2007-12-24, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av December
Jag tycker det är rätt oproffsigt att moderatorer ger sig in i debatter i forum de själva modererar. De tror sig vara gudomliga så till den grad att de kan skilja på person och individ, men det är inte sant. Ingen människa är opartisk. Jag tycker inte moderatorer av ett särskilt forum inte ska få delta i debatterna utan endast moderera.

Klart att de skall få med och debatterna i alla forum!!

MEN de skall gälla samma regler för dem som alla andra vilket det inte gör nu.

Att sedan vissa få moderatorer inte klarar utav detta är ju admins sak att ta tag i.
Citera
2007-12-24, 13:52
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av December
Jag tycker inte moderatorer av ett särskilt forum inte ska få delta i debatterna utan endast moderera.
Och vem hade du tänkt dej skulle moderera då ?
Jag skulle då inte kunna tänka mej att moderera ett delforum jag inte har intresse i.

Är det så att du har synpunkter på hur det modereras.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=567547
Citera
2007-12-24, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
En moderator talar alltid för sig själv. Däremot kan ju "vi" användas här i Flashback om moderatorkollektivet som sådant. Vi undertecknar alltid inlägg skrivna som moderator med "Mod" eller liknande just för att rollerna skall hållas isär tydligt. Är det inte undertecknat på det sättet så är det ett vanligt inlägg som en användare, och då gäller samma regler som för alla andra.

Jag skall komma ihåg det nästa gång jag ser ett inlägg där moderator uppenbarligen använder vi för att ge intrycket av att det är "vi" medlemmar.

Hur du kan få det till att en moderator, som har makt att radera mitt inlägg, kan diskutera under samma regler som för alla andra, är ju bara ett dåligt underbyggt påstående. Vem kan ta bort dina inlägg om de skulle vara OT?

Citat:
Det är tyvärr omöjligt. Det är t ex inte ovanligt att jag raderar 2-400 inlägg en dag, och skulle man skicka ett PM varje gång hade jag fått syssla med detta på heltid...

Det vore önskvärt att du använde delar av tiden, som du använder till att radera inlägg, till att föklara varför du raderar inläggen!

Citat:
Det tycker inte vi. En moderator har precis samma rätt att agera som en vanlig användare, och gör så om inget annat framgår.

Ha ha! Eller ännu rättare - HA HA HA! "Samma rätt" och dessutom en hel del extra rätt som inte behöver motiveras om den utnyttjas!

Citat:
Om ett inlägg försvinner utan meddelande kan du vara ganska säker på att det är just OT. Känslan kan vi inte göra så mycket åt, men du kan var tämligen säker på att inga inlägg raderas på grund av åsikterna som framförs. I så fall så skulle man inte bli långvarig som moderator. Allt vi gör är synligt och spårbart. Både från andra moderatorer, och från våra admins. Vi kan inte heller ge några som helst repressalier utan att moderatorkollektivet röstar om detta. En varning eller bannlysning måste alltså dels röstas igenom av moderatorerna. Sedan så måste en admin sköta avstängningen, och därmed också godkänna det hela.

Du har inte övertygat mig. Att diskutera ett ämne innebär ofta att man hamnar lite OT, det är ofrånkomligt eftersom saker och ting har ett samband som TS inte alltid tar med i trådöppningen. Dessutom är det uppenbart att något som anses OT oftast är det som inte passar moderator. Det har inget med känslor att göra utan ren observation. Nu går det inte att bevisa när inläggen försvinner...

Citat:
Känner du till något enda forum i Sverige som har samma spårbarhet, tydlighet i reglerna och "rättssäkerhet"?

Ja! Före detta onanera.se hade mycket tydligare regler och moderatorer som det gick att prata med utan att de använde sig av tvivelaktiga maktmetoder.
Citera
2007-12-24, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Så du menar att du saknar den mentala kapacitet att förstå vad "/Moderator" betyder ?

Ja förmodligen! Berätta vad "moderera" innebär tack!

Citat:
Alla inlägg som en moderator skriver som inte är signerade med ovanstående citat eller dylikt är skrivet som en vanlig användare.
Och även om det inte står är det i regel inga större bekymmer att förstå vad som skrivs som mod/användare om man kan läsa och förstå enkel svenska.

