2007-12-25, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Så bra, du får föra min kamp vidare nu när jag är ute i kylan.
Haha, jag var såå nära att besvara ett inlägg från dig i 'vem håvar in pengarna'-tråden och låta dig veta att det ser ut som att du försöker ta dig tillbaka till modposten.. när du kommenterar din nuvarande status som "ute i kylan" får du mig att ROLFa(rullar på skrattande golv), så himla passande som grädde på stripsen när man sett dina inlägg den senaste tiden.. Gissar att om du sa upp dig på eget bevåg är du snart mod igen, fortsätter du slicka uppåt mer och mer målmedvetet men inget händer så blev du fockad och får vara kvar här ute i kylan med oss vanliga dödliga..

Men det var en j-a kul kommentar från dig, är det så du uppfattar skillnaden, som att vara ute i kylan? Andra mods jag sett bli användare har tillbringat sin tid på ett mer avslappnat sätt, se Alladin t ex, även Pendeltåg verkade gilla friheten men h*n verkade ju bli tillbakaputtad av oss användare istället..
Citera
2007-12-25, 19:19
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Haha, jag var såå nära att besvara ett inlägg från dig i 'vem håvar in pengarna'-tråden och låta dig veta att det ser ut som att du försöker ta dig tillbaka till modposten.. när du kommenterar din nuvarande status som "ute i kylan" får du mig att ROLFa(rullar på skrattande golv), så himla passande som grädde på stripsen när man sett dina inlägg den senaste tiden.. Gissar att om du sa upp dig på eget bevåg är du snart mod igen, fortsätter du slicka uppåt mer och mer målmedvetet men inget händer så blev du fockad och får vara kvar här ute i kylan med oss vanliga dödliga..

Men det var en j-a kul kommentar från dig, är det så du uppfattar skillnaden, som att vara ute i kylan? Andra mods jag sett bli användare har tillbringat sin tid på ett mer avslappnat sätt, se Alladin t ex, även Pendeltåg verkade gilla friheten men h*n verkade ju bli tillbakaputtad av oss användare istället..

Trevligt att jag kan roa dig. Jag utgår från att du noterade smileyn?

Men för att stilla din nyfikenhet: Ja, jag slutade på eget bevåg och nej, jag är inte särskilt intresserad av att återgå, inte just nu i alla fall. Jag tycker det är rätt trevligt att ha mer tid att skriva här i det öppna forumet, t.ex. här i Flashback, utan att känna någon press.

Är du förvånad att jag skriver här? En anledning till att jag tackade ja till modförfrågan är att jag är intresserad av forumets utveckling (med risk för att låta högtravande). Är det då förvånande att jag deltar i diskussionerna i Flashback? Jag är knappast ensam om det bland ex-modsen.

Edit: För att anknyta till det där med "att vara ute i kylan", jag var inte särskilt allvarlig med det, men visst är det så att jag har mindre påverkansmöjligheter nu än som moderator, det kan nog alla exmods skriva under på. Vill man så kan man ju se det som att vara ute i kylan, även om jag personligen inte skulle säga att det är någon betungande nackdel.
Citera
2007-12-25, 20:51
Medlem
StorMammas avatar
Hejsan,

Jag drabbades ju av diverse personliga katastrofer som bland annat var nära att ta livet av mig, sedan som grädden på moset så dog min svärmor.
Jag trodde att jag skulle orka modda, men det var bara att glömma.

Tiden på golvet som vanlig medlem är en bra och nyttig påminnelse om hur det är att inte vara moderator, faktiskt.
( Det enda som kan reta mig är att jag hittar suspekta inlägg i narkforumen, och inte kan ta bort dem...)

Men,
att modda innebär också en press, som man måste hantera, ibland genom att helt enkelt hålla klaffen om sina personliga åsikter. Det är ett ansvar man tar på sig, det är INTE ett barnkalas som vissa tycks tro.

