Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke
Kan någon berätta lite om dessa områden, fördelar och nackdelar. Jag ska plugga på LTH.
1. Sofiaparken med närmaste omnejd
2. Precis söder om södra vägen
3. Mellan södra vägen och södra esplanaden
4. Tågmästar gatan, lokförargatan och områdena omkring
5. Östet om motorvägen.
1-3 är av störrst intresse
1. Inte det mest centrala området i Lund, men inte heller off. Det ligger lugnt och ganska nära LTH. Mina erfarenheter från området är väldigt begränsade.
2. Söder om Södra vägen innefattar ganska mycket. Kan du vara mer exakt så kan jag ge dig väldigt exakta svar. Du har villaområdet Nilstorp som förmodligen är Lunds mest eftertraktade område för barnfamiljer. Ett väldigt lugnt område mestadels bebott av välutbildade svenskar med barn. Närhet till flera affärer (ICA och Hemköp). Det tar 6-7 minuter att cykla till stan. Vidare har du Järnåkra som är ett lägenhetsområde. Även detta är lugnt och du har Hemköp ett stenkast bort. Du har två busslinjer att välja på och även här tar det ca 6 minuter att cykla till stan. Vidare västerut ligger S:t Lars och Klostergården. S:t Lars är ett stort område med en stor park. Förr låg där ett mentalsjukhus som var ökänt men det finns inte längre. Det ligger ett apotek och en vårdcentral (en bra sådan) i området. Affärer ligger 10 minuter bort. Bostäderna är mestadels villor. Klostergården är även det ett ganska bra område även om många nog skulle anmärka på att andelen invandrare är lite högre där än på S:t Lars, Järnåkra och ffa Nilstorp. Mig veterligen är även det ganska lugnt med närhet till flera affärer. Bostäderna består av lägenheter som, enligt min erfarenhet, är både ljusa och fräscha.
3. Eftertraktat område bland studenter eftersom lägenheterna inte kostar extremt mycket trots att de ligger centralt. Klart värt område om man får tag i en lägenhet.
4. Ligger vid polishuset och "bakom" stationen. Jag gillar området och de lägenheterna jag har varit i har varit fräscha.
5. Linero, Mårtens fälad och Östra torn. Ligger off och mina erfarenheter är ganska begränsade.
-------
Skulle jag ranka dina punkter efter eget tycke hade jag valt följande ordning.
3
4
1
2
5
Anledningen till att 2 hamnar långt ner på listan är att både Järnåkra och Klostergården ligger lite off i förhållande till var jag spenderar min tid.