2012-01-08, 19:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Fast där har du ju helt fel. Det händer ofta att en person får vänta på en varning till istället för avstängning för att det är för "milda" OT eller för att de kommit i för tät följd så att varningen ej hunnit noteras av användaren osv osv så du är helt ute och cyklar.

Dessutom: om ALL OT som vi raderar skulle generera varning så skulle du få se på avstängningsstorm, det är mängder med inlägg som raderas för att det inte hör till diskussionen men ändå inte ges varning.
Skulle du hellre se att alla inlägg som bedöms vara utanför ämnet, oneliner eller trams skulle ges varning? Det är väl ungefär det man kan göra för att ha en jämn nivå över forumet.

Personligen tycker jag att det är bra att varningar inte ges för precis allt utan bara där det anses berättigat, även om det betyder att en del inte får det trotts att de gjort inlägg som inte hört till ämnet.

Det är ganska mycket stängningar på ohörsamhet, och väldigt få äldre postare kvar.
Du anser att det är fel och du kanske inte ser 100-110 modds agerande var dag eller sitter du och kontrollerar detta?

Nej jag har verkligen provat att kolla varning för OT och det är en godtycklig regel, och det är den regeln som retar upp folk mest, och då blir det så att man inte ser dom igen vilket är tråkigt.

Jag har själv råkat ut för en ny modd som bara gick som en rabiat och tog en mening OT (som den tolkade det) , och brydde sig inte om de andra 20 meningarna i samma inlägg.
Det är inte så seriöst att panga på med OT varningar bara för att man kan eller är ny och/eller inte bör modda alls.

Jag pratar inte om onliners eller trams. Det finns ändå tillräckligt samtidigt som hyfsade postare ryker på ohörsamhet och många av dom är inte i närheten av det som ligger kvar, som är totalt sanslöst usla inlägg. Ska man skicka ut folk på OT för småsaker ska man kanske inte låta annan bedrövlig skit ligga.
OT med varningar och avstängningar på den samma ska inte vara godtyckliga utan följa de andra reglerna där man mer ser att det är en samstämmig tolkning.

Jag anser inte det är rätt att du frågar 10 modds om en OT varning och man inte är överens om vad eller varför det är OT, eller om det ens är det.
Då fungerar inte regeln bra. Det är min åsikt om just detta.

Nej kan inte 10-110 modds enas om vad som är OT ska det väl fan inte ges varningar för allt som raderas , och det är inte ovanligt att det raderas lite förhastat och sen kommer det raderade inlägget tillbaka,.

Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker

Att man är en erfaren användare minskar risken avsevärt att få en varning, inte p.g.a. att man prioriteras eller behandlas annorlunda - utan för att man vet var gränserna går.

Eftersom du antagligen inte kartlägger andra användare så utgår du ifrån dig själv, antagligen har du helt enkelt struntat i regelverket - gå igenom dina varningar så ska du se att de är rättfärdigade.

Nej det har inget med van användare att göra då det gäller OT varningar. Det syns väl tydligt på antal äldre som inte är kvar. Och de som annonseras ut i det forum för avstängningar.
Jag tror att en del blir så förbannade att dom inte kommer tillbaka och det ska ju inte behövas på en regel som kan tolkas godtyckligt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-01-08 kl. 20:18.
Citera
2012-01-08, 20:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag har själv råkat ut för en ny modd som bara gick som en rabiat och tog en mening OT (som den tolkade det) , och brydde sig inte om de andra 20 meningarna i samma inlägg.
Det är inte så seriöst att panga på med OT varningar bara för att man kan eller är ny och/eller inte bör modda alls.
Fast nu ljuger du, för jag har kollat igenom alla inlägg du fått varningar för och där finns inget som stämmer överens med det du beskriver.
Citat:
Jag pratar inte om onliners eller trams. Det finns ändå tillräckligt samtidigt som hyfsade postare ryker på ohörsamhet och många av dom är inte i närheten av det som ligger kvar, som är totalt sanslöst usla inlägg. Ska man skicka ut folk på OT för småsaker ska man kanske inte låta annan bedrövlig skit ligga.
Det du beskriver låter självklart hemskt, men vad sägs om att vi även tar den version som vi moderatorer ser. Det ligger nämligen till så här att för att någon ska bannlysas för ohörsamhet så krävs det tre avstängningar. Normalt sett ligger antalet varningar innan avstängning någonstans mellan fyra och fem stycken. Vi pratar då alltså om 13-14 varningar på mindre än elva månaders aktivitet eftersom vi har en preskriptionstid på ett år.

