2007-11-18, 11:05
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Mitt inlägg raderades med motiveringen att det fanns en youtubetråd där man postade sånt. Helt jävla sjukt och jag tror mycket berodde på att moderatorn inte stödde mina åsikter.

Kunde du inte bett att få tillbaka ditt inlägg? Då hade du kunnat modifiera det och lägga upp det igen. Så har jag fått göra och det har funkat bra. Jag fick iofs byta avdelning, eftersom jag ville behålla det i sin helhet, men en justering hade naturligtvis också varit en lösning. Detta är alltså inte ett ställningstagande åt något håll utan ett förslag till hur du hade kunnat rädda arbetet som du hade lagt ner.

Citat:
Fast alla moderator jag av någon anledning har haft en pm-kontakt med har varit jävligt bra

Samma här.
Citera
2007-11-18, 11:19
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Mitt inlägg raderades med motiveringen att det fanns en youtubetråd där man postade sånt. Helt jävla sjukt och jag tror mycket berodde på att moderatorn inte stödde mina åsikter.
Jag raderar också inlägg vars huvudsakliga innehåll består av youtube-länkar.

Anledningen är enkel: FB skall, enligt min mening, vara ett diskutionsforum.

Referenser, dessa kan vara hämtade från youtube eller någon annanstans, kan vara värdefulla för att underbygga en debattörs ståndpunkt, men det är den personliga uppfattningen och argumentationen för denna som är det viktiga.
Citera
2007-11-18, 12:57
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Jag raderar också inlägg vars huvudsakliga innehåll består av youtube-länkar.

Anledningen är enkel: FB skall, enligt min mening, vara ett diskutionsforum.

Referenser, dessa kan vara hämtade från youtube eller någon annanstans, kan vara värdefulla för att underbygga en debattörs ståndpunkt, men det är den personliga uppfattningen och argumentationen för denna som är det viktiga.

Jag håller helt med dig principiellt, men Arbetarbroder hävdar ju däremot att han skrivit ett långt inlägg där också en Youtube-länk infogats och då kommer ju saken i ett annat läge.
Vill dock understryka att jag varken kan eller vill uttala mig om det enskilda fallet - det måste tas med den moderatorn - utan enbart yttrar mig på ett allmänt plan.
Citera
2007-12-22, 11:18
Bannlyst
Citat:
Fast alla moderator jag av någon anledning har haft en pm-kontakt med har varit jävligt bra

Håller med.
Citera
2007-12-23, 00:31
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Jag håller helt med dig principiellt, men Arbetarbroder hävdar ju däremot att han skrivit ett långt inlägg där också en Youtube-länk infogats och då kommer ju saken i ett annat läge.
Vill dock understryka att jag varken kan eller vill uttala mig om det enskilda fallet - det måste tas med den moderatorn - utan enbart yttrar mig på ett allmänt plan.
Om någon skriver ett långt inlägg, och i detta infogar en Youtube-länk, så kan det vara rimligt att uppfatta länken som en referens.

Består inlägget av, till exempel, enbart en smilie och en länk, vilket ofta är fallet, ha jag inga problem att radera.

Jag är inte mod i I&I så jag vill inte uttala nig om detta konkreta fall.
Citera
2007-12-23, 04:34
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Om någon skriver ett långt inlägg, och i detta infogar en Youtube-länk, så kan det vara rimligt att uppfatta länken som en referens.

Består inlägget av, till exempel, enbart en smilie och en länk, vilket ofta är fallet, ha jag inga problem att radera.

Jag är inte mod i I&I så jag vill inte uttala nig om detta konkreta fall.

Vi har uppenbarligen samma uppfattning i denna fråga.
Citera
2007-12-24, 00:51
Bannlyst
Kommer moderatorn Megaforce varnas för detta inlägg?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=592965

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ursprungligen postat av Feinlyre
Han är ju medveten om att Tingrätten har börjat en undersökning och att XXXXXX och FB är i centrum. OM Tingsrätten skulle börja intressera sig för andra nick på FB och kanske börja begära ut IP-nummer så skulle väldigt många huvuden rulla på våra tidningsredaktioner! Detta är stort!

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
För att kunna begära ut IP-nummer så måste det finnas misstanke om ett brott som har ett straffvärde över två års fängelse, och det är det knappast i det här fallet. Det är ju bara ZZZZZZZ som ligger illa till, pseudonymerna har ju i stort sett bara återgett det som ZZZZZZZ skrivit i sin blogg.

Om inte, varför?

Byfånen blev igår avstängd 1 månad för ett nästan identiskt inlägg.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=9369021&postcount=541

RP är skickad på inlägget utav Megaforce.
Citera
2007-12-24, 11:44
Bannlyst
Citat:
Vad är bra?

Att moderatorerna deltar i diskussionerna!

Citat:
Vad kan bli bättre?

- Att moderatorerna inte tar ställning mot ett enskilt nick genom att skriva "vi" och "oss" när h*n svarar på ett inlägg eller en tråd. Jag tycker att moderator skall svara för sig själv och inte ta skydd bakom andra medlemmar i sina svar.
En moderator har extra mycket makt gentemot en enskild medlem och då bör de vara försiktiga med att utöva sin makt i egna inlägg eftersom det är omöjligt att skilja mellan rollerna som moderator har.

- Att man får reda på vad som är fel, när en tråd raderas. Hur skall man annars kunna undvika att inte göra samma fel en gång till?

Citat:
Hur kan det isf. bli bättre?

- Jag tycker att en moderator alltid skall uttala sig i egenskap av moderator. Det innebär att när moderator deltar i diskussioner så måste h*n ta mera ansvar för sin uttalanden.

- Att man får ett meddelande i sin inkorg där moderator berättar varför ett inlägg blivit raderat.

