2011-12-16, 21:49
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMars
Är osäker på om det här är rätt tråd att fråga i men bor det mycket kineser i Lund och i så fall i vilka områden? Vill gärna bli bättre på kinesiska utan att "slösa" tid på universitetskurser. hehe
Jo, rätt många kineser i Lund. Har alltid bott minst en kines/person från Hong Kong i min korridor. Kineserna lär nog vara rätt jämnt utspridda över afb:s områden.
Citera
2011-12-17, 02:17
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Mikael Hansen är ett jävla påhitt. Jag har ett års kötid nu och tydligen så kommer de korridorsrum som släpps till våren att öronmärkas åt stipendiater så förmodligen händer ingenting för min del i den kön.
Vad har du för källa på det? Jag har snart två och ett halvt års kötid och det är först det senaste halvåret som jag har börjat nosa på kontrakt.
Citera
2011-12-17, 11:16
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Klurig fråga möjligen:

Om man ligger etta på flera rum när tiden går ut får man ju det man kryssade i först. Säg att jag har kryssat i rum A, B och C i ordningen A, B, C, och när tiden går ut ligger jag tvåa på A och B, och etta på C. Ponera ytterligare att det är samma person som ligger före mig i kön på både A och B, och den personen kan alltså bara få antingen rum A eller B, låt oss säga A. Vilket rum får jag då: rum B, som nu är 'ledigt' efter den andra personen, eller rum C, som jag låg etta på hela tiden?
Bumpar den här. Får jag det rum jag bokade först, eller får jag det rum jag hade högst placering på när tiden gick ut? Finns det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning?
Citera
2011-12-17, 12:36
Medlem
Citat:
Bumpar den här. Får jag det rum jag bokade först, eller får jag det rum jag hade högst placering på när tiden gick ut? Finns det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning?
Egentligen ganska ointressant men jag känner mig så gott som övertygad om att du får rum B, alltså det du hade bokat först.
Citera
2011-12-17, 14:01
Medlem
storytellers avatar
Det verkar allmänt lite som att bostadssituationen förvärrats en del sista året? När man läser tidigare inlägg i tråden, från 2010 och så, verkar ju standard varit AFB-korridor = 6 månader, MHK = 1 år. Det verkar ju inte gälla längre.
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vad har du för källa på det? Jag har snart två och ett halvt års kötid och det är först det senaste halvåret som jag har börjat nosa på kontrakt.
Oj, det glömde jag säga - jag mailade ansvarig hos MHK för ett tag sedan och fick till svar att kön står i princip helt still till våren.
Citera
2011-12-17, 15:41
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Mikael Hansen är ett jävla påhitt. Jag har ett års kötid nu och tydligen så kommer de korridorsrum som släpps till våren att öronmärkas åt stipendiater så förmodligen händer ingenting för min del i den kön.

Då bör du kunna knipa ett rum under sommaren. Jag ställde mig i kö november 09 och fick ett rum nu till början av denna termin, så ungefär 1,5 år. Nu under våren är det ~30 stipendiater som ska få rum så lite efter påsk börjar det nog släppas nya rum för övriga.
Citera
2011-12-17, 17:13
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razak
Egentligen ganska ointressant men jag känner mig så gott som övertygad om att du får rum B, alltså det du hade bokat först.
Betryggande! Jag hoppas på att det är så, det känns ju rättvisast.
Citera
2011-12-17, 17:22
Medlem
Citat:
Nej absolut inte, det är bara rena fördomar. Läste tekniskt basår efter gymnasiet och blev avskräckt av andelen datornördar, fantasyfreaks och andra som jag inte kände att jag hade så mycket att prata om med. Ekonomer fick väl en oförtjänt känga där måhända. Själv läser jag och ska fortsätta läsa teoretisk filosofi, och det är jävligt krävande ska du veta.

Har läst dina inlägg en bit tillbaka i tråden och måste säga att om de är representativa för dig som person så är du nog en av de mest osympatiska personerna jag läst av på FB. Som teknolog stör jag mig också på det förakt och de fördomar andra studenter verkar ha mot oss, och även om jag inte förnekar att det finns en del såna typer du nämner så är det jävligt respektlöst att ta för givet att alla är sådana. Att kunna hantera människor som inte är som en själv är en del av att bli vuxen, jag har folk i min korridor som läser helt andra saker än jag och som jag kanske inte har så många gemensamma samtalsämnen med, men inte fan gnäller jag för det.