Har man inte fattat vinken efter över ett dussin varningar så har man nog gjort sig förtjänt av den där pausen på ett halvår som man får.
Citat:
OT med varningar och avstängningar på den samma ska inte vara godtyckliga utan följa de andra reglerna där man mer ser att det är en samstämmig tolkning.
De är inte godtyckliga bara för att du inte tycker det är rätt.
Citat:
Jag anser inte det är rätt att du frågar 10 modds om en OT varning och man inte är överens om vad eller varför det är OT, eller om det ens är det.
Då fungerar inte regeln bra. Det är min åsikt om just detta.
Du är självklart välkommen att ha den åsikten, men du får samtidigt acceptera att det inte är mer än en åsikt och inget vi behöver ta hänsyn till i våra bedömningar.
Citat:
Nej kan inte 10-110 modds enas om vad som är OT ska det väl fan inte ges varningar för allt som raderas , och det är inte ovanligt att det raderas lite förhastat och sen kommer det raderade inlägget tillbaka,.
Fast oftast är vi trots allt ganska så eniga, och nä, det är inte särskilt vanligt att inlägg raderas och sen återställs. Det händer, men sett till det stora antalet inlägg som faktiskt förblir raderade så är det minst sagt ovanligt.
Citera
2012-01-08, 20:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast nu ljuger du, för jag har kollat igenom alla inlägg du fått varningar för och där finns inget som stämmer överens med det du beskriver.Det du beskriver låter självklart hemskt, men vad sägs om att vi även tar den version som vi moderatorer ser. Det ligger nämligen till så här att för att någon ska bannlysas för ohörsamhet så krävs det tre avstängningar. Normalt sett ligger antalet varningar innan avstängning någonstans mellan fyra och fem stycken. Vi pratar då alltså om 13-14 varningar på mindre än elva månaders aktivitet eftersom vi har en preskriptionstid på ett år.

Har man inte fattat vinken efter över ett dussin varningar så har man nog gjort sig förtjänt av den där pausen på ett halvår som man får.De är inte godtyckliga bara för att du inte tycker det är rätt.Du är självklart välkommen att ha den åsikten, men du får samtidigt acceptera att det inte är mer än en åsikt och inget vi behöver ta hänsyn till i våra bedömningar.Fast oftast är vi trots allt ganska så eniga, och nä, det är inte särskilt vanligt att inlägg raderas och sen återställs. Det händer, men sett till det stora antalet inlägg som faktiskt förblir raderade så är det minst sagt ovanligt.

Ligger de som inte är aktiva kvar?
Du anser att jag ljuger? Fine det är ett sätt att du godtyckligt av 110 modds anser det.
Jag anser inte det och kan fortfarande inte anse att regel OT med varning är någon normal regeltolkning då den tolkas mycket olika beroende på vem som tittar.

Egentligen så är det rätt ointressant att du anser att jag ljuger för dom flesta användare jag talat med då det gäller regeln OT med varning inte är vad man anser det mest seriösaste på FB.

Men som sagt det är tydligen någon varje dag som vill säga sin mening i frågan så det finns en del grunder. Jag ser tex inte att man ifrågasätter 1.06 eller 1.01 i samma mån. Gör du?

Ja du anser att folk ska pausa pga av otydliga regler och med den åsikten står FB med en hel del trams och lekstuga som ser till så bra folk försvinner. Det måste ju du tycka är toppen.
Inbillar du dig att man anser FB vara så bra att man tvingar sig att vara här till varje pris? I så fall ska du tänka om rejält. Det är FB förlust att människor med hyfsade postningar försvinner det är inte postarnas förlust. Det kanske ska klarläggas så att du inte får för dig att forumet blir bättre utan sämre med den mentaliteten du innehar.