Jag har ofta problem med att jag känner mig osäker på vad människor egentligen menar, även om de använder ren svenska. Vad betyder exempelvis: Alla inlägg som en moderator skriver som inte är signerade med ovanstående citat eller dylikt är skrivet som en vanlig användare.

Det är det där med "eller dylikt" som gör mig osäker...

Citat:
Varför ?
En moderator SKALL kunna diskutera på samma vilkor som andra medlemmar, kan säga direkt att jag skulle avgå med omedelbar verkan om inte jag fick diskutera på samma vilkor som andra härinne för i första hand är jag medlem, i andra hand moderator.

"Skall kunna" är inte samma sak som att de facto kunna! Du kan aldrig, jag poängterar aldrig, diskutera på samma villkor som en vanlig medlem om du är moderator. Om du inte inser det är det i sig ett problem.

Citat:
Till att börja med skiljer det sej mellan olika avdelningar var gränsdragningen görs då klimatet skiljer sej.
Sen om en moderator skulle radera inlägg efter eget godtycke och inte efter reglerna skulle moderatornr inte bli långvarig.

...kan du förklara för mig vem det är som kan avgöra vad som är moderators godtycke när man inte ges möjlighet att överklaga? För att kunna ha grund för sin klagan måste man ha tillgång till inlägget ifråga - men det är borta...
Citera
2007-12-24, 17:12
Medlem
Mad monks avatar
Dom flesta modsen är bra. Men vissa har som sagt dille på att låsa trådar. Sen kan jag väl tillägga att vissa mods borde gå på charmkurs.
Citera
2007-12-24, 22:58
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Ha ha! Eller ännu rättare - HA HA HA! "Samma rätt" och dessutom en hel del extra rätt som inte behöver motiveras om den utnyttjas!
Och där har du jävligt fel, raderas ett inlägg/tråd skall det också kunna motiveras.

Citat:
Nu går det inte att bevisa när inläggen försvinner...
Bara för du inte kan se inläggen betyder inte att dom verkligen har försvunnit.

Citat:
Jag har ofta problem med att jag känner mig osäker på vad människor egentligen menar, även om de använder ren svenska. Vad betyder exempelvis: Alla inlägg som en moderator skriver som inte är signerade med ovanstående citat eller dylikt är skrivet som en vanlig användare.
Alla dom moderatoråtgärder jag gör signerar jag /mod.
Det betyder att inlägg jag skriver som inte signeras med /mod. skriver jag i regel som vanlig användare.

Citat:
Det är det där med "eller dylikt" som gör mig osäker...
Kanske är fel av mej men jag förutsätter att alla här inne har den mentala kapacitet som behövs att inse vad det betyder, om inte nu så iallafall när det skrivs ut.

mod
/mod
/mod.
moderator
/moderator
/moderator.
Finns lite andra varianter också bl.a med stora bokstäver.

Citat:
"Skall kunna" är inte samma sak som att de facto kunna! Du kan aldrig, jag poängterar aldrig, diskutera på samma villkor som en vanlig medlem om du är moderator. Om du inte inser det är det i sig ett problem.
Problemet ligger inte hos mej utan hos medlemmar som inte klarar av att se skillnad på var användaren slutar och moderatorn börjar.
Dom flesta klarar av att se skillnaden och det är ett rent nöje att diskutera med dom men sen finns det dom som inte tål att bli motsagda på nåt sätt utan att börja skrika om moderatorstiteln istället och det är bara sorgligt.

