2008-11-05, 14:10
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized
Michael Moore reder ut relationerna i Fahrenheit 911 rätt väl och det är en snårig härva av relationer och företag. Men framför allt, det är enorma pengar inblandade.

Fast Michael Moores tes var ju inte att Usama är nånslags jeppe som fått pröjs för att ta skulden. Hans tes är om jag minns den rätt att Saudi-Arabien var långt mer inblandade i attacken än vad som kom fram. En åsikt som jag fö delar.
Citera
2008-11-05, 14:16
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Är det arkeologiska utgrävningar vi snackar om eller upprensning efter en riven byggnad? Tror du att de plockade varje liten bit för sig? I så fall skulle de fortfarande ha mycket kvar att rensa bort. Helt seriöst så tror jag inte att någon letade efter något misstänkt då de allra flesta nöjer sig med att det står i tidningen att det var torroriseter som sabbade WTC.

Men det skulle ju kunnat ligga spår kvar och skräpa precis varsomhelst. Som en fotnot kan jag ju nämna att arkeologer inte heller plockar bort varje bit för sig, det är bara vid speciellt intressanta delar av en utgrävning de gör så... grävmaskin används flitigt.

Så, du har inga problem med att man riskerar att exponera rester för alla de som jobbar med uppröjningsarbetet? Även om de primärt var intresserade av att röja och rädda eventuella överlevande så innebär ju inte det att de är blinda för sakerna de hittar. Jag gissar att andelen människor som jobbade där dessutom har bättre koll på hur exempelvis tändtråd ser ut än folk i allmänhet.

Inser du hur många som var där och hjälpte till? Om DU låga bakom en sådan plan, hade du tyckt att det var en acceptabel risk? Och som sagt, det togs en hel del foton också, är det inte märkligt att tilldags dato är det inte (mig veterligt) EN ENDA person som säger sig ha sett sådana rester, antingen perosnligen eller på det bildmaterial som finns?

Vad hade farbror Ockham sagt om det? Din teori växer okontrollerat vad gäller antal människor som antingen måste vara med på det eller mutats till tystnad, och du saknar helt hårda bevis.
Citera
2008-11-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Men det skulle ju kunnat ligga spår kvar och skräpa precis varsomhelst. Som en fotnot kan jag ju nämna att arkeologer inte heller plockar bort varje bit för sig, det är bara vid speciellt intressanta delar av en utgrävning de gör så... grävmaskin används flitigt.

Så, du har inga problem med att man riskerar att exponera rester för alla de som jobbar med uppröjningsarbetet? Även om de primärt var intresserade av att röja och rädda eventuella överlevande så innebär ju inte det att de är blinda för sakerna de hittar. Jag gissar att andelen människor som jobbade där dessutom har bättre koll på hur exempelvis tändtråd ser ut än folk i allmänhet.

Inser du hur många som var där och hjälpte till? Om DU låga bakom en sådan plan, hade du tyckt att det var en acceptabel risk? Och som sagt, det togs en hel del foton också, är det inte märkligt att tilldags dato är det inte (mig veterligt) EN ENDA person som säger sig ha sett sådana rester, antingen perosnligen eller på det bildmaterial som finns?

Vad hade farbror Ockham sagt om det? Din teori växer okontrollerat vad gäller antal människor som antingen måste vara med på det eller mutats till tystnad, och du saknar helt hårda bevis.

Hur är du så säker på att det skulle ha funnits några märkbara rester utav tändtråd kvar? Om någon nu skulle ha funnit något sådant och rapporterat om det så skulle de ändå kunna påstå att det var något som terroristerna hade med sig, att de inte visste något om det eller att de hade använt det till något annat. Det fanns nog en hel del bråte som kan ha sett misstänksamma ut efter att ha brunnit och blivit sprängt. Det är nog inte helt lätt att veta vad någonting alls är där i. Speciellt om man inte har tid att ägna varje enskild bit någon längre tid.
Citera
2008-11-05, 16:07
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Speciellt om man inte har tid att ägna varje enskild bit någon längre tid.

