Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det var det dummaste jag har hört. Du vill alltså tysta debattörer som har ett visst språkbruk bara för att det inte passar dig?
Jag tycker personligen inte det var så dumt, med att ändra sitt språkbruk, eftersom det har med hur man själv frågar. Det brukar spegla sig om hur man får svaret. Om man t.ex. är anklagade i en fråga, så får man säkert försvar emot sig. Däremot om man använder sig av argument som t.ex. Jag tycker att vi har ett problem när det gäller lösa den pedagogiska måltiden i skolsalen, eftersom eleverna kastar köttbullar på varandra. Jag vill gärna att vi löser det här problemet. Kan vi försöka lösa det här problemet på något sätt? Och så kommer det massa idéer istället för att folk intar försvarsinställning.
Det andra exempel är att man säger, istället för jag gå på läraren Muhammed och anser att han är roten till att barnen kastar köttbullar i matsalen och anklagar honom och att han skall ändra på sig för att det fungera t.ex genom att visa mer auktoritet som person. Då tror jag att han intar en försvar ställning. Tror att man löser problemet med t.ex köttbullar mycket enklare genom att använda jagargument, än duargument. Därför kan det säkert vara bra att tänka på hur man använder sitt språkbruk på flashback.