Citat:
...kan du förklara för mig vem det är som kan avgöra vad som är moderators godtycke när man inte ges möjlighet att överklaga? För att kunna ha grund för sin klagan måste man ha tillgång till inlägget ifråga - men det är borta...
Att inte kunna överklaga är helt felaktigt, sen att många gör helt fel när det ska klagas är ju nåt helt annat.
I första hand ska man kontakta moderatorn det gäller, funkar inte det kan man kontakta nån av dom andra moderatorer som finns i samma delforum.
Skulle inte de funka kan man kontakta den moderator man har förtroende för.
Citera
2007-12-24, 23:27
Bannlyst
Citat:

Citera
2007-12-25, 00:02
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Hur du kan få det till att en moderator, som har makt att radera mitt inlägg, kan diskutera under samma regler som för alla andra, är ju bara ett dåligt underbyggt påstående. Vem kan ta bort dina inlägg om de skulle vara OT?
Är det i ett forum som jag modererar så kan mina medmoderatorer självklart göra det. Är det i ett annat forum där jag inte är moderator så kan de som är moderatorer göra det.

Citat:
Det vore önskvärt att du använde delar av tiden, som du använder till att radera inlägg, till att föklara varför du raderar inläggen!
Det är du självklart fri att tycka.

Citat:
Trevligt att vi kan roa dig. Som användare har vi precis samma rättigheter och skyldigheter som alla andra. Som moderatorer tillkommer en del rättigheter och skyldigheter. Hur svårt kan det vara att förstå?

Citat:
Du har inte övertygat mig. Att diskutera ett ämne innebär ofta att man hamnar lite OT, det är ofrånkomligt eftersom saker och ting har ett samband som TS inte alltid tar med i trådöppningen. Dessutom är det uppenbart att något som anses OT oftast är det som inte passar moderator. Det har inget med känslor att göra utan ren observation. Nu går det inte att bevisa när inläggen försvinner...
Javisst händer det ibland, och ofta så tillåts det, om det inte seglar iväg för mycket.

En moderator kan inte radera inlägg på eget bevåg utan att det märks. Så enkelt är det. Allt man gör syns och är spårbart. Vi är på god väg att bli ett av världens 100 största forum. Du tror väl inte att det skulle vara möjligt om moderatorer kunde härja runt hej vilt och radera inlägg bara för att det passar dem personligen? Det finns en tämligen avancerad organisation bakom det hela som ger insyn och full spårbarhet på vad varje moderator gör. Mig veterligen finns det inget annat stort forum i Sverige som har något motsvarande.

Citat:
Ja! Före detta onanera.se hade mycket tydligare regler och moderatorer som det gick att prata med utan att de använde sig av tvivelaktiga maktmetoder.
"Före detta"...
Citera
2007-12-25, 10:06
Bannlyst
Citat:
Och där har du jävligt fel, raderas ett inlägg/tråd skall det också kunna motiveras.

OK! Jag uttryckte mig oklart! Jag menade att motivet inte behöver delges i föreväg.

Citat:

Betyder det att jag kan få tillbaka mitt inlägg, för att ha något som grund när jag klagar?

Citat:
Alla dom moderatoråtgärder jag gör signerar jag /mod.
Det betyder att inlägg jag skriver som inte signeras med /mod. skriver jag i regel som vanlig användare.
Kanske är fel av mej men jag förutsätter att alla här inne har den mentala kapacitet som behövs att inse vad det betyder, om inte nu så iallafall när det skrivs ut.

mod
/mod
/mod.
moderator
/moderator
/moderator.
Finns lite andra varianter också bl.a med stora bokstäver.

Det verkar ju solklart när man fått en förklaring - tack för den!

Citat:
Problemet ligger inte hos mej utan hos medlemmar som inte klarar av att se skillnad på var användaren slutar och moderatorn börjar.
Dom flesta klarar av att se skillnaden och det är ett rent nöje att diskutera med dom men sen finns det dom som inte tål att bli motsagda på nåt sätt utan att börja skrika om moderatorstiteln istället och det är bara sorgligt.

Jag tillhör definitivt kategorin som inte kan se skillnaden. Du som moderator har makt att haussa upp stämningen med dina inlägg, när du skriver som användare, om du lyckas med det och någon hamnar OT på grund av upprörda känslor, då träder moderatorn in och vips är man raderad, varnad eller borttagen...

Jag förstår inte att du inte inser att blotta synen av din avatar gör att du får en helt annan position än en vanlig användare? Sedan kan du låta bli att skriva under med "/mod." hur mycket som helst...

