2011-06-08, 15:46
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
De vanligaste utbytesnationaliteterna i Lund är Frankrike, Spanien och Tyskland. Har för mig 70 % av alla bytisar kom från något av dessa länder (källa: någon "international mentor" för några år sedan) Nu vet jag iofs inte om detta stämmer överens med andelen boende på AFB men troligtvis är den ungefär samma.

Okej, det kan nog stämma, jag har inga siffror som styrker mitt påstående utan bara egna observationer.
Citera
2011-06-08, 15:55
Medlem
Förmodligen kommer det nu till hösten komma färre nya utomeuropeiska studenter än vad det brukar göra eftersom de nu kommer behöva betala en form av terminsavgift.

Vad jag har sett annars är det mycket tyskar, kineser, iranier, spanjorer och en del nordamerikaner.
Citera
2011-06-08, 16:36
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Okej, det kan nog stämma, jag har inga siffror som styrker mitt påstående utan bara egna observationer.
Kan ju ha att göra med att man lättare "uppmärksammar" en kines eller indie när man möter dom på gatan
Citera
2011-06-08, 18:01
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Kan ju ha att göra med att man lättare "uppmärksammar" en kines eller indie när man möter dom på gatan

Kanske ligger något i det . Fast just kineser har jag haft många av i min korridor...
Citera
2011-06-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Kanske ligger något i det . Fast just kineser har jag haft många av i min korridor...

Det där med kineserna känner jag igen! Det verkar som att de ofta bor två personer i sina korridorsrum, brukar de göra det i din korridor också?
Citera
2011-06-08, 21:44
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakrids
Det där med kineserna känner jag igen! Det verkar som att de ofta bor två personer i sina korridorsrum, brukar de göra det i din korridor också?

Nepp, våra har bara bott själva.
Citera
2011-06-09, 20:37
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Typ Skövde. BTH ska, liksom Kalmar, också vara fyllt av bönder och dessa skolor har såklart 0 internationellt samarbete.

Lund är Sveriges mest internationella stad. Tveklöst. Du stöter på folk från andra länder överallt; du bor tillsammans med dom, står i krogkön tillsammans med dom, pluggar tillsammans med dom. Klarar man inte av människor från andra kulturer/länder kommer man längta hem till trygga Borås/random-svensk-inskränkt-mellanstor-stad efter två timmar.
BTH har extremt mycket internationella studenter, sluta snacka strunt.
Citera
2011-06-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov

Samma sak med Skövde för den delen också...
Citera
2011-06-09, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedurur

Ingen frisk människa kan ju flytta från utlandet till Skövde eller Borås för att plugga på "hög"skolorna där. Ni som påstår att det är så internationellt på dom här så kallade lärosätena, hur skulle ni karaktärisera dessa utbytesstudenter i dessa obygder, så att en utböling kan bilda sig en uppfattning?
Citera
2011-06-10, 00:24
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
http://www.bth.se/info/intradom.nsf/...8?OpenDocument

400 stycken. Hjälp vad många! Fly skolan, arier!

Nu var det här ett antal år sedan, men kan inte tänka mig att det ökat särskilt mycket.

Citat:
Nej.
Citera
2011-06-10, 09:47
Medlem
Citat:
http://www.bth.se/info/intradom.nsf/...8?OpenDocument

400 stycken. Hjälp vad många! Fly skolan, arier!

Nu var det här ett antal år sedan, men kan inte tänka mig att det ökat särskilt mycket.

Nej.

Alltid lika kul när någon som säger sig stå för allas lika värde och föraktar "rasister" själv visar sig vara väldigt fördomsfull. Precis som med andra fördomar så blir det allt som oftast motbevisade så fort någon faktiskt kollar på siffrorna....

Av Skövdes studenter cirka 4500 helårsstudenter ~5% är utbytesstudenter. Innan regeringen införde kostnader för studenter som kommer utanför ESS-området så antogs ca 250st internationella studenter/hösttermin. Gissningsvis så antogs då kanske 100st på vårterminen. Om man antar att den genomsnittliga utbildningstiden är 4 år så skulle då då antalet internationella studenter ligga kring 1000-1400 eller om man så vill ~20-30%

http://www.alltomstudier.se/index.cf...yheter/id/180/
"Högskolan i Skövde topprankad av internationella studenter"

Högskolan i Skövde rankas på första plats i Sverige och andra plats i Europa inom det viktiga området ”Learning”. Sedan hösten 2010 har ISB samlat in resultat från undersökningar gjorda av 138 000 internationella studenter på lärosäten runt om i världen. 16 lärosäten i Sverige deltog i undersökningen. Inom området ”Performance feedback” rankas Högskolan i Skövde etta i Sverige och trea i Europa. Lärosätet är också tvåa i Sverige (nia i Europa) inom ”Laboratories” samt trea i Sverige på ”Marking criteria”.

Med detta inte sagt att högskolan i Skövde är den bästa utbildningen som finns för så är det ju inte. Dock är det väldigt roligt att motbevisa "holier than thou" personer när de själv är väldigt fördomsfulla.

Allt detta är dock väldigt OT

OnT
Det många missar med studentboende i Lund är att det faktiskt finns en ganska stor marknad av privata uthyrare. Så bara för att man inte får boende genom AFB så är man itne körd på något sätt. Personligen så bodde jag den större delen av min studenttid hos en privat hyresvärd och enbart ett år på Vildanden.
Jag hoppas att ni som söker till Sparta inte har svårt för gråa tråkiga byggnader. Sparta får gamla östtyskland att se färggrant ut. Personligen så tycker jag att Delphi/Kämnärsrätten är det bästa större boendet i Lund.
Senast redigerad av Tedurur 2011-06-10 kl. 09:53.
Citera
2011-06-10, 10:56
Medlem
Kannans avatar
Citat:

Av Skövdes studenter cirka 4500 helårsstudenter ~5% är utbytesstudenter. Innan regeringen införde kostnader för studenter som kommer utanför ESS-området så antogs ca 250st internationella studenter/hösttermin. Gissningsvis så antogs då kanske 100st på vårterminen. Om man antar att den genomsnittliga utbildningstiden är 4 år så skulle då då antalet internationella studenter ligga kring 1000-1400 eller om man så vill ~20-30%

Eeh va? Du menar att alla bytisar i Skövde läser hela sin utbildning där? Och inte har utbytesår/termin som på de flesta andra skolor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in