ojdå, där kom hela trutherharangen med påståenden...
Citat:
Ursprungligen postat av swedes4911truth
Till exempel så har byggnaden stöttat de översta våningarna hela tiden. Så oavsett vilken kraft som har funnits i dessa 15-20 våningar eller vad det nu är så har du en motkraft från resten av byggnaden som är minst lika stor, förmodligen mycket större med tanke på överdimensionering.
Jag vill minnas att varje våning var byggt för att palla med sex våningsplans vikt. Mer överdimensionerat än så var det inte.
Du kan som sagt inte jämföra ett snällt stillastående hus med den kinetiska energin av överdelen som rasar. Det är galen skillnad, och jag kan lova dig att ingen byggnad i världen är konstruerad med så stor överdimensionering.
Citat:
Om man tar bort ett helt våningsplan emellan och låter de 15 våningarna krascha ner på resten av byggnaden så kommer den nedgående kraften att mötas av reaktionskraften från resten av byggnaden. Eftersom den kraften är minst lika stor så kommer fallet inte att accelerera mer än den hastighet som det fallande objektet hade vid kontakt med resten av byggnaden.
Nej, den kraften behöver inte alls vara lika stor. Du blandar äpplen och päron. Faktum är att om den VAR lika stpr så skulle inte kollapsen fortsätta alls. Det skulle också innebära att det skulle vara omöjligt för vilket hus som helst att kollapsa under några omständigheter... och det håller du väl förhoppningsvis med om att det är absurt?
Citat:
Ändå så accelererade raset och det bryter mot Newtons andra lag.
Det bryter inte mot några av Newtons lagar. Allt som krävs är att mer energi frigörs i och med att det som rasar får loss mer massa än vad som går åt för att hålla mot. För varje våningsplan som dras med ner i raset ökar massan, och därför bromsas kollapsen upp mindre och mindre ju längre kollapsen pågått. Man kan säga att huset förlorade kampen mot överdelen, och matchen går sämre och sämre ju mer massa som inkluderas i raset.
Citat:
Sen finns det problem med energiprincipen, det fallande objektet kommer att transformera en del av sin energi till friktion och förstörelse, i det här fallet betonggolven samt stålskelett. Vid varje våningsplan kommer energi att frigöras från det fallande objektet och minska dess hastighet.
Helt riktigt, men NY energi kommer också att frigöras i och med att mer massa kollapsar. Tänk lavin.
Citat:
Sen har du t ex det exemplet med det ena tornet vars övre del lutade utåt för att sen luta tillbaka. När ett objekt lutar på det sättet flyttas tyngdpunkten utåt, mer kraft riktas mot den lutande sidan och mindre kraft på den motsatta sidan vilket förstärker tippningen ännu mer. Men här så lutar det ut men det faller inte vilket är onaturligt.
Gravitationen kommer alltid att vilja dra allting NERÅT. Överdelen kommer bara att tippa så länge det blir minsta motståndets lag, dvs att något faktiskt pallar att hålla mot ena sidan. Försvinner det stödet så kommer inte tornet fortsätta tippa utan helt enkelt bara fortsätta rakt ner (vilket är exakt vad som kan observeras). Samma fenomen kan ses vid andra hus som kollapsar.
Citat:
Sen finns det andra fysiska orimligheter så som pyroklastisk materia, blomkålsliknande rökformationer som inte sker någonstans naturligt förutom i vulkanutbrott.
Snömos. Lita inte så mycket på loose change är mitt råd. Jag har till dags dato inte sett NÅGRA hårda bevis på att så skulle vara fallet.
Citat:
Enligt flera vittnen så fanns det smält metall i rasmassorna, nasa har bekräftat 800C ytvärme på området en vecka efter händelsen. Man plockade upp vad de kallar för meteoriter som var smält metall av något slag samt pulvriserad betong.
Smält metall i rasmassorna är väl inte särskilt konstigt? Aluminium exempelvis har ganska låg smältpunkt och det fanns gott om den varan i tornen. Rasmassorna fungerade på vissa ställen ungefär som en masugn. Det finns ju ett gäng tomtar som påstår att det funnits pölar av smält STÅL däremot, och deras primära bevis för detta är sönderklippta citat tagna ur sitt sammanhang och ett fot som de ändrat färgtemperaturen på. Allt det där är debunkat vafd jag vet.
Nej, det finns faktiskt inget osv osv... Alla de där påståenden har befunnits vara noll, void och intet, de flesta av dem vederlades för flera år sen, men ÄNDÅ fortsätter de att poppa upp. Är inte det märkligt?
Citat:
Det finns helt enkelt för många frågetecken.
/O
Ja, det håller jag med om De främsta är
1. Varför envisas sanningsrörelsen med att dra upp gamla grejor som visat sig vara falska?
2. Varför fortsätter folk att tro på Dylan Avery?
3. Lär man ut källkritik i skolorna idag?