2010-04-04, 22:57
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecuz
Ge mig jobbet en vecka, så ska jag få dom på andra tankar, när jag är färdig så kommer dom inte vilja knulla annat än rullatorkärringar!
Vilket är ett utmärkt skäl till att INTE ge dig posten som moderator.

Moderatorer ska inte styra diskussionerna eller övertyga någon (annat än som enskild användare, vilket vi får lov att vara trots allt) utan endast att se till att forumets regler efterlevs.

Man ska som moderator varken ta ställning för eller emot något, oavsett, eller kanske alldeles särskilt, om det går emot ens personliga åsikter.

Om du nu vill gå in och övertyga pedofilerna till att bli gerontofiler, så får du gärna göra det, men gör det som användare, och gör det utan att bryta mot reglerna.

Ironiskt nog så verkar det vara anti-pedofilerna som har problem med reglerna på forumet, snarare än pedofilerna.
Citera
2010-04-04, 23:21
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Ironiskt nog så verkar det vara anti-pedofilerna som har problem med reglerna på forumet, snarare än pedofilerna.
Jasså, det tycker du?
Vad jag vet så har en hel rad pedofiler fått foten den senaste tiden, så jag håller knappast med dig. Däremot råder ibland rena krigsstämningen på P&H och minsta lilla OT rapporteras och får sina följder, så att folk bannas till höger och vänster är kanske inte så mycket att förundras över. Forumsdelen är extremt hårt modererad tidvis av förklarliga skäl, vilket drabbar dem som inte är följsamma.
Citera
2010-04-04, 23:24
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Jasså, det tycker du?
Vad jag vet så har en hel rad pedofiler fått foten den senaste tiden, så jag håller knappast med dig. Däremot råder ibland rena krigsstämningen på P&H och minsta lilla OT rapporteras och får sina följder, så att folk bannas till höger och vänster är kanske inte så mycket att förundras över. Forumsdelen är extremt hårt modererad tidvis av förklarliga skäl, vilket drabbar dem som inte är följsamma.
Det är dom extrema anti-pedofilerna som har startat den krigsstämningen, och att regelbrott årgärdas ser inte jag som något negativt.
Den här diskussionen borde flyttas hit
Citera
2010-04-04, 23:26
Bannlyst
Citat:
Vilket är ett utmärkt skäl till att INTE ge dig posten som moderator.

Moderatorer ska inte styra diskussionerna eller övertyga någon (annat än som enskild användare, vilket vi får lov att vara trots allt) utan endast att se till att forumets regler efterlevs.

Man ska som moderator varken ta ställning för eller emot något, oavsett, eller kanske alldeles särskilt, om det går emot ens personliga åsikter

Ja ha, men då förstår jag varför det ser ut som det gör på detta forum (kul men ball=kulballe), förresten har jag inte tid att moderera, jag måste gå & bajsa
Citera
2010-04-04, 23:41
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Gillar du inte ett beslut så finns det en väg att gå, skicka först ett PM direkt till den berörda moderatorn, har denne bara haft en dålig dag så är det ju fullt möjligt att moderatorn nästa dag när denne läser ditt PM kan se din sida av saken.

Gör denne inte det så kan du ta kontakt med en admin och förklara dig där, och i sista hand i en tråd i Flashback-forumet.
Det är tillåtet att klaga, vi ser bara helst att det går enligt de rätta kanalerna först, för i de flesta fall så löser sig dessa sakerna utan att man behvöver starta en hel tråd om det.

Borttagna trådar och inlägg kan ses av alla moderatorer, den enda fördelen vi har utanför "våra" forum gentemot vanliga användare, men det innebär att vi kan se om någon annan moderator har börjat radera godtyckligt.
Ta kontakt med en moderator du litar på och be denne kolla upp något, om du tycker att du har blivit felaktigt behandlad, denne kan kanske inte göra något åt det (endast admins som har den makten) men vi kan iaf ta de vidare till admin om det är något eller någon som behöver ses över.

Moderatorskollegiet på FB är inte en fin och glad familj, det finns många åsikter representerade ibland oss och vi gillar inte allihop varandra.
Är man i olika forum så behöver man inte ens ha så mycket kontakt med varandra annat än regeldiskussioner och omröstningar i Outlaw.
Moderatorerna kommer inte att beskydda varandra om någon skulle bryta mot reglerna, vi bryr oss mer om FB och reglerna än om någon som bryter mot det som vi försöker upprätthålla.
Tack för ett informativt och empatiskt svar. Det uppskattar jag. Jag har fått några inlägg borttagna under min karriär här på FB och det har jag helt klart förtjänat. Det jag reagerat på är att somliga medskribenter samtidigt i tråden klarat sig undan med liknande inlägg, men det är inte så allvarligt att jag har behov av att ta det vidare. Sådan rättvisefascist är jag som tur inte
Senast redigerad av prudens 2010-04-04 kl. 23:44.
Citera
2010-04-04, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
men det är inte så allvarligt att jag har behov av att ta det vidare. Sådan rättvisefascist är jag som tur är inte

För en lekman så känns det onekligen så
Citera
2010-04-05, 00:10
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Det är dom extrema anti-pedofilerna som har startat den krigsstämningen, och att regelbrott årgärdas ser inte jag som något negativt.
Den här diskussionen borde flyttas hit
Jag håller inte med dig om att det skulle vara några "anti-pedofiler" som startat något. Bägge "sidor" har nog gett sina bidrag kan jag lova, men nu är de värsta trollen på bägge sidor utsparkade ( förutom en pedofil som ständigt återkommer i ny skepnad) och då kanske det blir lite lugnare och moderatorerna får pusta ut lite.
Jag ser heller inte moderatorsåtgärder mot regelbrott som något negativt. Däremot tillämpas regeln om OT lite efter dagsformen och intensiteten i debatten. Ibland stenhårt, ibland lite lösare.
Citera
2010-04-09, 20:32
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecuz
Ja ha, men då förstår jag varför det ser ut som det gör på detta forum (kul men ball=kulballe), förresten har jag inte tid att moderera, jag måste gå & bajsa

