2012-07-13, 11:23
Medlem
Capeenas avatar
Jag registrerade mig innan kl. 13 igår (typ 01:30) och ringde AFB nyss, det var ingen fara, jag skulle inte bli av med min plats eller något sådant trots att jag inte fått mitt antagningsbesked formellt då.
Citera
2012-07-13, 12:44
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Om jag förstått saken rätt så kontrollerar de inte att man är antagen förrän vid terminsstarten. Däremot ska man ha någon form av kurskod, men det får man väl även om man är reserv?

Det är verkligen skumt att man inte hittar information om läget vid en reservplats. Kurskod behövs mig veterligen inte i bostadsansökan. Endast vid vilken termin man är antagen. Försökte nyss ringa AFB på deras telefonnummer som står längst ner på sidan. Inget svar. Slängde iväg en bostadsansökan i vredesmod trots att jag står som reserv. Jävla as.
Citera
2012-07-13, 13:24
Medlem
Etrangers avatar
Tack för era svar!

Har ni någon aning om när bostäderna börjar dyka upp på AFB? Jag kan inte se en enda.

Förresten har ni några tips om "strategier" för novischer som är med i lottningen? För man får ju max göra 3 (eller något) anmälningar. Gör man då alla dem på attraktiva rum så är ju risken större att man blir utan, eller hur? Bör man, om det bara är viktigt att man överhuvudtaget får bostad direkt, försöka välja mindre attraktiva bostäder? Vilka bostadsområden ska man välja isåfall, alltså som folk generellt inte vill bo i? Möblerat eller omöblerat? Korridorer alltså. Sparta vore ju nice, men det kanske är skitpopulärt?

Fast tänk om alla tänker på detta viset...
Citera
2012-07-13, 13:25
Medlem
Det är ju inte 3 anmälningar totalt, det är ju typ 3 anmälningar samtidigt, per dag. Tror jag iaf.

Strategin är precis som vid auktioner på Tradera. Du väntar tills det är någon minut kvar på bostaden (tror det är midnatt), du ser ju då på kösiffran som kanske är tex (4/17) om du har någon chans. Om du är (1/xx) vid midnatt så vinner du ju. Däremot om du är typ (5/xx) så innebär det att 4 måste tacka nej till bostaden för att du ska få den, vilket inte är så troligt eftersom man förlorar sin novischlott om man tackar nej. Det är endast personer som har fått en annan bostad (gått ut som 1a på annan novishbostad på afb den natten, eller hittat eget boende) som lär tacka nej alltså. Alltså ingen idé att ens ställa sig i kön (aka anmäla) sig på en sån bostad.

Kom ihåg att lotteriet pågår i någon månad, så det tunnar ut sig för varje dag. Du kanske står (43/120) på det mesta idag, men om 3 veckor lär du vara (6/47) typ.

När du börjar vara 1/xx på många bostäder så kan du hålla huvudet kallt och börja bedöma dem utifrån läge, antal boende i korridoren, hyra, osv. Alltså vänta någon dag på att ett sweet rum ska dyka upp.
Senast redigerad av five. 2012-07-13 kl. 13:35.
Citera
2012-07-13, 14:23
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Det är verkligen skumt att man inte hittar information om läget vid en reservplats. Kurskod behövs mig veterligen inte i bostadsansökan. Endast vid vilken termin man är antagen. Försökte nyss ringa AFB på deras telefonnummer som står längst ner på sidan. Inget svar. Slängde iväg en bostadsansökan i vredesmod trots att jag står som reserv. Jävla as.

Jag gjorde samma sak. Man har ju inte mycket annat till val om man har en bra reserv plats.

Kommer man in på urval 2 är man ju körd på novisch status då det bara gäller första gången man blir antagen.
Samtidigt missar man lottningen om man blir antagen i urval 2 och riskerar bli nekad bostad på AFB om man deltar som reserv. Det är ju lose-lose-lose situation känns det som.

Kan lägga till svaret jag fick på ett mail där jag frågade om man som reserv kunde vara med.
Citera
2012-07-13, 14:35
Medlem
Capeenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etranger
Tack för era svar!

