2007-10-31, 21:56
Medlem
von Hindenburgs avatar
Jag talar inte om hårdare regler i första hand även om det skulle kunna vara nödvändigt. Jag talar i första hand om att rekrytera en mogen typ av användare till moderatorsposterna.
Citera
2007-10-31, 22:00
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det finns ett visst värde i det du skriver att mods ska ha "ryggrad" att skriva att de inte tycker om ett beslut och det är att användarna då får se att modsen inte alltid är ense om saker och ting. Men det blir larvigt att förklara att så är fallet hela tiden, det om något känns som att klappa någon på huvudet. Det fattar väl vem som helst att med 65 mods så är inte alla samstämiga hela tiden.

Alla är samstämmiga när frågan diskuteras i Flashback i alla fall, eller hur? Håller man med så är man snabb att framföra det, hyser man annan åsikt håller man som regel käften.

Problemet är: Man tullar på sin integritet för varje beslut man är "tvungen" att ställa upp på, även om man har avvikande åsikt. och till slut har man schackrat bort så pass mycket av sin egen magkänsla att man inte vet på vilket ben man ska stå. För varje liten kompromiss man är tvungen att gå med på så dör ens engagemang en smula. Och det är hårt. Och det är svårt. Hur mycket integritet har man kvar efter ett eller två år som moderator? Kan ni se er själva i spegeln?

Citat:
Är ett beslut jävligt fel så hoppar förmodligen moderatorn av, annars fortsätter man diskussionen där den har börjat. Jag fattar verkligen inte vart du vill komma enver. Tycker du att jag först ska ta en lång diskussion i outlaw om ett beslut, sen när det går emot mej ska jag ut i forumet och ta samma diskussion igen?

Problemet är att det är en försvinnande liten grupp i Outlaw som besitter den typen av integritet som krävs för att offentligt visa att man i vissa frågor inte delar admins åsikter om hur "förbättringar" skall ske. Dom som eventuellt har den typen av integritet ser man aldrig skymten av när denna "förbättring" sedan diskuteras i t ex Flashbacksforumet.

Problemet är inte bara att Outlaw är full med ja-sägare, problemet är att rekryteringsgången premierar likgiltighet, konsensus och urvattnad mittfåra. Man vill ha en administrativ byråkrati som hellre ägnar sig åt "micro management" genom trådflyttning, trådlåsning och trådradering, istället för fritänkande intellektuellt handlingskraftiga individualister. Och problemet är som alltid att dom inkompetenta genom sin stora mängd fortsätter att välja in ännu fler inkompetenta. Många kommer fram till en punkt där dom känner att en fråga är så pass stor och så pass viktig att dom inte kan sitta kvar. Det blir ett ödesval. Men dom allra flesta är inte beredda att försaka sin sheriffstjärna för den typen av frågeställningar. Tyvärr.

Problemet är att stabiliteten leder till stagnation, i synnerhet som det saknas fritänkande människor i Outlaw som kan föra forumet framåt. Det räcker inte bara med byråkratmoderatorer, nån måste ta dom stora sprången också. Fokus mellan stabilitet/stagnation och lite mer liv i luckan/framåtrörelse har genom forumets historia alltid skiftat mellan dom båda grupperna. Och det är aldrig bra om skutan kantrar för mycket åt ena eller andra hållet. Balansgången mellan kaos och totalitarism är en smal och vass egg att vandra på.

Citat:
Personligen har jag inget intresse i att skriva ett inlägg i stil med "bara så ni vet, det här tyckte inte jag om, jag var mot detta" så fort ett beslut som jag motsätter mej sätts i verket.

Du kanske kunde vara med i debatten och framföra dina åsikter om saken istället för att hålla käften då? Eller du kanske tillhör den skara av moderatorer som inte äger förmågan eller integriteten att göra det?

Det ÄR en väldigt jobbig situation att kämpa för en fråga i Outlaw, men få den nerröstad av kollegorna eller admin. Det är inte alla som tycker att varje liten skitsak är värd att lämna sin plats för. Och det ÄR svårt att tvingas sitta kvar när man blivit nedröstad och vet att felaktiga beslut implementeras. Vad fan ska man göra? Jag vet i alla fall vad jag skulle göra..........och har gjort.

Citat:
Jo eller hur...

