2010-02-25, 06:22
Medlem
feldgraus avatar
Enkelt uttryckt: Jag blev vald som moderator trots/tack vare att jag var på ett visst sätt som användare. Då ser jag ingen anledning till att ändra mitt sätt att vara som användare, även om det innebär att jag inte alltid beter mig exemplariskt.

/feldgrau
Citera
2010-02-25, 08:48
Medlem
najass avatar
Jag startade en tråd om detta för ett tag sedan, då jag ville ha lite input från FB:are angående moderering. Det är ju lite flytande hur man som moderator ska/bör/vill/kan använda de olika verktyg som finns för att få forumet att funka och diksusisonerna att flyta. Lite synpunbkter kom ju fram i den tråden. Kanske är det inte detta du menar heller, men i så fall får du gärna förtydliga mer specifikt.

https://www.flashback.org/t1017880
Citera
2010-02-25, 10:22
Medlem
micaeles avatar
Det var värst vad det ska gnällas och diskuteras över moderatorer just nu. Verkar som att FB har fått en hel hoper nya rättshaverister att ta hand om.

Nå, jag förstår inte varför folk inte fattar att mods är helt vanliga användare med en sopkvast i handen. Full yttrandefrihet, likaså gällande eder och ett visst ansvar att sopa undan regelbrott och OT.
Jag skulle inte tycka att detta forum var alls roligt ifall modsen enbart var regelrunkande (eller regelpullande) nickedockor som aldrig skrev ett annat inlägg än torra moderatorsinlägg.

Likväl som att jag har fullständiga rättigheter att be en moderator dra åt helvete när så passar kan dom också göra det mot mig och andra. Precis som det ska vara!
Citera
2010-02-25, 10:28
Medlem
Orzions avatar
Som sagts får väll moderatorerna bete sig precis som vanliga användare dock tycker jag personlig att man som moderatorer inte borde bete sig som en komplett idiot mot användare som inte förtjänar det är användaren däremot ett grottmongo deluxe får man som moderator självklart kalla användaren detta

Sedan tycker jag att man som moderatorer bör vara extra noga med att inte bytta reglerna. Är man moderatorer och har tillgång till praxis och vad som gäller i olika fall etc ser det i min mening bara dåligt ut när en moderatorer begår regel/ netikett brott

(Notera att detta enbart är min personliga uppfattning om hur jag tycker en moderatorer borde bete sig sedan har man ju som moderatorer självklart rätt att göra vad man vill precis som alla andra användare)
Citera
2010-02-25, 11:12
Bannlyst
Om en tråd är felplacerad bör de flytta den till rätt ställe istället för att bara slänga den som det görs för ofta nu. Skapar mer oreda så TS skapa dubletter av sin tråd.

Allt för ofta låser moderatorer trådar som de anser vara lösta trots att TS inte är nöjd (och kanske inte läsarna heller). Varför inte låta en tråd växa, få fler infallsvinklar och självdö?

Flashback har tyvärr inte heller samma yttrandefrihet som för 15 år sedan fast det har ju sina orsaker. Yttrandefriheten på Flashback är lika stor som alla andra forum på Internet.
Senast redigerad av Tofsen 2010-02-25 kl. 11:16.
Citera
2010-02-25, 11:15
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundin89
Moderatorer är precis som vanliga användare utanför sina respektive forum,

Det är vi även i de forum vi modererar, när vi inte modererar.
Vi har naturligtvis inga särskilda föhållningsregler som användare bara för att vi modererar forumet i fråga.
Citera
2010-02-25, 11:28
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
...

Flashback har tyvärr inte heller samma yttrandefrihet som för 15 år sedan fast det har ju sina orsaker. Yttrandefriheten på Flashback är lika stor som alla andra forum på Internet.
Kan du ge exempel på andra forum utöver Flashback som tillåter samma frispråkighet och ämnesfrihet?
Citera
2010-02-25, 12:12
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
Om en tråd är felplacerad bör de flytta den till rätt ställe istället för att bara slänga den som det görs för ofta nu. Skapar mer oreda så TS skapa dubletter av sin tråd.

En ännu bättre lösning är förstås att TS lägger den rätt redan från början. Varför skall det som anses vara så enkelt för oss vara så svårt för vissa andra?
Citera
2010-02-25, 15:09
Medlem
perVers2.1s avatar
Tråden om varför Cecilia Beckroth inte får diskuteras här på Flashback, är ett exempel på hur svårt det kan vara att undvika regelbrott. I den tråden blir själva moderingen en del av diskussionen.
Att då få ständiga tillsägelser känns inte okej, även om det i en annan tråd hade varit helt befogat.
Citera
2010-02-25, 15:14
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Tråden om varför Cecilia Beckroth inte får diskuteras här på Flashback, är ett exempel på hur svårt det kan vara att undvika regelbrott. I den tråden blir själva moderingen en del av diskussionen.
Att då få ständiga tillsägelser känns inte okej, även om det i en annan tråd hade varit helt befogat.
Nej, det blir den inte. När OT rensas bort (modereras) från den diskussionen ska man inte kommentera det.

Om man (som du gjort) gör det får man tillsägelser, svårare än så är det inte.
Citera
2010-02-25, 18:31
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det var värst vad det ska gnällas och diskuteras över moderatorer just nu. Verkar som att FB har fått en hel hoper nya rättshaverister att ta hand om.

Nå, jag förstår inte varför folk inte fattar att mods är helt vanliga användare med en sopkvast i handen. Full yttrandefrihet, likaså gällande eder och ett visst ansvar att sopa undan regelbrott och OT.
Jag skulle inte tycka att detta forum var alls roligt ifall modsen enbart var regelrunkande (eller regelpullande) nickedockor som aldrig skrev ett annat inlägg än torra moderatorsinlägg.

Likväl som att jag har fullständiga rättigheter att be en moderator dra åt helvete när så passar kan dom också göra det mot mig och andra. Precis som det ska vara!

Jag tycker du oftast kommer med vettiga inlägg men detta var inte alls...bra.

1. Min tråd var inte till för att gnälla, den var för att se vilka åsikter som fanns kring hur en moderator skulle vara utåt. Alltså inte gentemot andra användare.

2. Hur vet du att du inte skulle gilla det? Möjligheten finns ju att det tomrummet, som du troligtvis aldrig skulle känna av, skulle fyllas av andra användare. Detta är ju dock så jävla filosofiskt man kan komma när det handlar om Flashback.
Citera
2010-02-25, 18:34
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
En ännu bättre lösning är förstås att TS lägger den rätt redan från början. Varför skall det som anses vara så enkelt för oss vara så svårt för vissa andra?

Haha.

Två olika scenarior, med samma utgång:

En tråd placeras i fel forum, moderator slänger den. TS har kanske lärt sig en läxa. TS gör en ny tråd.

En tråd placeras i fel forum, moderator flyttar den. TS har kanske lärt sig en läxa. TS slipper göra en ny tråd.

Vad får man ut av scenario ett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in