Citat:
Att inte kunna överklaga är helt felaktigt, sen att många gör helt fel när det ska klagas är ju nåt helt annat.
I första hand ska man kontakta moderatorn det gäller, funkar inte det kan man kontakta nån av dom andra moderatorer som finns i samma delforum.
Skulle inte de funka kan man kontakta den moderator man har förtroende för.

Då är det inte underligt att det är missförstånd hur man gör. Din information här, stämmer inte med den som står i detta forum om hur man klagar. Men det är egentligen oviktigt i sammanhanget. Jag vet hur man kan överklaga, men min poäng är att för att bli trovärdig, så måste man ha en grund för sin klagan. Den grunden försvinner i samma öginblick som inlägget försvinner.

Men om jag har tillräcklig mental kapacitet att förstå dig så verkar det som att man kan få tillbaka sitt inlägg - eller?
Citera
2007-12-25, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Är det i ett forum som jag modererar så kan mina medmoderatorer självklart göra det. Är det i ett annat forum där jag inte är moderator så kan de som är moderatorer göra det.

Du kan alltså gå in och moderera i ett annat forum? OK!

Citat:
Det är du självklart fri att tycka.

Tack!

Citat:
Trevligt att vi kan roa dig. Som användare har vi precis samma rättigheter och skyldigheter som alla andra. Som moderatorer tillkommer en del rättigheter och skyldigheter. Hur svårt kan det vara att förstå?

Det är du och Gustav III som pratar om sig själva i tredje person pluralis
Det var faktiskt bara du som roade mig. Det är inte ett dugg svårt att förstå att det tillkommer en massa makt och ansvar som moderator. Men jag tycker att det är fel att du kan växla mellan användare och moderator på dina egna villkor. Comprende?

Citat:
Javisst händer det ibland, och ofta så tillåts det, om det inte seglar iväg för mycket.

Ad hominen - alltså inte vad som sägs utan vem som säger vad - är det som gäller...

Citat:
En moderator kan inte radera inlägg på eget bevåg utan att det märks. Så enkelt är det. Allt man gör syns och är spårbart. Vi är på god väg att bli ett av världens 100 största forum. Du tror väl inte att det skulle vara möjligt om moderatorer kunde härja runt hej vilt och radera inlägg bara för att det passar dem personligen? Det finns en tämligen avancerad organisation bakom det hela som ger insyn och full spårbarhet på vad varje moderator gör. Mig veterligen finns det inget annat stort forum i Sverige som har något motsvarande.

Självklart märks det - vem har påstått annat? Jag är helt övertygad om att en moderator kan härja runt hej vilt och radera inlägg som inte passar dem personligen...

Citat:
"Före detta"...

Jag jag tror att man kan säga det, eftersom forumet ligger nere?
Citera
2007-12-25, 10:36
Bannlyst
Kom på en sak till...

[quote=admin]

Citat:
Vad kan bli bättre?

Jag tycker att det vore bättre om det fanns ett slags "sidospår" man kunde gå in på, om man ville göra en kommentar till ett inlägg, som riskerar att bli OT.

Citat:
Hur kan det isf. bli bättre?

Ja - det är väl en ny funktion som skulle behövas?

Citat:
Och varför skulle det bli bättre?

I så gott som alla diskussioner finns olika samband mellan en massa faktorer som egentligen inte hör till ämnet, men som ändå påverkar ämnet. jag tror att diskussionen skulle vinna på "bredden" det skulle innebära att kunna gå lite mer OT, fast inte under huvudtråden.

Dessutom skulle moderatorerna slippa radera en massa inlägg vilket innebär färre upprörda känslor

Citat:
admin

/twoinone
Citera
2007-12-25, 11:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Kommer moderatorn Megaforce varnas för detta inlägg?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=592965

Citat:

Om inte, varför?

Byfånen blev igår avstängd 1 månad för ett nästan identiskt inlägg.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=9369021&postcount=541

RP är skickad på inlägget utav Megaforce.

Det är bra stor skillnad på Megaforce och Byfånens inlägg; nu kan jag inte återge Byfånens inlägg eftersom det är raderat och är rätt grovt. Sedan är anledningen till att Byfånen fick en månad inte att det var grovt, utan för att det var hans andra varning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in