Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Det är väl egentligen bostadsområden i allmänhet, stadsdelar etc. mvh
Då ska du ha i åtanke att inte ens de stökigaste områdena i Lund kan mäta sig med stökiga områden i många andra städer. Jag har traskat hem ensam alla möjliga tider på dygnet och från alla möjliga ställen i Lund utan att det någonsin hänt mig något (visst, empiri här betyder kanske inte mycket) och det mest rapporterade brottet är cykelstölder - inte rån, våldtäkt eller misshandel.
Med det sagt: Östra Torn, Linero, Norra Fäladen är områden jag kanske är minst sugen på att bosätta mig på. Jag antar att du inte har råd att köpa hus, så de områden du helst hade bott i faller bort av den anledningen. Järnåkra är bra, Tuna är bra, Värpinge och närliggande områden är bra. En huvudregel kan väl i princip vara att södra och västra Lund är bättre än norr och öster.
Sen blir det vanskligt att klanka ner på multikulturen i Lund, eftersom de problem som återfinns i de sämre delarna av Stockholm, Göteborg och Malmö helt enkelt inte finns i Lund. Måste jag säga något så blir det väl att avråda från de tre områdena jag nämnde ovan.