrikedal.

Min fråga är: Kan jag ställa mig i kö igen samma dag som jag skrivit under ett kontrakt och skickat intyg?
Citera
2012-01-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lepidus
Hur stora lägenheter har afb? Finns det t.ex. 5or? Har kollat runt på hemsidan men inte hittat något.

Kanske någon enstaka, men jag har aldrig sett större än fyror.
Citera
2012-01-24, 15:58
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lepidus
http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Vara-bostader/Alla-Omraden/

Citat:
Ursprungligen postat av Cab00se92
Har precis fått kontrakt på Ulrikedal.

Min fråga är: Kan jag ställa mig i kö igen samma dag som jag skrivit under ett kontrakt och skickat intyg?
Ja, det kan du.
Citera
2012-01-24, 18:56
Medlem
Hej fellow Lunda-Fbare! Har lite funderingar jag behöver lufta.

Jag har snart stått i AFB-kön tillräckligt länge för att kunna få en lägenhet. Har bott i korridor ett tag och visst, det är trevligt, men längtar efter ett eget kök med en egen kyl/frys och sådär. Det som får mig att tveka är att jag har riktigt låg hyra nu (under 3000), och en etta på tex Delphi ligger på 4000+. Å andra sidan - med högre hyra får man också högre bostadsbidrag. Enligt FK's preliminära beräknare (http://pbb.forsakringskassan.se/bob/...terIn.do#start) är bidraget på 1100/mån för en etta med 4100 i hyra. Det är viss skillnad mot de 100 kr i månaden jag får nu, och skulle ju i princip täcka upp största delen av hyresökningen vid en eventuell flytt. Stämmer detta verkligen, eller glömmer jag något? Känns nästan för bra för att vara sant!

(Tycker personligen det känns lite vrångt att ju finare man bor, desto mer bidrag får man. Men man får väl anta att det bestämts av folk som har mer insikt i frågan än en själv.)

Oh, and one more thing...Köken i de flesta ettor är sk "pentrys". Någon som vet vad det innebär? Misstänker att dessa saknar ugn, stämmer detta? Lite surt isåfall.

Någon som vill komma med input? Skulle uppskattas mycket
Citera
2012-01-24, 19:42
Medlem
Lepiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillardisk
Hej fellow Lunda-Fbare! Har lite funderingar jag behöver lufta.

Jag har snart stått i AFB-kön tillräckligt länge för att kunna få en lägenhet. Har bott i korridor ett tag och visst, det är trevligt, men längtar efter ett eget kök med en egen kyl/frys och sådär. Det som får mig att tveka är att jag har riktigt låg hyra nu (under 3000), och en etta på tex Delphi ligger på 4000+. Å andra sidan - med högre hyra får man också högre bostadsbidrag. Enligt FK's preliminära beräknare (http://pbb.forsakringskassan.se/bob/...terIn.do#start) är bidraget på 1100/mån för en etta med 4100 i hyra. Det är viss skillnad mot de 100 kr i månaden jag får nu, och skulle ju i princip täcka upp största delen av hyresökningen vid en eventuell flytt. Stämmer detta verkligen, eller glömmer jag något? Känns nästan för bra för att vara sant!

(Tycker personligen det känns lite vrångt att ju finare man bor, desto mer bidrag får man. Men man får väl anta att det bestämts av folk som har mer insikt i frågan än en själv.)

Oh, and one more thing...Köken i de flesta ettor är sk "pentrys". Någon som vet vad det innebär? Misstänker att dessa saknar ugn, stämmer detta? Lite surt isåfall.

Någon som vill komma med input? Skulle uppskattas mycket

Betyder inte pentry bara att det är litet och kompakt? Inte att allt inte finns utan att allt bara är mindre och mer ihoptryckt är normalt.
Citera
2012-01-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillardisk

Pentryt är utrustad med allt man kan tänkas behöva. Speciellt ettorna på Delphi! De har nyligen renoverats och har t.om fullhöjd kyl/frys och spis med fyra plattor. (Två plattor är vanligare i ettor annars!)
Citera
2012-01-24, 21:41
Medlem
ÅH, Just det. När du räknar ut bostadsbidrag - kommer du ihåg att räkna på 12-månaders hyra då? (En del ettor har 9månadershyra. Försäkringskassan räknar på 12.)
Citera
2012-01-25, 16:16
Medlem
ginger-arabs avatar
läggs det ut några bostäder till slutet av terminen, typ i maj/juni, eller sparas alla till novischbostäder?

undrar även hur sparta är på insidan, vet att det ligger nära skola, affär, gym, stan och att byggnaden är ful som satan. hur är korridorerna generellt? finns det möblerade korridorsrum att hyra?
Citera
2012-01-25, 17:13
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginger-arab
läggs det ut några bostäder till slutet av terminen, typ i maj/juni, eller sparas alla till novischbostäder?

Det läggs ut i april-juni.
Citera
2012-01-25, 20:05
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Det läggs ut i april-juni.

Exakt, det läggs ut kontinuerligt året om. Även på sommaren.
Citera
2012-01-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
kunde endast visa mitt gamla studentkort,
eftersom att jag inte fått det nya än.

Denna delen undrar jag också över, är afb jättepetiga med att det måste vara det nya studentkortet eller går det bra med HT-11 kortet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in