2011-07-17, 17:12
Medlem
Novischstatus och lottningAF Bostäder!?

Även jag lyckades bli antagen till LTH nu i höst och har därför börjat leta boende. Så jag gjorde en bostadsansökan på AF Bostäder och håller tummarna inför lottningen.

Problem: För att delta i lottningen måste man tydligen ha en viss Novischstatus. Alltså vara antagen till universitetet för första gången samt bor utanför pendlingsavstånd till Lund.

Problemet för min del är bara att jag faktiskt blev erbjuden ett plats på LTH förra året då jag också sökte. Då genomförde jag värnplikt och var därför inte så sugen på att avbryta utbildningen någon månad innan muck och kasta ett helt år i sjön. Alltså tänkte jag söka uppskov för studier till nästa år. Det dumma var att studievägledarna på LTH hade fått nys om värnpliktens övergång till frivillighet (vilket innebar att jag ryckte in enligt pliktlag men vid studiestart på LTH faktiskt hade blivit "frivillig värnpliktig").

Resultatet av detta var att en sur studievägledare på LTH vägrade lämna in en ansökan om uppskov och var fullständigt oförstående till att jag ville slutföra min militära utbildning. Hon ställde bokstavligt talat ett ultimatum att jag antingen lämnade det "löjliga militära för obildade människor", eller blev av med min studieplats. Jag frågade artigt om hon var en idiot, la på telefonen, slutförde min militära utbildning, tog anställning i Försvarsmakten efter muck och kommer gå som deltidsanställd soldat under min tid på LTH med sikte på utlandsmission 2013. Aldrig ångrat mitt beslut!

Fråga: Anses jag som antagen till universitetet för första gången?? Eller förlorar jag min novischstatus på AFB.
Citera
2011-07-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Novischstatus och lottningAF Bostäder!?
Fråga: Anses jag som antagen till universitetet för första gången?? Eller förlorar jag min novischstatus på AFB.
Du har förlorat din novischstatus.
Citera
2011-07-17, 17:38
Medlem
StenSturedys avatar
Måste man bli medlem i akademiska föreningen och betala in 300 kronor för att få novischstatus? Eller är detta något man kan göra i efterhand?
Citera
2011-07-17, 17:54
Medlem
peteurs avatar
fan ere här studentlund som alla snackar om? har inte läst eller hört någonting att man måste registrera sig där, var har ni sett det? måste man göra det innan lottningen imorgon?
Citera
2011-07-17, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peteur
fan ere här studentlund som alla snackar om? har inte läst eller hört någonting att man måste registrera sig där, var har ni sett det? måste man göra det innan lottningen imorgon?

Jag är också orolig. Kom igen nu, någon måste ju veta hur det ligger till.
Citera
2011-07-17, 18:30
Bannlyst
Citat:

Citera
2011-07-17, 18:38
Medlem
Tygsaxs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke

Har ingen aning hur det ligger till, men om ni är oroliga så är det väl bara att gå in på hemsidan och betala? http://studentlund.se/ Det gjorde jag i alla fall, i syfte att stilla min oro och det fungerade
Citera
2011-07-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theyn
Du har förlorat din novischstatus.

Förvånar mig inte med tanke på en del människor som sitter där nere.

Dock tackade jag aldrig ens ja till utbildningsplatsen på studera.nu vid det aktuella tillfället så lever på hoppet att det aldrig registrerades. Återkommer med det definitiva svaret när besked ges.
Citera
2011-07-17, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tygsax
Har ingen aning hur det ligger till, men om ni är oroliga så är det väl bara att gå in på hemsidan och betala? http://studentlund.se/ Det gjorde jag i alla fall, i syfte att stilla min oro och det fungerade

Har du fyllt i något om att du betalt på afb? Var i så fall?
Citera
2011-07-17, 21:24
Medlem
peteurs avatar
hur kan den här tråden inte bli sönderspammad vid det här läget? jag undrar iaf om någon vet hur det funkar när de lägger ut bostäder, lägger de ut alla de har på en gång eller några varje dag? läggs det ut några redan imorgon? hur lång tid är det från att den läggs ut tills den går åt?
Citera
2011-07-17, 21:27
Medlem
Tygsaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke
Har du fyllt i något om att du betalt på afb? Var i så fall?

Nope, man hade ju tillfälle att göra det när man skickade in bostadsansökan men jag vet inte om man kan göra det såhär i efterhand. Jag hoppas att om dom är intresserade huruvida jag har betalat eller inte att dom kollar upp det själva. Men det borde ju inte vara några problem ändå, har för mig att det står någonstans på hemsidan att man som novisch inte behöver ha betalat i förväg, men jag kan ha fel.
Citera
2011-07-17, 21:39
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Förstår inte varför folk hela tiden skriver "Parantesen" istället för "Parentesen".
Ett ständigt problem. Ska skärpa mig, men tilld jag lär mig skyller jag på min dialekt.
Citat:
Ursprungligen postat av Qlipp
Vad är egentligen meningen med lottningen när det för tillfället finns fyra lägenheter att tillgå? Kommer AFB släppa 200 rum när lottningen är klar?
Under våren och sommaren samlar de ihop korridorrum till hösten, så du ska se att det snart kommer braka loss.
Citat:
Ursprungligen postat av duggregn
Kamnärsrätten då?
Jag vill varken bo på Delphi eller Kämnarsrätten. För långt norrut och jag vill slippa uppförsbacke på vägen hem.
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Går det att få lugn och ro på Parentesen? Man har ju hört att det ska vara rena Somalia ibland, men det kanske bara är rykten? Jag har ju inget emot att festa men måste kunna hålla god studiedisciplin också och helst inte bli alkoholist under universitetstiden.
Det går om man vill. En av mina mest ambitiösa kursare bor där och han klarar sin utan problem. Plugga får man väl göra på annat håll än hemma, det gör även jag som bor väldigt lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in