2010-09-08, 23:30
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jag brukar svara snabbt, men jag tillhör den skara som har forumproblem nu, och endast kommer åt forumet sporadiskt. Så snart problemet är löst skall du få svar på ditt PM.

/Mod

Nu var jag mest intresserad av hur det generellt såg ut det då det kan vara bra att veta, PM jag sicklade till dig sicklade jag för mindre än 24 timmar sen så det bryr jag mig inte om för tillfället men tackar ändå för svaret.
Citera
2010-11-16, 00:35
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Tack för ditt svar. Gav ju lite mer klarhet i det hela.

Sedan så blir jag lite nyfiken på vart gränsen för OT gå.

Min fösta tolkning på just Ponnis fall var att jag tyckte att han var OT. Men sedan så visade det ju sig att han faktiskt besvarar TS frågeställning.

Visst, hans inlägg är skrivet som skit. Men han besvarar ju frågan som TS ställer. Så vad är det då som gör inlägget OT?

Anledningen till att jag frågar är att jag gärna skulle vilja ha en bättre bild på vad som anses som OT och inte. Själv har jag alltid utgått ifrån att det är inlägg som inte alls har med ämnet att göra eller inte ens besvarar frågeställningen i tråden.

Det är nog olika från moderator till moderator men min egna point of view är om större delen av inlägget är offtopic än ontopic så är hela inlägg offtopic och bör således tas bort.
Citera
2010-11-16, 08:04
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Det är nog olika från moderator till moderator men min egna point of view är om större delen av inlägget är offtopic än ontopic så är hela inlägg offtopic och bör således tas bort.

Absolut en valid syn. Har själv alltid varit av åsikten att om inläggen till majoritet innehåller OffT material så är den OT. Men har själv trott att det var som så att inlägget inte var OT om den ex. besvarade TS frågeställning.

Men, tack för ditt svar.
Citera
2010-11-16, 13:15
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Det är väl egentligen en alldeles förkastlig syn på det hela. Den del som är OnT kan ju innehålla den där raden som är fullständigt brilljant och tar debatten till helt nya nivåer......
Citera
2010-11-16, 13:22
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Det är väl egentligen en alldeles förkastlig syn på det hela. Den del som är OnT kan ju innehålla den där raden som är fullständigt brilljant och tar debatten till helt nya nivåer......

Som vanligt gäller fingerspitzgefühl.

Eftersom vi inte gärna redigerar i inläggen (det är en underdrift, vi redigerar inte) så kan ju debattanten posta om inlägget utan att ta med OT-delen. Min erfarenhet är att sådant løser sig om viljan finns.
Citera
2010-11-16, 14:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Det vore ett legitimt argument om det inte vore för det faktum att en skrämmande stor del av användarna sätter i system att spotta ur sig så mycket skit de bara kan trycka in i ett inlägg, och sen försöka tvinga oss att låta det stå kvar genom att lägga till en eller två rader som håller sig till ämnet. Självklart låter man riktigt bra inlägg stå kvar även om de innehåller en viss del OT, men det är precis som Gromgutten säger en fråga om fingertoppskänsla.
Citera
2010-11-16, 14:46
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Som vanligt gäller fingerspitzgefühl.

Eftersom vi inte gärna redigerar i inläggen (det är en underdrift, vi redigerar inte) så kan ju debattanten posta om inlägget utan att ta med OT-delen. Min erfarenhet är att sådant løser sig om viljan finns.

Citat:
Varför inte bara hoppa över det som är offtopic om man vill behålla sitt inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det vore ett legitimt argument om det inte vore för det faktum att en skrämmande stor del av användarna sätter i system att spotta ur sig så mycket skit de bara kan trycka in i ett inlägg, och sen försöka tvinga oss att låta det stå kvar genom att lägga till en eller två rader som håller sig till ämnet. Självklart låter man riktigt bra inlägg stå kvar även om de innehåller en viss del OT, men det är precis som Gromgutten säger en fråga om fingertoppskänsla.

Ja det har ni ju rätt i, det är väl egentligen upp till debattören att se till att inlägget klarar regelverket... och jag tycker att det är bra att man försöker undvika att redigera inlägg. Nog om detta
Citera
2010-11-28, 00:23
Medlem
Svejks avatar
En fråga som riktar sig till en särskild modgrupp kanske kan accepteras i tråden ...?

