2011-07-20, 16:01
Bannlyst
Kan någon berätta lite om dessa områden, fördelar och nackdelar. Jag ska plugga på LTH.

1. Sofiaparken med närmaste omnejd

2. Precis söder om södra vägen

3. Mellan södra vägen och södra esplanaden

4. Tågmästar gatan, lokförargatan och områdena omkring

5. Östet om motorvägen.

1-3 är av störrst intresse
Citera
2011-07-20, 16:18
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke
Kan någon berätta lite om dessa områden, fördelar och nackdelar. Jag ska plugga på LTH.

1. Sofiaparken med närmaste omnejd

2. Precis söder om södra vägen

3. Mellan södra vägen och södra esplanaden

4. Tågmästar gatan, lokförargatan och områdena omkring

5. Östet om motorvägen.

1-3 är av störrst intresse
1. Inte det mest centrala området i Lund, men inte heller off. Det ligger lugnt och ganska nära LTH. Mina erfarenheter från området är väldigt begränsade.

2. Söder om Södra vägen innefattar ganska mycket. Kan du vara mer exakt så kan jag ge dig väldigt exakta svar. Du har villaområdet Nilstorp som förmodligen är Lunds mest eftertraktade område för barnfamiljer. Ett väldigt lugnt område mestadels bebott av välutbildade svenskar med barn. Närhet till flera affärer (ICA och Hemköp). Det tar 6-7 minuter att cykla till stan. Vidare har du Järnåkra som är ett lägenhetsområde. Även detta är lugnt och du har Hemköp ett stenkast bort. Du har två busslinjer att välja på och även här tar det ca 6 minuter att cykla till stan. Vidare västerut ligger S:t Lars och Klostergården. S:t Lars är ett stort område med en stor park. Förr låg där ett mentalsjukhus som var ökänt men det finns inte längre. Det ligger ett apotek och en vårdcentral (en bra sådan) i området. Affärer ligger 10 minuter bort. Bostäderna är mestadels villor. Klostergården är även det ett ganska bra område även om många nog skulle anmärka på att andelen invandrare är lite högre där än på S:t Lars, Järnåkra och ffa Nilstorp. Mig veterligen är även det ganska lugnt med närhet till flera affärer. Bostäderna består av lägenheter som, enligt min erfarenhet, är både ljusa och fräscha.

3. Eftertraktat område bland studenter eftersom lägenheterna inte kostar extremt mycket trots att de ligger centralt. Klart värt område om man får tag i en lägenhet.

4. Ligger vid polishuset och "bakom" stationen. Jag gillar området och de lägenheterna jag har varit i har varit fräscha.

5. Linero, Mårtens fälad och Östra torn. Ligger off och mina erfarenheter är ganska begränsade.

-------

Skulle jag ranka dina punkter efter eget tycke hade jag valt följande ordning.

3
4
1
2
5

Anledningen till att 2 hamnar långt ner på listan är att både Järnåkra och Klostergården ligger lite off i förhållande till var jag spenderar min tid.
Citera
2011-07-20, 18:07
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Featter
Har precis samma problem. Fick den lyckosamma kötiden 2011-07-15 03.32... Kommer jag ens kunna få bostad det första året?

Citat:
Ursprungligen postat av thehustler
Jösses! Blev tilldelad det föga fördelaktiga tiden 2011-07-15 03:20:00. Detta ger mig alltså 27 x 60 + 20 = Köplats 1640?!?
Kommer detta ge mig ett rum någon gång överhuvudtaget eller har jag tre års tältande framför mig?

Förvänta er inget nu på hösten från afb, men ni bör kunna lyckas haffa ett korridorsrum på våren (eller en etta om till hösten/julen 2012 typ).

Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Jag har två frågor till AFB-experterna. Jag har fått ködatum 08:24 7/14, jag vet att det är svårt att säga men hur skulle ni så att mina chanser är? Har ju läst att det ska finnas 500 lägenheter så 60*8 + 24=524 är då kört eller?

Goda chanser, du bör lyckas få ett rum till 1a september tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmest
Jag ringde och frågade. Kötiden till ett korridorrum är ca 12-13 månader om man inte lyckas utnyttja sin novischförtur. Till pentry ca 15 månader och större lägenheten mellan 20-22 månader. Får man inget rum i novischlottningen bör man därför försöka att lösa sin bostadssituation på annat sätt under det första året och sedan knipa en bostad innan novischperioden börjar nästa höst.

Var med i utlottningen när jag började ht09 och fick inget, men lyckades få rum till 1a mars (hade lite tur också) så 12-13 månader tycker jag låter lite långt, men det kanske har blivit värre.

Citat:
Ursprungligen postat av Stonegrove
Hade förbannat tur i lottningen och fick riktigt bra nummer, nu undrar jag hur länge framöver det brukar komma upp korridorsrum att välja mellan. Jag vet inte riktigt var jag vill bo, men nu när jag har så pass bra köplats; visst borde jag kunna suga på det ett tag? Brukar alla lägga ut sina rum första dagarna eller kommer det fortsätta komma upp ganska många att välja mellan augusti ut? Om någon som har erfarenhet sedan tidigare år kan svara på det skulle jag vara tacksam!