Citat:
De är inte godtyckliga bara för att du inte tycker det är rätt.
Citat:

NU var jag inte ensam om att tycka detta och det var alltså fler modds som fick en fråga om OT inläggen och det kom olika svar, så nu står du och ljuger inte jag.

Citat:
Du är självklart välkommen att ha den åsikten, men du får samtidigt acceptera att det inte är mer än en åsikt och inget vi behöver ta hänsyn till i våra bedömningar.

Nej det inser nog dom flesta att era bedömningar är lag och att allt du säger ska tas som om att alla andra har fel och du har rätt. Men nu finns det fortfarande röster som inte anser att det är seriöst . Men jag förstår att din bulldoozer är framtagen och att man fortgår i samma gamla spår.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-01-08 kl. 20:28.
Citera
2012-01-08, 20:43
Bannlyst
Citat:
Nej det har inget med van användare att göra då det gäller OT varningar. Det syns väl tydligt på antal äldre som inte är kvar. Och de som annonseras ut i det forum för avstängningar.
Jag tror att en del blir så förbannade att dom inte kommer tillbaka och det ska ju inte behövas på en regel som kan tolkas godtyckligt.

Så du menar att man inte lär sig var gränserna går? Jag drog på mig 3st tillsägelser inom loppet på någon månad eller så, sen dess(drygt ett år sedan) så har jag inte fått en enda för att jag har lärt mig vad jag kan skriva och inte. Jag kan heller inte vara den enda som kan anpassa vad jag skriver, att följa regler kräver ingen superkraft.

Att du drar slutsatsen att äldre användare lämnar forumet p.g.a. en avstängning finner jag mycket märklig. Så tror jag inte alls att det är, är det någon sorts protest? Jag tror snarare att de äldre användarna syns mindre då Flashbacks medlemmar exploderar, du kan sortera medlemmar efter antal posts och jag ser väldigt få som har övergett forumet. Jag tycker snarare att Flashback lyckas hålla kvar ovanligt många, sen får man även tänka på att en hel del startar nya konton då de kan känna sig för outade gällande vissa saker.
Citera
2012-01-08, 20:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Inbillar du dig att man anser FB vara så bra att man tvingar sig att vara här till varje pris? I så fall ska du tänka om rejält. Det är FB förlust att människor med hyfsade postningar försvinner det är inte postarnas förlust. Det kanske ska klarläggas så att du inte får för dig att forumet blir bättre utan sämre med den mentaliteten du innehar.
Men kom igen nu, hur många gånger ska du gnälla om att det inte är en förlust att vara utan Flashback eller i PM lova att inte mer besöka forumet innan du inser att du bara är patetisk? Du gnäller om exakt samma saker varje gång och kommer med exakt samma floskler varje gång. I och med att det du har så svårt att acceptera inte är något som kommer att ändras och att du försöker intyga dig själv att det inte betyder ett dugg för dig att skriva här så tror jag att du vet vad mitt förslag är.

Fast känner jag dig rätt så kommer du att fortsätta som om inget hänt.
Citera
2012-01-08, 20:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Så du menar att man inte lär sig var gränserna går? Jag drog på mig 3st tillsägelser inom loppet på någon månad eller så, sen dess(drygt ett år sedan) så har jag inte fått en enda för att jag har lärt mig vad jag kan skriva och inte. Jag kan heller inte vara den enda som kan anpassa vad jag skriver, att följa regler kräver ingen superkraft.

Att du drar slutsatsen att äldre användare lämnar forumet p.g.a. en avstängning finner jag mycket märklig. Så tror jag inte alls att det är, är det någon sorts protest? Jag tror snarare att de äldre användarna syns mindre då Flashbacks medlemmar exploderar, du kan sortera medlemmar efter antal posts och jag ser väldigt få som har övergett forumet. Jag tycker snarare att Flashback lyckas hålla kvar ovanligt många, sen får man även tänka på att en hel del startar nya konton då de kan känna sig för outade gällande vissa saker.