Du, den där nivån får du behålla alldeles för dig själv, jag ville bara påpeka att tråden inte handlar om vad jag gjort eller inte gjort.
Citera
2007-10-31, 22:02
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag talar inte om hårdare regler i första hand även om det skulle kunna vara nödvändigt. Jag talar i första hand om att rekrytera en mogen typ av användare till moderatorsposterna.
Skulle du då vänligen vilja förklara vad du menade med "Några av stolpskotten till moderatorer har aggressivt påpekat att detta inte gäller idag"? När jag sätter det i sammband med ditt klargörande om rekryteringsprocessen så får jag intrycket att du försöker säga att dessa stolpskott till moderatorer i aggressiva ordalag påpekat att det rekryteras omogna användare till moderatorposterna. Jag hoppas att du behagar skämta.
Citera
2007-10-31, 22:04
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Skulle du då vänligen vilja förklara vad du menade med "Några av stolpskotten till moderatorer har aggressivt påpekat att detta inte gäller idag"? När jag sätter det i sammband med ditt klargörande om rekryteringsprocessen så får jag intrycket att du försöker säga att dessa stolpskott till moderatorer i aggressiva ordalag påpekat att det rekryteras omogna användare till moderatorposterna? Jag hoppas att du behagar skämta.

De påpekar att det är deras rättighet att bete sig precis lika illa som många andra gör. Det gäller såklart när man ser till regelverket endast. Jag vill även se till frågan om lämplighet.

Jag hävdar att på de allra flesta seriösa internetforum är en avgörande egenskap för en moderator att det är en vuxen människa. Flashback är uppenbarligen annorlunda och det tycker jag är tråkigt.
Citera
2007-10-31, 22:07
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Handen på hjärtat nu Enver. Är det verkligen en så stor fråga? Det finns väl (fanns inte på min tid i alla fall) ingen uttalad regel för moderatorer att de inte får uttrycka sig kritiskt om saker och ting utanför outlaw? Att inte sprida det som sägs därinne är en sak men att en moderator inte skulle det fanns i alla fall inte då.

Snarare handler det ju om att man kanske kämpat som en galning i outlaw och stångat pannan blodig men i slutändan fått ge sig mot majoriteten. Ska man då fara omkring i FB-forat som moderator och klaga och gnälla? I vilket syfte? Att utanför outlaw försöka övertyga dem man inte lyckades med inne i outlaw?

Ett sådant beteende anser jag barnsligt, fortsätta gnälla för sakens skull och för att man inte kan acceptera ett majoritetsbeslut? Då tycker jag man ska avgå om nu frågan var så viktig. Därefter kan man såklart debattera hur mycket man vill på utsidan.

I övrigt tor jag faktiskt att de flesta användare fattar att enigheten är allt annat än total inom outlaw. Fan, det begriper vem som helst som är en någorlunda flitig läsare här på forumet.

Jag behöver inte skriva någon längre utläggning som svar på ditt inlägg, jag vill bara att du svarar mig på frågan var dom kritiska rösterna bland moderatorerna tar vägen när dom okritiska jasägarna i högt och lågt sitter och lovprisar admins beslut?
Citera
2007-10-31, 22:12
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
De påpekar att det är deras rättighet att bete sig precis lika illa som många andra gör.
Det är det ju också. Som jag påpekade tidigare så ÄR vi användare och SKA därför lyda under precis samma regelverk som övriga forumdeltagare. Dock görs det ju en ingående granskning under själva rekryteringsprocessen så de som alltid ska ligga precis på gränsen vad gällar t ex personangrepp blir förhoppningsvis aldrig påtänkta som mods.

Citat:
Jag hävdar att på de allra flesta seriösa internetforum är en avgörande egenskap för en moderator att det är en vuxen människa. Flashback är uppenbarligen annorlunda och det tycker jag är tråkigt.
Jag kan villigt erkänna att jag personligen inte tycker att samtliga val som gjorts under historien har varit särskilt lyckade men här är Flashback inget undantag. Som medlem på ett stort antal forum under årens lopp så har jag sett mängder av moderatorer komma och gå. Vissa har gått frivilligt och somliga har åkt ut på öronen. Detta är Internet och då alla är annonyma så kan man aldrig vara säker på vem någon egentligen är. Därför kommer det alltid att göras misstag när man rekryterar moderatorer på Flashback såväl som på övriga forum.
Citera
2007-10-31, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Hur önskar ni att forumets moderatorer ska vara?
...
Om allt redan är perfekt, skriv det. Om något kan förbättras, berätta då vad.

admin
Just nu funkar det bra.
Keep up the good work!
Citera
2007-11-01, 00:50
Medlem
en sak jag inte förstår är varför vissa, t.ex. OliT, som nästan aldrig är aktiva i diskussioner blir mods.. har de varit aktiva innan eller hur kan de ha blivit utsedda till det annars?
Citera
2007-11-01, 01:16
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HangTheDJ
en sak jag inte förstår är varför vissa, t.ex. OliT, som nästan aldrig är aktiva i diskussioner blir mods.. har de varit aktiva innan eller hur kan de ha blivit utsedda till det annars?

Man väljer givetvis inte in nån inaktiv användare som moderator. Att sen det går upp och ner hur aktiva moderatorerna är i diskussionerna är ju helt naturligt. Precis som vilken annan som helst har man mer och mindre tid och är man moderator får man ibland prioritera det framför att hinna med att diskutera i alla trådar som finns.

