2010-01-22, 18:23
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Visst kan mods få vara lustiga med deras svarsmotiveringar, men för bövelen snälla inkludera ett mer konstruktivt svar utöver det lustiga isåfall.
Jag brukar anpassa mina motiveringar efter hur seriös tråden är. Än så länge har det fungera bra, det är mycket sällan jag får frågor om varför en specifik tråd är låst. Det är bara troll och rättshaverister som inte gillar det.
Citera
2010-01-22, 18:24
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jo, jag förstår vad du menar. Dock har du alltså faktiskt fel. En trådstart KAN vara OT (i fourmdelen = 0.02), likväl som att ett inlägg kan det (i tråden = 0.03). OT innebär ju alltså att inte hålla sig till ämnet. Detta kan ju göras (eller inte göras) dels i tråden (0.03) och dels i forumdelen (0.02).

Det är ju så klart bara semantik, men om du läser reglerna och hur de är formulerade inser du nog hur det ligger till.

Fast du glömmer den andra delen av 0.02 ”Ifall det finns flera forum som passar för ditt inlägg väljer du det forum som du tycker är lämpligast.” Tråden kan ju vara on topic i forum delen men ändå vara 0.02 eftersom den passar bättre någon annan stans. Detta gör den ju inte till off topic eftersom den faktiskt passade i forumet utan endast att en annan forum del passa bättre.
Citera
2010-01-22, 18:25
Medlem
R.Rs avatar
Försöker alltid skriva vettiga motiveringar, det tycker jag det känns som de flesta andra också gör. Men jag har ingen skyldighet att lägga tid på att förklara i varenda tråd om jag t ex ska rensa upp efter något mongo som spammat trådar, min tid är precis lika värdefull som alla andras. Framgår det klart och tydligt att det är en tramstråd ser jag inte behovet av att motivera trådlåsningen speciellt mycket, däremot om det inte är lika klart är det ju bra att vara tydligare med varför man kastat/låst.
Citera
2010-01-22, 18:27
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast du glömmer den andra delen av 0.02 ”Ifall det finns flera forum som passar för ditt inlägg väljer du det forum som du tycker är lämpligast.” Tråden kan ju vara on topic i forum delen men ändå vara 0.02 eftersom den passar bättre någon annan stans. Detta gör den ju inte till off topic eftersom den faktiskt passade i forumet utan endast att en annan forum del passa bättre.

I ett sådant fall brukar vi moderatorer vara förstående och flytta tråden till den "mer rätta" forumdelen.

/feldgrau
Citera
2010-01-22, 18:31
Medlem
Det är bara att skicka ett PM om nån vill att jag ser över en låsning.
Jag är aldrig omöjlig om jag gjort en tabbe nånstans.
Citera
2010-01-22, 18:42
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Det är bara att skicka ett PM om nån vill att jag ser över en låsning.
Jag är aldrig omöjlig om jag gjort en tabbe nånstans.
Som sagt flera gånger i tråden: det är inte det det handlar om. Jag föreslår och uppmuntrar bara mer konstruktiva motiveringssvar. Vissa mods tar till sig och förstår den rättmanade kritiken, andra som 503 reagerar... "annorlunda" på kritik.
Citera
2010-01-22, 18:47
Medlem
Citat:
Som sagt flera gånger i tråden: det är inte det det handlar om. Jag föreslår och uppmuntrar bara mer konstruktiva motiveringssvar. Vissa mods tar till sig och förstår den rättmanade kritiken, andra som 503 reagerar... "annorlunda" på kritik.

Visst kan man vara tydligare, men i just det fallet tyckte jag inte det behövdes. Konstruktiv tyckte jag att jag var som inte bara skrev "låst p ga trams". Det senare hade dock varit tydligare om jag skrivit istället för det jag nu skrev.

Även om det kanske inte var avsikten med den här tråden så kom den att handla om en specifik låsning mer eller mindre, och då är det klart lämpligare att PM:a berörd mod och fråga.
Tänker man sig en mer generell frågeställning så visst håller jag med om att vi mods bör vara tydliga, och missar jag det ibland är jag glad om jag blir meddelad.
Citera
2010-01-23, 14:41
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:

Det minsta man kan begära är ju en motivation när man fått en tråd låst. Många är bra på detta, men vissa är bedrövliga.
Citera
2010-01-23, 15:22
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Jag hör vad du säger och min förklaring är att i de allra flesta fall är vi/man/jag ganska tydliga med anledningar innan låsning eller flytt till papperskorgen med ibland så är det så självklart när man läser tråden varför den flyttas eller så har man inte tid eller tålamod till att skriva ett långt låsmeddelande.
Har man frågor om den viss flytt så kan man alltid PMa moderatorn och fråga.
Citera
2010-01-30, 12:57
Medlem
BloodBrides avatar
Borttaget inlägg

Skulle vilja veta varför inlägg "raderas" utan kommentarer från någon mod. Enligt en tråd hade jag minst ett inlägg men det står inte att finna någonstans. Att mod ansåg det vara dåligt, inte tillförde något etc. har jag full förståelse för men det kunde ha givits en orsak till varför det togs bort.
Citera
2010-01-30, 13:06
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodBride
Skulle vilja veta varför inlägg "raderas" utan kommentarer från någon mod. Enligt en tråd hade jag minst ett inlägg men det står inte att finna någonstans. Att mod ansåg det vara dåligt, inte tillförde något etc. har jag full förståelse för men det kunde ha givits en orsak till varför det togs bort.

Då har moderatorn antagligen ansett att ditt inlägg var OT.
https://www.flashback.org/sp20186748
Citat:
Q: En del av mina inlägg försvinner spårlöst. Vad är det som händer?
A: Moderatorerna rensar hela tiden bort saker som är OT. Detta är inte något som användarna alltid informeras om då det handlar om väldigt många inlägg varje dag. Har ditt inlägg försvunnit så är det enklast att kontakta en moderator i berört forum och fråga vad som hänt. Att skicka PM till varje användare som får inlägg bortplockade är inte aktuellt då detta skulle ta ofantligt mycket tid i anspråk.

Ibland hjälper det att söka.
https://www.flashback.org/t951568 <-- Detta är också en tråd du borde läsa.
Citera
2010-01-30, 13:07
Medlem
Tazquas avatar
0.03. Håll er till ämnet i tråden
Istället för att frångå aktuellt ämne i tråden, så starta hellre en ny tråd med ny rubrik. Inlägg som är off-topic kan raderas utan förvarning och motivering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in