Citat:
Och varför skulle det bli bättre?

- Jag tror att det skulle skapa ett bättre debattklimat med mindre upprörda känslor om moderator försökte "gjuta olja på vågorna" i stället för att "kasta bensin på elden".

- Att få reda på vad man gjort för fel när en tråd raderas måste anses som ett minimikrav. Det är exempelvis väldigt svårt att veta var gränsen går för när ett ämne blir OT. Det verkar vara upp till moderators godtycke. Och bara känslan av att bli raderad för att man har åsikter som moderator inte gillar, är nog för att bli riktigt upprörd. Särskilt på ett forum som säger sig värna yttrandefrihet!

Citat:
Om allt redan är perfekt, skriv det. Om något kan förbättras, berätta då vad.

Se ovan!

Citat:
admin

/ twoinone
Citera
2007-12-24, 11:59
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
En moderator har extra mycket makt gentemot en enskild medlem och då bör de vara försiktiga med att utöva sin makt i egna inlägg eftersom det är omöjligt att skilja mellan rollerna som moderator har.
Så du menar att du saknar den mentala kapacitet att förstå vad "/Moderator" betyder ?
Alla inlägg som en moderator skriver som inte är signerade med ovanstående citat eller dylikt är skrivet som en vanlig användare.
Och även om det inte står är det i regel inga större bekymmer att förstå vad som skrivs som mod/användare om man kan läsa och förstå enkel svenska.
Citat:
- Jag tycker att en moderator alltid skall uttala sig i egenskap av moderator. Det innebär att när moderator deltar i diskussioner så måste h*n ta mera ansvar för sin uttalanden.
Varför ?
En moderator SKALL kunna diskutera på samma vilkor som andra medlemmar, kan säga direkt att jag skulle avgå med omedelbar verkan om inte jag fick diskutera på samma vilkor som andra härinne för i första hand är jag medlem, i andra hand moderator.

Citat:
OT. Det verkar vara upp till moderators godtycke. Och bara känslan av att bli raderad för att man har åsikter som moderator inte gillar,
Till att börja med skiljer det sej mellan olika avdelningar var gränsdragningen görs då klimatet skiljer sej.
Sen om en moderator skulle radera inlägg efter eget godtycke och inte efter reglerna skulle moderatornr inte bli långvarig.
Citera
2007-12-24, 12:17
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
- Att moderatorerna inte tar ställning mot ett enskilt nick genom att skriva "vi" och "oss" när h*n svarar på ett inlägg eller en tråd. Jag tycker att moderator skall svara för sig själv och inte ta skydd bakom andra medlemmar i sina svar.
En moderator talar alltid för sig själv. Däremot kan ju "vi" användas här i Flashback om moderatorkollektivet som sådant. Vi undertecknar alltid inlägg skrivna som moderator med "Mod" eller liknande just för att rollerna skall hållas isär tydligt. Är det inte undertecknat på det sättet så är det ett vanligt inlägg som en användare, och då gäller samma regler som för alla andra.

Citat:
- Att man får reda på vad som är fel, när en tråd raderas. Hur skall man annars kunna undvika att inte göra samma fel en gång till?
Det är tyvärr omöjligt. Det är t ex inte ovanligt att jag raderar 2-400 inlägg en dag, och skulle man skicka ett PM varje gång hade jag fått syssla med detta på heltid...

Citat:
Det tycker inte vi. En moderator har precis samma rätt att agera som en vanlig användare, och gör så om inget annat framgår.

Citat:
- Att få reda på vad man gjort för fel när en tråd raderas måste anses som ett minimikrav. Det är exempelvis väldigt svårt att veta var gränsen går för när ett ämne blir OT. Det verkar vara upp till moderators godtycke. Och bara känslan av att bli raderad för att man har åsikter som moderator inte gillar, är nog för att bli riktigt upprörd. Särskilt på ett forum som säger sig värna yttrandefrihet!
Om ett inlägg försvinner utan meddelande kan du vara ganska säker på att det är just OT. Känslan kan vi inte göra så mycket åt, men du kan var tämligen säker på att inga inlägg raderas på grund av åsikterna som framförs. I så fall så skulle man inte bli långvarig som moderator. Allt vi gör är synligt och spårbart. Både från andra moderatorer, och från våra admins. Vi kan inte heller ge några som helst repressalier utan att moderatorkollektivet röstar om detta. En varning eller bannlysning måste alltså dels röstas igenom av moderatorerna. Sedan så måste en admin sköta avstängningen, och därmed också godkänna det hela.

Känner du till något enda forum i Sverige som har samma spårbarhet, tydlighet i reglerna och "rättssäkerhet"?
Citera
2007-12-24, 13:35
Bannlyst
Noterar att INGEN moderator svarar på mina frågor men det var kanske inte väntat att ni skulle kunna enas om ett svar.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Känner du till något enda forum i Sverige som har samma spårbarhet, tydlighet i reglerna och "rättssäkerhet"?

Det är till att ta sig själv på stort allvar.

På vilket sätt menar du att FlashBack har bättre spårbarhet(vad menar du med detta?), tydlighet i reglerna och "rättssäkerhet" än andra forum?

Kan lätt räkna upp 5 forum som har klarare regler och som helt klart har större känsla för rättssäkerhet än Flashback om så behövs.
Citera
2007-12-24, 13:49
Bannlyst
Jag tycker det är rätt oproffsigt att moderatorer ger sig in i debatter i forum de själva modererar. De tror sig vara gudomliga så till den grad att de kan skilja på person och individ, men det är inte sant. Ingen människa är opartisk. Jag tycker inte moderatorer av ett särskilt forum inte ska få delta i debatterna utan endast moderera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in