2008-05-20, 00:17
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Vakthundarna som länge varit tysta kastar sig plötsligt in med en massa snömos. Därför upprepar jag:

"Jag vill bara säga till nytillkomna att bara för att vakthundarna är i majoritet på denna tråd så är inte debatten klar med det.
9/11 truth rörelsen växer för varje dag.
Här är lite samlad info: http://www.rense.com/Datapages/popmechdat.htm

Och för er som vill se att rörelsen växer rekommenderar jag:
http://www.911truth.org/

Jag noterar att du helt ignorerade min fråga om det väntas någon slags substansiell bevisning snart. Bara lugn, jag kan nog klämma till med en kvalificerad gissning om varför...
Citera
2008-05-20, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor

...

Jag tror på den officella versionen då det är den som bäst täcker det som hände och den som har bäst bevis. För att jag ska byta sida så krävs något som kan hålla, att säga det var bomber i källaren det syns på filmerna (men inga konkret har hittats om bomber tex inga spår eller så) funkar inte alls.

Förstår inte riktigt hur folk kan tro på det heller, ibland känns det som dom dummaste teorierna vinner mest anhängare, och på det tror dom att dom ska få till en oberoende utredning.

Här är problemet som jag inte förstår riktigt och gör mig lite misstänksam, men jag har säkert fel och du har säkert en bra förklaring.

Isaac Newton är upphovsmannen till en del naturlagar, bland annat energiprincipen. Den säger att ingen energi försvinner utan bara omvandlas. Om jag tex kastar en sten genom ett fönster så förvandlas en del av stenens rörelseenergi till friktion och krossande av fönstret. Stenen tappar fart.

Borde inte en del av tornens potentiella energi som gick åt till att krossa betong och stål gjort att tornens fall skulle ha saktat ner något?

Men ändå föll de i fritt fall utifrån vad jag kan förstå.

Hjälp mig att förstå det här! :-)

/O
Citera
2008-05-20, 00:24
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedes4911truth
Här är problemet som jag inte förstår riktigt och gör mig lite misstänksam, men jag har säkert fel och du har säkert en bra förklaring.

Isaac Newton är upphovsmannen till en del naturlagar, bland annat energiprincipen. Den säger att ingen energi försvinner utan bara omvandlas. Om jag tex kastar en sten genom ett fönster så förvandlas en del av stenens rörelseenergi till friktion och krossande av fönstret. Stenen tappar fart.

Borde inte en del av tornens potentiella energi som gick åt till att krossa betong och stål gjort att tornens fall skulle ha saktat ner något?

/O

Tja, de föll inte i fritt fall till att börja med. Och för varje våning som blev insyltad i kollapsen frigjordes mer enerig. VARJE våning innehöll ganska duktigt med lägesenergi, så det är inte så konstigt att det såg ut som det gjorde.
Citera
2008-05-20, 00:27
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:

/O

Men då har du tydligen missförstått och fått felaktig information. Var har du kommit över den informationen?

http://www.debunking911.com/freefall.htm

Från länken:

Citat:
In every photo and every video, you can see columns far outpacing the collapse of the building. Not only are the columns falling faster than the building but they are also falling faster than the debris cloud which is ALSO falling faster than the building. This proves the buildings fell well below free fall speed. That is, unless the beams had a rocket pointed to the ground.

Hoppas det klarnade nu?

EDIT: Också en mycket bra bild som visar att tornen inte alls föll i "fritt fall".

http://www.911myths.com/assets/images/Collapse.jpg
Senast redigerad av Flytande_argot 2008-05-20 kl. 00:31.
Citera
2008-05-20, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Tja, de föll inte i fritt fall till att börja med. Och för varje våning som blev insyltad i kollapsen frigjordes mer enerig. VARJE våning innehöll ganska duktigt med lägesenergi, så det är inte så konstigt att det såg ut som det gjorde.

Ok, 11:e septemberkomissionen tror jag skrev 9 sek för det ena och 11 sek för det andra om jag inte minns fel. Är inte det i stort sätt fritt fall, give or take någon sekund?

Det där med lägesenergi var intressant, jag kan se det framför mig, typ som pannkakor som väntar på att kollapsa. Nu går jag ut på isen lite här men jag antar att golven var förankrade för att åtminstone klara sin egen vikt samt bruksvikt. Såvitt jag förstår överdimensionerar man ofta för man vet inte exakt hur mycket vikt golvet kommer att utsättas för i bruk. Men jag är inte helt säker.

/Oli
Citera
2008-05-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Men då har du tydligen missförstått och fått felaktig information. Var har du kommit över den informationen?

http://www.debunking911.com/freefall.htm

Från länken:

Hoppas det klarnade nu?

EDIT: Också en mycket bra bild som visar att tornen inte alls föll i "fritt fall".

http://www.911myths.com/assets/images/Collapse.jpg

Tack, jag ska titta på detta.

/O
Citera
2008-05-20, 00:46
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ok, 11:e septemberkomissionen tror jag skrev 9 sek för det ena och 11 sek för det andra om jag inte minns fel. Är inte det i stort sätt fritt fall, give or take någon sekund?

Ett par saker bör noteras.

1. Det är viktigt att veta exakt när man skall starta klockan för kollapsen

2. Det är också viktigt att veta exakt när man skall stoppa uret

3. Konspirationstomtarna glömmer oftast bort att rashögen motsvarade ett antal våningar, men ändå räknar dem det som att HELA skrapan skulle kollapsat.