Varför anser du att moderatorena skall styra diskussionen?
En moderators jobb på Flashback är att reglerna efterföljs inte moderera efter "personlig åsikt" och trycka ned obekväma individer genom att aktivt tvinga dem till tystnad.
Citera
2010-07-21, 11:44
Medlem
Det enda problemet jag kan se är att moderatorns personliga åsikter påverkar vissa delar utav hans moderering. Trådar som han själv ogillar hålls "hårdare" och fler inlägg raderas samt trådar låses, samtidigt som hans egna åsikter och trådar med liknande innehåll hålls "lösare" och de får ligga kvar.

Inte för att jag har några konkreta exempel just nu men tidigare innan jag skapade mitt konto så fanns det vissa trådar som jag kan dra mig till minnes, mest inom politik och invandringsdelarn.

Nu är det väldigt länge sedan jag senast såg ett exempel för modsen har skött sig grymt bra senaste åren =)
Citera
2010-07-21, 12:37
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RikuvonDrake
Det enda problemet jag kan se är att moderatorns personliga åsikter påverkar vissa delar utav hans moderering. Trådar som han själv ogillar hålls "hårdare" och fler inlägg raderas samt trådar låses, samtidigt som hans egna åsikter och trådar med liknande innehåll hålls "lösare" och de får ligga kvar.

Inte för att jag har några konkreta exempel just nu men tidigare innan jag skapade mitt konto så fanns det vissa trådar som jag kan dra mig till minnes, mest inom politik och invandringsdelarn.

Nu är det väldigt länge sedan jag senast såg ett exempel för modsen har skött sig grymt bra senaste åren =)

Jag tror att det inte är som så att de medvetet skulle vara hårade mot trådar som de själv inte gillar. Men den som påstår att den kan vara helt opartisk har fel, och det gäller även våra moderatorer och är bara mänskligt och naturlig.

Är säker på att de gör sitt bästa för att vara objektiva.

Har själv rättat tentor på högskola, och vet hur jävla svårt det är att bedöma alla lika när du suttit och gått igenom 200 tenter. Det samma gäller modsen garanterat. Efter att ha rensat 100 RP:n och så kommer någon idiot och gör en CP:tråd, så är det garanterat svårare att vara lika objektiv som en var när en loggade in och började jobba med de 100 RP:n som man hade framfrö näsan på sig.

Tycker faktiskt att våra mods gör ett jävligt bra jobb. Och FB flocken är fan inte den mest förlåtande och lättaste att ha och göra med.
Citera
2010-07-21, 13:06
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Jag tror att det inte är som så att de medvetet skulle vara hårade mot trådar som de själv inte gillar. Men den som påstår att den kan vara helt opartisk har fel, och det gäller även våra moderatorer och är bara mänskligt och naturlig.

Är säker på att de gör sitt bästa för att vara objektiva.

Har själv rättat tentor på högskola, och vet hur jävla svårt det är att bedöma alla lika när du suttit och gått igenom 200 tenter. Det samma gäller modsen garanterat. Efter att ha rensat 100 RP:n och så kommer någon idiot och gör en CP:tråd, så är det garanterat svårare att vara lika objektiv som en var när en loggade in och började jobba med de 100 RP:n som man hade framfrö näsan på sig.

Tycker faktiskt att våra mods gör ett jävligt bra jobb. Och FB flocken är fan inte den mest förlåtande och lättaste att ha och göra med.
Det fetade måste jag tyvärr erkänna är helt sant. Inte alltid men ibland så blir man trött på att se ännu en idiotisk trådstart och en tråd som kanske 20 RP tidigare enbart hade infogats i en annan slängs istället i PK med en syrlig kommentar...men precis som du säger så är det bara mänskligt.

Jag räknar kallt med att ingen av oss mods är perfekta människor och det hjälper ju knappast när man nästan dagligen funderar över hur det är ställt med dagens ungdom: ingen kan söka, Google är något mytologiskt odjur som bara de modigaste vågar sig i närheten av och rent allmänt kan de knappt läsa; hade ni vetat hur många trådstarter det är på en vecka där rätt tråd ligger ÖVERST på förstasidan i forumet de startar en ny tråd i så hade ni blivit chockerade.

Så i sammanfattning: om ni någon gång blir avsnästa av en mod för något som ni tycker är en skitsak, tänk då på att det oftast inte är ER personligen det handlar om, det är era medanvändare som drivit den stackars modden från vettet en kort sekund.
Citera
2010-07-21, 13:10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Så i sammanfattning: om ni någon gång blir avsnästa av en mod för något som ni tycker är en skitsak, tänk då på att det oftast inte är ER personligen det handlar om, det är era medanvändare som drivit den stackars modden från vettet en kort sekund.
Det är också vad som förväntas. Ja, inte att ni drivs från vettet - men att ni snäser av ordentligt.
Med tanke på hur elaka, inkompetenta och skogstokiga pöbeln (vi dödliga) är så måste ju modskåren vara minst lika vanvettiga och tugga sönder sina tangentbord då och då för att den universella balansen skall vara bibehållen.

Eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in