Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Ja det vet ju du bättre en mig eftersom det tydligen var det som var ditt största intresseområde i detta sammanhang. Det jag grundade den gissningen på var dock att ett så pass stort bygge löpte större risk att få stora problem i och med den enorma tyngden på den i förhållande lilla basen. I ett standardbygge här i Sverige som t.ex. det lägenhetshuset jag sitter i nu har ju en större omkrets än höjd (vet inte hur jag ska uttrycka mig. Jag hoppas att du förstod ändå.).
Varför skulle det bli större problem? När man bygger gör man (åtminstone i Sverige) det utifrån projekterade livstider, de vanligaste är 20, 50 eller 100 år. Sätter man att en byggnad ska hålla i 50 år ska det inte behövas något (eller åtminstone minimal mängd) underhåll på stomme och annat "hard stuff" under femtio år. Innerväggar, tapetseringar, ommålningar javisst - men ventilation, VVS, bärande balkar etc ligger fast. Jag är övertygad om att man gör på samma sätt i USA. Därmed inte sagt att inte regelbundna kontroller av stommen, VVS och dylikt gjordes, men knappast i den mån att det sprang hantverkare i ett kör och rev på konstiga platser. Underhållsbehovet per våning i ett godtyckligt hus beror i högre grad på användningsområdet än på byggnadens beskaffenhet.
Citat:
Det närmsta ritningar jag har sett utav WTC är data-animationer utav det s.k. stålsklettet, och det ger intrycket utav att balkarna ligger relativt ytligt (det känns som att det annars inte skulle finnas mycket yta kvar att använda) och då borde det inte vara så extremt svårt att komma åt balkarna eller? Jag undrar om det finns någon konspirationsteoretiker som har kollat upp just sånt här? Det skulle ju inte vara så dumt om någon som var insatt gjorde det eftersom just biten med hur de fått upp bomberna, precis som ni säger, är ganska viktig för hela teorin.
Det fanns en bärande kärna och sen var fasadbalkarna bärande också. Menar du att man lite diskret skulle apterat bomber på fasaden? Du verkar hela tiden underskatta människors nyfikenhet, i din värld så ser ingen någon, ingen bryr sig om något och ingen hör något. Och om de har sett något så vill de absolut inte säga till någon.
Citat:
Det beror ju på. Är de här inne i min lägenhet så skulle jag nog ha lite koll i alla fall även om jag inte skulle ägna det något större intresse. Det är ju dock för att jag bor här. Hade det dock varet i källaren eller i trappuppgången så skulle jag nog inte bry mig ett dugg om vad de pysslade med så länge det inte störde mig. Gällande WTC så var det väl enbart kontor och de lär ju innebära att folk som var där jobbade? I så fall har de ju annat att syssla med och eftersom tornet inte var deras så hade de ju ändå inte mycket att säga till om gällande vad som hände med det.
Och därför struntade de i det och jobbade på? Jag tror du underskattar mänsklighetens inneboende nyfikenhet kraftigt.
Citat:
Jag vet inte. Borde de inte i alla fall ha skaplig koll på dessa balkar i och med att de just är "bärande"? Vattenledningar måste du ju i många fall också in i väggen för att reparera och då har du ju tillfälle att göra annat om du har det som täckmantel.
Nu börjar jag bli lite less på att diskutera spekulationer här, har du någon form av hard facts på att det gjordes extra många extraordinära reparationer det sista året? Typ att hela rörstammen byttes ut?
Citat:
Samtliga vakter är väl inte nödvändigt, men troligtvis i alla fall de högst ansvariga för säkerheten. Bombhundstränarna och/eller de som styr dem lär dock vara medvetna om konspirationen.
Konspirationen sväller. Håll gärna räkningen på hur många som, enligt dig, är inblandade. Såg längre ner att alla i NIST, FEMA och de som pysslade med brottsundersökningen i CIA och FBI var inblandade också. Plus att de som granskat NIST rapport utan att säga något. Hur många personer är vi uppe i nu? Hur många person som alla klarat att vara knäpptysta i över sju år?
Citat:
Jag tror faktiskt inte att jag skulle ha gjort det. Jag skulle inte ha vågat. Jag skulle givetvis ha sagt det till familj och vänner, men jag skulle inte babbla om det i TV. Antingen skulle jag intala mig själv att jag har sett fel eller så skulle jag bara hålla käften i alla fall i och med att jag skulle vara rädd för vad som kunde hända om de som utförde sprägningen såg mig som ett hot. När det handlar om människor som har makt att spränga flera höghus och sedan komma undan med det så skulle det inte vara så svårt att ha ihjäl mig och komma undan med det också.
Okej, det kan jag inte argumentera emot. Du tror alltså inte att det finns folk som faktiskt skulle gå ut och berätta? Om William Rodriquez var den som såg när arbetarna placerade bomber, skulle han också vara tyst?
Citat:
Jag menade på platsen efter att tornen rasat. Fick vem som helst gå dit och göra mätningar o.s.v.? Annars finns det ju ännu större anledning att tro att de handlar om en konspiration.
Vi stannar kvar innan attackerna ett tag innan vi går vidare, annars blir diskussionen oöverskådelig.
Citat:
Om det nu inte duger till att riva hus med, varför tas det ens upp som teori? Då skulle det ju inte ens spela någon roll om man hade helt bergsäkra bevis på att thermite fanns i tornen.
Ja, du kan ju fråga Steven Jones...
ElGiganten gav en ganska bra förklaring om saken