Det blir alltså lätt fel när man skall räkna på falltider. Flytande Argot visade på det enklaste och mest konkreta beviset, kolla på allt lösöre runtomkring som faller fortare än tornen.

Men visst, precis som att en glasruta inte stoppar en pistolkula nämnvärt så var det sjuka mängder rörelseenergi som tryckte på uppifrån. Så det blev inget större motstånd.

Citat:
Det där med lägesenergi var intressant, jag kan se det framför mig, typ som pannkakor som väntar på att kollapsa. Nu går jag ut på isen lite här men jag antar att golven var förankrade för att åtminstone klara sin egen vikt samt bruksvikt. Såvitt jag förstår överdimensionerar man ofta för man vet inte exakt hur mycket vikt golvet kommer att utsättas för i bruk. Men jag är inte helt säker.

/Oli

Du har helt rätt, men den statiska vikten av snälla golv som ligger på plats är knappast jämförbart med den kinetiska energin av hela överdelen på väg ner.
Citera
2008-05-20, 01:31
Medlem
Dolphins avatar
Villka tror ni står bakom 11 september?
Vilka har tjänat på det?
Senast redigerad av Dolphin 2008-05-20 kl. 02:06.
Citera
2008-05-20, 09:16
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Här går ju åsikterna i sär något. Jag har inte "lätt" att göra bedömningen om vad som faktiskt hände. Men det kan ju bara vara jag som inte tänker rätt eller vad som helst.
/O

Jag ska omformulera mig:

Genom att granska det material som finns kan man rätt lätt göra sig en bedömning om vilket händelseförlopp som, utifrån befintliga kända kunskaper, mest troligt var det som faktiskt skedde. Sedan kan det ju dyka upp nya kunskaper som helt kullkastar den tidigare bedömningen.

/S
Senast redigerad av SLOB 2008-05-20 kl. 09:19.
Citera
2008-05-20, 09:24
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
/Oli

Såsom jag förstått kollapsförloppet var det inte golven som släppte och sedan träffade golvet under och fick det att rasa och nästa golv osv. Det var den rätt lösa teorin som FEMA förde fram och som sedan dragits med beteckningen "Pancake-theory".

NIST förklarade, vad jag begriper, initeringen av raset med att flera av golven i träffområdet av värme och skador förlorade sin bärighet och började bågna sig ("sag") av sin egen tyngd. Det i sin tur orsakade att ytterväggarna drogs inåt och belastades på ett sådant sätt att de tappade sin bärförmåga. Tillsammans med skador på husets kärna så ledde det till att raset började. WTC1 och 2 var byggda med bärande väggar runt om, vilket jag förstått är en rätt unik byggteknik som syftade till att maximera kontorsytorna.

Citat:
Ursprungligen postat av NIST
the WTC towers collapsed because: (1) the impact of the planes severed and damaged support columns, dislodged fireproofing insulation coating the steel floor trusses and steel columns, and widely dispersed jet fuel over multiple floors; and (2) the subsequent unusually large jet-fuel ignited multi-floor fires (which reached temperatures as high as 1,000 degrees Celsius) significantly weakened the floors and columns with dislodged fireproofing to the point where floors sagged and pulled inward on the perimeter columns. This led to the inward bowing of the perimeter columns and failure of the south face of WTC 1 and the east face of WTC 2, initiating the collapse of each of the towers. Both photographic and video evidence—as well as accounts from the New York Police Department aviation unit during a half-hour period prior to collapse—support this sequence for each tower.

/S
Senast redigerad av SLOB 2008-05-20 kl. 09:28.
Citera
2008-05-20, 10:52
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Tvärtom, antikens filosofer lade grunden till vetenskapen.
Bra, då är vi överens om det. Jag ställde mig något undrande till vad du menade med back to basics och om du avsåg något jag inte kunde utläsa. Därav min fråga. Men då kan vi enas om att bevisföringen runt 9/11 i möjligaste mån bör ha sin grund i vad som framkommer genom observerade händelseförlopp.

Citat:
Sen tror jag att försöka att anpassa sina bevis för att passa sin världsbild är intellektuellt ohederligt. Det gäller oss alla naturligtvis, oavsett vilken åsikt man har.

/O
Därom är vi fullständigt överens. Du får ursäkta, men ditt val av nick och ditt sätt att resonera rimmar illa. Så hitills får jag erkänna att du framstår som smått unik. Då utgår jag ifrån att du tillhör truthersrörelsen, eller så har du valt ditt nick helt medvetet bara för att jävlas
Om jag får fråga, vad är din egen åsikt i frågan om 9/11. Konspiration eller inte?
Citera
2008-05-20, 12:28
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Vakthundarna som länge varit tysta kastar sig plötsligt in med en massa snömos. Därför upprepar jag:

"Jag vill bara säga till nytillkomna att bara för att vakthundarna är i majoritet på denna tråd så är inte debatten klar med det.
9/11 truth rörelsen växer för varje dag.
Här är lite samlad info: http://www.rense.com/Datapages/popmechdat.htm

Och för er som vill se att rörelsen växer rekommenderar jag:
http://www.911truth.org/

Du låter som en trasig skiva.
Kan du inte sammanfatta vad ni kommit fram till?
Vore också intressant att veta vad som är nytt på eran front.

Citat:

/O

När ett antal våningar faller ner på dom undre så blir trycket för stort och det börjar ge vika, men tornet föll inte i fritt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in