2013-03-26, 17:08
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
0.02. Trådstart och forumval
Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd.

Hur tänker ni då när det redan finns trådar, men som har spårat ur helt, där noll diskussion förs och där forumets riktlinjer inte alls följs?

Tex i forumet integration och invandring, tråden; 'Malmöbor med omnejd: Hur pass illa är det?' I riktlinjer för Integration & Invandring står det snyggt och tydligt, att flashback inte är en länksamling eller en nyhetssida. Ändå innehåller denna tråd 477 sidor av just länksamlingar till diverse skånska tidningar, tråden saknar någon som helst diskussion och får fortfarande finnas kvar, utan varningar eller tillsägelser. Tråden är så gott som död och har blivit en slags chatt mellan en handfull personer som endast vill länka.

Eftersom det fungerar utmärkt att gå in på sydsvenskan.se, utan att gå via flashback, så startade jag en ny tråd som skulle visa malmöiternas faktiska uppfattning. Jag tror att det tog 10 min innan den nya tråden puttades in i den gamla. Väldigt tråkigt, för därmed tog resonerandet slut. Det finns ingen "ny" människa som orkar gå igenom 477 sidors länkande och sen ge sin kommentar i en icke existerande diskussion.
Citera
2013-03-26, 17:15
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Hur tänker ni då när det redan finns trådar, men som har spårat ur helt, där noll diskussion förs och där forumets riktlinjer inte alls följs?

Tex i forumet integration och invandring, tråden; 'Malmöbor med omnejd: Hur pass illa är det?' I riktlinjer för Integration & Invandring står det snyggt och tydligt, att flashback inte är en länksamling eller en nyhetssida. Ändå innehåller denna tråd 477 sidor av just länksamlingar till diverse skånska tidningar, tråden saknar någon som helst diskussion och får fortfarande finnas kvar, utan varningar eller tillsägelser. Tråden är så gott som död och har blivit en slags chatt mellan en handfull personer som endast vill länka.

Eftersom det fungerar utmärkt att gå in på sydsvenskan.se, utan att gå via flashback, så startade jag en ny tråd som skulle visa malmöiternas faktiska uppfattning. Jag tror att det tog 10 min innan den nya tråden puttades in i den gamla. Väldigt tråkigt, för därmed tog resonerandet slut. Det finns ingen "ny" människa som orkar gå igenom 477 sidors länkande och sen ge sin kommentar i en icke existerande diskussion.
Rekommenderar dig att ta en titt här: Vad jag innerligt hatar dessa jävla mastodonttrådar. Finns länkat flera liknande trådar i tråden också.
Citera
2013-03-26, 17:18
Medlem
najass avatar
Citat:

Du startade alltså en identisk tråd och skrev som "förklaring" att du inte gillade de befintliga trådarna, och är nu förvånad över att den slogs ihop med den befintliga, är det rätt uppfattat?

Det verkar för dumt för att vara möjligt så jag antar att jag missupfattat något. För övrigt är ju rätt väg att gå om du anser att inlägg i en tråd bryter mot regelverket att RP:a.
Citera
2013-03-26, 17:59
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Du startade alltså en identisk tråd och skrev som "förklaring" att du inte gillade de befintliga trådarna, och är nu förvånad över att den slogs ihop med den befintliga, är det rätt uppfattat

Nu ställde jag en allmän fråga om hur ni ser på era riktlinjer i förhållande till trådarna, med ett specifikt och belysande exempel. Är det ok att posta länkar utan samtalsunderlag i all oändlighet? Om en tråd har förvandlats till en enda stor nyhetssamling, borde man väl få lov att starta en liknande fast ny, för att öppna upp till diskussion?

(Ja, du missuppfattar. Min tråd hade inte kunnat bli identisk med den befintliga, då den befintliga inte ger utrymme för malmöbor med omnejd, trots rubrik. Den är för stor och för platt, flera hundra sidor lång och den läses och ältas endast av ett fåtal skribenter.)
Senast redigerad av Jahaudu 2013-03-26 kl. 18:25.
Citera
2013-03-26, 18:34
Medlem
ikeross avatar
Citat:
FB är inte som de flesta forum... Här är diskussionen det viktiga och om en tråd är gammal har givetvis ingen betydelse i sig. Reglerna finns till för att folk ska kunna diskutera vilka ämnen som helst på ett så enkelt och effektiv sätt som möjligt. Därför raderas t.ex. trams och OT-inlägg, och därför vill vi inte ha 100 trådar som behandlar samma ämne bara för att trådstartare är lata svin som inte ids söka.

Det står hyfsat tydligt i reglerna:
0.02. Trådstart och forumval
Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd.

