2012-05-27, 16:27
Bannlyst
Det där jävla testet, som många jiddrar om för att komma in på utbildningen. Vad handlar det om? Funderar starkt på att söka nästa år i Huddinge (Om det ens finns?) och blir ba jävla orolig över det där jävla testet
Citera
2012-05-27, 21:29
Medlem
Ska iväg och göra läkarundersökningen nu på Onsdag. Bara att hoppas att man inte utvecklat diabetes eller något annat skit under det senaste halvåret.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Det där jävla testet, som många jiddrar om för att komma in på utbildningen. Vad handlar det om? Funderar starkt på att söka nästa år i Huddinge (Om det ens finns?) och blir ba jävla orolig över det där jävla testet

Det är flera olika tester (totalt 13 stycken, varav 4 görs hemma vid datorn) som testar logiskt tänkande, koncentration och simultanförmåga, typ. Finns beskrivet ett flertal gånger i tråden, bara att leta.
Citera
2012-05-29, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dain-Bramage
Tack för informationen!
Jag har blivit kallad till arbetspsykologiskt test nästa vecka. Så går allt som jag hoppas att det gör pluggar jag i Ängelholm till hösten. Om det är liknande tester på plats som på internet så tror jag nog att det kommer gå bra. Har ganska lätt för den typen av test. Jag har även blivit kallad till TCC's utbildning i Hallsberg nästa vecka, men Ängelholm är målet.

Grattis!!
Vi skrevs tidigare i tråden! Jag kom tyvärr inte med ;(
Citera
2012-05-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj

Test 2 i Lkpg var med dator. Test#1 ska du helt enkelt titta på en prick stor som en ärta i 33 minuter medans den hoppar framåt i 1cm långa steg. När pricken gör ett dubbelhopp ska du trycka på en knapp så snabbt som möjligt. Det är.... lagom påfrestande att sitta där i 33 min och göra det.

haha, är inte det även en del i ADHD-test?
Citera
2012-05-31, 00:07
Bannlyst
Vad äre för folk som läser till lokis då? Vad för program gick folket på gymnasiet t.ex?
Citera
2012-05-31, 00:52
Medlem
Citat:
Vad äre för folk som läser till lokis då? Vad för program gick folket på gymnasiet t.ex?

Gick samhäll på gymnasiet, jobbade ett par år och gick sen några terminer på lärarprogrammet. Hoppade av pga att jag avskydde det och började jobba igen. Farsan jobbar som lokis och sa åt mig att söka eftersom "du gör ju fan ingenting med ditt liv", råkade göra bra ifrån mig på testerna och ptja... på den vägen är det. Blir Huddinge i höst, om någon annan FB:are ska gå där kan ni ju dra iväg ett PM.
Citera
2012-05-31, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Gick samhäll på gymnasiet, jobbade ett par år och gick sen några terminer på lärarprogrammet. Hoppade av pga att jag avskydde det och började jobba igen. Farsan jobbar som lokis och sa åt mig att söka eftersom "du gör ju fan ingenting med ditt liv", råkade göra bra ifrån mig på testerna och ptja... på den vägen är det. Blir Huddinge i höst, om någon annan FB:are ska gå där kan ni ju dra iväg ett PM.
Går själv samhäll och ska söka till Huddinge fast nästa år då!
Har du någon vetskap om hur många det är som söker sig till Huddinge?
Citera
2012-05-31, 01:02
Medlem
Citat:
Går själv samhäll och ska söka till Huddinge fast nästa år då!
Har du någon vetskap om hur många det är som söker sig till Huddinge?

Lycka till!

Har hört att det ska vara 300-350 personer på 35 platser. Däremot ovanligt att alla platserna blir tagna då det endast brukar vara ca 30 pers som blir godkända på alla tester.
Citera
2012-05-31, 08:01
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazy84
Grattis!!
Vi skrevs tidigare i tråden! Jag kom tyvärr inte med ;(

Jag vågar inte säga tack än, inget är ju klart. Antingen kommer man in eller inte, hur långt man kom spelar mindre roll
Men det var trist att du inte kom vidare!
Citera
2012-05-31, 08:11
Medlem
Dain-Bramages avatar
Är det någon som kan ge mig ett hyfsat objektivt svar på vart man bör läsa om man har möjlighet att välja mellan både TCC och Ängelholm? Vad jag har förstått så är det stor skillnad på Ängelholm sedan de utökade utbildningen till 60 veckor, eftersom de nu har praktik. Så ni som uttalar er får gärna ha det nuvarande utbildningsupplägget i åtanke, det gamla är inte intressant.

