2011-01-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ta inte med dig eget. Du lär få snea blickar om du steker kött i din egen stekpanna och sedan ställer in den på ditt rum igen. Oftast är det inga problem med kökstillbehör, och viasar det sig att det är kaos kan du väl hämta upp grejerna då?

Jag håller inte alls med! Kvalitén varierar som sagt och speciellt stekpannor och ugnssäkra formar brukar vara skapligt äckliga. Lägg till en bra kniv och lite matlådor, så har du vad du behöver i extra köksutrustning!

Vem och varför skulle ge en snea blickar bara för att man använder en egen stekpanna? Vill påstå att det är väldigt vanligt med lite egna köksprylar på rummet..
Citera
2011-01-01, 15:32
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsieurRaf
Ser att diskussionen främst rör huruvida man bör ha med sig köksutrusning eller ej. Min fråga är snarare, är det ekonomiskt hållbart att äta ute istället för att ställa sig i köksdelen för att tillaga inköpta råvaror? Kommer som utböling in i denna kulturen och i denna byn får du slaska med stora plånboken för att kunna dra hem lite kinesföda, men hur ser det ut i Lund egentligen?
Lunch kan du käka på nation för 35 kr (ingår kaffe och ofta efterrätt) varje dag. Käka på nation på kvällen brukar kosta 40+ kr, men då brukar det slinka med några öl också... Alternativt finns ju falafelrulle för 25 kr vilket är jävligt billigt om man inte har så stor mage. Kebabrulle brukar kosta 30+ kr. Jag brukar äta lunch på nation för att slippa ta med matlåda, jag tycker det är värt pengarna.
Citera
2011-01-01, 16:08
Medlem
MonsieurRaf: Det är väl klart att det blir billigare att laga mat hemma - ta med rester från middagen till lunch eller vad som helst.. Det går ju att köpa lunch också. Falafel kan du hitta för 25 kr, du kan käka på Govindas eller något studentområde typ SOL för ca 65, eller på en nation - där har jag inte riktigt koll på vad priserna ligger på. Men mat du fixar hemma behöver ju inte kosta många kronor egentligen. Det handlar väl om ifall du faktiskt kan laga mat eller inte. Vet du hur man lagar billig och god mat, liksom..
Citera
2011-01-03, 14:23
Bannlyst
Ahhh!! Äntligen kan man pusta ut, blir att flytta ner till delphi då om ett litet tag. Någon annan här som bor där? Fan vad nervös man var under sista tiden!

En fråga dock, står "Inflyttningsdatum 1feb"
Är det så att personen som bor där flyttar därifrån den 1feb? Eller står rummet tomt tills dess?
För annars skulle det kanske ju kunna gå att lösa något med den boende eller något sådant, då min termin startar den 17e. Annars blir ju det vandrar hem i två veckor
Citera
2011-01-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn
Jag har ködatum 2010-05-26. Någon som har koll: hur troligt är det att jag kommer kunna knipa en 2:a eller 1:5 innan september? Är det större chans i början av sommaren/slutet av våren än precis där innan höstterminens start?

med risk för att vara irriterande, av risk att den lilla frågan annars förblir osedd/obesvarad, dold bland lunchtips
Citera
2011-01-03, 14:50
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
Ahhh!! Äntligen kan man pusta ut, blir att flytta ner till delphi då om ett litet tag. Någon annan här som bor där? Fan vad nervös man var under sista tiden!

En fråga dock, står "Inflyttningsdatum 1feb"
Är det så att personen som bor där flyttar därifrån den 1feb? Eller står rummet tomt tills dess?
För annars skulle det kanske ju kunna gå att lösa något med den boende eller något sådant, då min termin startar den 17e. Annars blir ju det vandrar hem i två veckor
Det bör vara att personen innan flyttar d. 31:a januari eller d. 1:a februari. Ibland är det dock så att hyresgästen flyttar ut tidigare, då kan du erbjuda dig att ta över rummet mot att du betalar hyran för t.ex. två veckor. Många blir glada om de slipper betala dubbel hyra. Kontakta hyresvärden och fråga om detta eller be om kontaktuppgifter till den nuvarande hyresgästen så kan du tala med denne direkt.
Citera
2011-01-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
Lunch kan du käka på nation för 35 kr (ingår kaffe och ofta efterrätt) varje dag. Käka på nation på kvällen brukar kosta 40+ kr, men då brukar det slinka med några öl också... Alternativt finns ju falafelrulle för 25 kr vilket är jävligt billigt om man inte har så stor mage. Kebabrulle brukar kosta 30+ kr. Jag brukar äta lunch på nation för att slippa ta med matlåda, jag tycker det är värt pengarna.
Det blir 700 spänn i månaden som du lägger på lunch.
Citera
2011-01-03, 21:34
Medlem
SorXs avatar
Har inte riktigt orkat läsa igenom hela tråden..
Börjar i Lund på Ekonomikandidatprogrammet 17 januari, har inget boende, står i kö men inflyttning sker tidigast 1 februari.

Någon som har tips på vad man ska hitta på under tiden?
Citera
2011-01-03, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det bör vara att personen innan flyttar d. 31:a januari eller d. 1:a februari. Ibland är det dock så att hyresgästen flyttar ut tidigare, då kan du erbjuda dig att ta över rummet mot att du betalar hyran för t.ex. två veckor. Många blir glada om de slipper betala dubbel hyra. Kontakta hyresvärden och fråga om detta eller be om kontaktuppgifter till den nuvarande hyresgästen så kan du tala med denne direkt.
Jahaja, okej jo har hyresgästens nummer. Fast han vägrar att svara.. får bara ringa på.
Tack för infon iaf!

Citat:
Ursprungligen postat av SorX
Börjar i Lund på Ekonomikandidatprogrammet 17 januari, har inget boende, står i kö men inflyttning sker tidigast 1 februari.

Mitt rum har inflyttningsdatum den 1februari. Om inte jag löser något med hyresgästen blir det Tåget, ett vandrarhem i lund.
Det är faktist ett tåg man bor i
Citera
2011-01-03, 22:24
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
Om inte jag löser något med hyresgästen blir det Tåget, ett vandrarhem i lund.
Det är faktist ett tåg man bor i

Glöm inte enkronor, om du vill ha varmvatten i duschen vill säga...
Citera
2011-01-03, 23:18
Medlem
Lavios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorX

Synd att du inte haft samma tur som jag käre framtida kursare! Har sån jäkla tur att inte behöva leta rum i synnerhet eftersom jag har en bedrövlig köplats. Har som tur bekant jag kan bo hos.

I'll see you på nollningen nästa vecka! (dig med 1plus2) hoppas boendet fixar sig för er.
Citera
2011-01-04, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Glöm inte enkronor, om du vill ha varmvatten i duschen vill säga...

Åfan, så jävliga?! Kollade bilder på hur det såg ut i sovrummet och så, lite väl trångt haha.
Nej men man får verkligen hoppas att det löser sig med rummet jag fick iaf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in