Citat:
Ursprungligen postat av
najas
Fast vad du inte inser är att mods inte alls behöver hålla folk bakom ryggen för att utfallet ska bli såhär. Dumma människor slutar oftast med att till sist gå OT i debatten (och blir då varnade) och det utnyttjar givetvios deras smartare meningsmotståndare.
Jag har skrivit och påpekat dessa massor av gånger; det är helt inom regelverket att provocera. Det är inte heller förbjudet att vara korkad. Dock är det förbjudet för de korkade människorna att bli så provocerade att de bara skriver okvädingsord tillbaka i ett inlägg. Det är nämligen OT.
Det händer hela tiden, om och om igen; de smartare på FB springer rundor kring de mer korkade som till sist bannar ut sig eftersom de i sin harmsna ilska över att ha blivit provocerade skriver en massa skit som är OT.
Om bara folk kunde få in i sin skalle att förlämpningar och okvädingsord i sig inte är förbjudet, medan det däremot är förbjudet med inlägg som bara är okvädingsord, så hade en ansenlig mängd varningar inte behövt delas ut.
Många skulle behöva läsa ditt inlägg flera gånger.
Jag tillhör dem som vid några tillfällen anklagat nån enskild moderator för att springa vissas ärenden. Ibland känns det som att rasistiska och nazistiska moderatorer dömer motståndare hårdare än sina meningsfränder men när jag ser nyktert på saken och inte hör av mig till modsen i affekt så inser jag att regelverket
inte inbjuder till ryggdunkande eller svågerpolitik. Det är
inte enskilda moderatorer som bannar medlemmar eller delar ut varningar. Allt ska tas upp i
Outlaw och sen röstas det gemensamt för vilka konsekvenser en medlems betéende ska resultera i.
Men röstandet är inte baserat på löst tyckande. Varje enskild moderator måste ta hänsyn till regelverket. Sen gör alla olika tolkningar men det går inte att ena dagen säga "
Nazisten var oförskämd mot kommunisten så han får en Varning" för att nästa dag säga "
kommunisten var oförskämd mot nazisten så han blir bannad" när båda skrivit exakt samma sak, utan föregående varningar, OT, brott mot regelverket eller dylikt.
Den här påstådda "svågerpolitiken" (i brist på bättre ord) och att modsen skyddar vissa medlemmar existerar såvitt jag vet inte. Däremot är det lätt att få för sig det emellanåt därför att man anser att vissa medlemmar ständigt slinker igenom nätet. Vad som talar emot svågerpolitiken är att även moderatorer blir varnade och tillfälligt avstängda för regelbrott. Det visar ju klart och tydligt att ingen är immun på FB.
ALLA som bryter mot reglerna kan bli varnade, tillfälligt avstängda eller bannade för gott. Och det oavsett om de så är kristna, muslimer, moderater, kommunister, satanister, ateister, nazister, AFA-medlemmar, pedofiler, heterosexuella, rövslickare eller ständiga kritiker gentemot modsen eller vad de nu tillhör för grupp.
Ingen är immun.