2012-04-13, 23:48
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Varför skulle du se det så? Det är två former av jobbigt beteende, dels trollet som skriver OT/Trams, dels du som påpekar detta istället för att rapportera skiten. Övriga användare får ju idiotinlägg från två håll på det sättet. Båda inläggen ska bort, men har du inte rapporterat trollets inlägg så kanske det inte uppmärksammas...
Trollande är inte emot reglerna, och ibland kan det faktiskt finnas en riktig story bakom vad som ses som trollande. Och även om det inte gör det så kanske tråden kan hjälpa någon annan i samma situation. Och då pratar jag om någorlunda trovärdiga historier, inte rent trams.
Så varför rätta mina äpplen, genom att berätta vad som gäller för päron?
Citera
2012-04-14, 11:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag ser att flera personer åter kallar personen ifråga troll. Det verkar som att trollet bara har anmält just mig eller att någon moderator inte gillar mig, eller är det skillnad på vem som kallar vem troll?

Förresten: ni säger ju att trollande är tillåtet. På vilket sätt är trollande tillåtet utan att strida mot just 0.03? Trollande är ju per definition trams, även om jag medger att det går att trolla på ett väldigt elegant sätt.
Jag är ganska övertygad om att Gammal Hårdrockare trollar när han startar sin tråd om villaboende. Han vill få reaktioner - och får det också. Det är enligt mitt sätt att se på det ett mycket skickligt och underhållande trollande eftersom han skriver så bra. Det är helt tillåtet enligt regelverket.

https://www.flashback.org/t608145
Citera
2012-04-15, 06:44
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Så varför rätta mina äpplen, genom att berätta vad som gäller för päron?
Jag tror du förstår vad jag menade med mitt inlägg.
Citera
2012-04-15, 12:43
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Jag tror du förstår vad jag menade med mitt inlägg.
Nej. Jag förstår inte vad du menade var fel i mitt inlägg. Därav min fråga. Och den kvarstår obesvarad:
- Varför påpekar du att icke-trams är tillåtet när jag i mitt inlägg förutsatte att Troll-inlägget var OT och trams?
Citera
2012-04-16, 00:25
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Nej. Jag förstår inte vad du menade var fel i mitt inlägg. Därav min fråga. Och den kvarstår obesvarad:
- Varför påpekar du att icke-trams är tillåtet när jag i mitt inlägg förutsatte att Troll-inlägget var OT och trams?
Jag skrev ett inlägg i debatten där jag förtydligade vad jag menade. Det var inte meningen att argumentera emot dig då du uppenbarligen tycker samma sak.
Citera
2012-04-16, 12:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag är ganska övertygad om att Gammal Hårdrockare trollar när han startar sin tråd om villaboende. Han vill få reaktioner - och får det också. Det är enligt mitt sätt att se på det ett mycket skickligt och underhållande trollande eftersom han skriver så bra. Det är helt tillåtet enligt regelverket.

https://www.flashback.org/t608145

Om tråden är ett exempel på trollande kan väl diskuteras och sååå skickligt är ju inte tråden skriven. Tråden saknar diskussionsunderlag och är egentligen ett exempel på den typ av envägskommunikation som uppstår när man tillåter kåserande trådstarter. Kåserier är trevliga i bokform men fyller ingen funktion som trådstart på ett diskussionsforum.
Citera
2012-04-16, 13:29
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Tråden saknar diskussionsunderlag
Det existerar inget generellt krav på diskussionsunderlag så det i sig är helt irrelevant, men jag tror nog du förstod poängen ändå. Trollande i sig är inte förbjudet och kommer inte att förbjudas, och hade folk bara haft lite mer själv insikt och insett att det är få som faktiskt klarar av att trolla med finess så hade väldigt mycket utav den skit som skrivs på forumet kunnat slippas - det är ju i princip undantagslöst alla som hakar på idiottrådarna som genererar en massa dynga, inte TS i sig.
Citera
2012-04-16, 13:40
Medlem
Combots avatar
Citat:
Om tråden är ett exempel på trollande kan väl diskuteras och sååå skickligt är ju inte tråden skriven. Tråden saknar diskussionsunderlag och är egentligen ett exempel på den typ av envägskommunikation som uppstår när man tillåter kåserande trådstarter. Kåserier är trevliga i bokform men fyller ingen funktion som trådstart på ett diskussionsforum.

Jämfört med dagens skit-troll, så är GH en trollare med hög lägsta nivå, anser jag.

Saknar diskussionsunderlag?? Det finns ju hur mycket som helst att diskutera
i just den tråden. Hur kan du inte se några underlag?? Nej, det finns
ingen uttalad fråga från ts, men det ska inte behövas.
Citera
2012-04-16, 14:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det existerar inget generellt krav på diskussionsunderlag så det i sig är helt irrelevant, men jag tror nog du förstod poängen ändå. Trollande i sig är inte förbjudet och kommer inte att förbjudas, och hade folk bara haft lite mer själv insikt och insett att det är få som faktiskt klarar av att trolla med finess så hade väldigt mycket utav den skit som skrivs på forumet kunnat slippas - det är ju i princip undantagslöst alla som hakar på idiottrådarna som genererar en massa dynga, inte TS i sig.

Taget från regelverket...

Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet och bristande debattunderlag blir bannlysta. Förkortningen KFK står för "kvalitet framför kvantitet".

Om det övergripande regelverket nämner "debattunderlag" så tolkar jag det som att regeln om debattunderlag gäller i hela FB såvida inte något undantag finns. Något sådant undantag har jag inte hittat i Bostad.

Enligt min uppfattning är det skillnad på en blogg och ett diskussionsforum. På en blogg kan man kåsera som man vill. På ett diskussionsforum diskuterar man. Det innebär inget hinder för att TS kan skriva trådstarten i en kåserande ton men ett rimligt krav på ett diskussionsforum är att trådstarten innehåller någon eller några frågeställningar.

Det finns ett antal trådar om diskussionsunderlag och det förefaller som om det förekommer andra moderatorsynpunkter är ÅnkelGunnars. Dessutom förefaller regelverket stödja uppfattningen att diskussionsunderlag skall finnas.
Citera
2012-04-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Varför tillåts då inte list-trådar i många fall annat än i LB?

Edit: hittar givetvis inget exempel, men jag tycker iaf att de brukar bli låsta rätt konsekvent.
Citera
2012-04-16, 17:18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Taget från regelverket...
Tro mig, jag har spenderat väldigt mycket mer tid åt att reflektera över regelverket än du har och du har helt enkelt fel. Kriteriet är för låg kvalitet och bristande debattunderlag. Du kan kolla i valfritt IT-forum så hittar du tusentals trådar utan tillstymmelse till debattunderlag, du kan kolla i Länktips, du kan kolla Passwords, du kan kolla Recensioner i Eskortservice och så vidare. Kort sagt har du fel uppfattning.
Citera
2012-04-19, 22:28
Medlem
Hajvans avatar
Jag blir lite smått irriterad när jag skickar PM till en mod och han inte svarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in