Förutom att de letade extremt noggrant efter mänskliga kvarlevor för att kunna identifiera och begrava dem? Det gör man inte lite slarvigt med vänsterhanden och det är ett arbete som fortfarande pågår.

Risken att man skulle avslöjas bara av den anledningen är imho enorm.

Citat:
FEMA assigned the $125 million mission to the U.S. Army Corps of Engineers to oversee the management of the 160-acre site at the Staten Island landfill, which became the world's largest crime scene. More than 1.6 million tons of debris and steel were processed during the 1.7 million-hour operation, which came in significantly under budget at $72 million.

http://www.fema.gov/remember911/911_sacred.shtm

Citat:
To facilitate the search and clean-up of the World Trade Center collapse, the 1.45 million tons of debris were sent to Fresh Kills, an old landfill on Staten Island. Using rakes, sifting tables, and heavy equipment, workers spread out the debris and meticulously examined it for even the smallest pieces of evidence. The site was staffed by members of the FBI, FDNY, NYPD, and other government agencies. In all, 54,000 personal objects were recovered and 1,200 victims identified.

Citat:
The WTC rubble is sifted, and objects larger than one-quarter of an inch are passed along by a conveyor belt where they are sorted by hand by police officers and FBI agents housed in temporary plastic tents.

Citat:
Before the recovery effort is declared over, workers will do one more search -- power-washing the barges and trucks that transported the Trade Center debris. And the top three feet of soil of the entire 35-acre work area will be dug up and sifted again.

http://americanhistory.si.edu/SEPTEMBER11/collection/record.asp?ID=86

http://www.npr.org/programs/morning/features/2002/may/freshkills/index.html

http://wtc7lies.googlepages.com/groundzerocleanup,freshkillssortingopera

Jag skulle inte våga lita på att så mycket folk missade varje spår av sprängladdningar. Skulle du?
Senast redigerad av SLOB 2008-11-05 kl. 16:15.
Citera
2008-11-05, 16:16
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ja det vet ju du bättre en mig eftersom det tydligen var det som var ditt största intresseområde i detta sammanhang. Det jag grundade den gissningen på var dock att ett så pass stort bygge löpte större risk att få stora problem i och med den enorma tyngden på den i förhållande lilla basen. I ett standardbygge här i Sverige som t.ex. det lägenhetshuset jag sitter i nu har ju en större omkrets än höjd (vet inte hur jag ska uttrycka mig. Jag hoppas att du förstod ändå.).

Varför skulle det bli större problem? När man bygger gör man (åtminstone i Sverige) det utifrån projekterade livstider, de vanligaste är 20, 50 eller 100 år. Sätter man att en byggnad ska hålla i 50 år ska det inte behövas något (eller åtminstone minimal mängd) underhåll på stomme och annat "hard stuff" under femtio år. Innerväggar, tapetseringar, ommålningar javisst - men ventilation, VVS, bärande balkar etc ligger fast. Jag är övertygad om att man gör på samma sätt i USA. Därmed inte sagt att inte regelbundna kontroller av stommen, VVS och dylikt gjordes, men knappast i den mån att det sprang hantverkare i ett kör och rev på konstiga platser. Underhållsbehovet per våning i ett godtyckligt hus beror i högre grad på användningsområdet än på byggnadens beskaffenhet.

Citat:
Det närmsta ritningar jag har sett utav WTC är data-animationer utav det s.k. stålsklettet, och det ger intrycket utav att balkarna ligger relativt ytligt (det känns som att det annars inte skulle finnas mycket yta kvar att använda) och då borde det inte vara så extremt svårt att komma åt balkarna eller? Jag undrar om det finns någon konspirationsteoretiker som har kollat upp just sånt här? Det skulle ju inte vara så dumt om någon som var insatt gjorde det eftersom just biten med hur de fått upp bomberna, precis som ni säger, är ganska viktig för hela teorin.

Det fanns en bärande kärna och sen var fasadbalkarna bärande också. Menar du att man lite diskret skulle apterat bomber på fasaden? Du verkar hela tiden underskatta människors nyfikenhet, i din värld så ser ingen någon, ingen bryr sig om något och ingen hör något. Och om de har sett något så vill de absolut inte säga till någon.