Vad jag förstår så har du en bra köplats men tvekar för att du inte vill bo med teknologer, ekonomer, whatever. Mitt tips är att spola den inställningen, var glad att du över huvud taget har chans på förstahandskontrakt när det finns många som måste spendera många timmar på att hitta andrahandsboende. Som FrasseFloyd nämnde är det heller ingen som blir imponerad av att du läser teoretisk filosofi, åtminstone inte när du måste framhålla hur svårt och krävande det är. Jag snackar inte om hur tung min utbildning är (den är ganska tung) om nu inte nån frågar och vill ha ett ärligt svar. Lite ödmjukhet och respekt mot folk som inte är som du efterfrågas.
Citera
2011-12-17, 17:28
Medlem
Citat:
Är osäker på om det här är rätt tråd att fråga i men bor det mycket kineser i Lund och i så fall i vilka områden? Vill gärna bli bättre på kinesiska utan att "slösa" tid på universitetskurser. hehe
Satsa på Delphi/Sparta.
Citera
2011-12-17, 17:46
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Har läst dina inlägg en bit tillbaka i tråden och måste säga att om de är representativa för dig som person så är du nog en av de mest osympatiska personerna jag läst av på FB. Som teknolog stör jag mig också på det förakt och de fördomar andra studenter verkar ha mot oss, och även om jag inte förnekar att det finns en del såna typer du nämner så är det jävligt respektlöst att ta för givet att alla är sådana. Att kunna hantera människor som inte är som en själv är en del av att bli vuxen, jag har folk i min korridor som läser helt andra saker än jag och som jag kanske inte har så många gemensamma samtalsämnen med, men inte fan gnäller jag för det.

Vad jag förstår så har du en bra köplats men tvekar för att du inte vill bo med teknologer, ekonomer, whatever. Mitt tips är att spola den inställningen, var glad att du över huvud taget har chans på förstahandskontrakt när det finns många som måste spendera många timmar på att hitta andrahandsboende. Som FrasseFloyd nämnde är det heller ingen som blir imponerad av att du läser teoretisk filosofi, åtminstone inte när du måste framhålla hur svårt och krävande det är. Jag snackar inte om hur tung min utbildning är (den är ganska tung) om nu inte nån frågar och vill ha ett ärligt svar. Lite ödmjukhet och respekt mot folk som inte är som du efterfrågas.
Ja, jag kan bara skriva under på allt du säger och be om ursäkt. Vad jag läser är inget jag skryter med helt oprovocerat, enda anledningen att jag drog upp det var för att poängtera att humaniora inte automatiskt är flum och glida på räkmacka, vilket det verkar som många tror.

Allt det andra håller jag med om.

Sen är jag inte tillnärmelsevis lika fördomsfull när jag väl konfronteras med mänskor i verkliga livet, det blir bara lite att tankarna tillåts vina fritt omkring i huvet när jag sitter ensam framför datorn såhär.
Citera
2011-12-17, 19:03
Medlem
Boiis avatar
Citat:

Sparta! Jag har varit i flera korridorer i Sparta och alla har minst tre-fyra asiater. Huruvida dessa asiater talar ett kinesiskt språk vet jag dock inte - det skulle mycket väl kunna vara mongoliska, japanska eller tagalog. Jag har dock samtalat med två asiater på Sparta och båda kom från Kina.
Jag har ingen större koll på andra områden i Lund, men som jag förstått det så är det inte särskilt många utbytesstudenter som bor på nationer.

Sedan måste jag faktiskt rekommendera att ta en språkkurs. Det är absolut inte slöseri med tid och energi, utan de håller en väldigt hög standard på SoL. De jag känner som tagit språkkurser har verkligen utvecklats häpnadsväckande mycket och alla verkar riktigt nöjda med pedagogiken och dylikt. Jag känner fyra personer som åkt till Kina för att fortsätta kinesiskastudier där, så det verkar finnas en vilja att fortsätta studera när kursen är avslutad - ett tecken på kvalitet, skulle jag påstå.
Citera
2011-12-17, 21:18
Medlem
xallies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boii
Sedan måste jag faktiskt rekommendera att ta en språkkurs. Det är absolut inte slöseri med tid och energi, utan de håller en väldigt hög standard på SoL.
Absolut. Har studerat där, och hade världens bästa lärare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in