2011-02-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonicwater
Hur går det till rent allmänt, enligt era erfarenheter, med frukostering på korridorsboenden? skiter alla i det?, sitter många o käkar det i köket?, eller sitter de flesta inne på sina rum i slänger i sig nåt på mornarna?
I min korridor så äter, mer eller mindre, alla ute i köket. Bor bara killar här atm så det är inget ovanligt att folk kommer ut och äter frukost i kalsonger och en t-shirt.
Citera
2011-02-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonicwater
Hur funkar det med disken när man kör på det sättet? Måste man diska upp all skit direkt efter man använt det? Typ om man lagar till nåt som kräver stekpanna o kastrull, diskar man upp det innan man går iväg o käkar?

Som ovanstående säger så hör det till god sed att lämna köket i gott skick. Jag tycker det är okej om det är lite stökigt då och då men det får inte bli någon vana. Ju mer man tillåter, ju stökigare blir det och ingen orkar till sist ta hand om misären. Jag själv brukar diska upp all min disk och torka av diskbänk och spis innan jag lämnar över till näste man.

Edit: Med ovanstående menas användaren adequate.
Senast redigerad av Forhekset 2011-02-14 kl. 20:46.
Citera
2011-02-15, 22:24
Medlem
3pacs avatar
Mitt andrahandskontrakt går ut den sista april. Brukar det komma många korridorrum med inflyttning första maj eller bör jag ta ett av dem med inflyttning första april? Ligger etta på i princip alla korridorrum idag.
Citera
2011-02-16, 23:15
Medlem
Hurdant är det att bo på Magasinet? Att det är 12månadershyra och ligger centralt känner jag till. Jag undrar mer om det är lyhört och om det är vettigt folk som bor där?
Citera
2011-02-17, 18:27
Medlem
jag vet inte om detta egentligen är rätt ställe att posta på, men har en snubbe som ska hyra ut sin lägenhet i andrahand till mig och jag har aldrig bott någon annanstans än hemma och skulle mkt troligtvis falla för varenda scam som finns när jag ska träffa han nästa vecka antar det finns en hel den i denna tråden som tillslut hittat andrahandskontrakt som kan berätta lite... om det finns något jag ska undvika att acceptera eller gå med på när vi ska skriva kontraktet osv.. vet inte riktigt vad jag vill komma fram till med denna post men men...
Senast redigerad av M.S 2011-02-17 kl. 18:33.
Citera
2011-02-17, 19:45
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
jag vet inte om detta egentligen är rätt ställe att posta på, men har en snubbe som ska hyra ut sin lägenhet i andrahand till mig och jag har aldrig bott någon annanstans än hemma och skulle mkt troligtvis falla för varenda scam som finns när jag ska träffa han nästa vecka antar det finns en hel den i denna tråden som tillslut hittat andrahandskontrakt som kan berätta lite... om det finns något jag ska undvika att acceptera eller gå med på när vi ska skriva kontraktet osv.. vet inte riktigt vad jag vill komma fram till med denna post men men...
Vad är det för typ av boende, var ligger det, vad har du fått för prisuppgift av din kontakt?
Citera
2011-02-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vad är det för typ av boende, var ligger det, vad har du fått för prisuppgift av din kontakt?

korridorsrum på delphi, ca. 3.5k kr/månad. det är väl egentligen inget som säger att det skulle vara något skumt.. känner mig bara hyfsat osäker då jag aldrig ens skrivit på ett kontrakt förut.
Citera
2011-02-17, 19:59
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
korridorsrum på delphi, ca. 3.5k kr/månad. det är väl egentligen inget som säger att det skulle vara något skumt.. känner mig bara hyfsat osäker då jag aldrig ens skrivit på ett kontrakt förut.
Då bör det vara en av de mindre korridorerna med 6-8 pers./korridor. Tänk typ på följande:

- kolla exakt vad du får för 3500 kr. Tillkommer några utgifter?
- är det andra hand vitt eller svart? Är det svart kan både du och den du hyr av få problem med AFB i framtiden.

Det är väl vad jag kommer på så här på rak arm.
Citera
2011-02-17, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Då bör det vara en av de mindre korridorerna med 6-8 pers./korridor. Tänk typ på följande:

- kolla exakt vad du får för 3500 kr. Tillkommer några utgifter?
- är det andra hand vitt eller svart? Är det svart kan både du och den du hyr av få problem med AFB i framtiden.

Det är väl vad jag kommer på så här på rak arm.

Tack för svaret då har jag lite att gå på iaf!

Hur märker jag om det är svart eller inte? haha.. är det nåt speciellt kontrakt man ska skriva ifall det är vitt, eller ska man helt enkelt bara kontakta afb (antar det e något säljaren ska gjort isf och inte jag?)?
Citera
2011-02-17, 20:12
Medlem
Citat:
Tack för svaret då har jag lite att gå på iaf!

Hur märker jag om det är svart eller inte? haha.. är det nåt speciellt kontrakt man ska skriva ifall det är vitt, eller ska man helt enkelt bara kontakta afb (antar det e något säljaren ska gjort isf och inte jag?)?

Ja, personen som hyr ut ska kontakta afb. Jag hyrde i andra hand en gång och då hade uthyraren glömt att lämna in papper. Jag flyttade in, bodde i rummet i någon vecka men undrade var alla papper var. Då kontaktade jag afb och de kände till att jag skulle flytta in men sa att alla papper var inte påskrivna. Afb blev rätt så sura men allt löste sig när papprena kom in till dom.
Citera
2011-02-18, 04:12
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3pac
Mitt andrahandskontrakt går ut den sista april. Brukar det komma många korridorrum med inflyttning första maj eller bör jag ta ett av dem med inflyttning första april? Ligger etta på i princip alla korridorrum idag.

Hyresmarknaden brukar lätta upp upp sig framemot våren/försommaren, då ingen student vill sitta med hyra över sommaren (då rätt många studenter beger sig "hem") korridorsrum brukar ju förvisso ha hyresfria sommarmånader, men du kan ju hitta "vanliga" rum och lägenheter då.
Citera
2011-02-18, 19:19
Medlem
Vad händer om man blir påkommen att hyra ut ett korridorsrum svart, dvs utan att sagt till afb?. Vad händer med uthyraren och hyrestagaren ifråga.
Hur brukar övriga på korridoren reagera om det framkommer att någon där bort i ett rum svart? händer det att folk springer o tjallar hos afb?. i övrigt undrar jag vad som händer med min köplats om jag hyrt ett studentrum vitt i andrahand. Låt säga att jag hyr ett rum vitt i andrahand en termin, och sedan kommer urspungsinnehavaren och ska ha tillbaks sitt rum, vad händer då med mig och min köplats?

tackar för de tidigare svaren ja fått här också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in