Hej fellow Lunda-Fbare! Har lite funderingar jag behöver lufta.
Jag har snart stått i AFB-kön tillräckligt länge för att kunna få en lägenhet. Har bott i korridor ett tag och visst, det är trevligt, men längtar efter ett eget kök med en egen kyl/frys och sådär. Det som får mig att tveka är att jag har riktigt låg hyra nu (under 3000), och en etta på tex Delphi ligger på 4000+. Å andra sidan - med högre hyra får man också högre bostadsbidrag. Enligt FK's preliminära beräknare (
http://pbb.forsakringskassan.se/bob/...terIn.do#start) är bidraget på 1100/mån för en etta med 4100 i hyra. Det är viss skillnad mot de 100 kr i månaden jag får nu, och skulle ju i princip täcka upp största delen av hyresökningen vid en eventuell flytt. Stämmer detta verkligen, eller glömmer jag något? Känns nästan för bra för att vara sant!
(Tycker personligen det känns lite vrångt att ju finare man bor, desto mer bidrag får man. Men man får väl anta att det bestämts av folk som har mer insikt i frågan än en själv.)
Oh, and one more thing...Köken i de flesta ettor är sk "pentrys". Någon som vet vad det innebär? Misstänker att dessa saknar ugn, stämmer detta? Lite surt isåfall.
Någon som vill komma med input? Skulle uppskattas mycket