2011-07-14, 22:52
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Funderar på samma sak. Nu verkar det vara 205 kronor och inte 270 som jag hört tidigare? Någon annan som också fått räkning på 205 kronor istället?
Novischerna får betala 205 kr sin första termin, vi rävar får betala mellan 250 och 300 kr.

Man betalar olika mycket beroende på vilken kår och nation man går med i, men för att det ska vara så enkelt som möjligt för er novischer har kårerna och nationerna enats om att novischer under sin första termin ska betala en lägre avgift som är lika för alla - oavsett hur man sedan väljer.
Citera
2011-07-14, 23:41
Medlem
Chokemeisters avatar
Fråga angående förhållandet mellan studentlund och AF bostäder:

Jag är registrerad på AFB och har statusen "lottning pågår" under mitt ködatum, allt kirrat där alltså.

Har studentlund andra lägenheter eller varför verkar alla ha så bråttom att registrera sig där? jag uppfattade det som att men bara måste vara medlem i studentlund när man inte är novisch för att få bostad hos AFB? och att studentlund bara förmedlade samma lägenheter som AFB?

och någon som har en uppfattning om hur långt man kommer med 123 köpoäng hos LKF?
Citera
2011-07-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokemeister
och någon som har en uppfattning om hur långt man kommer med 123 köpoäng hos LKF?

Inte särskilt långt om man ska tro tidigare inlägg i tråden. Tydligen måste man ha stått 1-1,5 år för att ha någon chans om jag minns rätt.
Citera
2011-07-14, 23:59
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokemeister
Fråga angående förhållandet mellan studentlund och AF bostäder:

Jag är registrerad på AFB och har statusen "lottning pågår" under mitt ködatum, allt kirrat där alltså.

Har studentlund andra lägenheter eller varför verkar alla ha så bråttom att registrera sig där? jag uppfattade det som att men bara måste vara medlem i studentlund när man inte är novisch för att få bostad hos AFB? och att studentlund bara förmedlade samma lägenheter som AFB?

Studentlund är en paraplyorganisation för alla studentorganisationer i Lund. Under Studentlund finner du Lunds universitets studentkårer som är paraplyorganisation för kårerna, Kuratorskollegiet som är paraplyorganisation för nationerna samt Akademiska föreningen som är paraplyorganisation för en jäkla massa studentorganisationer där allt från Projekt6 (googla) till spex till körer ingår. Även AFB ligger under Akademiska föreningen.

Studentlund har inga bostäder alls, utan de som finns och som har med Studentlund att göra är AFB:s. (Om du tittar i FAQ:n i trådstarten så hittar du alternativa boenden.) Blev det klarare eller krånglade jag till det ännu mer?

Om LKF har systemet att 1 ködag = 1 köpoäng så har du inte en chans med 123 poäng.
Citera
2011-07-15, 01:36
Medlem
kiwi22s avatar
Enda anledningen, som jag ser det, till att regga sig snabbt på studentlund är för att det i novischtider kan tar bra lång tid att få sitt studentkort. Det byts adresser, flyttas och 50000 studenter ska ha kort för den nya terminen. Fördelen att då få sitt kort tidigt är att man slipper ha det förbannade "jag-har-betalat-pappret" på sig när man ska in på nation. Hur man än gör går pappret sönder, kletas sönder i alkoholdrycker eller försvinner spårlöst. Plastkort = win!

Och ja, LKF har 1 dag = 1 poäng. Upplysningsvis så behövs det åtminstone 7-8 års kötid för att få en central lägenhet via LKF. En snubbe som fick en lägenhet (visserligen 4a) väldigt nära Botulfs hade 10 års kötid. Så LKF känns rätt värdelöst att regga som nybliven student, även om jag själv gjorde det.
Citera
2011-07-15, 13:27
Medlem
Har stått i kön på AFB sedan februari 2010. Har jag någon allvarlig chans att få en 2:a eller 3:a i september eller oktober?
Var det inte snack om ny bostäder i Lund denna termin? Var en jävla massa uppror om bostadsbristen förra året på "arrival day"
Citera
2011-07-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dva
Har stått i kön på AFB sedan februari 2010. Har jag någon allvarlig chans att få en 2:a eller 3:a i september eller oktober?
Var det inte snack om ny bostäder i Lund denna termin? Var en jävla massa uppror om bostadsbristen förra året på "arrival day"