Det är väldigt svårt i vissa situationer att vara en rättvis moderator, och att till exempel en medlem som skrivit mycket bra, gör bort sig och bannas är INTE roligt att verkställa.
Sedan, att vissa tar befogade varningar på fullt allvar och mordhotar en personligen är inte heller så trevligt.

Men, det har varit undantag för mig, fast det hänt.
Varför jag modererat har varit för att jag helt enkelt älskar fb, och anser att forumet är viktigt för just detta uttjatade ord; Yttrandefrihet.

Och speciellt i de forum där jag verkat, dvs. drogforumen, det som är jättetabu om du inte håller antidrogföredrag ute på skolorna.
Jag har skrivit detta innan, men återigen, jag anser att drogforumen räddar liv, då det finns mycket erfaret folk där vad angår doseringar och annat.

Ungdomar kommer nog alltid vela testa droger, helt enkelt.

Jag kan inte tänka mig ett fb utan drogdelarna, faktiskt.

//SM
Citera
2007-12-25, 23:16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
ChristianX verkar dessutom vara en rätt otrevlig typ som påstår att han vill ha debatt men han svarar inte på de frågor som inte passar honom.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=9382049&postcount=229
Jag ber om ursäkt, missade ditt inlägg då mina svar i första hand var till twoinone, så såg jag inte din fråga. Sååå otrevlig är jag inte. Iallafall inte ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
På vilket sätt menar du att FlashBack har bättre spårbarhet(vad menar du med detta?), tydlighet i reglerna och "rättssäkerhet" än andra forum?
Syftar på modereringsdelen av det hela. Som jag tidigare sagt så är ju allt som vi moderatorer gör synligt och loggat. Ingen kan alltså radera inlägg på eget bevåg utan att det syns. Vi kan inte heller dela ut några repressaler utan en omröstning bland övriga moderatorer. Vi kan inte heller varna eller bannlysa någon utan att kontakta en admin som skall utföra det. Det är alltså många steg, som är tämligen väl dokumenterat och uppstyrt, vilket gör att användarna är tämligen skyddade från enskilda moderatorers eventuella godtycklighet.

Tycker man att reglerna är otydliga så är man ju självklart välkommen att komma med bra ideer i denna forumsdel.
Citera
2007-12-25, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Tycker man att reglerna är otydliga så är man ju självklart välkommen att komma med bra ideer i denna forumsdel.

Då tackar jag för svaret och önskar en god fortsättning!

Ideer är alltid bra
Citera
2007-12-26, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Syftar på modereringsdelen av det hela. Som jag tidigare sagt så är ju allt som vi moderatorer gör synligt och loggat. Ingen kan alltså radera inlägg på eget bevåg utan att det syns. Vi kan inte heller dela ut några repressaler utan en omröstning bland övriga moderatorer. Vi kan inte heller varna eller bannlysa någon utan att kontakta en admin som skall utföra det. Det är alltså många steg, som är tämligen väl dokumenterat och uppstyrt, vilket gör att användarna är tämligen skyddade från enskilda moderatorers eventuella godtycklighet.

Polisens godtyckliga övervåld är också synlig. Det står var och en fritt att överklaga polisens våld till - polisen

Allt som sker hos polisen skall vara väl dokumenterat och uppstyrt, vilket borde göra civila "tämligen" skyddade från enskilda polisers godtyckliga övervåld...

Förlåt liknelsen, men jag tycker att ditt svar är träffande likt de svar polisen brukar ge!
Citera
2007-12-26, 15:15
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Polisens godtyckliga övervåld är också synlig. Det står var och en fritt att överklaga polisens våld till - polisen

Allt som sker hos polisen skall vara väl dokumenterat och uppstyrt, vilket borde göra civila "tämligen" skyddade från enskilda polisers godtyckliga övervåld...

Förlåt liknelsen, men jag tycker att ditt svar är träffande likt de svar polisen brukar ge!

Jag måste ge en kommentar till det där, och det är att de flesta registrerar sig, utan att läsa relerna, som står klart och tydligt.....

