Citat:
Ursprungligen postat av swedes4911truth
Ok, 11:e septemberkomissionen tror jag skrev 9 sek för det ena och 11 sek för det andra om jag inte minns fel. Är inte det i stort sätt fritt fall, give or take någon sekund?
Ett par saker bör noteras.
1. Det är viktigt att veta exakt när man skall starta klockan för kollapsen
2. Det är också viktigt att veta exakt när man skall stoppa uret
3. Konspirationstomtarna glömmer oftast bort att rashögen motsvarade ett antal våningar, men ändå räknar dem det som att HELA skrapan skulle kollapsat.
Det blir alltså lätt fel när man skall räkna på falltider. Flytande Argot visade på det enklaste och mest konkreta beviset, kolla på allt lösöre runtomkring som faller fortare än tornen.
Men visst, precis som att en glasruta inte stoppar en pistolkula nämnvärt så var det sjuka mängder rörelseenergi som tryckte på uppifrån. Så det blev inget större motstånd.
Citat:
Det där med lägesenergi var intressant, jag kan se det framför mig, typ som pannkakor som väntar på att kollapsa. Nu går jag ut på isen lite här men jag antar att golven var förankrade för att åtminstone klara sin egen vikt samt bruksvikt. Såvitt jag förstår överdimensionerar man ofta för man vet inte exakt hur mycket vikt golvet kommer att utsättas för i bruk. Men jag är inte helt säker.
/Oli
Du har helt rätt, men den statiska vikten av snälla golv som ligger på plats är knappast jämförbart med den kinetiska energin av hela överdelen på väg ner.