2012-06-01, 19:45
Bannlyst
Testerna, som man gör utanför datorn. Vad handlar det om då? Och hur är testerna upplagda? För man dom samma dag eller samma vecka?
Citera
2012-06-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dain-Bramage
Tack så mycket för ett utförligt svar!

Jag vill nog söka mig till godsnäringen i framtiden. Det är just schemaupplägget jobba 7 dagar, ledig 7 dagar som lockar mig. Har du någon uppfattning om vilka företag som använder sig av det och då också om någon av utbildningarna lämpar sig mer för att få kontakt med de företagen?

Jag har ingen jättekoll på företagen än så länge, men de företagen som varit i vår skola och har veckoschema är iaf Protrain, traindrivers, och rush rail. Dom två första är bemanningsföretag och de är oftast bara dem och något godsbolag som kör veckoschema.

Angående vilken som passar bäst så tror jag det inte spelar så stor roll för företagen. Speciellt inte de som har veckoschema samt godsbolag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Testerna, som man gör utanför datorn. Vad handlar det om då? Och hur är testerna upplagda? För man dom samma dag eller samma vecka?

Jag tror det har skrivits minst 3 gånger i tråden tidigare. Bland annat av mig.
Citera
2012-06-09, 03:56
Bannlyst
Det snackades om i början av tråden att man får en grundlön under utbilndningen. När under utbildningen får man det? är det så hos alla skolor eller bara hos vissa?
Citera
2012-06-09, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovo
Hur ska jag göra för att bli lokförare, och finns det gått om jobb, samt hur mkt ligger en månadslön Roslagsbanan - SJ.

Någon som jobbar som lokis?
Tjenare. tror Arbetsförmedlingen har en utbildning som finns i Hallsberg.
Finnes säkert på fler ställen med
Citera
2012-06-09, 15:13
Medlem
Citat:
Det snackades om i början av tråden att man får en grundlön under utbilndningen. När under utbildningen får man det? är det så hos alla skolor eller bara hos vissa?
Det är endast företagens egna internutbildningar som ger lön under utbildningen. Vanliga skolorna ger det inte.
Citera
2012-06-11, 01:06
Bannlyst
Tack för svaren jag har fått!

Hur ofta äre egentligen lokförare dör under sin arbetstid? Det sker ju olyckor på järnvägarna med!
Citera
2012-06-11, 17:58
Medlem
Citat:
Tack för svaren jag har fått!

Hur ofta äre egentligen lokförare dör under sin arbetstid? Det sker ju olyckor på järnvägarna med!

mycket sällan att en förare dör i tjänsten skulle jag tro, vi pratar om olyckor och tillbud i skolan, men det är inte ofta som förare omkommer eller misslyckas på andra sätt inom yrket.

det vanligaste är nog vid arbeten att man inte tittar sig för och kliver ut i ett trafikerat spår eller vid rangering som man kan tappa koncentrationen och misslyckas brutalt.
Citera
2012-06-11, 23:26
Medlem
naborus avatar
om man har glasögon på grund av nedsatt syn kan man fortfarande komma in eller måste man ha perfekt syn utan hjälpmedel ?
Citera
2012-06-11, 23:27
Medlem
Hur är det med kroniska sjukdomar och lokföraryrket? Jag har crohns sjukdom och måste gå på toalett mer än en vanlig person, är det kört för mig då? Tänker ifall man måste sitta och stirra på rälsen och inte kunna gå på toa på ett par timmar?

Har haft tankar på yrket men har avfärdat det p.g.a. min sjukdom men tänkte att det är bäst att kolla här i alla fall...
Citera
2012-06-12, 11:55
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
om man har glasögon på grund av nedsatt syn kan man fortfarande komma in eller måste man ha perfekt syn utan hjälpmedel ?

Du får använda glasögon för att uppnå kraven på synskärpa.
Dock får du inte ha för dålig syn utan hjälpmedel.

Mer info finns på länken.

http://transportstyrelsen.se/sv/Jarnvag/Trafikmedicin/Regelverk/
Citera
2012-06-12, 19:50
Medlem
naborus avatar
jag missade söka nu vid april. så ska jag hoppa på nästa "tåg" är det i boden 14januari är det mer taktiskt att söka in där kan tänka mig att de är färre folk som söker upp i norra Sverige, kan dock ha fel.
Skulle vilja komma igång med utbildningen så fort som möjligt om jag klarar testerna.

dock hade Göteborg passat bättre då det är pendlings avstånd + att de fixar kurser så jag kan köra i Norge som jag inte har sätt att de andra har.
Men kursstart är 2013 höst
Citera
2012-06-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
jag missade söka nu vid april. så ska jag hoppa på nästa "tåg" är det i boden 14januari är det mer taktiskt att söka in där kan tänka mig att de är färre folk som söker upp i norra Sverige, kan dock ha fel.
Skulle vilja komma igång med utbildningen så fort som möjligt om jag klarar testerna.

dock hade Göteborg passat bättre då det är pendlings avstånd + att de fixar kurser så jag kan köra i Norge som jag inte har sätt att de andra har.
Men kursstart är 2013 höst

för att få norgekompetens så krävs att du kört i Sverige ett visst antal år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in