2011-06-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirloin
Man kan både stå i kö och ha bostad hos AFB samtidigt, right?

Ja
Citera
2011-06-26, 00:48
Medlem
the_mechanixs avatar
Nu har jag satt mig i skiten tror jag, om jag har fattat det rätt så är det mellan 14 juli-10 augusti man ska anmäla sig för novischlägenheter på AFBs sida, right? Har nämligen bokat en resa mellan 13 juli-11 augusti (ödets ironi att det är precis en dag innan och efter) då jag inte kommer ha tillgång till internet eller så.
Men i alla fall, frågan är om jag kan överlåta det till mina föräldrar eller någon annan, eller om de har någon sorts kontroll som gör att jag måste vara fysiskt närvarande då?

Sen när jag ändå är igång: (vet att det antagligen har tagits upp massvis av gånger, ber på förhand om ursäkt för detta) Vad är en rimlig hyra enligt er? Självklart beror på det faktorer som läge, storlek, hur fräscht det är osv, men ungefär? Vad skulle ni max betala, både för studentkorridor och hyresrätt. Bra att veta med tanke på att man måste snickra ihop någon sorts budget när man får besked från CSN om hur mycket pengar jag kommer få.

Fan, känns som att jag gör allt i sista stund och att det kommer skita sig totalt med boendet. Vet ju inte ens om det blir Lund eller Uppsala...
Citera
2011-06-26, 01:04
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mechanix
Nu har jag satt mig i skiten tror jag, om jag har fattat det rätt så är det mellan 14 juli-10 augusti man ska anmäla sig för novischlägenheter på AFBs sida, right? Har nämligen bokat en resa mellan 13 juli-11 augusti (ödets ironi att det är precis en dag innan och efter) då jag inte kommer ha tillgång till internet eller så.
Men i alla fall, frågan är om jag kan överlåta det till mina föräldrar eller någon annan, eller om de har någon sorts kontroll som gör att jag måste vara fysiskt närvarande då?

Sen när jag ändå är igång: (vet att det antagligen har tagits upp massvis av gånger, ber på förhand om ursäkt för detta) Vad är en rimlig hyra enligt er? Självklart beror på det faktorer som läge, storlek, hur fräscht det är osv, men ungefär? Vad skulle ni max betala, både för studentkorridor och hyresrätt. Bra att veta med tanke på att man måste snickra ihop någon sorts budget när man får besked från CSN om hur mycket pengar jag kommer få.

Fan, känns som att jag gör allt i sista stund och att det kommer skita sig totalt med boendet. Vet ju inte ens om det blir Lund eller Uppsala...

Själva bostadsanmälan är det ingen som kontrollerar om du eller dina föräldrar gör den.

Själv skulle jag inte vilja bo i något som har högre hyra än 3500 om det inte är 9 månaders hyra.
Citera
2011-06-26, 01:35
Medlem
the_mechanixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Själva bostadsanmälan är det ingen som kontrollerar om du eller dina föräldrar gör den.

Själv skulle jag inte vilja bo i något som har högre hyra än 3500 om det inte är 9 månaders hyra.
Okej, tack för input.

Hur stor är chansen på att lyckas knipa en novischbostad i utlottningen? Kan väl inte vara speciellt många som de har att erbjuda, eller?
Citera
2011-06-26, 01:43
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Okej, tack för input.

Hur stor är chansen på att lyckas knipa en novischbostad i utlottningen? Kan väl inte vara speciellt många som de har att erbjuda, eller?
Om jag ska gissa så skulle jag säga att det är fifty/fifty att få bostad om man varit med i utlottningen, men som sagt, jag vet inte säkert.
Citera
2011-06-26, 01:45
Medlem
the_mechanixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Om jag ska gissa så skulle jag säga att det är fifty/fifty att få bostad om man varit med i utlottningen, men som sagt, jag vet inte säkert.
Oj, det låter ju som att man har skitbra chans i så fall? Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Citera
2011-06-26, 02:28
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Oj, det låter ju som att man har skitbra chans i så fall? Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Det var svårare innan de införde de nya reglerna förra året, där färre har rätt att få novischförtur.

