Citat:
Ursprungligen postat av CompuTerror
En dålig liknelse enligt mig eftersom motiven inte var överensstämmande.
Fast nu var ju inte motiven det viktiga heller utan vem som tjänade på det. Han använde exempel för att visa det dåliga i att dra slutsats om vem som gjort något utifrån vem som tjänade på det i slutändan. Som sådana exempel tycker jag de var ypperligt väl valda.
Citat:
Jag sa att det var en intressant frågeställning. Ett tänkbart motiv.
Kan du då ge mig skälet varför det är så viktigt för Busharna att invadera Irak? Några massförstörelsevapen tror väl du inte på? För det är just sådana overifierade rykten som leder till att folk får allt om bakfoten. Lösa, obevisade rykten som tas för sanningar.
Kan du då ge mig skälet varför det är så viktigt för Busharna att invadera Irak? Några massförstörelsevapen tror väl du inte på? För det är just sådana overifierade rykten som leder till att folk får allt om bakfoten. Lösa, obevisade rykten som tas för sanningar.
Mina gissningar i fallande ordning:
- Hämndbegär för Bush Sr, han ville avsluta vad pappa börjat och klämma åt Saddam som försökt mörda hans far.
- Kontroll över oljetillgångarna. Observera att jag inte menar att de snodde dem utan att oljan helt plötsligt var i händerna på någon som gick att förhandla med.
- Saddam var en loose cannon. En gång i tiden en allierad, men nu skogstokig.
- Någon slags naiv tro på det där med demokrati genom bomber... Jag tror helt ärligt att Bush var så pantad att han trodde att om de bara tvingade på Irak lite västerländsk demokrati så skulle det sprida sig likt kallbrand över hela arabvärlden.
Citat:
Tror du man får fast en mördare genom att veta hur lång tid det tar för blodet att koagulera efter de skjutits eller huggits?
Det kan väl absolut vara väsentligt... genom att studera exempelvis blod som koagulerar eller inte så kan man exempelvis dra slutsatser om NÄR personen dog (mycket väsentligt för folk med alibin). Om man inte kan få fast mördare genom teknisk bevisning, varför har vi rättsmedicin öht?
Citat:
Jag tycker den leder till en hel del faktist. Många här tycker jag resonerar betydligt mer moget och trevligare än vad som gjordes tidigare. Bara det är ett plus... Dessutom behöver ni inte längre stirra er blinda på vid hur många grader stål förlorar sin bärkraft. Nog välkomnar de flesta av er att slippa detta monotona resonemanget lite?
Det håller jag absolut med om. Mer fria spekulationer är som sagt alltid roligt. Tyvärr förstörs det när de riktiga foliehattarna kommer in och langar fram påståenden som de inte har täckning för och sen tjurar ihop när vi ber om källor.
Senast redigerad av Pad 2008-11-27 kl. 01:41.
Senast redigerad av Pad 2008-11-27 kl. 01:41.