Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Låter det inte redan ganska rejält när en hundra våningar hör byggnad rasar? Om det dessutom smäller hej vilt samtidigt som man är stressad för att man inte vill ha skrot över sig så hinner man nog inte analysera ljudet något vidare. Ingen inspelning som jag har hört har varit tillräckligt nära eller haft tillräckligt bra kvalitet för att man ska kunna avgöra vad som smäller.
Fast vad är poängen att bränna av sprängladdningar när huset redan är på väg ner? Hela idén med kontrollerade demoleringar är att man FÖRST drar av sprängladdningarna och sen låter gravitationen göra resten.
Det finns för övrigt ganska gott om referensmaterial, jag vet att jag tidigare har bjudit på den här sammanställningen av Mark Roberts angående ljud från kontrollerade demoleringar. Titta gärna på den så skall du se att det finns videoupptagningar som skulle ha registrerat bomber om det funnits några:
http://video.google.com/videoplay?docid=2873871255585611926
Citat:
Jag har inte påstått att det är dåligt, men det är en aning ihåligt. Det är absolut inget bevis.
Vittnen som såg planet?
Vrakdelar?
Kalkyler på hållfastheten/kollapsen av huset utifrån observerade data?
Videobevis på var/när/hur kollapsen startat?
Visst finns det bevis, tyvärr inte för det du tror på.
Citat:
Finns det några tillförlitliga seismiska mätningar som gjorts vid en kontrollerad rivning som man kan jämföra med?
Det finns seismiska mätningar från kollapsen. Innan husen kollapsade så finns inget på den grafen av signifikans.
Intressant fråga om mätningar från riktiga kontrollerade demoleringar. Vet inte på rak arm.
Citat:
Dessutom vet man ju inte vilken metod man använt sig av för att fälla byggnaden så man vet ju inte vad man har att vänta sig för utslag. För att kunna tala om hur det borde se ut på seismografen så måste man ju veta vad det var som small.
Bortsett från att det inte finns något som talar för att det small alls i samband med kollapsen då... Inga explosioner i kollapsområdet, inga smällar, bara en överdel som inte kan hållas uppe och rasar ner på underdelen.
Citat:
Det är ju det som ofta är problemet med konspirationsteorier, att det sällan finns några bevis tillgängliga. Vad finns det för bevis för att Hitler lät bränna ner sitt eget stadshus? Jag vet inte själv alltså men jag antar att det är vittnesuppgifter, men vad hade hänt med de vittnena (och hade de blivit tagna på allvar) om de berättat detta innan Hitler störtades?
Så du menar att exempelvis Watergate inte var en konspiration? Eller menar du att det saknades bevis?
Citat:
Jag är helt enkelt konstant skeptisk mot folk som har så mycket makt att jag kommer ha svårt att lita på den officiella teorin så länge som det finns minsta lucka i den. Om det fanns kunnigt folk utanför NIST som lyckats tagit del av samma saker som de skriver om och gjort en egen rapport som stödjer den skulle vara något som jag skulle ta till mig väldigt mycket.
Det finns ju en hel hög med ANDRA experter, utanför NIST, som också skrivit rapporter och artiklar som genomgått peer review. Märkligt att inte en enda foliehatt lyckats med det (nej, professor Jones är diskvalificerad av flera skäl). Kolla här exempelvis:
http://wtc7lies.googlepages.com/peer-reviewedpapersaboutthewtcimpacts%2Cfi
Det här är alltså folk utan koppling till NIST, många av dem utanför USA.
Citat:
Om dessa konspirationsteoretiker t.ex. fick sina argument bemötta och höll med om att de haft fel. Helt enkelt att någon som det för mig känns som en omöjlighet att de är inblandade i konspirationen håller med den officiella versionen fullt ut.
Problemet är ju inte att det inte fått sina argument bemötta utan att de vägrar fatta att de blivit ollade. Den här tråden är ett utmärkt exempel på det. Kolla när uppgiften om att inga araber fanns med på passagerarlistorna poppade upp första gången och fick sin naturliga förklaring. Kolla sen hur många gånger till det har lagts fram (ibland av samma foliehattar)... Problemet är dessvärre foliehattarna, inte argumenten man matat dem med.
Citat:
Själva vitsen med en konspiration lär ju vara att det inte ska finns någon bevisning, och i det här fallet så finns det ju vissa luckor. Jag vet inte om detta blivit bemött redan men runt 2002-2003 så var det ju någon mackägare i närheten av pentagon som berättade att FBI stormat in på macken strax efter att flygplanen kraschat och beslagtagit banden i alla säkerhetskameror. Bara en sån sak väcker ju en gnista av misstänksamhet.
Exakt vad tycker du är mystiskt med att FBI plockar in bevismaterial i en pågående brottsutredning? Vad tycker du att de borde ha gjort? Vore det inte mer misstänkt om de INTE hade gjort det?
Citat:
Sen har det ju rullat på med fler vittnesmål, inspelningar med inblandade och allt möjligt så det är ju knappast konstigt att folk anar ugglor i mossen.
Är det något specifikt du har i åtanke?
Citat:
Men sen kanske det inte är så att de som läser rapporten skriver till tidningen det första de gör när de upptäcker felaktigheter, utan de kanske snarare kontaktar den i nist som skrivet delen av rapporten som de hittat felaktigheter i. Då kanske det rättas till, man skyller på att det var ett misstag och sedan är allt bra igen.
Har du exempel? Givetvis skall man rätta till misstag, men om du skall ha ett case så behöver du konkreta exempel.
Citat:
Nej det är ju det jag inte tycker och det är därför jag undrar om några anonyma vittnesmål skulle göra någon skillnad alls. Förmodligen har det sprutat in sådana men hur ska man kunna veta att det de säger är sant när de inte ens behöver tala om vilka de är och stå för vad de sagt.
Förmodligen? Ja, det brukar ju förvisso höra av sig mängder med galenpannor efter alla sådana här händelser, men om du menar allvar behöver du exempel här också. Och anonyma vittnesmål som ändå kan leverera riktiga bevis kan man inte avfärda. Finns det?