2011-04-06, 01:14
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expos
Hur är det med studentboende i Lund om man pluggar i Malmö? Har man sämre möjligheter än de som studerar i Lund, och vad är det som skiljer i så fall?

Pluggar du på Malmö högskola eller någon av de kurser ifrån Lunds Universitet som har platser i Malmö?
Citera
2011-04-06, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Pluggar du på Malmö högskola eller någon av de kurser ifrån Lunds Universitet som har platser i Malmö?
Pluggar inte just nu men funderar på det, och Tandvårdshögskolan lite mer specifikt, vilken jag dock antar är en del av Malmö Högskola?
Citera
2011-04-06, 01:36
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Pluggar inte just nu men funderar på det, och Tandvårdshögskolan lite mer specifikt, vilken jag dock antar är en del av Malmö Högskola?
Pluggar du på Malmö högskola kan du ändå stå i AFB:s bostadskö.
Citera
2011-04-06, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Pluggar du på Malmö högskola kan du ändå stå i AFB:s bostadskö.
Okej, det var skönt att höra. Har man någon novischförtur som malmöstudent i Lund eller är det för mycket att hoppas på?
Citera
2011-04-06, 02:23
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Okej, det var skönt att höra. Har man någon novischförtur som malmöstudent i Lund eller är det för mycket att hoppas på?
Jag skulle tro det, men jag är inte säker. Gå in på www.afb.se och läs deras villkor. Nere i högra hörnet har de uppgifter om novischstatus.
Citera
2011-04-06, 02:45
Medlem
Citat:
Jag skulle tro det, men jag är inte säker. Gå in på www.afb.se och läs deras villkor. Nere i högra hörnet har de uppgifter om novischstatus.
Om novischer står det:

2.1 Bostadssökande som för första gången har antagits till studier vid Lunds universitet, s.k. novisch, men som ännu inte påbörjat dessa, omfattas inte av studie- och medlemskravet.

2.2 Novisch som under minst tolv kalendermånader närmast före studiestarten varit folkbokförd utanför pendlingsavstånd, medges rätt att söka s.k. novischbostäder med inflyttning i samband med aktuell terminsstart.

Verkar som att novischförtur endast ges till lundastudenter?

Skickade iväg ett mail till dem nu så att man kan få det klarlagt. Ser ju inte alltför ljust ut om man ser till info:n på hemsidan men fråga går ju.
Citera
2011-04-06, 03:09
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Om novischer står det:

2.1 Bostadssökande som för första gången har antagits till studier vid Lunds universitet, s.k. novisch, men som ännu inte påbörjat dessa, omfattas inte av studie- och medlemskravet.

2.2 Novisch som under minst tolv kalendermånader närmast före studiestarten varit folkbokförd utanför pendlingsavstånd, medges rätt att söka s.k. novischbostäder med inflyttning i samband med aktuell terminsstart.

Verkar som att novischförtur endast ges till lundastudenter?

Skickade iväg ett mail till dem nu så att man kan få det klarlagt. Ser ju inte alltför ljust ut om man ser till info:n på hemsidan men fråga går ju.
Det är möjligt att du har flyt ändå. Eftersom alla vid Öresundsuniversitetet (där MH ingår) får bo i deras bostäder känns det märkligt om de inte får novischförtur. Å andra sidan kanske det inte alls är märkligt, eftersom AF är en förening som är grundad av och för lundastudenter. Ni andra ska egentligen vara glada att ni får ta del av detta, om än inte fullt ut.
Citera
2011-04-06, 15:27
Medlem
Citat:
Det är möjligt att du har flyt ändå. Eftersom alla vid Öresundsuniversitetet (där MH ingår) får bo i deras bostäder känns det märkligt om de inte får novischförtur. Å andra sidan kanske det inte alls är märkligt, eftersom AF är en förening som är grundad av och för lundastudenter. Ni andra ska egentligen vara glada att ni får ta del av detta, om än inte fullt ut.
Fick svar på mail nu och förturen gäller endast de som studerar i Lund, så det var ju lite synd att höra.

Men hur pass svårt är det då att fixa boende utan förtur? Som jag har förstått det kan man ju heller inte ställa sig i kö innan man börjat studera.

Lite drygt egentligen att dom inte mergat tandläkarutbildnigen med med lunds universitet, fan har dom i Malmö o göra.
Senast redigerad av Expos 2011-04-06 kl. 15:31.
Citera
2011-04-06, 15:49
Medlem
Den där novischförturen, hur pass mycket tur måste man ha för att kunna få en lägenhet genom den?
Citera
2011-04-06, 16:49
Medlem
Update: Går visst inte ens att stå i AFB's kö om man inte pluggar i Lund, vad finns det för andra hyresvärdar i Lund som rekommenderas? LKF står jag i kö hos men då jag bara har något års kötid kan man väl inte få något alltför bra.
Citera
2011-04-09, 10:33
Medlem
har en fråga angående lott/könumret som novischerna får. I år ska man anmäla sig mellan 14-17 juli för könummer, spelar det någon roll under vilken av dom dagarna man anmäler sig? T.ex. kan det vara så att man får bättre nummer om man anmäler sig tidigt än sent?

Kanske världens dummaste fråga men sättet som köplatserna (00.18, 05.23) delas ut på tycker jag är ganska konstiga.
Citera
2011-04-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebeccaTribecca
har en fråga angående lott/könumret som novischerna får. I år ska man anmäla sig mellan 14-17 juli för könummer, spelar det någon roll under vilken av dom dagarna man anmäler sig? T.ex. kan det vara så att man får bättre nummer om man anmäler sig tidigt än sent?

Kanske världens dummaste fråga men sättet som köplatserna (00.18, 05.23) delas ut på tycker jag är ganska konstiga.

Spelar ingen roll alls, köplatserna brukar i vanliga fall vara den tid samt datum man anmäler sig, men i lottningen så lottas dessa datum o tider ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in