Det vore intressant att höra varför ni moderatorer i Politik Inrikes låter rapporterade trådar ligga kvar utan åtgärd trots att ni(flera) under dagen varit aktiva i forat?

Denna fråga gäller alltså uppenbart felplacerade trådar typ denna (sedan 26/11), som knappast ur modereringshänseende kräver någon mer omfattande analys eller betänketid: https://www.flashback.org/t1371150
(Nej, det är inte jag som rapporterat denna tråd)

Ni gör naturligtvis rent allmänt ett bra jobb och ni är värd mången klapp på axeln för er insats, men den här frågan måste nog ändå ställas då jag inte kan finna några enkla och logiska lösningar på denna undran (jag har tyvärr flera i samma genre).
Citera
2010-11-28, 00:53
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
En fråga som riktar sig till en särskild modgrupp kanske kan accepteras i tråden ...?

Det vore intressant att höra varför ni moderatorer i Politik Inrikes låter rapporterade trådar ligga kvar utan åtgärd trots att ni(flera) under dagen varit aktiva i forat?

Denna fråga gäller alltså uppenbart felplacerade trådar typ denna (sedan 26/11), som knappast ur modereringshänseende kräver någon mer omfattande analys eller betänketid: https://www.flashback.org/t1371150
(Nej, det är inte jag som rapporterat denna tråd)

Ni gör naturligtvis rent allmänt ett bra jobb och ni är värd mången klapp på axeln för er insats, men den här frågan måste nog ändå ställas då jag inte kan finna några enkla och logiska lösningar på denna undran (jag har tyvärr flera i samma genre).

När det gäller RPs så prioriteras givetvis allvarligare regelbrott. Den tråd som du hänvisade till är enbart felplacerad och kan därför utan större problem ligga där den ligger i några dagar (även om det självklart inte är optimalt). Utöver RPs så är det även andra åtgärder och diskussioner vi måste sätta oss in i, något som även det gör att en del trådar kan lämnas oåtgärdade även om de verkar vara av sådan natur att de snabbt kan kastas/flyttas/osv. Till sist kommer det faktum att även vi mods har ett liv utanför forumet.

Tackar för din feedback och komplimanger!
Citera
2010-11-28, 14:10
Medlem
TheKickss avatar
En bra moderator skriver inte dryga kommentarer, han/hon tipsar om vart man ska vända sig om man skriver i fel forum...*suck* Det är inte så lätt att hitta ett ställe som passar, och sökmotorn är inte speciellt bra. Önskar fler hjälpsamma moderatorer och färre otrevliga!
Citera
2010-11-28, 14:23
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKicks
En bra moderator skriver inte dryga kommentarer, han/hon tipsar om vart man ska vända sig om man skriver i fel forum...*suck* Det är inte så lätt att hitta ett ställe som passar, och sökmotorn är inte speciellt bra. Önskar fler hjälpsamma moderatorer och färre otrevliga!

Sökmotorn är idag riktigt bra; jag hittar i 98 fall av 100 det jag letar efter och oftast om jag inte hittar så beror det på att trådskaparen gett tråden ett märkligt namn, så här kan jag inte hålla med dig alls.
Att tipsa om rätt tråd eller forum gör jag oftast ändå eftersom jag märkt att det lönar sig i längden men efter dagens femte CS-tråd på ett par timmar så tröttnar jag emellanåt och bara låser skiten.
Citera
2010-11-28, 14:48
Medlem
TheKickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Sökmotorn är idag riktigt bra; jag hittar i 98 fall av 100 det jag letar efter och oftast om jag inte hittar så beror det på att trådskaparen gett tråden ett märkligt namn, så här kan jag inte hålla med dig alls.
Att tipsa om rätt tråd eller forum gör jag oftast ändå eftersom jag märkt att det lönar sig i längden men efter dagens femte CS-tråd på ett par timmar så tröttnar jag emellanåt och bara låser skiten.

Är man ny så är det inte så lätt att hitta, rubrikerna är nog lite för stora så det kanske skulle finnas fler undergrupper.
Är man moderator kan man nog inte ha den inställningen, ni måste ju föregå med ett gott exempel...ni är ju forumets ansikte utåt så ni måste alltid vara hjälpsamma och aldrig otrevliga. Det är en sak att låsa en tråd men att samtidigt komma med en dryg kommentar är väldigt oprofessionellt. Nu vet jag inte om du gör det men det förekommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in