Har ni någon aning om när bostäderna börjar dyka upp på AFB? Jag kan inte se en enda.

Förresten har ni några tips om "strategier" för novischer som är med i lottningen? För man får ju max göra 3 (eller något) anmälningar. Gör man då alla dem på attraktiva rum så är ju risken större att man blir utan, eller hur? Bör man, om det bara är viktigt att man överhuvudtaget får bostad direkt, försöka välja mindre attraktiva bostäder? Vilka bostadsområden ska man välja isåfall, alltså som folk generellt inte vill bo i? Möblerat eller omöblerat? Korridorer alltså. Sparta vore ju nice, men det kanske är skitpopulärt?

Fast tänk om alla tänker på detta viset...
Jag pratade med dem tidigare idag, alla boenden kommer komma upp på måndag den 16e.

Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Jag gjorde samma sak. Man har ju inte mycket annat till val om man har en bra reserv plats.

Kommer man in på urval 2 är man ju körd på novisch status då det bara gäller första gången man blir antagen.
Samtidigt missar man lottningen om man blir antagen i urval 2 och riskerar bli nekad bostad på AFB om man deltar som reserv. Det är ju lose-lose-lose situation känns det som.

Kan lägga till svaret jag fick på ett mail där jag frågade om man som reserv kunde vara med.
Som jag fattat det får man novischstatus den 12 juli till den 12 augusti om man registrerar sig. Däremot kommer det självklart finnas färre lägenheter (aka novischlägenheter) kvar när man registrerar sig efter andra urvalet.
Citera
2012-07-13, 15:14
Medlem
kiwi22s avatar
Känns som om lotteriet och novischstatus blandas ihop här. Själva lottningen sker ju den 16e, dvs nu på måndag. Så får man inget nu på måndag i lotteriet får man istället slåss om öronmärkta lägenheter (en cirkel med ett N i framför lägenheten, i listan på afb.se) med alla novischer. Detta sker precis som five. beskrev ovan.

Alltså: För bostadsansökningar gjorda 12-15 juli lottas köplatserna! Detta ger alla som ansöker i början av ansökningsperioden samma chans till en bra köplats. Lottningen sker den 16 juli. Resultatet meddelas direkt via e-brev. För ansökningar gjorda 16 juli – 12 augusti, motsvaras köplatsen istället av ansökningstidpunkten.

1) Hur får man då novischstatus? Jo, man uppfyller samtliga följande tre krav:
  • Vara antagen till Lunds universitet för första gången
  • Vara bosatt utanför pendlingsavstånd sedan ett år samt
  • Göra en bostadsansökan under perioden 12 juli 2012 – 12 augusti 2012.

2) Hur är man med i lotteriet? (förtydligande)
Man gör sin bostadsansökan mellan 12 och 15 juli.
Citera
2012-07-13, 16:02
Medlem
Åker bort ett par dagar på måndag förmiddag, kommer jag kunna anmäla intresse för lägenheter redan på natten 16e?
Citera
2012-07-13, 16:05
Medlem
Capeenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Känns som om lotteriet och novischstatus blandas ihop här. Själva lottningen sker ju den 16e, dvs nu på måndag. Så får man inget nu på måndag i lotteriet får man istället slåss om öronmärkta lägenheter (en cirkel med ett N i framför lägenheten, i listan på afb.se) med alla novischer. Detta sker precis som five. beskrev ovan.

Alltså: För bostadsansökningar gjorda 12-15 juli lottas köplatserna! Detta ger alla som ansöker i början av ansökningsperioden samma chans till en bra köplats. Lottningen sker den 16 juli. Resultatet meddelas direkt via e-brev. För ansökningar gjorda 16 juli – 12 augusti, motsvaras köplatsen istället av ansökningstidpunkten.

1) Hur får man då novischstatus? Jo, man uppfyller samtliga följande tre krav:
  • Vara antagen till Lunds universitet för första gången
  • Vara bosatt utanför pendlingsavstånd sedan ett år samt
  • Göra en bostadsansökan under perioden 12 juli 2012 – 12 augusti 2012.