Citat:
Det beror ju på. Är de här inne i min lägenhet så skulle jag nog ha lite koll i alla fall även om jag inte skulle ägna det något större intresse. Det är ju dock för att jag bor här. Hade det dock varet i källaren eller i trappuppgången så skulle jag nog inte bry mig ett dugg om vad de pysslade med så länge det inte störde mig. Gällande WTC så var det väl enbart kontor och de lär ju innebära att folk som var där jobbade? I så fall har de ju annat att syssla med och eftersom tornet inte var deras så hade de ju ändå inte mycket att säga till om gällande vad som hände med det.

Och därför struntade de i det och jobbade på? Jag tror du underskattar mänsklighetens inneboende nyfikenhet kraftigt.

Citat:
Jag vet inte. Borde de inte i alla fall ha skaplig koll på dessa balkar i och med att de just är "bärande"? Vattenledningar måste du ju i många fall också in i väggen för att reparera och då har du ju tillfälle att göra annat om du har det som täckmantel.

Nu börjar jag bli lite less på att diskutera spekulationer här, har du någon form av hard facts på att det gjordes extra många extraordinära reparationer det sista året? Typ att hela rörstammen byttes ut?

Citat:
Samtliga vakter är väl inte nödvändigt, men troligtvis i alla fall de högst ansvariga för säkerheten. Bombhundstränarna och/eller de som styr dem lär dock vara medvetna om konspirationen.

Konspirationen sväller. Håll gärna räkningen på hur många som, enligt dig, är inblandade. Såg längre ner att alla i NIST, FEMA och de som pysslade med brottsundersökningen i CIA och FBI var inblandade också. Plus att de som granskat NIST rapport utan att säga något. Hur många personer är vi uppe i nu? Hur många person som alla klarat att vara knäpptysta i över sju år?

Citat:
Jag tror faktiskt inte att jag skulle ha gjort det. Jag skulle inte ha vågat. Jag skulle givetvis ha sagt det till familj och vänner, men jag skulle inte babbla om det i TV. Antingen skulle jag intala mig själv att jag har sett fel eller så skulle jag bara hålla käften i alla fall i och med att jag skulle vara rädd för vad som kunde hända om de som utförde sprägningen såg mig som ett hot. När det handlar om människor som har makt att spränga flera höghus och sedan komma undan med det så skulle det inte vara så svårt att ha ihjäl mig och komma undan med det också.

Okej, det kan jag inte argumentera emot. Du tror alltså inte att det finns folk som faktiskt skulle gå ut och berätta? Om William Rodriquez var den som såg när arbetarna placerade bomber, skulle han också vara tyst?

Citat:
Jag menade på platsen efter att tornen rasat. Fick vem som helst gå dit och göra mätningar o.s.v.? Annars finns det ju ännu större anledning att tro att de handlar om en konspiration.

Vi stannar kvar innan attackerna ett tag innan vi går vidare, annars blir diskussionen oöverskådelig.

Citat:
Om det nu inte duger till att riva hus med, varför tas det ens upp som teori? Då skulle det ju inte ens spela någon roll om man hade helt bergsäkra bevis på att thermite fanns i tornen.

Ja, du kan ju fråga Steven Jones... ElGiganten gav en ganska bra förklaring om saken
Citera
2008-11-05, 17:08
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Fast Michael Moores tes var ju inte att Usama är nånslags jeppe som fått pröjs för att ta skulden. Hans tes är om jag minns den rätt att Saudi-Arabien var långt mer inblandade i attacken än vad som kom fram. En åsikt som jag fö delar.
Nej, hans teser får stå för honom. Han redde ut vem som ligger med vem i de där kretsarna s a s. Att saudierna är inblandade står bortom alla tvivel, de har ju också stora ekonomiska intressen i USA. Summa summarum kan man säga att attackerna spelade dem väl i händerna. Bush-familjen har blivit rikare under "the smirking chimp". Saudierna har kvar sina oljekällor och alla pengar. Staten har utökat sin kontroll över medborgarna, andra länder har följt efter vilket gynnat makthavarna även där. Alla är livrädda för terrorister och tycker det är ok att bli förnedrad i säkerhetskontrollen på flygplatsen, "det är ju i vårt eget intresse". På 60-70-talen var alla livrädda för kommunisterna, idag är alla livrädda för muslimer. Den jag är rädd för är den kristna högerfundamentalisten i USA, hans terror skrämmer mer.