Visst exploderar det med medlemmar med några hundra inlägg,. Jag vet inte hur länge du läst på flashback? Jag har gjort det i många år så jag har sett förändringar.

Det hände mig samma sak som för dig snabba hysteriska tillsägelser för som jag beskrivit det innan.
Och jag kollade precis som jag beskrev det som bekymrade mig var att man inte tolkade lika beroende på den modd man frågade. Och jag kan ha haft otur med just denna nya modd som gick på ganska hårt. Man kan ta några godtyckliga varningar, men sen räcker det.
Och jag ser det från andra och egna varningar även i dagsläget, så jag tycker faktiskt inte att just OT regeln är lika tydlig som de andra , och att man faktiskt godtyckligt kan tolka den lite hur som helst.

Ja du lär dig att skriva och vilken modds det är som moddar, men varningarna kan komma ändå.
Jag ser en hel del försvinna och jag har aldrig sett dom igen, och det finns en hel del av de äldre med mycket poster som är borta. Nya finns varje dag det är inte dom jag talar om.

Citat:
Men kom igen nu, hur många gånger ska du gnälla om att det inte är en förlust att vara utan Flashback eller i PM lova att inte mer besöka forumet innan du inser att du bara är patetisk? Du gnäller om exakt samma saker varje gång och kommer med exakt samma floskler varje gång. I och med att det du har så svårt att acceptera inte är något som kommer att ändras och att du försöker intyga dig själv att det inte betyder ett dugg för dig att skriva här så tror jag att du vet vad mitt förslag är.

Fast känner jag dig rätt så kommer du att fortsätta som om inget hänt.

Det har varit ytterst nära flera gånger och något större engagemang blir det inte från mitt håll.
Jag skriver här för att visa missnöje och inbillar mig kanske att kritiken har någon nytta, men det säger du att den inte har.
Jag ser liksom inget som är av intresse och som finns att bita i. Det jag såg innan man bytte heta ämnen va typ min bajs är gul eller hon vill inte ta den i tvåan som toppade mest populära trådarna.
Så det va ett bra förslag TS hade att värna om hyfsade postare.

Jag gnäller gärna om OT med varning det stämmer och det är ju för att jag tycker det och inget annat. Ditt förslag gäller alla som kritiserar FBs regler? Är det så att just du ser till så många försvinner med din underbara attityd? Du lär inte känna mig på ett par inlägg eller ett PM.

Intressant att det pågår en liknande debatt i en annan tråd i den här deln om precis det jag talar om.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-01-08 kl. 21:11.
Citera
2012-01-08, 21:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Det har varit ytterst nära flera gånger och något större engagemang blir det inte från mitt håll.
Jag skriver här för att visa missnöje och inbillar mig kanske att kritiken har någon nytta, men det säger du att den inte har.
Okej, men då vet jag att du mest är ute efter att upprepa dig och inte komma med något nytt.
Citat:
Ditt förslag gäller alla som kritiserar FBs regler?
Det är så sött med martyrer.

Nä, det handlar bara om dig eftersom det bara är du som ena stunden försöker slå i andra att du inte bryr dig ett dugg, för att kort därefter lik förbannat sitta här och skriva samtidigt som du klagar på något som inte kommer att förändras, och som du dessutom försöker backa upp med lögner.
Citat:
Du lär inte känna mig på ett par inlägg eller ett PM.
Vi får väl se om jag har rätt eller inte.
Citera
2012-01-08, 21:24
Medlem
Citat:
En sak som är rätt så intressant är att det varje gång en sådan här tråd dyker upp - och det gör det med ganska så korta mellanrum - så kan man i trådstartarens profil se att han eller hon fått en varning det senaste dygnet. Kollar man sen övriga varningar så är det undantagslöst rena skit-inlägg som varningarna delats ut för och det är för mig mer förvånande att inte ännu fler delats ut om man ser till mängden dynga som raderats.

