Citat:
Ursprungligen postat av Capeena
Det jag inte hänger med på är hur man får sin köplats enligt lotteriet? Ponera att en lägenhet är märkt "n" för novisch. Om jag är med i lotteriet och får en köplats via den, får jag en till köplats som baserar sig på när jag registrerade mig? Vad skiljer de olika åt? Finns det speciella lägenheter som gäller endast lotteriet och som endast de med lotteri kommer åt?
Det är vad jag inte har kunnat komma fram till på egen hand, om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i det hela skulle det vara uppskattat.
Processen än en gång:
1. Du skriver in dig på AFB 12:e - 15:e juli. Ingen köplats fås och inga lägenheter finns tillgängliga. Du får novischstatus.
2. Köplats genereras midnatt mellan 15:e och 16:e. Nu släpps massor med korridorsrum och lägenheter med en N-ikon framför på AFB. Endast de med novischstatus kan i praktiken söka dessa (alla andra hamnar efter novischerna i kö). Min egen köplats är t.ex. 16:e juli 2011 02:46 om jag minns rätt (inte använt platsen än).
3. Folk som registrerar sig efter lotteriet får också novischstatus, men i praktiken är det ändå kört: De flesta som är med i lotteriet får ingen AFB-bostad, så de som kommer efter har det ännu kärvare.
"Novischstatus" är alltså:
- En status du får första gången du söker en kurs i Lund och registrerar dig hos AFB.
- Denna krävs för att söka novischlägenheten
- Använder du inte ditt lottade ködatum under novischtiden förblir ändå ködatum; du kommer alltså även i framtiden stå före de som fick sämre lottning i lotteriet.
Lotteriet "i sig" lottar man alltså inte ut bostäder som personen du citerade fick det att låta som; man lottar endast ut KÖDATUMET.
På frågan vilka könummer du får boende på: Om jag minns rätt låg det kring datum innan/runt 8/9 på morgonen första dagen. Alltså, lottas du en tid efter detta (t.ex. 13:04 den 12:e juli) är oddsen dåliga för boende. Ha samtidigt is i magen, känner 2 som fick kötid den första timmen (alltså köplats 1-60) och som inte insåg hur bra denna var och tog boende de sedan ångrade. Samtidigt ska erkännas att mitt minne är dåligt och var cutoff-gränsen för ködatum som gav bostad gick kan ha varit annorlunda.