Jag råkade se "This divided state" och om inte förr så inser man vad demokrati för fundamentalisterna i USA är efter den. Demokrati är ok så länge du tycker som jag, tycker du annat så ska du buntas ihop och slås ihjäl. Skygglappar på bara, sen skjuter vi alla eller invaderar länder som inte gör som vi vill eller tycker något annat än vi. Det är terror det.

"We are protecting our way of life" och västvärlden står upp i bänkarna och applåderar.
Citera
2008-11-05, 17:55
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized
Nej, hans teser får stå för honom. Han redde ut vem som ligger med vem i de där kretsarna s a s. Att saudierna är inblandade står bortom alla tvivel, de har ju också stora ekonomiska intressen i USA. Summa summarum kan man säga att attackerna spelade dem väl i händerna. Bush-familjen har blivit rikare under "the smirking chimp". Saudierna har kvar sina oljekällor och alla pengar. Staten har utökat sin kontroll över medborgarna, andra länder har följt efter vilket gynnat makthavarna även där. Alla är livrädda för terrorister och tycker det är ok att bli förnedrad i säkerhetskontrollen på flygplatsen, "det är ju i vårt eget intresse". På 60-70-talen var alla livrädda för kommunisterna, idag är alla livrädda för muslimer. Den jag är rädd för är den kristna högerfundamentalisten i USA, hans terror skrämmer mer.

Och allt det där skriver jag ju under på också. Den stora skillnaden verkar vara att jag inte tycker att det räcker som bevisning för att påstå att Bush var insyltad. För det kräver jag liksom någon slags substansiella bevis, vilket inte finns.

Det är onekligen ett steg framåt att några ur "andra laget" faktiskt lägger fram tankar om hur en aptering skulle kunna gått till, och det skall de ha all cred för. Det innebär att de raskt hoppade ett par divisioner ovanför sten.b och Powerboy som inte haft så mycket ryggrad. Men, och det visar sig ju väldigt tydligt:

A) Det finns som sagt inga bevis som stöder teorierna.

B) Det ramlar in fler och fler logik/logistikhål i teorierna ju längre vi diskuterar och antalet människor som måste ha varit involverade bara växer... Allt utan att en enda person kommit fram på sju år, inte ens anonymt. Det närmaste vi kommit var en fiktiv berättelse från en av "konspiratörerna" som foliehattarna i den här tråden direkt tog för sanning, trots att det till och med stod i slutet av berättelsen att den var fiktiv. Stor humor.

Så... vad konspirationsteoretikerna har är inte ett scenario som stöds av tillgängliga fakta och bevis utan på sin höjd ett scenario som med en hel del krumbukter och ologiska tillägg möjligtvis inte motsägs av allt för många fakta i målet (men som ändå har grava brister och tveksamheter många gånger större än den officiella teorin).

Själv känner jag att det blir ganska lätt att välja vad man skall tro på. Antingen var det ett gäng kamelfösare som lurade brallorna av USA (med horder av bevis som stöd) eller också en mystisk organisation med enormt många stumma medarbetare som lyckades placera ljudlösa bomber i tre torn utan att någon märkte något, bomber som överlevde bränderna och smällde (ljudlöst givetvis) på exakt rätt våningar och utan att lämna några spår efter sig. Därefter säljer sig tusentals NIST-medarbetare och släpper en fejkad rapport som inte kritiseras särskilt hårt eftersom alla andra (utom just de som gått med i ae991truth) blivit mutade av Bush. Hur troligt låter det där egentligen tycker ni?
Citera
2008-11-05, 18:20
Avslutad
Inte för att gå helt OT men jag hitta ingen mer lämplig tråd för det här.

