2012-07-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Registrerade mig på AFB redan förra året. Färskade upp minnet om hur allt skulle gå till nu, innan antagningsbeskeden kommer.

På AFB står det:
Du måste vara antagen till minst halvtidsstudier vid Lunds universitet och medlem i Akademiska Föreningen för att få stå i vår bostadskö.

Har jag förstått processen rätt nu?
1. Jag blir antagen till teknisk fysik på lth.
2. Jag får en anmälningskod från studera.nu (antagning.se?).
3. Jag använder koden för att registrera mig på studentlund.se och blir automatiskt placerad i rätt kår för mitt program.
4. Jag kan äntligen göra en bostadsansökan på AFB mellan 12-15 juli för att vara del av 'lotteriet'.

Låter lite väl knepigt? Det är alltså även en kostnad för att vara med i studentlund/akademiska föreningen?

Hoppas detta blir rätt, det är lite knepigt att förstå vissa saker.

1. Får du väl hoppas på.
2-3. Korrekt, du får din anmälningskod från dem och registrerar dig på studentlund.se. Du går sen till en nation nere i Lund under första veckan och skriver in dig, kvittar vilken egentligen (varning för smålands möjligen). Har du redan betalt till avgiften studentlund så går det riktigt snabbt, typ 1 minut.
För att gå med i kåren måste du betala en avgift till dem en gång på 300 kr. Ett tips är att göra det innan du börjar, gå in på tlth.se så kan du fixa det där. Annars får man fixa det under nollningen och de flesta betalar inte innan så det blir saftiga köer till expeditionen.
4. Om du bor utanför pendelavstånd (ej i Skåne) finns det lotteri. Bor du i Skåne ställ dig i kö den 12 juli.

Man måste vara inskriven på nation för att få stå i kön, detta gäller inte riktigt i början då det inte är möjligt att vara inskriven den 12 juli.
Citera
2012-07-08, 17:48
Medlem
Hej,

Jag har blivit antagen till KY-utbildning på Lunds universitet. Är det samma bostads policy som på LTH eller universitet? Jag sökte till programmet via programmets hemsida och inte studera.nu. Har tackat ja till min antagninsplats men jag kommer inte få nåt mer information om kursen förrän i september. Då är det bara om adress och kursböcker. Utbildningen börjar 1a oktober.
Citera
2012-07-08, 19:03
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenBabe
Hej,

Jag har blivit antagen till KY-utbildning på Lunds universitet. Är det samma bostads policy som på LTH eller universitet? Jag sökte till programmet via programmets hemsida och inte studera.nu. Har tackat ja till min antagninsplats men jag kommer inte få nåt mer information om kursen förrän i september. Då är det bara om adress och kursböcker. Utbildningen börjar 1a oktober.

Det finns väl inga KY-utbildningar på Lunds universitet?

Men på frågan om LTH/LU så finns det ingen skillnad. LTH är inte en egen högskola, utan är en fakultet i Lunds universitet.
Citera
2012-07-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Det finns väl inga KY-utbildningar på Lunds universitet?

Men på frågan om LTH/LU så finns det ingen skillnad. LTH är inte en egen högskola, utan är en fakultet i Lunds universitet.

Det är visst Folk universitet????!!!!
Citera
2012-07-08, 20:16
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Var det en fråga, ett påstående eller något slags utrop i ren frustration?

Hur som helst har studentboenden väldigt lite att göra med folkuniversitetet.
Citera
2012-07-08, 20:39
Medlem
Citat:

Du verkar helt lost, först snackar du om KY , sen folkuniversitet och sen Lunds universitet.....
Folkhögskola är det, har inget med universitet och göra och man får inga studentboenden för dem...inte genom AFB iaf. Om du nu är så nyfiken som ditt namn säger kan du väl googla lite mer på det.
Citera
2012-07-08, 23:38
Medlem
Det är KY via folk universitet. Jag hade en viss förhoppning av att universitet som universitet.

Jag är registrerad på Lkf men gissar på att det är ganska hopplöst. Finns det andra sätt än Blocket och bopoolen? Jag kan inte ansöka om lght på AFB?
Citera
2012-07-08, 23:46
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Det är KY via folk universitet. Jag hade en viss förhoppning av att universitet som universitet.

Jag är registrerad på Lkf men gissar på att det är ganska hopplöst. Finns det andra sätt än Blocket och bopoolen? Jag kan inte ansöka om lght på AFB?