2) Hur är man med i lotteriet? (förtydligande)
Man gör sin bostadsansökan mellan 12 och 15 juli.
Det jag inte hänger med på är hur man får sin köplats enligt lotteriet? Ponera att en lägenhet är märkt "n" för novisch. Om jag är med i lotteriet och får en köplats via den, får jag en till köplats som baserar sig på när jag registrerade mig? Vad skiljer de olika åt? Finns det speciella lägenheter som gäller endast lotteriet och som endast de med lotteri kommer åt?

Det är vad jag inte har kunnat komma fram till på egen hand, om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i det hela skulle det vara uppskattat.
Citera
2012-07-13, 16:51
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capeena
Det jag inte hänger med på är hur man får sin köplats enligt lotteriet? Ponera att en lägenhet är märkt "n" för novisch. Om jag är med i lotteriet och får en köplats via den, får jag en till köplats som baserar sig på när jag registrerade mig? Vad skiljer de olika åt? Finns det speciella lägenheter som gäller endast lotteriet och som endast de med lotteri kommer åt?

Det är vad jag inte har kunnat komma fram till på egen hand, om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i det hela skulle det vara uppskattat.
Processen än en gång:
1. Du skriver in dig på AFB 12:e - 15:e juli. Ingen köplats fås och inga lägenheter finns tillgängliga. Du får novischstatus.
2. Köplats genereras midnatt mellan 15:e och 16:e. Nu släpps massor med korridorsrum och lägenheter med en N-ikon framför på AFB. Endast de med novischstatus kan i praktiken söka dessa (alla andra hamnar efter novischerna i kö). Min egen köplats är t.ex. 16:e juli 2011 02:46 om jag minns rätt (inte använt platsen än).
3. Folk som registrerar sig efter lotteriet får också novischstatus, men i praktiken är det ändå kört: De flesta som är med i lotteriet får ingen AFB-bostad, så de som kommer efter har det ännu kärvare.

"Novischstatus" är alltså:
- En status du får första gången du söker en kurs i Lund och registrerar dig hos AFB.
- Denna krävs för att söka novischlägenheten
- Använder du inte ditt lottade ködatum under novischtiden förblir ändå ködatum; du kommer alltså även i framtiden stå före de som fick sämre lottning i lotteriet.

Lotteriet "i sig" lottar man alltså inte ut bostäder som personen du citerade fick det att låta som; man lottar endast ut KÖDATUMET.

På frågan vilka könummer du får boende på: Om jag minns rätt låg det kring datum innan/runt 8/9 på morgonen första dagen. Alltså, lottas du en tid efter detta (t.ex. 13:04 den 12:e juli) är oddsen dåliga för boende. Ha samtidigt is i magen, känner 2 som fick kötid den första timmen (alltså köplats 1-60) och som inte insåg hur bra denna var och tog boende de sedan ångrade. Samtidigt ska erkännas att mitt minne är dåligt och var cutoff-gränsen för ködatum som gav bostad gick kan ha varit annorlunda.
Senast redigerad av HousesNStuff 2012-07-13 kl. 16:59.
Citera
2012-07-13, 17:01
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capeena

Alla lägenheter med "N" gäller alla novischer, skillnaden är era köplatser. Vi som inte är novischer kan inte alls söka N-lägenheter.

Och novisch är man hela terminen, för övrigt.

Edit:
Ber om ursäkt för mitt förra inlägg, lite oklart formulerat.
Senast redigerad av kiwi22 2012-07-13 kl. 17:04.
Citera
2012-07-13, 17:27
Medlem
fritjofkonkass avatar
Vad jag inte riktigt förstår är följande: Ponera att jag reser bort på söndag och blir borta några dar. Hur påverkas jag av novischlottningen om jag struntar i att sitta vid datorn på måndag? Måste man sitta på måndag kväll och manuellt klicka i de bostäder man söker?

Har reggat mig på afb och fyllt i en bostadsansökan. Väl inloggad står det Mitt ködatum: Avregistrerad. Ska det vara så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in