Jag förundras hur vita husets officiella hemsida har posters med könsord och andra svordomar

http://www.whitehouse.org/initiatives/posters/index.asp

Citera
2008-11-05, 18:21
Medlem
WTC7 analys

Ok SLOB, du fick min argumentation igen, men antingen så missade du den eller vill inte bemöta den.

Jag är fortfarande kvar i ämnet bevis och skulle vilja att vi inte lämnar det helt och hållet.

Skulle också gärna diskutera hur det gick till men det är lite svårt i det här forumet, eftersom det finns för mycket vakthundar som hoppar på en direkt, så fort man skriver något som inte stöttas med bevis och det är svårt att få någon givande konversation. Egentligen är det ju meningslöst att diskutera HUR det gick till med någon som aldrig kommer tro att det kunde hända över huvud taget.

Kanske borde starta tråden "9/11 för foliehattar" eller nåt
Citera
2008-11-05, 18:21
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:

Hur är du så säker på att det skulle ha funnits några märkbara rester utav tändtråd kvar?
Det allra bästa är naturligtvis om vi fick någon indikation på vilket sprängmedel det rör sig om, hur mycket och vart det placerades. En ritning, skiss, ja något genomtänkt "det var inte omöjligt att det fanns där". Kanske något gjort av en truther som har jobbat med demolering av byggnader?

Citat:
Ursprungligen postat av Lienno

Skulle också gärna diskutera hur det gick till men det är lite svårt i det här forumet, eftersom det finns för mycket vakthundar som hoppar på en direkt, så fort man skriver något som inte stöttas med bevis och det är svårt att få någon givande konversation.
Just det du skriver är ju en motsägelse. Du vill diskutera men anser att du inte kan diskutera med oss eftersom du inte kan bevisa dina påståenden när vi frågar?
Med all respekt, men man kan som Pad sade gå till Vaken.se om man vill prata med fränder som håller med. Håller man inte med klientelet där så blir man bannad.
Det blir du inte här på Flashback. Frågan är vilket som är mest givande?
Senast redigerad av KimNeilJung 2008-11-05 kl. 18:26.
Citera
2008-11-05, 18:36
Medlem
Citat:
Just det du skriver är ju en motsägelse. Du vill diskutera men anser att du inte kan diskutera med oss eftersom du inte kan bevisa dina påståenden när vi frågar?
Med all respekt, men man kan som Pad sade gå till Vaken.se om man vill prata med fränder som håller med. Håller man inte med klientelet där så blir man bannad.
Det blir du inte här på Flashback. Frågan är vilket som är mest givande?

Det är skillnad på bevis för ATT det har hänt och för HUR det har gått till. De blandas ihop ganska friskt här.

Om ni kräver bevis både för ATT det hänt och för HUR, för att ni ska tro på något, ja då kommer inga konspirationer kunna bevisas för er. Möjligtvis om inga spår döljs. Hur många sådana konspirationer finns, tror du?
Citera
2008-11-05, 18:39
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Och allt det där skriver jag ju under på också. Den stora skillnaden verkar vara att jag inte tycker att det räcker som bevisning för att påstå att Bush var insyltad. För det kräver jag liksom någon slags substansiella bevis, vilket inte finns.
Klart att det inte är bevisat, det är heller inte bevisat att Atta & co flög planen.
Citat:
Det är onekligen ett steg framåt att några ur "andra laget" faktiskt lägger fram tankar om hur en aptering skulle kunna gått till, och det skall de ha all cred för. Det innebär att de raskt hoppade ett par divisioner ovanför sten.b och Powerboy som inte haft så mycket ryggrad. Men, och det visar sig ju väldigt tydligt:

A) Det finns som sagt inga bevis som stöder teorierna.

