2008-12-09, 00:42
Medlem
El Zorros avatar
Om du inte tål att folk säger att du är dum i huvudet så är det lite trist för din del men det är helt ok att säga. Det jag vill att du ska visa är att någon mod i sin modutövning kallar dig dylika (könsord, svordomar) saker.
Citera
2008-12-09, 10:11
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Men nedan ser du exempel på vad jag menar.

Nej det var inga konkreta exepel. Ta fram konkreta med länkar till det du upplever. Gör du det kan vi göra något åt det att bara påstå att eventuellt några av ca 70 mods eventuellt har fel attityd blir väldigt luddigt och omöjligt att ta tag i.
Citera
2008-12-09, 10:47
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Sen tycker jag att man ska bli hårdare på personangrepp. Bara för 99% av medlemmarna inte känner varandra så betyder det inte att man kan kalla varandra vad som helst, eller tilltala varandra vad som helst. Jag skulle aldrig kläcka ur mig "Håll käften, Din idiot osv osv", ni förstår hur jag menar.
Jag tycker det är rätt skönt att det är lite högre i tak här än på många andra ställen. Ibland diskuteras ämnen som engagerar folk, och då kan känslorna lätt ta överhanden. Så länge inlägget innehåller något av substans och inte bara en massa personangrepp så är min personliga åsikt att det bör få stå kvar. Självklart ska rena trakasserier och grova peronsangrepp inte tillåtas, och det gör det inte heller.
Citat:
Men en sak som jag, personligen tycker ska bli bättre, det är framför allt moderatorernas attityd gentemot oss medlemmar. Visst, alla har en dålig dag, men det ska inte behöva sprida sig över oss medlemmar att vi blir kallade en massa könsord och svordomar.

Moderatorerna ska ju föregå med gott exempel och absolut inte vara spydig, uppkäftig eller kallas oss medlemmar en massa ohövliga ord som egentligen inte hör hemma här.
När jag blev tillfrågad om att bli moderator var en av sakerna jag funderade över hur det skulle påverka min aktivitet på FB. Självklart tar modererandet tid, vilket innebär att antalet inlägg blir lite färre, men samtidigt har man som mod ett visst ansvar. Dock anser jag att det ansvaret bara sträcker sig så långt som min moderatorsroll. De gånger jag agerar i egenskap av moderator kommer jag alltid att hålla mig saklig och korrekt. Jag kommer inte att komma med någon form av personangrepp eller liknande, och jag kommer inte använda det som någon form av maktmedel mot användare jag personligen tycker illa om. Vad ni som användare däremot måste ha i åtanke är att de gånger jag faktiskt agerar i egenskap av moderator så undertecknar jag mitt inlägg med // Mod. Gör jag inte det så har jag precis samma rättigheter och skyldigheter som alla andra användare. Det innebär till exempel att jag tar mig friheten att förklara för folk att de är idioter om jag anser att de är det. Går jag för långt så hoppas jag att mitt inlägg rapporteras av en användare, så får jag ta smällen i diskussionerna med övriga mods och - om jag faktiskt gjort fel - se till att bättra mig.
Citera
2008-12-09, 10:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Personligen tycker jag att det ibland kan bli jobbigt i längden att bli kallad det ena och det andra, vilket vi aldrig skulle kalla varandra IRL, men nu sitter vi ju på internet och då är det fritt spelrum.
Det argumentet håller inte riktigt. I verkliga livet skulle majoriteten av användarna aldrig få för sig att sätta sig vid ett fikabord och diskutera med varandra som de gör här. De sociala reglerna som gäller vid personlig kontakt funkar inte i samma utsträckning på ett diskussionsforum.
Citera
2008-12-09, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Om du inte tål att folk säger att du är dum i huvudet så är det lite trist för din del men det är helt ok att säga.

Så du menar att det är fullt jävla normalt och sitta framför skärmen och kalla mig och många andra dum i huvudet? Har du bevis på att det stämmer eller?

