2016-06-07, 17:11
Medlem
lokispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NIMBY
Får du möjlighet att bli lokförare så ska du ta den, 20k i grundlön som bilnasare är bra men 33k i grundlön som lokförare är ju bättre.

Fick idag reda på att jag klarade sista testet
Jag har tackat nej till bilnasar jobbet, och tänker köra all in på lokförarkarriären

Nu är det bara upp till skolan om de vill plocka in mig. Förutsätter att jag kommer klara läkarundersökningen utan problem.
Citera
2016-06-07, 21:14
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokisper
Fick idag reda på att jag klarade sista testet
Jag har tackat nej till bilnasar jobbet, och tänker köra all in på lokförarkarriären

Nu är det bara upp till skolan om de vill plocka in mig. Förutsätter att jag kommer klara läkarundersökningen utan problem.

Gratulerar!

Är det till kursstarten nu i augusti du kan bli antagen?
Citera
2016-06-08, 12:26
Medlem
lokispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Gratulerar!

Är det till kursstarten nu i augusti du kan bli antagen?

Tack!
Den börjar i september i nässjö, men augusti i mjölby.
Har sökt båda.
Senast redigerad av lokisper 2016-06-08 kl. 12:28.
Citera
2016-06-14, 20:27
Medlem
Citat:
Tack!
Den börjar i september i nässjö, men augusti i mjölby.
Har sökt båda.

Grattis!
Har oxå klarat testerna i Mjölby och fått mejl om att ett intyg kommer skickas hem.
Har du hört något utöver det? När man ska göra läkartester osv?
Citera
2016-06-14, 20:31
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.alexs
När man ska göra läkartester osv?

Läkartester brukar man rekommenderas så snart som möjligt, men du har ofta några veckor på dig att göra det från det att du har påbörjat utbildningen.
Citera
2016-06-14, 22:13
Medlem
lokispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.alexs
Grattis!
Har oxå klarat testerna i Mjölby och fått mejl om att ett intyg kommer skickas hem.
Har du hört något utöver det? När man ska göra läkartester osv?

Grattis!
Nej har inte hört något mer än att intyget ska skickas hem samt att det är giltigt i 5 år.
Läkartestet ska du göra när skolan vill att du ska göra det. Det är ju dock inte säkert att man kommer in på skolan, då känns det surt att betalat för något i onödan.
Citera
2016-06-20, 17:20
Medlem
lokispers avatar
Skulle idag boka tid hos Previa för läkarundersökningen. De ville ha 4900:- för detta. Måste vara ett stor skämt. Lyckades till slut hitta en läkare som tog 3000:-
Det är ju helt galet att det kan ta ut dessa priser.
Någon annan som lyckats få ännu bättre pris nyligen?
Citera
2016-06-20, 17:46
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Skulle idag boka tid hos Previa för läkarundersökningen. De ville ha 4900:- för detta. Måste vara ett stor skämt. Lyckades till slut hitta en läkare som tog 3000:-
Det är ju helt galet att det kan ta ut dessa priser.
Någon annan som lyckats få ännu bättre pris nyligen?

Jag gick till Previa då det låg nära där jag bodde, men tror att Gotahälsan i Mjölby är relativt billiga (vill minnas att de samarbetar med utbildningen). Flera i min klass gick dit efter kursstarten. Så om du börjar i Mjölby kan du ju vänta till du fått antagningsbeskedet och sedan göra läkarundersökningen när du påbörjat utbildningen. Om du vet med dig att du inte har några speciella komplikationer gällande exempelvis hörsel eller syn ska det mycket till om du inte klarar läkarundersökningen.
Citera
2016-06-21, 07:42
Medlem
lokispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Jag gick till Previa då det låg nära där jag bodde, men tror att Gotahälsan i Mjölby är relativt billiga (vill minnas att de samarbetar med utbildningen). Flera i min klass gick dit efter kursstarten. Så om du börjar i Mjölby kan du ju vänta till du fått antagningsbeskedet och sedan göra läkarundersökningen när du påbörjat utbildningen. Om du vet med dig att du inte har några speciella komplikationer gällande exempelvis hörsel eller syn ska det mycket till om du inte klarar läkarundersökningen.

Okej
Men nu vill de ha det innan kursstart. Det gäller på alla skolor, tyvärr.
Lite märkligt att de blivit så. Då man inte är helt hundra på att man kommit in på skolan ännu. Eftersom de inte skickat ut något antagningsbesked ännu.
Citera
2016-06-26, 01:53
Medlem
Hallå!

Har kommit in på utbildningen i Ängelholm, och bokade den obligatoriska läkarundersökningen för ca 8 veckor sedan, och bokade den hos Previa i Malmö. När jag ringde och bokade fick jag beskedet att det kostade 4000kr plus 25% moms, och att jag var tvungen att betala på plats eftersom att dem egentligen endast tog emot företag och att dem ej kunde fakturera privatpersoner. Anledningen till att jag valde Previa ändå var pga att ingen annan tog emot mig. Antingen hade de inte tid förrän till hösten eller så blev jag nekad pga att jag var en privatperson.
Tog med mig 5000kr men eftersom att ingen sade till mig att betala så gick jag hem när vi var klara och att dem kanske löst faktureringen. Absolut hade dem det! två veckor senare hade jag en faktura liggandes på golvet från dem på 8000kr!?
Jag vägrar betala denna summa. Inte bara för att jag är en arbetslös kille som kämpat ihop dem första 5000kr som dem kräver, och som jag tycker är absurt att ta, utan även för att dem sade 4000kr plus 25% moms när jag ringde och bokade.

Någon som vet vad jag kan göra?

Lycka till med utbildningen alla som kommit in!
Citera
2016-06-26, 02:20
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenalist19
Hallå!

Har kommit in på utbildningen i Ängelholm, och bokade den obligatoriska läkarundersökningen för ca 8 veckor sedan, och bokade den hos Previa i Malmö. När jag ringde och bokade fick jag beskedet att det kostade 4000kr plus 25% moms, och att jag var tvungen att betala på plats eftersom att dem egentligen endast tog emot företag och att dem ej kunde fakturera privatpersoner. Anledningen till att jag valde Previa ändå var pga att ingen annan tog emot mig. Antingen hade de inte tid förrän till hösten eller så blev jag nekad pga att jag var en privatperson.
Tog med mig 5000kr men eftersom att ingen sade till mig att betala så gick jag hem när vi var klara och att dem kanske löst faktureringen. Absolut hade dem det! två veckor senare hade jag en faktura liggandes på golvet från dem på 8000kr!?
Jag vägrar betala denna summa. Inte bara för att jag är en arbetslös kille som kämpat ihop dem första 5000kr som dem kräver, och som jag tycker är absurt att ta, utan även för att dem sade 4000kr plus 25% moms när jag ringde och bokade.

Någon som vet vad jag kan göra?

Lycka till med utbildningen alla som kommit in!

Du ska ringa till dem och förklara att ni var överens om en annan summa, vi kan inte göra något åt din faktura.

Lycka till med utbildningen!
Citera
2016-06-26, 10:30
Medlem
Förstår också att "ni inte kan göra något åt min faktura", men frågade för att folk kanske har tips på vad jag kan göra, vad som ens är enligt lag osv. Men tack för svaret, har bestämt mig för att ringa dem på måndag och efter det ringa skolan och prata med dem ifall Previa vägrar lyssna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in