Sen kan jag säga det redan nu att ingen i tråden kommer kunna ge några säkra uppskattningar eftersom situationen i år kanske inte ser lika ut som förra eller förr förra året. Inte ens AFB själva vill ge ut några uppskattningar.
Senast redigerad av Dest88 2011-06-26 kl. 02:41.
Citera
2011-06-26, 14:27
Medlem
Citat:
Vad är en rimlig hyra enligt er?

Runt 1300 kr per kvadratmeter och år. Ett rum i korridor eller en stor lägenhet kan kosta lite mindre, medan något som är "nybyggt" eller i rätt läge kan kosta mer. AFB har några ettor med 12 månaders hyra som kostar runt 1900 kr/kvm,år - vilket är skitdyrt enligt mig.
Citera
2011-06-26, 14:55
Medlem
the_mechanixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajjar
Runt 1300 kr per kvadratmeter och år. Ett rum i korridor eller en stor lägenhet kan kosta lite mindre, medan något som är "nybyggt" eller i rätt läge kan kosta mer. AFB har några ettor med 12 månaders hyra som kostar runt 1900 kr/kvm,år - vilket är skitdyrt enligt mig.
Okej, lite jobbigt sätt räkna på, men tack

Var någonstans är det billigast respektive dyrast att bo då? Stan är ju inte överdrivet stor, men det finns ju alltid ställen som är bättre än andra.
Finns det något ställe ni starkt avråder ifrån, och i så fall varför?
Citera
2011-06-27, 02:28
Medlem
Citat:
Okej, lite jobbigt sätt räkna på, men tack

Var någonstans är det billigast respektive dyrast att bo då? Stan är ju inte överdrivet stor, men det finns ju alltid ställen som är bättre än andra.
Finns det något ställe ni starkt avråder ifrån, och i så fall varför?

Jag tror det brukar vara billigast längst bort från universitetet. (och vice versa)

Rimlig hyra för ett 20kv korridorsrum i Lund är mellan 2900 - 3500 beroende på saker som

Möblerat?
Våning?
Förråd?
Cykelparkering?
Antal boende i korridoren? 23 andra pers är inte så kul att dela kök med. (brukar dock vara dubbla kök då)
Egen toa/dusch?

and the list goes on.
Citera
2011-06-27, 23:29
Medlem
the_mechanixs avatar
five.: Tack.

Men hur är det med bostadskön sen då, måste man vara alert och hela tiden hålla koll på vilken plats man har i kön och vara snabb med att tacka ja, eller hur är det? Känns lite sådär att vara stressad hela semestern för att man ska vara tvungen att hålla reda på allt. Det är så här jag ska göra va?

1. 14 juli kollar jag om jag har kommit in på Lund.

Om ja:

2a: Jag blir medlem i Akademiska Föreningen och sen loggar jag in på AFB och anmäler mig både till bostadskön och novischutlottningen.

Fråga: Om jag nu får en bostad (lottningen tar slut den 18:e), måste jag svara på något mail/samtal direkt då eller kan jag göra det när jag kommer hem? (Kommer hem 11 augusti) Tappar jag min plats i kön om jag inte svarar på mail innan dess?

Om nej:

2b: Jag kommer inte in men hoppas på att komma in på andra urvalet. Nu blir det ännu mer hets då man får svar på om man kommer in på andra urvalet 8-9 augusti och AFBs sökningstid tar slut 10 augusti. Eller har jag missat något?

Orkar inte, fan vad dålig timing på allt!
Citera
2011-06-28, 02:32
Medlem
Jag har länge velat skriva en guide för hela novischlotteriet, mest för att det var så jävla förvirrande när jag själv sökte.

Så here u have it, mod kanske kan länka i main post?

Guide till novischlotteriet:

När du kommit in på din utbildning i Lund så söker du till Akademiska Föreningen (http://studentlund.se/).

Sedan anmäler du en bostadsanmälan på AFB, vid anmälan så anger du betalningsdatum till Akademiska Föreningen (det är 300kr för att vara med där).

Du får då ett mail där det bland annat står:

Citat:
Tack för din bostadsansökan.

