2013-01-19, 20:38
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Blir det inte lite ensamt i längden...?
Det behöver det inte alls vara. Är du en social och utåtriktad person väljer du troligen att köra persontrafik, där man har mycket social kontakt irl och via telefon med ombordpersonal, resenärer, trafikledning, driftstöd etcetera.
Citera
2013-01-20, 23:23
Medlem
Finns det någon Flashbackare som börjar i Hallsberg till våren?
Citera
2013-01-21, 00:18
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trombonen111
Finns det någon Flashbackare som börjar i Hallsberg till våren?

Förhoppningsvis. Har sökt så nu är det upp till test om jag har vad som krävs för att bli miljonär.
Kom du in?

Lokförare*
Citera
2013-01-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Svårt skulle jag inte säga att det är, men det beror på hur man är som person. Man skriver i princip ingenting och grupparbeten är sällsynta. Mycket sitta och nöta in diverse trafikregler (som när man tog körkort ungefär, fast mer att ta in).

Senare blir det fordonsteknik, ellära och andra kring-grejer som är bra att ha i bagaget när man ska ut och börja arbeta. Men som sagt - det är väldigt svårt att misslyckas så länge man ser till att vara i skolan.

ca 1/3 (23/60 veckor) av utbildningen är ren praktik, dvs du är ute hos företag och lär dig köra tåg. Typ. Därtill blir det en del studiebesök på bangårdar och så.

Det är ganska kul, ja.

Tack så mycket då vet jag lite.. är inne på och söka nu till hösten nämligen.

Får man bestämma själv vart man vill göra sin praktik? Bor nämligen i en liten håla och om man lyckas komma in på utbildningen så blir de flytt för mig.. men tänkte kanske om man kunde få praktikplats nära där jag bor så man kan vara hemma under praktik tiden.
Citera
2013-01-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindberg77
Tack så mycket då vet jag lite.. är inne på och söka nu till hösten nämligen.

Får man bestämma själv vart man vill göra sin praktik? Bor nämligen i en liten håla och om man lyckas komma in på utbildningen så blir de flytt för mig.. men tänkte kanske om man kunde få praktikplats nära där jag bor så man kan vara hemma under praktik tiden.

Du kan lämna önskemål och så, men generellt får du ta det som erbjuds. Så har det i alla fall varit för oss som började i höstas. De som bott på annan ort har dock generellt kunnat göra sin praktik närmare hemorten så det brukar gå att lösa.
Citera
2013-01-21, 16:32
Medlem
HeyBePositives avatar
Men vadfan. Får man inte bo vid skolan?
Citera
2013-01-31, 08:12
Medlem
Hur troligt är det att bli intagen om man inte har fullständiga betyg men godkänt i kärnämnerna? Och kan man söka på resultatet på högskoleprovet eller är det bara ett extra plus om man gjort det och skickar in det?
Citera
2013-01-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jalen
Hur troligt är det att bli intagen om man inte har fullständiga betyg men godkänt i kärnämnerna? Och kan man söka på resultatet på högskoleprovet eller är det bara ett extra plus om man gjort det och skickar in det?

Du måste vara godkänd i 90% av ämnena, finns ingen väg runt det. Högskoleprovet är det ingen som bryr sig om så det kan du strunta i.
Citera
2013-02-03, 21:35
Bannlyst
Citat:
Du måste vara godkänd i 90% av ämnena, finns ingen väg runt det. Högskoleprovet är det ingen som bryr sig om så det kan du strunta i.
Det är 90% som du säger, samt att man inte får ha mer än 250 poäng IG. Om man har det så får man inget slutbetyg, och får därefter hoppa in på särkomvux med alla socfall och blattar.

Btw, jag skrev ett mail till dom som håller i utbildningen i Huddinge, och dom skrev att man skulle få ett mail i slutet av januari om när man ska åka dit för att göra sitt prov. Något mail har då inte kommit, och undrar om någon har vetskap om när det egentligen ska komma?
Citera
2013-02-04, 08:04
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:

Ja, du måste ha fullständigt gymnasiebetyg. Men vad du säger om högskoleprovet stämmer inte. Det bryr de sig om i allra högsta grad om du söker till Trafikverkets lokförarutbildning i Ängelholm. Där räknas nämligen antingen gymnasiebetyget eller högskoleprovet ihop med poängen från testresultaten för att ge en slutgiltig poäng. Poängen avgör i sin tur vilka som antas. Betänk att denna utbildning har upp till 1500 sökande till dess 35 platser, så förstår man att högskoleprovet kan vara helt avgörande.

Men visst, söker du till någon av TCC's utbildningar så kan du strunta i HP
Citera
2013-02-04, 13:20
Medlem
sheizzekloss avatar
Hur är det med drogtester? Ska man ta sådana?
Citera
2013-02-04, 13:59
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheizzeklos
Hur är det med drogtester? Ska man ta sådana?
Ja, drogtest är obligatoriskt i läkarundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in