Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Nej. Det var de faktiskt inte. Jag ksll se om jag kan få fram några källor. Men Hitlers armé var 1938 långt ifrån den krigsmaskin som visades upp 1939-1942. Tvärtom så hade ett enat Frankrike och Storbritannien mycket väl kunnat stå emot den tyska krigsmaskinen.
Du sätter huvudet på spiken. Situationen var svårbedömd. Det är exakt det jag vill påvisa. Att de bedömde "fel" medförde också WW2. Att påstå att WW2 inte skett som det gjorde om Chamberlain valt att samarbeta med Frankrike är inte helt taget ur luften.
Men min poäng kvarstår. Chamberlain missbedömde hotet och tog sina beslut därefter. Men ser du en konspiration i det???
Hitler var ivrig om att gå ut i krig och fruktansvärt missnöjd när Chamberlain och Daladier på Munchenkonferensen serverade upp det han begärde för att inte gå ut i krig. Så visst hade Hitler en väldigt stark arme redan 1938 efter flera år med upprustning. Armen fick så mycket pengar att de inte ens kunde göra av med dem.
Om du ser på de första åren under kriget så var tyskarna fullkomligt överlägsna eftersom de rustad upp under så lång tid och det var först när USA gick med som man riktigt kunde gå in och rubba tyskarna. Men USA fick minsann känna på de också hur svårt det var att kriga mot dem, de gjorde rätt så bra med förluster första tiden.
En orsak till att England och Frankrike höll igen var att de betraktade Tyskland som en allierad.
Citat:
Ja och? Det hade varit väldigt underligt om de förklarade kirg mot Norge. Själv tycker jag det är en fullt begriplig ståndpunkt. Retoriskt riktigt, tilltalande för en nation i kris osv. LÅt mig göra som du. Vad tycker du de skulle sagt då??
Innan Bush gick fram som en ångvält med att de skulle minsann "röka ut dem" (i värsta vilda western stil), så kunde man gått mer metodiskt tillväga istället tycker jag. Dagen efter så var det krig mot all världens terrorism, och nu skulle minsann alla "rökas ut", och ingen skulle stå ivägen, för då var de "emot usa". Lika illa som när han tjatade om massförstörelsevapnen som aldrig fanns. USA tog sig vilka rättigheter de behagade i det här läget, för nu var det synd om dem som var så utsatta, och Bush ville leka handlingskraftig för att vinna "folkets förtroende".
Tänk om samma sak hade hänt i något annat land, Tyskland?, Spanien, Frankrike?
Hur tror du situationen hade sett ut då?
Citat:
Som Tenor också skrev var Bush inte omhuldad innan 9/11 heller.
Men nu är vi inne på något annat. Att de valt att utnyttja situationen til sin egen fördel håller jag med om. Men vad skall man förvänta sig? Självklart försöker de göra maximal vinning av varje given situation. Men att 9/11 var planerat? Nope. Inte av GWB iaf. Men att försvaret och vapenindustrin såg sin chans förnekar jag inte. Tvärtom.
Jag ser på politik som sport. Att Poulsen gjorde ett misstag i straffområdet är inte en konspiration där Sverige betalat Poulsen för att göra bort sig. Det var något som skedde.
Inte heller cashade Lagerbäck den där tjommen för att springa in på planen
Däremot är Sverige inte dummare än att de drar fördel av situationen.
Då är vi överens om några saker i alla fall. Det var positivt.
Citat:
Men enligt ert resonemang fins det en konspiration. För Ljungberg är en sportmänniska. Och varför kräver inte han som lagkapten att låta straffen gå? Att bara acceptera resultatet som domaren ger dem utan att prostestera är jävligt mystiskt. Som den sportsmanshipmänniskahan är borde han förstå att publiken mest skulle uppskatta en färdigspelad match.Det är nästan som han visste vad som skulle hända? Varför släpper de annars in tre mål. Hmmmm...myssssstiskt.
I fallet Bush så skulle jag snarast vara förvånad om det inte rörde sig om konspiration, insiderjobb eller mörkläggning. Varför?
Deras handlade.............