Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
De flesta som börjar i Lund har ingen bostad, bor inte i Lund eller bor extremt tillfälligt någonstans i Lund. Kom igen nu gott folk, Lund är ett av norra Europas mest åtråvärda universitet - det SKA vara svårt att få bostad här. Vill ni välja en sämre skola av rädsla och trygghet - eller chansa lite och få ett äventyr som bonus? Är ni någorlunda socialt kompetenta löser sig bostadsfrågan inom några dagar under er nollning.
Ni väljer.
Vet inte om jag håller med om att det SKA vara bostadsbrist, men den är iaf en logisk följd av det höga söktrycket till LU, som är ett välrenommerat universitet.
Men annars håller jag med dig. Ska man till en studentstad och plugga förutsätter det att man är någorlunda socialt kompetent, iaf om man ska ha kul. Det
löser sig! För mig som ska flytta hemifrån för första gången dessutom känns det extra spännande. Hur kul kommer det inte vara att kolla tillbaka på de första veckorna då man kanske tvingades sova i tält eller kanske en bil (som någon nämnde tidigare)?

Obekvämt, visst, men jag är ingen kräsen människa. Och jag gillar att ha kul.
Till Tickla, och er andra som känner er osäkra, kan förstå att det känns jobbigt om man har fel inställning till det hela. Men tänk tillbaka på tidigare tillfällen i livet, t ex gymnasiet, hur bra löste det sig inte med ny klass, ny skola etc? För vissa är nya sociala utmaningar en rädsla, men bara man vågar konfrontera dem så löser det sig för nästan precis alla. Nu läggs ju bostadssituationen ovanpå detta, men som sagt, det löser sig!
För min egen del så blir det inte till att söka bostad i Lund förrän HT12 då jag inte känner mig redo för en utbildning än. Tips på några bostadsköer man kan ställa sig i redan nu, förutom MHK?