2011-08-08, 14:01
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Sitter i Norge fram till veckan innan terminsstart, har ingen bostad. Ansökt om bostad på alla nationer i förra veckan, AFB och MHK har jag dålig köplats.

Blocket och Bopoolen finns det ju lite grejer, men det mesta verkar ligga på småorter runt Lund. Är det värt att hålla huvudet kallt och försöka fixa något när man kommit ned eller ska jag försöka söka även de här värdelösa alternativen typ inneboende i någon skånsk småort rätt långt från Lund?

Du har inget boende över huvud taget nu eller?

Även många av de sämre alternativen har många som söker just nu, så det är inte ett säkert kort. Jag hade nog försökt fixa något boende nu i alla fall, men då är jag en sådan person som inte riktigt orkar gå runt och spendera timmar på att leta bostad väl där nere. De bästa sätten att lyckas med det är typ att nätverka som fan och försöka hitta någon som kanske behöver en room mate eller sätta upp lappar i trappuppgångarna i studentområdena.
Citera
2011-08-08, 14:11
Medlem
ischs avatar
Citat:
Sitter i Norge fram till veckan innan terminsstart, har ingen bostad. Ansökt om bostad på alla nationer i förra veckan, AFB och MHK har jag dålig köplats.

Blocket och Bopoolen finns det ju lite grejer, men det mesta verkar ligga på småorter runt Lund. Är det värt att hålla huvudet kallt och försöka fixa något när man kommit ned eller ska jag försöka söka även de här värdelösa alternativen typ inneboende i någon skånsk småort rätt långt från Lund?

Varje år slutar det med att folk tvingas bo i tält då alla rum/lägenheter/soffer etc är tagna. Om man tycker att det är värt risken så kan man alltid ha lite is i magen men jag skulle nog säga att det istället ökar risken för att man får betala överpriser för skitboende.
Citera
2011-08-08, 14:37
Medlem
Exaktes avatar
Citat:

Sök allt till att börja med. Att bo i S Sandby och liknande orter är inte så illa någon termin, en kvart på bussen klarar man.
Citera
2011-08-08, 14:41
Bannlyst
vad är en rimlig hyra att ta för ett möblerat rum på lite drygt 20 kvm. Gemensamt kök badrum samt hall. inklusive Internet el och allt detdär? 1 km från mårtenstorget i planetstadeen så det är nära till skolan också. Hela lägenheten är på ca 80 kvm.

Spontant tycker jag 4000 låter som ett helt okej pris med tanke på vad de tar i småorterna.
Citera
2011-08-08, 14:43
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke
vad är en rimlig hyra att ta för ett möblerat rum på lite drygt 20 kvm. Gemensamt kök badrum samt hall. inklusive Internet el och allt detdär? 1 km från mårtenstorget i planetstadeen så det är nära till skolan också. Hela lägenheten är på ca 80 kvm.

Spontant tycker jag 4000 låter som ett helt okej pris med tanke på vad de tar i småorterna.
Det ju knappast billigt, men inte heller svindyrt. Bättre att ta det än att inte göra det.
Citera
2011-08-08, 14:51
Bannlyst
Kan bli så att jag hyr ut ett rum. Hela lägenheten är renovera och riktigt schysst. kommer bara bli två Pers i den samt att jag absolut inte har något emot nyttjande av ett 20 kvm stort vardagsrum även om det kommer vara mitt och som jag själv ska kunna ha ensam när jag behagar.

Jag vill att det ska vara ett rimligt pris, men jag måste ju själv få det att gå ihop ekonomiskt med ränta samt att den antagligen bli outhyrda under sommaren
Citera
2011-08-08, 14:58
Medlem
SanPEDROs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boii
Jag förstår inte. Måste man köpa stekpannor och shit också?! Varför finns det ingen gedigen lista på allt, ALLT, man måste köpa?! Det vore så sjukt mycket enklare.. Allt från säng och skrivbord till stekpannor, gardiner och toalettpapper. Vad ingår i studentrum på nationer och vad gör inte?