Folkuniversitetet är inget universitet. Det är ett företag som driver vuxenutbildning. För AFB ska du vara studerande vid Lunds universitet. (deras villkor har du här)
Citera
2012-07-09, 02:12
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Registrerade mig på AFB redan förra året. Färskade upp minnet om hur allt skulle gå till nu, innan antagningsbeskeden kommer.

På AFB står det:
Du måste vara antagen till minst halvtidsstudier vid Lunds universitet och medlem i Akademiska Föreningen för att få stå i vår bostadskö.

Har jag förstått processen rätt nu?
1. Jag blir antagen till teknisk fysik på lth.
2. Jag får en anmälningskod från studera.nu (antagning.se?).
3. Jag använder koden för att registrera mig på studentlund.se och blir automatiskt placerad i rätt kår för mitt program.
4. Jag kan äntligen göra en bostadsansökan på AFB mellan 12-15 juli för att vara del av 'lotteriet'.

Låter lite väl knepigt? Det är alltså även en kostnad för att vara med i studentlund/akademiska föreningen?
1. Ja.
2. Ja.
3. Ja. Ditt medlemskap blir däremot billigare i Studentlund eftersom du bara ska betala medlemskap till nation och AF. Teknologkåren lär du också vilja gå med i, men den är fullständigt irrelevant när det kommer till AF Bostäder.
4. Ja. Lotteriet är du dock bara med i om du tidigare bott utanför Skåne och Storköpenhamn. Läs AFB:s villkor för mer detaljerad information.

Det är egentligen inte särskilt knepigt. Studentlund är paraplyorganisationen för studentorganisationer i Lund. Flera kårer, alla nationer utom Smålands och Akademiska föreningen (AF) samlas i en gemensam organisation. Går du med i Studentlund betalar du för att bli medlem i åtminstone AF och nation. Nationerna är huvudmän, dvs. styr och kontrollerar, AF och AF kontrollerar AF Bostäder. Det ligger i ditt intresse att få stå i AFB:s kö, och det ligger i nationernas intresse att du är en betalande medlem. Win-win för båda parter när du blir medlem, helt enkelt.

Sen kan jag tycka att 200 spänn är enkla pengar när det kommer till en hygglig chans att få boende i Lund, om vi nu bara tittar på den aspekten.

Passa även på att kontakta samtliga nationer och avisera intresse att bo där. Ju mer du sprider ut dina möjligheter desto bättre.
Citera
2012-07-09, 22:05
Medlem
Någon som har en aning om bostadssituationen i Helsingborg? (kommer studera på campus Helsingborg)

Undrar lite om jag ska gardera mig och vara med i novischlottningen i lund. Men om jag då får en lägenhet i lund, så kommer jag säkert senare hitta en i Helsingborg... då kommer jag fan må dåligt. Tycker inte om att pendla...
Därför undrar jag om det är lätt/svårt att hitta boende i Helsingborg? så att jag bara söker där i så fall.

Eller är det så att vissa kurser ändå kommer att läsas i lund? (Har erfarenhet av att fått läsa kurser på annan ort än campus)
Citera
2012-07-10, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmgPwned
Någon som har en aning om bostadssituationen i Helsingborg? (kommer studera på campus Helsingborg)

Undrar lite om jag ska gardera mig och vara med i novischlottningen i lund. Men om jag då får en lägenhet i lund, så kommer jag säkert senare hitta en i Helsingborg... då kommer jag fan må dåligt. Tycker inte om att pendla...
Därför undrar jag om det är lätt/svårt att hitta boende i Helsingborg? så att jag bara söker där i så fall.

Eller är det så att vissa kurser ändå kommer att läsas i lund? (Har erfarenhet av att fått läsa kurser på
annan ort än campus)

Möjligt att valfria kurser senare kan bli i Lund beroende på dina val, men annars är det Helsingborg som gäller i allt skulle jag tro. Vad gäller bostadssituationen har jag hört att man får boende i princip direkt, sen kanske inte alla tar det alternativet utan vissa bor kvar i Lund eftersom det inte är så långt ändå, 25 minuter med tåget och campus ligger precis vid stationen. Men i ditt läge hade jag absolut valt och flytta till Helsingborg, fin stad och inget o klaga på där och du slipper pendlandet
Citera
2012-07-11, 20:21
Medlem
AFB, Lund HT2012, Vilket klockslag kan man ansöka? :)

Jag blir ny i LTH till hösten och är inom pendlingsavstånd

Är det någon som vet om jag kan ansöka om bostad direkt 00:00 eller om jag måste vänta tills jag fått mitt antagningsbesked?

Tycker reglerna verkar ganska oklara.

www.afb.se

Tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in