Ändra era jävla regler på den punkten tack. Kan gå rent ur helvete om ett troll bestämmer sig för att posta i massa gamla trådar!
Citera
2013-03-26, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikeros
Ändra era jävla regler på den punkten tack. Kan gå rent ur helvete om ett troll bestämmer sig för att posta i massa gamla trådar!

Varför då? Om inga regler bryts, varför är det så illa?
Citera
2013-03-26, 18:53
Medlem
najass avatar
Citat:

Nej det kan det inte. Är inlägget OT raderas det, annars är det ju ok så klart.

Den här lustiga villfarelsen att det skulle vara något fel med att bumpa trådar kan tydligen inte nog ofta förnekas. Så länge inlägget är ok för tråden spelar det inte det minsta roll hur länge sedan någon senast postade i tråden.
Citera
2013-03-26, 18:57
Medlem
najass avatar
Citat:
Nu ställde jag en allmän fråga om hur ni ser på era riktlinjer i förhållande till trådarna, med ett specifikt och belysande exempel. Är det ok att posta länkar utan samtalsunderlag i all oändlighet? Om en tråd har förvandlats till en enda stor nyhetssamling, borde man väl få lov att starta en liknande fast ny, för att öppna upp till diskussion?

(Ja, du missuppfattar. Min tråd hade inte kunnat bli identisk med den befintliga, då den befintliga inte ger utrymme för malmöbor med omnejd, trots rubrik. Den är för stor och för platt, flera hundra sidor lång och den läses och ältas endast av ett fåtal skribenter.)

Din variant:
Citat:
Märkligt nog upplever jag mig, som malmöit, mer eller mindre bortjagad från trådar som dessa:
Malmöbor med omnejd: Hur pass illa är det? https://www.flashback.org/t1118283
Skapelsens krona Malmö: https://www.flashback.org/t1768610
Här vill jag främst veta hur malmöiterna själva upplever läget i Malmö. Låt oss vara lite skånska nu, dvs avslappnade och diskutera utan en massa tjafs och munhugg.

Den ursprungliga:
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Jag är Stockholmare och förvisso uppväxt i ett multikultiområde med dess problem osv.
Ändå ser jag på fasa med det som händer i Malmö med omnejd. Såvitt jag förstår så äger blatteriet rum överallt, både i förorter och i innerstan där de tydligen är etablerade i till skillnad från Stockholms innerstad som fortfarande är hyffsat homogen.
Hur fan står man ut i Malmö? Jag tänker på att vistas i stan, när man går ut på helger, ens nära och kära som går i skolan, arbetsplatser etc etc.
Halva staden är numera kulturberikad varav hälften av dessa är från MENA-områdena. Gängkrig pågår ständigt med brutala mord mitt inne i stan på ljusan dagen, beskjutningar, osv
Jag är nyfiken om det är så illa som man föreställt sig?

Menar du på fullt allvar att dessa trådstarter skiljer sig åt så mycket så det skulle motivera två trådar?
Citera
2013-03-26, 19:22
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Menar du på fullt allvar att dessa trådstarter skiljer sig åt så mycket så det skulle motivera två trådar?

Har du läst den ursprungliga tråden? Menar du på fullt allvar att det är så svårt att förstå? En bra trådstart i en fullkomligt slutkörd tråd, som jag ville väcka till liv och faktiskt diskutera kring. Anledningarna har jag skrivit. Menar du på fullt allvar strunta i det som jag egentligen undrade här? Samma fråga som jag har ställt två ggr nu?
Citera
2013-03-26, 20:37
Medlem
najass avatar
Citat:
Har du läst den ursprungliga tråden? Menar du på fullt allvar att det är så svårt att förstå? En bra trådstart i en fullkomligt slutkörd tråd, som jag ville väcka till liv och faktiskt diskutera kring. Anledningarna har jag skrivit. Menar du på fullt allvar strunta i det som jag egentligen undrade här? Samma fråga som jag har ställt två ggr nu?

Som jag skrev ovan (första gången du ställde frågan) vad gäller irritation över inlägg man inte anser platsa i en tråd:

Citat:
För övrigt är ju rätt väg att gå om du anser att inlägg i en tråd bryter mot regelverket att RP:a.
Citera
2013-03-26, 21:37
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Som jag skrev ovan (första gången du ställde frågan) vad gäller irritation över inlägg man inte anser platsa i en tråd:

Jag tror han försöker framföra poängen att hela tråden bara är fylld med länkar. Nu har jag inte läst tråden, men det är vad han säger iaf.
Citera
2013-03-26, 23:11
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Har brytit mot reglerna när jag haft en dålig dag. Så ja, skiter i mina egna varningar.
Då vet i alla fall att det inte moderatorernas fel, utan att du anser dig stå över regelverket. Vi kan m.a.o. lätt på din kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in