Stämmer inte (i mitt fall). Dessutom så är det patetiskt hur du rakt igenom inlägget får det att framstå som om du skulle ha någon högre förmåga till kvalitetsbedömningar. Det var det det handlade om från min sida.

Citat:
Den här tråden är inget undantag och jag tycker rent ut sagt att det är ohederligt att framställa sig själv som orättvist behandlad när man vet att vi som modererar och kan se inläggen bakom varningarna inte kommer att för alla återge exakt vad som skrevs.

Skitsnack. Du visar igen att du inte förstår vad det handlar om här. Du förenklar till den enda nivån du själv förstår. Dvs inte om rättvis behandling, utan om kompetens hos Mod att gynna forumet och inte driva bort användare som är dess främsta resurs.

Citat:
Sen vad det gäller olika nivåer för varningar så ser jag egentligen inte problemet där heller. Om alla utgår ifrån att det är nolltolerans som gäller så kan man ju inte bli annat än positivt överraskad om ens OT-inlägg faktiskt slipper igenom och får stå kvar utan varning. Börjar man däremot i andra änden och ser det som en rättighet att sprida skit över hela forumet bara för att det finns delar där det tolereras så har man gjort sig själv en rejäl otjänst, men det innebär fortfarande inte något annat än att man gjort fel.

Inför 0-tolerans då! Forumet kommer krympa med 75%. Jag är för.

Jag har inte spridit skit. Jag reagerade på en jävla fjant som spred skit. Mycket riktigt - sopan har inte hört av sig vidare i tråden sedan jag modifierade mitt svar där (det som raderades). Tacka fan för det. För tänk efter en gång: Det är fritt fram att sprida skit, vad innebär det? Ta en titt på det du snackar om i mitt fall. Du som vet vad det är. Inte mig emot att posta offentligt heller. Vem sprider skit?

Citat:
Min högst personliga inställning är att man ska tillåta så pass mycket OT som forumet och tråden faktiskt klarar av. Har man en tråd som inte är full av lallande psykfall som inte har något annat för sig om dagarna än att leta möjligheter att bråka med andra så går det ofta bra att släppa igenom roliga kommentarer och intressanta reflektioner. I andra trådar är sånt helt otänkbart eftersom det på bara någon timme resulterar i hundratals personangrepp där inte bara andra användares argument utan även de själva som personer ifrågasätts.

Okej, men hur det förstör för diskussionen i sig, det är skit samma? Tycker inte du verkar riktigt kapabel till att diskutera saker på en högre nivå, baserat på eget fenuint intresse. I övrigt - visst, tillåt OT enligt din bedömning. Du är riktigt sjuk om du tror att folk kommer att ställa upp på det. Det är vad det handlar om här.

Citat:
Oavsett vilket hade dock de inlägg TS fått varningar fått raderats, för de var varken on topic, roliga eller intressanta utan bara enfaldiga.

Återigen - det enda enfaldiga är din brist på analytisk förmåga, mm.
Citera
2012-01-08, 21:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Okej, men då vet jag att du mest är ute efter att upprepa dig och inte komma med något nytt.Det är så sött med martyrer.

Nä, det handlar bara om dig eftersom det bara är du som ena stunden försöker slå i andra att du inte bryr dig ett dugg, för att kort därefter lik förbannat sitta här och skriva samtidigt som du klagar på något som inte kommer att förändras, och som du dessutom försöker backa upp med lögner.Vi får väl se om jag har rätt eller inte.

Precisera lögnerna är du vänlig. Jag ser att det efterlyses exakt samma sak i en annan tråd i den här delen.
Nä det handlar inte bara om mig begriper du väl. De handlar om att få en bättre kvalitet på forumet inget annat och där kommer just OT varningarna in. Bra postare kanske är en bristvara eller något man inte vill ha? Man vill ha tramseri och mindre ointressanta ämnen?
Inte vet jag och det kan ju vara så att jag har högre krav för vad som är av intresse och inte.
Finns bra trådar med bra postare men tyvärr får man ju leta efter dom. En del trådar börjar bra sen överhopas det av troll och nonsens det är ju inte heller bra.