B) Det ramlar in fler och fler logik/logistikhål i teorierna ju längre vi diskuterar och antalet människor som måste ha varit involverade bara växer... Allt utan att en enda person kommit fram på sju år, inte ens anonymt. Det närmaste vi kommit var en fiktiv berättelse från en av "konspiratörerna" som foliehattarna i den här tråden direkt tog för sanning, trots att det till och med stod i slutet av berättelsen att den var fiktiv. Stor humor.
Vi kan ju inte annat än spekulera. Jag har inte haft möjlighet att på plats göra undersökningar. Inte heller haft möjlighet att intervjua vittnen etc. Det man har att gå på är ju tillgängligt material. Vilket material är tillgängligt? Det som stöder den officiella versionen såklart, dumma vore de ju annars. Vissa vittnen har, enligt tillgängliga uppgifter, bekvämt nog haft vänligheten att antingen ändra sin historia eller helt enkelt avlida. Det finns säkert i tråden länkar till sådana uppgifter så det tror jag inte vi behöver dubbelkolla. Såg förresten LC igår igen, det var ett tag sedan men ett vittne som uttalade sig om stålkvaliteten och att det minsann skulle hålla måttet för "lite" brinnande flygplansbränsle, fick sparken för sina uttalanden. Därmed har man raderat hans trovärdighet, en som inte är önskvärd på ett företag besitter ju inte den kompetens som krävs och därmed kan man bortse från muppens utsagor. Så enkelt avfärdar man kritik.

Att inte en enda person kommit fram under dessa år vet jag inte om det stämmer men om vi leker med tanken att någon går ut och säger "Jag var med och apterade skärande laddningar i tornen". Vad skulle hända? Naturligtvis skulle han avfärdas som riksmupp och begåvningshandikappad, alla vet ju hur det gick till. Det går alltså inte från det "vanliga" folket att bevisa någonting därför att makten inte tillåter det helt enkelt.

Citat:
Så... vad konspirationsteoretikerna har är inte ett scenario som stöds av tillgängliga fakta och bevis utan på sin höjd ett scenario som med en hel del krumbukter och ologiska tillägg möjligtvis inte motsägs av allt för många fakta i målet (men som ändå har grava brister och tveksamheter många gånger större än den officiella teorin).
Därför att tillgängliga fakta är tillgängliga just för att de stöder den officiella tesen.

Citat:
Själv känner jag att det blir ganska lätt att välja vad man skall tro på. Antingen var det ett gäng kamelfösare som lurade brallorna av USA (med horder av bevis som stöd) eller också en mystisk organisation med enormt många stumma medarbetare som lyckades placera ljudlösa bomber i tre torn utan att någon märkte något, bomber som överlevde bränderna och smällde (ljudlöst givetvis) på exakt rätt våningar och utan att lämna några spår efter sig. Därefter säljer sig tusentals NIST-medarbetare och släpper en fejkad rapport som inte kritiseras särskilt hårt eftersom alla andra (utom just de som gått med i ae991truth) blivit mutade av Bush. Hur troligt låter det där egentligen tycker ni?
Med alla givna tillgängliga fakta så måste jag logiskt tro på det också men jag tror att det mörkas en hel del och att väldigt mycket åsikter och tankar kring alternativa scenarier avfärdas som idioti just pga att tillgängliga fakta inte stöder alternativa scenarier. Ju fler som kommer med alternativa teser desto säkrare sitter den officiella versionen därför att med ökad mängd dårfinkar så minskar alla alternativa tesers trovärdighet.

Om en auktoritet säger en sak så skriver alla hans undersåtar under på det, även om de har en annan åsikt. Annars riskerar de att förlora jobbet, stanna i karriären, i värsta fall förlora livet om det är inom "rätt fack". Vi behöver inte gå längre än till ett svenskt universitet för att se hur en professor kan hålla liv i felaktiga teser och ingen opponerar sig. Skulle professorn ändra sina teser tappar han ansiktet och därmed sin auktoritet, alltså håller han tjurnackat kvar vid sina åsikter och "bevisade teser". Om någon honom underställd skulle ha fräckheten att påpeka felaktigheterna i professorns teser kan han vinka farväl till sin akademiska karriär. Förmodligen därför som nästan enbart emeritusar vågar ha avvikande uppfattningar om saker och ting. (Jag tänker på Prof Marcus vid KI om viktreducering på barn)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in