Om du tycker det så är det illa ställt med dig. Jag har då aldrig blivit uppväxt och lärd utav mina föräldrar att man ska gå runt och kalla folk för dum i huvudet, du kanske har det. Bara för att man har skilda åsikter och sticker i stäv med varandra titt som tätt så innebär det inte att man ska vara allmänt stor och käften och otrevlig.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag tycker det är rätt skönt att det är lite högre i tak här än på många andra ställen. Ibland diskuteras ämnen som engagerar folk, och då kan känslorna lätt ta överhanden.

Visst, där håller jag med. Jag tycker också det är skönt att det är lite högre i tak här än i andra forum och det är just av den anledningen jag sitter här.

Men när känslorna kokar över, så ska det inte gå överstyr att man börja kalla varandra olika saker.

Ser man på regeln 0.09 så får man inte sprida en massa skit om andra användare. Om någon kallar mig för dum i huvudet, hur vet den människan att jag är dum i huvudet? Jag kanske beter mig som dum i huvudet för att jag har vikande åsikter, men då borde ju alla som skriver i pedofil-delen vara dumma i huvudet, för normala människor hänger inte där.
Citera
2008-12-09, 12:52
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Så du menar att det är fullt jävla normalt och sitta framför skärmen och kalla mig och många andra dum i huvudet? Har du bevis på att det stämmer eller?

Bevis på vad? Att det är normalt? Tja jag är normal och jag har skrivit sådana inlägg (inte som mod dock)

Citat:
Om du tycker det så är det illa ställt med dig. Jag har då aldrig blivit uppväxt och lärd utav mina föräldrar att man ska gå runt och kalla folk för dum i huvudet, du kanske har det. Bara för att man har skilda åsikter och sticker i stäv med varandra titt som tätt så innebär det inte att man ska vara allmänt stor och käften och otrevlig.

Visst, där håller jag med. Jag tycker också det är skönt att det är lite högre i tak här än i andra forum och det är just av den anledningen jag sitter här.

Men när känslorna kokar över, så ska det inte gå överstyr att man börja kalla varandra olika saker.

Ser man på regeln 0.09 så får man inte sprida en massa skit om andra användare. Om någon kallar mig för dum i huvudet, hur vet den människan att jag är dum i huvudet? Jag kanske beter mig som dum i huvudet för att jag har vikande åsikter, men då borde ju alla som skriver i pedofil-delen vara dumma i huvudet, för normala människor hänger inte där.
Låt oss återvända till topic. Topic för tråden är inte huruvida personangrepp ska vara tillåtna eller inte på FB. Vill du diskutera det så bumpa upp någon tråd om det ämnet. Topic här är mods vs användare.

Du bumpade upp tråden efter att det inte varit någon aktivitet i den på nästan två månader. Du skrev bl.a. följande:

Citat:
Men en sak som jag, personligen tycker ska bli bättre, det är framför allt moderatorernas attityd gentemot oss medlemmar. Visst, alla har en dålig dag, men det ska inte behöva sprida sig över oss medlemmar att vi blir kallade en massa könsord och svordomar.

Moderatorerna ska ju föregå med gott exempel och absolut inte vara spydig, uppkäftig eller kallas oss medlemmar en massa ohövliga ord som egentligen inte hör hemma här.

Annars, ett toppen forum. Men det är just detta som jag skrev ovan som jag själv har lagt märke till när jag har tittat runt på forumet. Vilka moderatorer jag pratar om, ja det vet dem nog bäst själv

Vi har nu bett dig att ge exempel på det som du tar upp här. Än så länge så har du inte gjort det. Varför?

Att du inte klarar av att folk kallar dig för idiot är som sagt var inte topic i denna tråden så se nu till att visa var de här inläggen finns där mods i sin modsutövning kallar folk för "en massa könsord och svordomar".

Sätt igång, jag väntar med spänning.
Citera
2008-12-09, 13:00
Bannlyst
Citat:
Bevis på vad? Att det är normalt? Tja jag är normal och jag har skrivit sådana inlägg (inte som mod dock)

Herregud, jag menar att kallar man någon för dum i huvudet, har man material så man kan visa att det stämmer? Annars bryter man mot regel 0.09 - Falsk ryktesspridning.

Citat:
Vi har nu bett dig att ge exempel på det som du tar upp här. Än så länge så har du inte gjort det. Varför?