Jag pratade med en nybliven lokförare förra året, han hade gått på TCC. Han sa trots det att Ängelholm var bättre, och att jag borde söka mig dit. Jag kommer inte ihåg om det var några specifika skäl han angav.
Jag undrar också varför antalet sökande skiljer sig så drastiskt (ungefär 1000-1500/år i Ängelholm och ca 350/år på TCC's populäraste ort, Huddinge)?
Men jag har ju ändå kunnat läsa här i tråden att en hel del av förarna har uppfattningen att de utbildade av TCC är bättre förberedda...

Väldigt tacksam för svar!
(och snälla försök vara objektiva. Håll det relevant och sanningsenligt, tack!)
Citera
2012-05-31, 15:24
Medlem
Det är nog svårt för dig att få ett objektivt svar här, såvida inte någon här är typ handledare eller instruktör och har haft ett gäng elever från båda skolorna, alternativt arbetar med rekrytering av förare. Här kommer du bara få höra svar från folk som hört från andra hur det ligger till.

Jag tror det har mycket betydelse på var du bor och vart du vill söka jobb någonstans. Ängelholmsskolan finns ju tyvärr bara på ett ställe och har därför inte praktikplatser på lika många ställen som TCC. Vill du jobba någonstans i södra sverige så kan det mycket väl vara så att skolan i ängelholm anses bäst. Vill du jobba runt stockholm så är min uppfattning att det är bättre för dig om du skulle gå TCC i Huddinge än om du skulle gå i ängelholm. Dels eftersom dom stora företagen här i Stockholm (Stockholmståg, DSB first, Green cargo, Arlanda express osv) sitter med i skolans ledningsgrupp och är med och utformar utbildningen och hämtar in önskemål från en klassrepresentant. Men även eftersom TCC i Huddinge i stort sett äter upp de flesta LIA-platserna i stockholmsområdet vilket gör det svårt för en annan skola att få platser här.
På samma sätt så tror jag inte att det är lika lätt för oss som går i TCC att få jobb nere i södra sverige då de flesta LIA-platserna (antar jag) går till järnvägskolan (ängelholm) där.
Järnvägsskolan har väl sina fördelar dom också med simulator osv, men efter LIA 1 så behöver man ingen simulator, då kan man redan "köra" så för mig är det lite strunt samma.

I slutändan tror jag som sagt att skolorna är väldigt lika, och att det handlar mest om vart du vill jobba. Praktikplatserna är som sagt ett väldigt bra sätt att få in foten på företagen.
Vi har 5 månader kvar på vår utbildning och en tredjedel av klassen har redan fått anställning, och ytterligare en hel drös folk ska på intervjuer hos olika företag under juni-augusti.
Nu kan jag bara tala för TCC i just det här, men samtliga handledare jag har haft (har bara haft LIA i stockholm) har tyckt att vår klass från TCC har hållit mycket hög standard. Men dem hade inte heller haft några elever från Ängelholm.

Jobb kommer du få oavsett vilken skola du väljer, dom är lika långa numera och jag ser ingenting som säger att man skulle bli en bättre förare på någon speciell av dom. Det är ju trots allt samma kurslitteratur och samma regler man måste lära sig.

Lärarna är vad jag hört mycket bra på båda skolorna, så det är nog mest en smaksak.

Nu vet jag inte riktigt varför ängelholm har fler ansökningar än TCC, men räknar man ihop alla TCC skolor så skulle jag tro att dom ligger rätt lika. Järnvägsskolan har även intagning på skolbetyg vilket inte TCC använder sig av. Att just utbildningen i Huddinge har så få ansökningar, tror jag främst på att den är så pass ny. Endast 2 klasser har gått ut i den skolan än så länge. Men det här är bara mina spekulationer. Som sagt jobb kommer du få, oavsett var du går, det kan jag nästan lova dig.
Senast redigerad av osten86 2012-05-31 kl. 15:36.
Citera
2012-06-01, 08:46
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
Text

Tack så mycket för ett utförligt svar!

Jag vill nog söka mig till godsnäringen i framtiden. Det är just schemaupplägget jobba 7 dagar, ledig 7 dagar som lockar mig. Har du någon uppfattning om vilka företag som använder sig av det och då också om någon av utbildningarna lämpar sig mer för att få kontakt med de företagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in