2011-07-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qlipp
Bumpar denna.

Hur vet man egentligen om man fått bostad? Står ingenstans att läsa på hemsidan.

Får man ett meddelande hos AFB? Får man ett mail till uppgiven mailadress?

Följande står att läsa:

"Är du först i kön när bokningstiden för en bostad går ut, erbjuds du ett hyreskontrakt tillsammans med uppmaningen att skicka in ditt antagningsbesked till oss."

"Bostadsansökan avaktiveras om du får ett kontraktsförslag hemskickat"

Ska man bara hoppas på det bästa och kolla brevlådan stup i kvarten eller?!

EDIT: Läste nu att kontraktsförslaget var ELEKTRONISKT... på Qlipp

Jag är ett dygn rikare på kunskap! (Och har ett korridorsrum mer typ.. )

Kan berätta att jag fick ett sms på morgonen, runt 9, där det stod att jag hade ett kontraktsförslag.

Gick in kollade, dubbelkollade, kollade en sista gång innan jag accepterade kontraktet, "skrev på" och skickade. Då kom jag fram till en sida där det stod att jag skulle skicka mitt antagningsbesked, genom att printscreena (skärmdumpa skrev dom...) och maila till info@afb.se.

Sagt och gjort!

Nu väntar jag bara på ett slutgiltigt besked... så visst bor fjärilarna kvar i magen min

Hoppas det klarnade lite!

EDIT: Snyggade till texten lite bara...
Senast redigerad av Jamakra 2011-07-19 kl. 23:55. Anledning: Snyggade till texten lite bara...
Citera
2011-07-20, 00:07
Medlem
Jösses! Blev tilldelad det föga fördelaktiga tiden 2011-07-15 03:20:00. Detta ger mig alltså 27 x 60 + 20 = Köplats 1640?!?
Kommer detta ge mig ett rum någon gång överhuvudtaget eller har jag tre års tältande framför mig?
Senast redigerad av thehustler 2011-07-20 kl. 00:55.
Citera
2011-07-20, 01:30
Medlem
Ophes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thehustler
Jösses! Blev tilldelad det föga fördelaktiga tiden 2011-07-15 03:20:00. Detta ger mig alltså 27 x 60 + 20 = Köplats 1640?!?
Kommer detta ge mig ett rum någon gång överhuvudtaget eller har jag tre års tältande framför mig?
Jag skulle rekommendera ett rejält tält och en tjock sovsäck. Vintrarna i Lund har varit ganska hårda de senaste åren

Nej, men du kommer (med största jävla sannolikhet) inte få något boende från AFB denna terminen, möjligen i andra halvan av nästa termin. Kolla in faq'en på sida 1 för alternativa väger till bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av djorgazmo
Verkar ju finnas en del AFB-kunniga människor här så slänger ut den icke så enkla frågan: Hur lång tid kommer det ta för oss med sen kötid, dvs 1000+ att få en bostad. Det är väl novishförtur till många bostäder året ut. Tacksam för svar. Är jävligt sur och har varit nära att söka till ockerpriserna på blocket nu. Helt sjuka priser vissa begär för att hyra ut ett rum på 15 m^2... Och alla dessa jävla "tjej sökes som inneboende". Blir så jävla trött på skiten nu... Funderar nästan på att skita i det...
Om det nu stämmer att det är ca 500 bostäder om kommer läggas ut så ser det mörkt ut. De lägger bara ut bostäder med novischförtur till en bit in på september. Har du inte använt den då så förlorar du den. Likt ovanstående person så gäller det att får du inget boende genom novischförturen så är det andra halvan av nästa termin som gäller i bästa fall. Men det finns som sagt andra vägen till bostad så ingen anledning att deppa ihop än!

Citat:
Ursprungligen postat av Featter
Har precis samma problem. Fick den lyckosamma kötiden 2011-07-15 03.32... Kommer jag ens kunna få bostad det första året?
^Same.

Jag har för mig att jag läst någonstans på AFB's hemsida att avg.kö-tid för korridorer är 9 månader men kan inte hitta det så kanske bara är något jag fantiserat ihop...
Senast redigerad av Ophe 2011-07-20 kl. 01:32.
Citera
2011-07-20, 03:30
Medlem
Martin-Daniels avatar
Jag har två frågor till AFB-experterna. Jag har fått ködatum 08:24 7/14, jag vet att det är svårt att säga men hur skulle ni så att mina chanser är? Har ju läst att det ska finnas 500 lägenheter så 60*8 + 24=524 är då kört eller?
Jag har en kompis som har haft ännu mer otur än mig i lottningen, om jag bokar en 2-rumslägenhet, kan han vara med då?
Citera
2011-07-20, 03:45
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Jag har två frågor till AFB-experterna. Jag har fått ködatum 08:24 7/14, jag vet att det är svårt att säga men hur skulle ni så att mina chanser är? Har ju läst att det ska finnas 500 lägenheter så 60*8 + 24=524 är då kört eller?

