2012-07-01, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Registrerade mig på AFB redan förra året. Färskade upp minnet om hur allt skulle gå till nu, innan antagningsbeskeden kommer.
På AFB står det:
Du måste vara antagen till minst halvtidsstudier vid Lunds universitet och medlem i Akademiska Föreningen för att få stå i vår bostadskö.
Har jag förstått processen rätt nu?
1. Jag blir antagen till teknisk fysik på lth.
2. Jag får en anmälningskod från studera.nu (antagning.se?).
3. Jag använder koden för att registrera mig på studentlund.se och blir automatiskt placerad i rätt kår för mitt program.
4. Jag kan äntligen göra en bostadsansökan på AFB mellan 12-15 juli för att vara del av 'lotteriet'.
Låter lite väl knepigt? Det är alltså även en kostnad för att vara med i studentlund/akademiska föreningen?
På AFB står det:
Du måste vara antagen till minst halvtidsstudier vid Lunds universitet och medlem i Akademiska Föreningen för att få stå i vår bostadskö.
Har jag förstått processen rätt nu?
1. Jag blir antagen till teknisk fysik på lth.
2. Jag får en anmälningskod från studera.nu (antagning.se?).
3. Jag använder koden för att registrera mig på studentlund.se och blir automatiskt placerad i rätt kår för mitt program.
4. Jag kan äntligen göra en bostadsansökan på AFB mellan 12-15 juli för att vara del av 'lotteriet'.
Låter lite väl knepigt? Det är alltså även en kostnad för att vara med i studentlund/akademiska föreningen?
Hoppas detta blir rätt, det är lite knepigt att förstå vissa saker.
1. Får du väl hoppas på.
2-3. Korrekt, du får din anmälningskod från dem och registrerar dig på studentlund.se. Du går sen till en nation nere i Lund under första veckan och skriver in dig, kvittar vilken egentligen (varning för smålands möjligen). Har du redan betalt till avgiften studentlund så går det riktigt snabbt, typ 1 minut.
För att gå med i kåren måste du betala en avgift till dem en gång på 300 kr. Ett tips är att göra det innan du börjar, gå in på tlth.se så kan du fixa det där. Annars får man fixa det under nollningen och de flesta betalar inte innan så det blir saftiga köer till expeditionen.
4. Om du bor utanför pendelavstånd (ej i Skåne) finns det lotteri. Bor du i Skåne ställ dig i kö den 12 juli.
Man måste vara inskriven på nation för att få stå i kön, detta gäller inte riktigt i början då det inte är möjligt att vara inskriven den 12 juli.