Uppfyller du kraven för novisch, deltar du i en lottning av köplatser (se nedan). Novisch är du om du för första gången har antagits till studier om minst 15 högskolepoäng vid Lunds universitet HT XXXX och är bosatt utanför pendlingsavstånd till Lund.

Uppfyller du inte kraven för novisch får du strax en bekräftelse på din bostadsansökan. Därefter kan du se ditt ködatum på hemsidan när du loggat in. Du har nu möjlighet att boka bostäder och teckna hyresavtal på vår hemsida, dock inte de rum som är reserverade för novischer.

Observera att för att vara med i novischlotteriet så måste man bo utanför pendlingsavstånd till Lund.

Sedan på datum X (någonstans kring den 15:e juli var det förra året) så sker <trumvirvel> Novischdragningen!

Det innebär att alla som kvalificerats för lotteriet, har fått en "köplats". Vad innebär då en "köplats"?

Tja, för vanliga sökande, så är köplatsen det datum du registrerade dig. Om Anton registrerade sig 12 Januari 2010, så är det hans ködatum. Om Linda registrerade sig 13 Januari 2010 eller vilket annat datum som helst senare än Anton, så kommer hon ligga "efter" Anton om de båda skulle söka samma bostad. Om Anton och Linda väljer två olika bostäder, så kommer de båda ligga etta (om nu inte en annan person med äldre datum, också valt de bostäderna).
(Du kommer fatta detta system när du kommer igång på afb.se)

Men det fungerar lite annorlunda för novischlotteriet. Poängen med lotteriet är att man inte ska sitta och Reloada afb.se dagarna efter högskoleantagningen, för att få äldst datum. Istället får alla (som kvalificerats till novischer), vid novischdragninge, en "lotteri-köplats".

Det är ett lotteri.
Denna köplats kan man ju tycka borde vara en siffra. Det skulle ju inte krocka med "vanliga köplatser" på formen 2011-xx-xx eftersom det är bostäder bara för novischer.

Men nej, AFB krånglar till det ordentligt.

Man får ändå ett datum.
Ett datum som är en siffra.

Datumet börjar på en dag, typ någon dag innan dragningen, och det inkluderar även ett klockslag.

Såhär kan en köplats som man lottats till sig, se ut:

2011-07-16 04.02

Här kommer poängen: Varje minut efter 00.00, är en köplats.

Ja, jävligt onödigt

Detta betyder att köplatsen

2011-07-16 00.01
(obs! inte rätt datum)
Kommer vara först på alla bostäder han söker. Ingen kan tränga sig före honom.

Medans

2011-07-16 23.06

Ligger på plats 23 * 60 + 6 = 1386.

Han kommer nog få vänta ett tag innan han kan få en bostad.

Listan fortsätter till nästa dag också

2011-07-17 00.01
detta är alltså plats 24 * 60 + 1 = 1446

osv osv.

Sedan kan man söka en bostad! Det finns ofta kring 10-15 bostäder uppe och de går ut vid midnatt. Dessa är bara för novischer och är en del av "lottningen".
Man klickar att man ansöker en bostad och vid midnatt går bostaden till den som ansökt och har lägsta lotterinummer.

Bredvid bostaden står det typ (6/12) Detta betyder att om du skulle söka den, så ligger du på 6:e plats av 12 sökande. Detta betyder att det är 6 st som har sämre (högre) lotterinummer än dig och har sökt bostaden, och 5 st som har sökt och har bättre (lägre) lotterinummer än dig.
För att du ska få den måste alltså dessa 5 med bättre nummer antingen avbryta sin ansökan innan midnatt, eller i efterhand tacka nej till bostaden.

Om du ligger etta på listan till en bostad när den går ut vid midnatt, så får du den. Du får då ett mail där det står

Citat:
Grattis, du har fått ett kontraktförslag
Se www.afb.se / Mina Kontrakt.
See www.afb.se / My contracts.
Mvh / Kind regards
Stiftelsen AF Bostäder

Och du får då gå in på AFB och godkänna kontraktet!

Så, hoppas det klarade upp lite granna.
Senast redigerad av five. 2011-06-28 kl. 02:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in