Jag är absolut ingen expert men det känns ändå väldigt rimligt att anta att det inte är alla som står före dig i kön som faktiskt kommer att ansöka om studentrum via AFB. En visst bortfall kan man nog alltid räkna med.
Citera
2011-07-20, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ophe
Jag har för mig att jag läst någonstans på AFB's hemsida att avg.kö-tid för korridorer är 9 månader men kan inte hitta det så kanske bara är något jag fantiserat ihop...

Jag ringde och frågade. Kötiden till ett korridorrum är ca 12-13 månader om man inte lyckas utnyttja sin novischförtur. Till pentry ca 15 månader och större lägenheten mellan 20-22 månader. Får man inget rum i novischlottningen bör man därför försöka att lösa sin bostadssituation på annat sätt under det första året och sedan knipa en bostad innan novischperioden börjar nästa höst.
Citera
2011-07-20, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
På AFB står det att ettan på listan ska få ett mail när bokningstiden gått ut... om denne inte har någon betalningsanmärkning. Mer än så stor det inte och jag undrar hur hårda de är på det. Jag har olyckligtvis en betalningsanmärkning från en mobilräkning (1 1/2 år sen ungefär), betyder det att AFB dissar mig helt?

Jag skulle tro att de gör en bedömning av vilken typ av betalningsanmärkning det är, samt om den nu är betald eller ej. Jag bor hos en privat hyresvärd och även han kollar betalningsanmärkningar. Han sa dock till mig att han ofta ser igenom fingrarna så länge det inte rört sig om hyresskulder, samt att beloppet var relativt lågt och de sedan länge är betalda. Skulle misstänka att även andra fastighetsbolag tänker i typ samma banor - det är nog ett sätt för AFB att inte få hyresgäster som inte betalar sin hyra..?
Citera
2011-07-20, 08:54
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Jag har en kompis som har haft ännu mer otur än mig i lottningen, om jag bokar en 2-rumslägenhet, kan han vara med då?
Det är omöjligt att säga, men jag tror att du kan ha en chans på de sista korridorrummen. Tror.

Om du bokar en 2:a så får du göra vad du vill med den så länge du själv är bosatt där. Ett av rummen får du hyra ut till vän/flickvän/syster/kursare/w/e och vill du får du även bo ensam. Har du en trea kan ni lätt bo 3 och så vidare. Däremot är, tyvärr, frågan inte direkt aktuell för dig. Har du novischförtur kommer du inte få en tvåa på 20-22 månader ändå.
Citera
2011-07-20, 12:32
Medlem
BaNffs avatar
Då har man kritat på kontraktet med AFB då.

Satan vad skönt att det har löst sig med lägenhet, kan ju bli jävligt krångligt annars. Ibland är det skönt att ha tur.
Citera
2011-07-20, 13:25
Medlem
Stonegroves avatar
Hade förbannat tur i lottningen och fick riktigt bra nummer, nu undrar jag hur länge framöver det brukar komma upp korridorsrum att välja mellan. Jag vet inte riktigt var jag vill bo, men nu när jag har så pass bra köplats; visst borde jag kunna suga på det ett tag? Brukar alla lägga ut sina rum första dagarna eller kommer det fortsätta komma upp ganska många att välja mellan augusti ut? Om någon som har erfarenhet sedan tidigare år kan svara på det skulle jag vara tacksam!
Citera
2011-07-20, 13:59
Medlem
Om inflyttningsdatum är 1 augusti, måste man vara där och hämta nyckeln då eller kan man hämta den senare i månaden, typ runt den helgen 19-21?
Citera
2011-07-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonegrove
Hade förbannat tur i lottningen och fick riktigt bra nummer, nu undrar jag hur länge framöver det brukar komma upp korridorsrum att välja mellan. Jag vet inte riktigt var jag vill bo, men nu när jag har så pass bra köplats; visst borde jag kunna suga på det ett tag? Brukar alla lägga ut sina rum första dagarna eller kommer det fortsätta komma upp ganska många att välja mellan augusti ut? Om någon som har erfarenhet sedan tidigare år kan svara på det skulle jag vara tacksam!

AFB lägger ut ett antal bostäder varje dag, tror dock inte det sker under helgerna, som man får ställa sig i kö till. Novischförtur har man med inflyttning 1 aug, 1 sept och 1 okt - därför borde det ju rimligen komma ut bostäder på hemsidan fram till mitten av september (min uppskattning)

Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Om inflyttningsdatum är 1 augusti, måste man vara där och hämta nyckeln då eller kan man hämta den senare i månaden, typ runt den helgen 19-21?

Man kan hämta nyckel när man vill efter inflyttningsdagen, dock betalar man ändå för hela månaden. Har man tur kan man även i vissa fall få flytta in tidigare, men det är beroende av att föraa hyresgästen flyttar ut tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in