Vilket är en miss många, många gör.
Citera
2007-12-26, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Jag måste ge en kommentar till det där, och det är att de flesta registrerar sig, utan att läsa relerna, som står klart och tydligt.....

Vilket är en miss många, många gör.

Nu får du ursäkta en trögfattad. Men jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad om jag har läst reglerna eller inte, när vi pratar om att moderatorernas arbete är "synligt".

Förklara gärna!
Citera
2007-12-26, 18:06
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Nu får du ursäkta en trögfattad. Men jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad om jag har läst reglerna eller inte, när vi pratar om att moderatorernas arbete är "synligt".

Förklara gärna!

Jo,

Helt enkelt att när jag var mod, och nöp någon i örat för ett regelövertramp, så blev vederbörande väldigt förvånad, och kom ibland med massor av invändningar tills man citerade regelverket.

Och, då blev vederbörande oftast väldigt förvånad; Ojdå, jag visste inte att jag inte fick sälja knark här!

Och, som ChristianX skriver; det är hela modskollektivet som röstar om straff etc. INTE en ensam mod som bulldozar om du tror det.

Alla mods måste samarbeta, oavsett vad. Faktiskt.
Citera
2007-12-26, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Jo,

Helt enkelt att när jag var mod, och nöp någon i örat för ett regelövertramp, så blev vederbörande väldigt förvånad, och kom ibland med massor av invändningar tills man citerade regelverket.

Och, då blev vederbörande oftast väldigt förvånad; Ojdå, jag visste inte att jag inte fick sälja knark här!

Och, som ChristianX skriver; det är hela modskollektivet som röstar om straff etc. INTE en ensam mod som bulldozar om du tror det.

Alla mods måste samarbeta, oavsett vad. Faktiskt.

Det finns väl en anledning till att kriminella korkskallar dras till detta forum

Jag borde bli lugnad när du säger att modsen måste samarbeta, men det blir jag inte. Lika lite som när polisen säger att de inte skyddar sina kolleger...
Citera
2007-12-26, 21:28
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Jag borde bli lugnad när du säger att modsen måste samarbeta, men det blir jag inte. Lika lite som när polisen säger att de inte skyddar sina kolleger...

Visst måste vi sammarbeta på en hel del plan men inom moderatorerna är det ju väldigt många olika människor med väldigt spridda åsikter, intressen åleder m.m.

De flesta brinner också för FB och faktiskt också för användarna. Om någon moderator gör fel så kan jag i alla fall lova att de (kan inte lova om alla men jag har sett det) som upptäcker det skriker jävligt högt och tar upp frågan både i outlaw och med admin. Självklart finns det också moderatorer som har fått tänka om och blivit tillrättavisade av både kollegor och admin. Vore det ett ordentligt övertramp så tror jag faktiskt att många moderatorer skulle avgå om det accepterades.
Citera
2007-12-26, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Visst måste vi sammarbeta på en hel del plan men inom moderatorerna är det ju väldigt många olika människor med väldigt spridda åsikter, intressen åleder m.m.
De flesta brinner också för FB och faktiskt också för användarna. Om någon moderator gör fel så kan jag i alla fall lova att de (kan inte lova om alla men jag har sett det) som upptäcker det skriker jävligt högt och tar upp frågan både i outlaw och med admin. Självklart finns det också moderatorer som har fått tänka om och blivit tillrättavisade av både kollegor och admin. Vore det ett ordentligt övertramp så tror jag faktiskt att många moderatorer skulle avgå om det accepterades.

Jag har full förståelse att det kan vara svårt att vara moderator på många sätt, och det kanske verkar som att jag bara har klagomål och inget annat, när jag hela tiden skriver som jag gör här. Men du är ju verkligen en av dem som det går att prata med även om känslorna kan svalla

Jag har hamnat OT många fler gånger i feministtråden, bara som ett exempel, men där har det varit högre i tak av någon anledning?

Även om många delar ut slag under bältet så fungerar det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in