Nu får du ju förfan sluta löjla dig. Du åker ner dit och behöver tänka på om det finns gardiner i ditt rum. Dom flesta av oss åker ner dit och får försöka satsa på bortamatch alla dagar under kanske fem månaders tid.

Citat:
Kan bli så att jag hyr ut ett rum. Hela lägenheten är renovera och riktigt schysst. kommer bara bli två Pers i den samt att jag absolut inte har något emot nyttjande av ett 20 kvm stort vardagsrum även om det kommer vara mitt och som jag själv ska kunna ha ensam när jag behagar.

Jag vill att det ska vara ett rimligt pris, men jag måste ju själv få det att gå ihop ekonomiskt med ränta samt att den antagligen bli outhyrda under sommaren

Här har du i alla fall en fellow flashbacklirare som skiter fullständigt i vad det är för gardiner i rummet och är duktig på att köpa toapapper. (Jag är också mycket trevligare IRL).
Senast redigerad av SanPEDRO 2011-08-08 kl. 15:03.
Citera
2011-08-08, 15:26
Medlem
Mitt bostadsletande går åt helvete, har sökt nästan alla annonser på blocket, mailat alla nationer med bostäder, är med på bopoolen, är med på afb.se och har novishstatus mm. mm. mm.

Nu har jag kommit på det ultimata! Varför inte skaffa en husvagn för 5-10 papp och ställa den... Där det händer helt enkelt? Perfekta förfeststället, efterfeststället och helt jävla perfekt då man kan flytta runt den i hela stan. Bara att parkera på Willys, Ica eller bara på någon stor parkeringsplats. Visst, att vara en Lundastudent som bor i husvagn känns ju jävligt tattigt, men hellre det än att bo i ett fuktigt äckligt kallt tält i alla fall. Och möjligheterna är ju gränslösa, koppla på ett elverk utanför vagnen och du kan spela musik högt som helvete!

Så, vet någon någonstans man kan parkera sin vagn någonstans?
Vad tycker ni om själva grejen?
Tror ni snuten kommer att lacka på mig även om man betalar eventuella parkeringsavgifter?
Citera
2011-08-08, 15:35
Medlem
Lilongwes avatar
Funderar nu på att leta bostad i Köpenhamn.

Hur ser bostadssituationen ut? Vilka är priserna?
Vilka hemsidor kan man leta på?
Vad kostar ett pendelkort för sträckan Köpenhamn-Lund?
Någon som själv pendlar mellan Köpenhamn och Lund, eller känner någon som gör det?

Tacksam för alla svar.
Citera
2011-08-08, 16:02
Bannlyst
Citat:

Om jag dessutom kan ordna så att den inneboende får stå på ett giltigt andrahandskontrakt så att det blir bostadsbidrgsgrundande (1100 i månaden om inkomst över ca 50.000 ej finns) borde väl inte 4000 i månaden vara farligt alls?
Senast redigerad av narrowduke 2011-08-08 kl. 16:59.
Citera
2011-08-08, 16:57
Medlem
Dr.Hartmans avatar
Har upptäckt att utbudet på förråd som hyrs ut via AFB är något begränsat. Är det möjligt att hyra ett förråd på ett bostadsområde man inte bor i? Till exempel att man bor på Kämnärsrätten men hyr ett förråd på Delphi.
Citera
2011-08-08, 17:41
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hartman
Har upptäckt att utbudet på förråd som hyrs ut via AFB är något begränsat. Är det möjligt att hyra ett förråd på ett bostadsområde man inte bor i? Till exempel att man bor på Kämnärsrätten men hyr ett förråd på Delphi.

Citat:
För att boka förråd behöver du inte vara hyresgäst hos AF Bostäder.

Mtp detta så borde det inte vara något problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in