2009-03-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Dem som har behörighet och ansöker i Hallsberg får göra första testen.
Annars vet jag inte hur KY fungerar, det beror på helt enkelt.

Okey, vet ni om man kan göra testerna på olika platser i Sverige eller måsta man sitta och trycka ändå till Hallsberg och så kanske det skiter sig?
Citera
2009-03-11, 18:30
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyChris
Okey, vet ni om man kan göra testerna på olika platser i Sverige eller måsta man sitta och trycka ändå till Hallsberg och så kanske det skiter sig?

Vännäs, Mjölby samt Ängelholm erbjuder också utbildningen.
Och tester görs i deras lokaler. Så du måste göra prov där du har ansökt, resa ditt.
Vart bor du?
Senast redigerad av Beeenjamin 2009-03-11 kl. 18:41.
Citera
2009-03-17, 03:00
Medlem
Har jobbat på en industribangård på somrarna. Nu i vår skall jag gå en tredagars växlingskurs för växelbehörighet. Jag undrar, mest av nyfikenhet, om det ger någon edge att gått den kursen o arbetat som växlare när man söker lokutbildning. Kommer man in lättare?

Dessutom undrar jag om jag har någon nytta av denna tredagarskurs. Finns det några jobb som växlare? Har ingen aning om vad det är för kurs, men om någon tycks veta vad det är får ni gärna länka till nån sida. (skall gå den i göteborg tror jag)
Citera
2009-03-17, 11:52
Medlem
Stämmer det att man måste gå SJs egna utbildning i Borlänge för att få köra deras tåg?
Citera
2009-03-18, 16:17
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubako
Har jobbat på en industribangård på somrarna. Nu i vår skall jag gå en tredagars växlingskurs för växelbehörighet. Jag undrar, mest av nyfikenhet, om det ger någon edge att gått den kursen o arbetat som växlare när man söker lokutbildning. Kommer man in lättare?

Dessutom undrar jag om jag har någon nytta av denna tredagarskurs. Finns det några jobb som växlare? Har ingen aning om vad det är för kurs, men om någon tycks veta vad det är får ni gärna länka till nån sida. (skall gå den i göteborg tror jag)

Visst, du har stor chans att komma in på utbildningen, men du ska oroa dig mest för tester, där ryker många bort.
Citera
2009-03-18, 16:18
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Stämmer det att man måste gå SJs egna utbildning i Borlänge för att få köra deras tåg?

I dagsläget anställer inte SJ KY elever, men det kommer ändra sig hoppas vi.
Så att bli anställd och köra SJ tåg, ska man på Sjs egna utbildning.
Citera
2009-03-25, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
I dagsläget anställer inte SJ KY elever, men det kommer ändra sig hoppas vi.
Så att bli anställd och köra SJ tåg, ska man på Sjs egna utbildning.

Men det gäller som jag förstår det bara direkt efter utbildningen. När man sedan arbetat och fått lokförarkompetens hos annan operatör så ska det inte vara några problem att gå till SJ. Men jag kan ju såklart ha fel, vore inte första gången .

Tänkte höra med de förare som finns ute i verkligheten, vad tror ni om övergången till JTF:en? Har ni hört om reglerna som gäller vut/spärrfärd, när man måste ringa till fjtkl stup i kvarten.
Citera
2009-03-27, 21:30
Medlem
[/quote]Tänkte höra med de förare som finns ute i verkligheten, vad tror ni om övergången till JTF:en? Har ni hört om reglerna som gäller vut/spärrfärd, när man måste ringa till fjtkl stup i kvarten.[/quote]

Personligen vete fan om det blir så mycket smidigare med JTF kontra SÄO
Bara att passera mot stopp blir ju en hel uppsatts med blanketter
Citera
2009-03-28, 12:12
Medlem
Tänkte höra med de förare som finns ute i verkligheten, vad tror ni om övergången till JTF:en? Har ni hört om reglerna som gäller vut/spärrfärd, när man måste ringa till fjtkl stup i kvarten.[/quote]

Personligen vete fan om det blir så mycket smidigare med JTF kontra SÄO
Bara att passera mot stopp blir ju en hel uppsatts med blanketter[/quote]

För att inte tala om dom femtielva blanketterna man måste ha med sig kontra dagens 1
Citera
2009-04-20, 11:42
Medlem
Sommargays avatar
De flesta lokförarutbildningar verkar ha en matte-del i antagningen. Någon som vet ungefär hur den är utformad? Vilka räknesätt? Högskoleprovsmodell(nog med information)? Mönstringsmodell(iq prov med vändande och pusslande med klossar)? Tänkte söka nästa år och efter en rundmejling till de olika utbildningsarrangörerna så kallar de nästan alltid alla behöriga sökanden till testerna. Jag är helt ok på matte men så inihelvete ringrostig
Citera
2009-04-20, 13:43
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
De flesta lokförarutbildningar verkar ha en matte-del i antagningen. Någon som vet ungefär hur den är utformad? Vilka räknesätt? Högskoleprovsmodell(nog med information)? Mönstringsmodell(iq prov med vändande och pusslande med klossar)? Tänkte söka nästa år och efter en rundmejling till de olika utbildningsarrangörerna så kallar de nästan alltid alla behöriga sökanden till testerna. Jag är helt ok på matte men så inihelvete ringrostig

Addition, Subtraktion, Division och Multiplikation. Inget krångligare än så. Det är tidspressen (väldigt kort tid där du ska hinna med många frågor) och att du inte får slarva (gör du för många fel får du för mycket minuspoäng för att klara testet).
Citera
2009-04-20, 14:11
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Addition, Subtraktion, Division och Multiplikation. Inget krångligare än så. Det är tidspressen (väldigt kort tid där du ska hinna med många frågor) och att du inte får slarva (gör du för många fel får du för mycket minuspoäng för att klara testet).
Är det problemorienterade frågor av typen "om Olle har 45 kronor och Lisa 12.." eller typ "1597 - 499"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in