Utan att ha någon erfarenhet säger jag att du inte har någon chans. Jag har också stått typ sen dess och tror inte jag skulle ha någon chans om det inte vore för novischförturen.
Citera
2011-07-15, 14:47
Medlem
Behöver lite hjälp, blivit erbjuden att hyra en studentlägenhet på Kamnärsrätten på ~25 kvm med egen kokvrå och badrum i andra hand. Är 4000 kr:-/månad rimligt?
Citera
2011-07-15, 14:53
Medlem
Dr.Hartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ophe
Det datum och tid som jag gjorde bostadsansökan.
Hmmm, enligt AFBs regler så ska jag inte erhålla novischstatus då jag blivit antagen till studier vid Lunds universitet tidigare år och tackat nej. Men för mig står det ändå "Lottning pågår" under "Mitt ködatum". Får små strimmor av hopp om att jag ändå kanske får novischstatus men förmodligen så är jag nog inte novisch på måndag när lottningsprocessen är över.
Citera
2011-07-15, 17:11
Medlem
Ophes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duggregn
Behöver lite hjälp, blivit erbjuden att hyra en studentlägenhet på Kamnärsrätten på ~25 kvm med egen kokvrå och badrum i andra hand. Är 4000 kr:-/månad rimligt?
1:a där kostar 3300-4300 så beroende på vilken lägenhet det är och om det är möblerat så skulle det kunna vara rimligt ja. Det är ganska hårt gällande när man får hyra ut i andra hand (främst vid utlandsstudier) så om AFB är inblandat så är det nog inte någon oskälig hyra. Kör du svart så är det en okej hyra ändå imo.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hartman
Hmmm, enligt AFBs regler så ska jag inte erhålla novischstatus då jag blivit antagen till studier vid Lunds universitet tidigare år och tackat nej. Men för mig står det ändå "Lottning pågår" under "Mitt ködatum". Får små strimmor av hopp om att jag ändå kanske får novischstatus men förmodligen så är jag nog inte novisch på måndag när lottningsprocessen är över.
Nu för tiden tror jag att de kollar upp om du varit antagen tidigare etc. först när du ska skriva kontrakt och inte vid själva lottningen så du kommer antagligen få en lottad köplats som du inte kommer kunna använda till novischbostäder. Jag skulle ta kontakt med AFB.

Citat:
Ursprungligen postat av dva
Jag har en köplats från september 09 och har kunnat plocka en del större lägenheter ett tag nu så jag skulle säga att chansen är ganska god.
Senast redigerad av Ophe 2011-07-15 kl. 17:17.
Citera
2011-07-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Fråga: Jag har 203 köpoäng på LKF (köat sen 23 dec. 2010), är med i novishutlottningen på AFB och är sen igår uppsatt på kö för alla Smålands nations bostäder. Finns det någon chans i helvete att man då får bostad på denna sidan av 2011? Kan antagligen bo hos ett syskon ett tag så det är inte superakut samtidigt som jag inte vill leta skumma rum som hyrs ut av privatpersoner för ockerpriser.

LKFs kö ställer man sig i för att om möjlig ha något att bo i efter fem år av studier. AFB kanske du får ett rum ifrån - om du är med i lottningen, annars tar det ett år. Smålands vet jag inte.
Citera
2011-07-15, 19:09
Medlem
vagabondas avatar
Är antagen till LU nu till hösten för första gången. Angående AFB, måste jag bli medlem på studentlund.se innan jag ställer mig i bostadskö? Problemet är nämligen att när jag försöker bli medlem på studentlund står det "Felaktig anmälningskod. Försök igen" trots att jag tar koden direkt från mitt antagningsbesked på studera. Jag har skickat ett mail till samhällsvetenskapliga fakulteten om detta, men eftersom det är helg nu kanske jag inte hinner få svar innan lottningen på måndag.

vad tror ni? Är det bara att ställa sig i kö ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in