För att det ingår inte i mitt åtagande som medlem att leta reda på en massa brott här inne på forumet, min uppgift är att diskutera och ser jag något som jag tycker liknar personangrepp då anmäler jag det.

Citat:
Sätt igång, jag väntar med spänning.

Sätt igång med vad? Leta efter personangrepp eller vad? Det är ju inte min uppgift att göra. Jag skrev inte heller att jag skulle göra det, utan att det förekommer och jag tycker du är dålig stil. Om du förespråkar personangrepp så tycker jag att du ska lämna din moderatorsplats åt någon annan.
Senast redigerad av Diskmaskinen 2008-12-09 kl. 13:02.
Citera
2008-12-09, 13:05
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Herregud, jag menar att kallar man någon för dum i huvudet, har man material så man kan visa att det stämmer? Annars bryter man mot regel 0.09 - Falsk ryktesspridning.

För att det ingår inte i mitt åtagande som medlem att leta reda på en massa brott här inne på forumet, min uppgift är att diskutera och ser jag något som jag tycker liknar personangrepp då anmäler jag det.

Sätt igång med vad? Leta efter personangrepp eller vad? Det är ju inte min uppgift att göra. Jag skrev inte heller att jag skulle göra det, utan att det förekommer och jag tycker du är dålig stil. Om du förespråkar personangrepp så tycker jag att du ska lämna din moderatorsplats åt någon annan.

Nu får du ta och skärpa dig. DU hävdar att mods kallar folk för könsord, svordomar och beter sig illa men du kan inte ge några som helst exempel. Om du inte kan gå några exempel vad klagar du då på?

Denna tråden är inte till för att diskutera reglerna angånde personangrepp så ta det i en annan tråd. Det är andra gången jag skriver det till dig nu och det kan inte vara så svårt att förstå. Så om du ska fortsätta i denna tråden så se till att hålla dig till topic. Ok!
Senast redigerad av El Zorro 2008-12-09 kl. 13:09. Anledning: stavfel
Citera
2008-12-09, 13:11
Moderator
vfs avatar
Citat:

Då kan du inte sett ett enda personangrepp från en moderator eftersom
du inte skickat RP på något sådant.

Citat:
Det vet jag. Å tydligen finns det moderatorer som har tagit med sig detta från medlem till moderator, eller från moderator till medlem. Nu riktar jag inte in mig på dig, det ska du absolut inte tro. Känns bara lite jobbigt när en del går in som en projektil och attackerar som en bålgeting. Visst, en del får man tåla, det tycker jag. I vissa fall går det över gränsen som tex "Är du dum i huvudet?". Det är väl klart som fan att ingen människa är dum i huvudet? Och absolut kallar man ingen människa för dumhuvud eller tilltalar "Är du dum i huvudet?"

Upp till bevis då.
Citera
2008-12-09, 14:28
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Vems uppgift är det då att leta rätt på det? Du påstår att det finns, men du tänker minsann inte leta rätt på det...

Känns det inte som att det blir ett Moment 22?
Citera
2008-12-09, 14:45
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Om du påstår att moderatorer håller på med personangrepp så är det upp till dig att backa upp påståendet. Det hör liksom till god diskussionssed att man argumenterar för sin åsikt genom att backa upp sina påståenden med fakta, speciellt om någon frågar efter konkreta exempel då du inte lyckats "argumentera" fram en sådan förståelse.

Citat:
Att påstå något utan några konkreta exempel är ett bra sätt att sälla sig till gnällmaffian. Du kan vara lugn, du blir inte ensam där utan det är en stor skara "intressanta" kompisar du skaffat dig. Men om du vill bli tagen på allvar så börjar det bli dags att plocka fram exemplen.
Citera
2008-12-09, 23:22
Medlem
H.E.L.s avatar
sluta nu böla om personangrepp. ta dig i kragen för fan! Vad vore fb utan munhugg? Så sug nu min feta x-moderatorkuk o låt stefan vara. Han är faktsikt en av få riktigt sympatiska och mänskliga moderatorer som är kvar efter det att jag slutade...
Så schas på er!
Leave him alone!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in