2011-08-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamakra
Men i de flesta korridorer finns det stekpannor/knivar/bestick osv som grundutrustning va?

Ja
Citera
2011-08-07, 21:42
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouffette
Okej, tack för tipset. Jag bör nog fråga mig för vilka stekpannor jag får använda. Vill ju inte stå och steka fiskpinnar i deras favoritpanna när jag träffar korridorskamraterna för första gången...

Jag är anorektiskt smal och är väldigt kräsen, äter kött för det är det enda jag tycker om...

Annars är det inte spec dyrt att köpa lite egna pannor och slippa problemet.
Citera
2011-08-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Annars är det inte spec dyrt att köpa lite egna pannor och slippa problemet.

Är det värt att ha eget då?
Citera
2011-08-07, 22:47
Medlem
Boiis avatar
Jag förstår inte. Måste man köpa stekpannor och shit också?! Varför finns det ingen gedigen lista på allt, ALLT, man måste köpa?! Det vore så sjukt mycket enklare.. Allt från säng och skrivbord till stekpannor, gardiner och toalettpapper. Vad ingår i studentrum på nationer och vad gör inte?
Citera
2011-08-07, 23:02
Medlem
hejabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boii
Jag förstår inte. Måste man köpa stekpannor och shit också?! Varför finns det ingen gedigen lista på allt, ALLT, man måste köpa?! Det vore så sjukt mycket enklare.. Allt från säng och skrivbord till stekpannor, gardiner och toalettpapper. Vad ingår i studentrum på nationer och vad gör inte?

Slappna av!

Du behöver inte ha fixat ALLT samma sekund som du flyttar in. Visar det sig att du behöver köpa stekpannor är det väl bara att gå och göra det? Tills dess är det ju bara att låna en korridorskamrats stekpanna? Allt kommer att lösa sig, du tänker och oroar dig för mycket. Alla är nervösa inför starten såklart, men tror det kommer bli bättre om du slappnar av och inte tänker för mycket.
Citera
2011-08-07, 23:08
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayecaramba
Är det tillåtet för en internationell student att hyra ut ett AFB-korridorsrum i andra hand om han bor kvar i staden/hos sin flickvän?
Fick ett erbjudande nyligen, men är osäker om det legitimt.

Citat:
Ursprungligen postat av five.
Man kan väl dock tillfälligt överlåta hyreskontraktet?
Nej, det är varken tillåtet att hyra ut eller överlåta något tillfälligt om man bor kvar i Lund. Man får bara överlåta lägenheter och då ska den som tar över kontraktet ha varit folkbokförd på adressen i två år.
Citat:
Ursprungligen postat av Jamakra
Är det värt att ha eget då?
Generellt sett: nej. Enklast är väl att flytta in och sedan göra en bedömning direkt på plats?
Citera
2011-08-08, 00:19
Medlem
Hur är Ulrikedal som studentområde för oss som inte gillar att festa särskilt mycket? Vad jag har läst i denna tråd så är det relativt lugnt, men kan någon konkretisera detta ytterliggare. Om någon bor/har bott där/vistas där mycket så får den gärna komme med mer beskrivningar utöver den frågan jag ställde, i tråden eller i ett PM.
Citera
2011-08-08, 01:37
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Hur är Ulrikedal som studentområde för oss som inte gillar att festa särskilt mycket? Vad jag har läst i denna tråd så är det relativt lugnt, men kan någon konkretisera detta ytterliggare. Om någon bor/har bott där/vistas där mycket så får den gärna komme med mer beskrivningar utöver den frågan jag ställde, i tråden eller i ett PM.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Allt beror på hur din korridor är - gillar de att festa så kommer du ju inte ifrån det men då är det inte heller så mycket svårare än att stänga dörren. Grejen är väl den att man vill vara så nära utgången som möjligt. Därför väljer man oftast att för- och efterfesta så nära nationerna som möjligt, eftersom transportsträckan minimeras. Ulrikedal ligger centralt, men inte så centralt att det är det bästa alternativet rent avståndsmässigt.

Det som gör området lugnt är väl egentligen två saker. Det är en ganska bra god blandning av korridorrum och lägenheter, och det är mer sällsynt att ha stora fester i lägenheter än i korridorer. Dessutom är det förhållandevis få bostäder utslaget på ett stort område, vilket gör att spridningen gör sitt också.

Exakt vad som gör Ulrikedal lugnt är kanske svårt att sätta fingret på - ovan är egentligen bara spekulationer från min sida - men det är lugnt. Ett par av de vildare festerna jag varit på har visserligen varit i området men mitt generella intryck är att stora korridorfester oftare finns på andra ställen.

Jag bor på Ulrikedal nu och jag hör oftare ljud från Parentesen än vad jag hör det från Ulrikedal.
Citera
2011-08-08, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Allt beror på hur din korridor är - gillar de att festa så kommer du ju inte ifrån det men då är det inte heller så mycket svårare än att stänga dörren. Grejen är väl den att man vill vara så nära utgången som möjligt. Därför väljer man oftast att för- och efterfesta så nära nationerna som möjligt, eftersom transportsträckan minimeras. Ulrikedal ligger centralt, men inte så centralt att det är det bästa alternativet rent avståndsmässigt.

Det som gör området lugnt är väl egentligen två saker. Det är en ganska bra god blandning av korridorrum och lägenheter, och det är mer sällsynt att ha stora fester i lägenheter än i korridorer. Dessutom är det förhållandevis få bostäder utslaget på ett stort område, vilket gör att spridningen gör sitt också.

Exakt vad som gör Ulrikedal lugnt är kanske svårt att sätta fingret på - ovan är egentligen bara spekulationer från min sida - men det är lugnt. Ett par av de vildare festerna jag varit på har visserligen varit i området men mitt generella intryck är att stora korridorfester oftare finns på andra ställen.

Jag bor på Ulrikedal nu och jag hör oftare ljud från Parentesen än vad jag hör det från Ulrikedal.

Tack för det utförliga svaret, det klarnade litet i alla fall.

När jag checkat rum på Afb så verkar det på Ulrikedal i större utsträckning vara ex. Korridorer med 6 och 8 rum, jämfört med ex. 13 som norm på Sparta och Delphi. Kanske är det så att mindre antal rum ger mer lugn? Bara en tanke.
Citera
2011-08-08, 02:16
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Kanske är det så att mindre antal rum ger mer lugn? Bara en tanke.

Generellt sett, ja.
Citera
2011-08-08, 10:40
Medlem
storytellers avatar
Sitter i Norge fram till veckan innan terminsstart, har ingen bostad. Ansökt om bostad på alla nationer i förra veckan, AFB och MHK har jag dålig köplats.

Blocket och Bopoolen finns det ju lite grejer, men det mesta verkar ligga på småorter runt Lund. Är det värt att hålla huvudet kallt och försöka fixa något när man kommit ned eller ska jag försöka söka även de här värdelösa alternativen typ inneboende i någon skånsk småort rätt långt från Lund?
Citera
2011-08-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boii

Jag tycker det är så jäkla skönt att någon här är mer nervös än vad jag är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in