Jag ser det inte som det handlar om enbart mig jag ser det som att många lämnar och aldrig kommer tillbaka pga av godtyckligheten av regeltolkningen 0.03 inget annat.
Du är lika söt som påpekar i varenda inlägg med underton hur jävla bra FB är och alla behöver flashback och flashback behöver ingen. Och någon kritik är bara döva öron enligt dig.
Ja du det kanske därför det är brist på kvalitet vad vet jag.
Citera
2012-01-08, 21:58
Medlem
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Okej, men hur det förstör för diskussionen i sig, det är skit samma? Tycker inte du verkar riktigt kapabel till att diskutera saker på en högre nivå, baserat på eget fenuint intresse. I övrigt - visst, tillåt OT enligt din bedömning. Du är riktigt sjuk om du tror att folk kommer att ställa upp på det. Det är vad det handlar om här.
Fast det är ju det han säger, att så länge det inte förstör diskussionen och tråden så kan man vara mer tolerant mot OT och inlägg som gränsar till OT. Tillskillnad från i en tråd där det spårar ut och det dröser av OT inlägg.
Citera
2012-01-08, 22:06
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ligger de som inte är aktiva kvar?
Du anser att jag ljuger? Fine det är ett sätt att du godtyckligt av 110 modds anser det.
Jag anser inte det och kan fortfarande inte anse att regel OT med varning är någon normal regeltolkning då den tolkas mycket olika beroende på vem som tittar.
Citat:
Precisera lögnerna är du vänlig. Jag ser att det efterlyses exakt samma sak i en annan tråd i den här delen.
Du ljuger när du sa att du fick en varning för ett inlägg med en mening OT medans övriga 20 meningar inte var det.
Alla varningar och avstängningar ligger kvar, att de blir preskriberade innebär bara att vi inte tar hänsyn till dem vid nästa omröstning om straff.

För det är där som det godtyckliga av en mod försvinner. En mod kan bara dela ut varningar, varningar ger inget straff utan är just bara varningar.
Men efter för många varningar på för kort tid så skapar man en omröstning i moderatorsavdelningen där sedan samtliga moderatorer kan granska varningarna och besluta om åtgärd.
Samma gäller även för övriga 1.xx regelbrott, som kan resultera i grövre straff än en varning, endast o.xx brott, s k "netikettsbrott" tas om hand direkt av moderatorerna.

Så en varning får du av en enskild moderator, men en avstängning delas ut efter granskning och omröstning av flertalet moderatorer.

Alla sådana omröstningar leder inte till avstängning, men de som inte gör det, de ser användarna aldrig, då det inte blir någon åtgärd.
Så varningar underkänns vid sådana omröstningar, men ingen annan än moderatorerna får nånsin se det, så därför verkar det som om vi delar ut avstängningar till höger och vänster trots att så inte är fallet.
Senast redigerad av Jecke 2012-01-08 kl. 22:08.
Citera
2012-01-08, 22:20
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:

Det hände mig samma sak som för dig snabba hysteriska tillsägelser för som jag beskrivit det innan.
Och jag kollade precis som jag beskrev det som bekymrade mig var att man inte tolkade lika beroende på den modd man frågade. Och jag kan ha haft otur med just denna nya modd som gick på ganska hårt. Man kan ta några godtyckliga varningar, men sen räcker det.
Och jag ser det från andra och egna varningar även i dagsläget, så jag tycker faktiskt inte att just OT regeln är lika tydlig som de andra , och att man faktiskt godtyckligt kan tolka den lite hur som helst
Hur skall då 0.03 formuleras för att täcka alla möjliga situationer? Betänk på att jag som moderator måste läsa hundratals personers inlägg som alla har olika grader av kunskap inom det svenska språket. Inläggen skall sedan filtreras genom mina språkkunskaper och (bristande) intelligens och tolkas mot den bakgrund/ämne varje enskild tråd satt upp genom trådstarten och efterföljande diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in