En bit in på september brukar det fortsättas lägga ut så du behöver inte stressa väldigt mycket nu i augusti. Sen så märker man också att antalet rum blir färre och färre när veckorna går.
Citera
2011-07-20, 19:00
Medlem
SanPEDROs avatar
Tänkte bara höra om man kan hyra ett rum i studentkorridor i andra hand? Eller är det scammers jag är i kontakt med?
Citera
2011-07-20, 19:07
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanPEDRO
Tänkte bara höra om man kan hyra ett rum i studentkorridor i andra hand? Eller är det scammers jag är i kontakt med?
Det kan du. AFB säger följande om andrahandsuthyrning.
Citat:
Ansökan ska vara AF Bostäder till handa minst 3 veckor innan andrahandsuthyrningen ska börja gälla. Innan du kan göra en andrahandsansökan, måste du göra en ansökan om dispens från studie- och medlemskraven. Dispens söker du under Tjänster. Godkänns dispensansökan kan du ansöka om att få hyra ut i andra hand till någon som står i vår bostadskö, under den tid som du fått dispens för. Under den tid som andrahandsuthyrningen varar, måste du vara bosatt utanför pendlingsavstånd. Inom pendlingsavstånd ligger Skåne samt Storköpenhamn. Din avsikt ska vara att återuppta studierna efter andrahandsuthyrningen. Andrahandsansökan ska kompletteras med intyg för andrahandshyresgästen.
Sen finns det givetvis de som hyr ut svart i andra hand och då lär både uthyrare och hyrare få sina köplatser strukna.

Om du vill kan du kontakta mig via pm och visa mig annonsen. Kanske kan jag där göra en bättre bedömning. (Jag bor i lägenhet och är inte det minsta intresserad av att sno ett andrahandskontrakt i korridor av någon. )
Citera
2011-07-20, 21:13
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det kan du. AFB säger följande om andrahandsuthyrning.

Sen finns det givetvis de som hyr ut svart i andra hand och då lär både uthyrare och hyrare få sina köplatser strukna.

Om du vill kan du kontakta mig via pm och visa mig annonsen. Kanske kan jag där göra en bättre bedömning. (Jag bor i lägenhet och är inte det minsta intresserad av att sno ett andrahandskontrakt i korridor av någon. )

Ska väl tilläggas att köplatserna stryks om man blir påkommen vilket inte är särskilt stor. Jag har tre stycken i min korridor som hyr svart och har aldrig hört någon annan heller för den delen som har åkt fast. Dock måste du ju vara försiktig om det är någon du inte känner.
Citera
2011-07-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaNff
Då har man kritat på kontraktet med AFB då.

Satan vad skönt att det har löst sig med lägenhet, kan ju bli jävligt krångligt annars. Ibland är det skönt att ha tur.

Visst är det skönt Var hamnade du?
Är det något tillfälle i livet man vill ha tur är det just detta
Citera
2011-07-20, 22:07
Medlem
Mouffettes avatar
Ni som fått bra kötid, runt 08:00 och bättre, sökte ni in tidigt också? Jag har fått 11:51 och sökte in en dryg timma tidigare.

Förövrigt, någon som har erfarenhet av Smålands nations korridorer? Jag har stått i passiv kö där sen januari, så är väl min enda chans om jag inte vill flytta in hos Jannis på blocket.

EDIT: Står på första inlägget att de är "grisiga". Tja, blir glad om jag får något, vad som helst utom Jannis.
Senast redigerad av Mouffette 2011-07-20 kl. 22:49.
Citera
2011-07-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Var med i utlottningen när jag började ht09 och fick inget, men lyckades få rum till 1a mars (hade lite tur också) så 12-13 månader tycker jag låter lite långt, men det kanske har blivit värre.

Det ska väl förtydligas att det var snittkötider de pratade om. Därför måste ju några personer har betydligt kortare kötid när de får en bostad, men det måste även finnas de som köat mycket längre också.

Det handlar väl lite om tur där också. Får man inte något i novischlottningen så ska man försöka knipa något under våren då kötiden generellt är kortare. Men väntar man för länge, början av sommaren, så ökar kötiderna igen eftersom AFB börjar spara rummen till novischer inför hösten.
Citera
2011-07-21, 17:58
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmest
Det ska väl förtydligas att det var snittkötider de pratade om. Därför måste ju några personer har betydligt kortare kötid när de får en bostad, men det måste även finnas de som köat mycket längre också.

Det handlar väl lite om tur där också. Får man inte något i novischlottningen så ska man försöka knipa något under våren då kötiden generellt är kortare. Men väntar man för länge, början av sommaren, så ökar kötiderna igen eftersom AFB börjar spara rummen till novischer inför hösten.

Stämmer, jag var extremt aktiv och var inne på afb i princip varenda dag och kollade, och en dag lade de upp några bostäder som gick ut samma kväll och jag lyckades få den trots att jag låg 2a när tiden gick ut.

Förut när jag ringde dem ht09 sa de att den genomsnittliga tiden för att få korridor var 10 månader så det verkar nog vara lite värre nu.
Citera
2011-07-21, 19:50
Medlem
Tygsaxs avatar
Hej! Jag har en fråga:

När läggs rum upp på afb-direkt?

Ang. genomsnittlig väntetid:

Citat:
Ursprungligen postat av AFB.se
Tillgången på lediga korridorrum med inflyttning 1 januari-1 mars 2011 var 328 st och 1 augusti-1 oktober 2010, 489 st. Läs mer om Särskilda kövillkor för novischer, Kapitel 2. Den genomsnittliga väntetiden under 2010 var ca 6,5 månader för ett korridorrum och ca 19 månader för en lägenhet.

källa: http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Kontakts...st-att-bo-pa2/
Citera
2011-07-21, 20:03
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygsax
Hej! Jag har en fråga:

När läggs rum upp på afb-direkt?

Typ aldrig. Har faktiskt aldrig sett en enda bostad läggas upp där, men en polare såg en lägenhet där för något år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in