Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Jo det är ju ganska ointressant när man inte har någon uppgift alls om att det skulle ha varit många reparationer, men det finns ju i alla fall vittnesmål som säger att vissa våningar var avstängda helt.
Mjae, om inte jag minns fel (var något år sedan jag såg Loose change och de där dokumentärerna) är det ett vittne som pratat om avstängda våningar. Jag har dock inte sett någon uppföljning på det. Vilka våningar var det? Vilka företag (om några) låg där? Höll någon på att flytta in? Dessutom: om två våningar är avstängda för reparation/underhåll så räcker inte det långt om man ska aptera två höghus...
Citat:
Hur kommer det sig om man inte utför reparationer mer än vart 50 år. Förresten vad anses vara en rimlig misstanke som gör att man kollar upp stommen och vem kommer med dessa misstankar? Väntar man tills det knakar i balkarna eller hur gör man?
Det är väl inte så konstigt att man inte reparerar sånt som inte är trasigt? Reparationer kostar pengar, och att hålla nere kostnaderna är nog ganska viktigt för en hyresvärd. När man projekterar ett hus för att hålla i 50 år så innebär det inte att man räknar med att det kommer falla ihop det 51 året om inte allvarligt underhåll görs. Stommen byggs för att hålla åtminstone dubbla den projekterade tiden. Det som räknas med den projekterade livstiden är hur länge stamledningar samt kablage och liknande till installationer kan tänkas hålla. Det är därför man har fått börja göra omfattande byten av stamledningar och sånt i de tidiga miljonprogramshusen nu: de har uppnått sin projekterade livslängd. Däremot så är det inte så att man inte gör något underhåll alls på byggnader, fasader måste underhållas, fönster kan behöva bytas (gamla fönster har oftast ganska taskigt K-värde, dvs. är dåliga på att hålla inne värme), inredningen göras om, dörrar bytas etc.
Några exempel på händelser som skulle göra att man undersöker stommen:
1) En fuktskada uppstår, till exempel till följd av en brusten vattenledning.
2) En brand uppstår (Efter kontorsbranden 93 kontrollerades nog stommen i det drabbade WTC)
3) Yttre faktorer (som bombdådet mot WTC i början av 90-talet)
Om det börjar knaka och braka i den bärande stommen finns det ett allvarligt konstruktionsfel i byggnaden, och det lär man upptäcka ganska snart efter inflyttning.
Citat:
Och vem i NIST skulle du höra av dig till? Om den du hör av dig till nu skulle vara inblandad i konspirationen, tror du att ditt vittnesmål skulle få någon plats i utredningen? Om den inte fick det, skulle du då genast tro det värsta även fast du verkar lita på NIST?
Det är väl bara att skicka iväg ett mail till adressen på deras hemsida? Du verkar utgå ifrån att folk är skyldiga tills motsatsen bevisats. Det är ingen bra angreppspunkt. Tills det kommer fram indicier eller fakta på att NIST förfalskar bevis eller på annat sätt förstör sin egen utredning så skulle jag inte ha något problem alls med att säga vad jag sett till dem. Om de sen väljer att ta det i beaktande eller inte är en annan sak. Ifall jag nu är säker på att det faktiskt skedde väldigt skumma saker innan 9/11 så skulle jag börja med att fråga mina tidigare kollegor om de också sett något. Sen får man fortsätta därifrån, beroende på hur övertygad man är och hur mycket tid man vill lägga ner på det hela. Men att det finns folk som vill lägga ner tid på att sprida sina egna vittnesmål och teorier tycker jag står bortom all tvivel. Fråga bara William Rodriguez.
Citat:
Vad sysslar militären med om inte massmord? Vad är tanken med en atombomb, en AK eller vad som helst? Vapen är till för att mörda med.
Så du ser ingen skillnad mellan att utveckla vapen och att faktiskt mörda människor? Du likställer alltså "hej. Idag på jobbet hjälpte jag till att utveckla ett vapen som, om det används, kommer döda åtskilliga människor" med "hej. Idag på jobbet genomförde jag en plan som ledde till att 3000 oskyldiga människor dog". Jag gör det då rakt inte.
Citat:
I en av konspirationsdokumentärerna får man ju se massa intervjuer med folk som berättar att de hörde smällar?
Är smällar och bomber samma sak?