Det man bör komma ihåg är alla moderatorer är volontärer på FB och ibland kommer det annat emellan.

/Moderator
Citera
2007-11-01, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Jag behöver inte skriva någon längre utläggning som svar på ditt inlägg, jag vill bara att du svarar mig på frågan var dom kritiska rösterna bland moderatorerna tar vägen när dom okritiska jasägarna i högt och lågt sitter och lovprisar admins beslut?

Jag tror som jag sagt tidigare att det dels är ganska mänskligt, dels ligger i sakens natur och kommer av uppdraget att moderera.

Att det förhåller på det sätt du påstår med ja-sägare är ingen nyhet, snarare tvärtom. Det vet både du och jag och jag tror dessutom att du mycket väl känner min åsikt om dessa.
Citera
2007-11-01, 12:33
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Jag tror som jag sagt tidigare att det dels är ganska mänskligt, dels ligger i sakens natur och kommer av uppdraget att moderera.

Jag tror jag fattar vad du menar, men är det inte ganska mänskligt att också stå för sina åsikter även officiellt utan att man skall behöva tänka på att man ev. gör sig obekväm bland sina kollegor eller betraktas som en "gnällspik" eller "startare av mobb" som några av dom mods som svarat här uppenbarligen anser? Bara en sådan sak visar ju med viss tydlighet hur en del moderatorer ser på saken. Tyvärr. Och varför måste det ligga i sakens natur med modererandet att man uppenbarligen anses illojal mot "kåren" om man öppet kritiserar beslut som man är hundra procent övertygad kommer att göra forumet till ett sämre sådant? För så är det faktiskt nu, vilket signaler i denna tråd klart visar. Jag är övertygad om att admin inte haft några som helst intentioner att det skall vara så utan det är snarare något som växt fram inom moderatorskåren, men helt oavsiktligt. Man är angelägen om att utåt visa upp en fasad utan sprickor, oavsett hur diskussionerna formulerats i Outlaw. Lite gammelsovjetisk politbyrå över det hela faktiskt.

Varför det blivit så kan man ju ha olika teorier om, möjligtvis kan det ha att göra med den uppenbara ovilja en del mods visar inför tanken att inte längre få bära sin sheriffstjärna, man ser modererandet som ett självändamål höjt över alla anständighetsgränser och är därmed beredd att dagtinga med precis vad fan som helst för att få stanna kvar. För faktum är att idag utses moderatorer på livstid här. Enda sättet att skiljas från sin titel är uppenbar misskötsel av sitt uppdrag (och även där sitter det ganska långt inne innan något händer) eller att man frivilligt avgår. Någon rotation finns inte inbyggt i systemet vilket jag tycker är en brist.

Citat:
Att det förhåller på det sätt du påstår med ja-sägare är ingen nyhet, snarare tvärtom. Det vet både du och jag och jag tror dessutom att du mycket väl känner min åsikt om dessa.

Ja, jag misstänker att din och min åsikt om den saken ligger väldigt nära varandra, men icke förty är det beklagligt att så är fallet.
Citera
2007-11-01, 12:33
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Det har ju förklarats flera gånger i tråden. Man tar diskussionen i outlaw, och där finns det inga ja-sägare, det kan jag lova, debatterna brukar vara allt annat än lugna i de olika frågorna.

När ett beslut dock är taget och man kommit fram till någon form av koncensus så står man bakom det eller så avgår man om man tycker att beslutet var helt uppåt väggarna och man inte vill stå för det.

Anledningen till att man hellre för fram kritiken (oavsett om den är positiv eller negativ) inne i outlaw istället för här ute är nog av flera orsaker:
1. Man tar upp kritiken där den hör hemma och där den kan få verkan.
2. Skulle man dryfta kritiken externt så skulle foliehattar använda det mot oss. Det är bara att se hur länge gamla fel av moderatorer dryftas och tas upp hela tiden som något mantra. Vår kritik skulle användas på exakt samma sätt.
3. De som inte håller med om beslutet skulle trigga moderatorerna mot varandra i eget intresse.
4. Det skulle bli svårare att ha sansade diskussioner i outlaw i ett ämne då de skulle infekteras av externa diskussioner i ämnet som inte förts i outlaw.
5. Om en diskussion pågår i outlaw och man kritiserar ämnet externt finns det en risk att man råkar säga något som man inte ska samt att man i vissa fall inte ens kan svara. T.ex. kanske man använder olika existerande fall som exempel varför outnings-regeln borde stärkas, som inte går att använda i en extern diskussion, då blir diskussionen handikappad av detta externt då man inte kan gå i svaromål utan att avslöja underlaget till varför man anser en viss sak. Förs den diskussionen i outlaw så kan man utan problem använda informationen i diskussionen. Svårt att förklara men jag hoppas tanken framgår.

Jag tycker dock att vi skulle kunna lägga fler principdiskussioner externt där både medlemmar och moderatorer kan delta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in