2008-01-04, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Nej, tittar man på Mark Roberts video, ovan, så ser man klart och tydligt att taket inte kollapsar först.

/S

Taket börjar röra sig neràt 6 sekunder innan det börjar spruta ut damm och rök genom fönstren i initiation zone där väggpelarna fortfarande är oskadade!

Ingen har talat om att taket kollapsat i detta sammanhang! Uttryck dig klart!

Det finns personer som anger att masten pà taket rör sig snabbare neràt än taket, vilket skulle innebära att taket kollapsat, men titta ordentligt. Masten och taket rör sig synkront ... innan det händer nàgot nere i initiation zone.
Citera
2008-01-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Du har inte fattat:

Orsak 1 - Plan kraschar in i fastigheten - Verkan 1 - Huset faller inte ihop
Orsak 2 - Strukturskador - Verkan 2 - Huset faller inte ihop
Orsak 3 - Bränder - Verkan 3 - Huset faller fortfarande inte ihop

Nist anger en orsak -potentiell energi, etc. men kan inte förklara verkan.
I FAQ December 2007 anger Nist en annan orsak - golv trillar ner, etc. men kan fortfarande inte förklara verkan.

Vad menar du?

Var för sig så var inte skadorna någon orsak (huset har ju brunnit förut) men tillsammans så var skadorna som planet gjorde och försvagningen av bränderna så allvarliga att huset föll ned.

NIST förklarar ju orsakerna och verkan mycket tydligt. Orsakerna var för strukturskador och strukturförsvagningar, verkan av detta var var kollaps (golv föll ned, strukturen kunde inte bära upp - kollaps).

Jag förstår inte ditt problem här, kan du inte lägga ihop ett och ett?

En väldigt banal jämförelse kan ju vara en människa som blir skjuten med fem skott i armarna och benen. Var för sig är kulorna inte nog för att döda en person, men fem skott ger upphov till så mycket blodförlust att personen avlider.
Citera
2008-01-04, 14:27
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Oavsett hur man isolerar kan man inte förhindra uppvärming.

Klart att stàl pàverkas av värme - sà att det kan formas och svetsas ihop, etc. Det vi diskuterar är om stàl under kompression, i t.ex. en bärande pelare, plötsligt förlorar sin bärkraft vid 500°C. Och sà är inte fallet enligt den källa jag uppger och egen erfarenhet.

I sådana fall tycker jag att du ska redovisa den källan. Givetvis förlorar inte stål all sin bärkraft hux flux vid 500 grader, den minskar med temperaturen, efter att ha ökat något vid ungefär 50 grader. Vid 600 grader har mellan 80-90 % av bärförmågan försvunnit. Förnekar du detta, ja eller nej? Om nej: källa på att så inte är fallet. På måndag ska jag lägga fram lite fler diagram som jag har missuppfattat
Citera
2008-01-04, 15:34
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Fel naturligtvis.

SLOB = potentiell energi som utlöses som överstiger styrkan i strukturen
Gren = global collapse
Precis vad jag skrev.
SLOB = Plan = potentiell energi som överstiger styrkan i strukturen "gren".
Gren = Torn

Väldigt tydligt samband, rätt enkelt faktiskt när du gav mig modellen. Tack.

Den "enkla" tidsplanen för Pentagon. Byggnader som är uppbyggda på samma sätt som WTC. Vi väntar.
Citera
2008-01-04, 16:12
Medlem
Egentligen är det ju ett oerhört slöseri med livets knappa tid att försöka diskutera med särlingar som Heiwa. En sådan person kommer ALDRIG att ge sig, eller erkänna att han har fel och andra rätt.

Saken är den att sådana personer som Heiwa i grunden skiter fullständigt om det är 9/11 Estonia eller genomsnittsstorleken på gåslever genom tiderna eller kantarellers parningaritualer som debatteras, de bara ska vara motvallskärringar och ger sig aldrig, vantolkar allt, förnekar allt som motbevisar dem.

Antagligen är deras största njutning här livet den uppmärksamhet vi ger dem, deras minuter i rampljuset.

Därför tror jag den bästa medicinen är att ignorera sådant folk, och därför så hamnar nu Heiwa som en av få på min ignorelista. Om alla skulle följa det exemplet så tror jag det ger mer verkan än att försöka diskutera och överbevisa med fakta.

Klick, aaaahhhhhh.......

Dr Tinnitus
Citera
2008-01-04, 16:37
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Taket börjar röra sig neràt 6 sekunder innan det börjar spruta ut damm och rök genom fönstren i initiation zone där väggpelarna fortfarande är oskadade!

Ingen har talat om att taket kollapsat i detta sammanhang! Uttryck dig klart!

Det finns personer som anger att masten pà taket rör sig snabbare neràt än taket, vilket skulle innebära att taket kollapsat, men titta ordentligt. Masten och taket rör sig synkront ... innan det händer nàgot nere i initiation zone.

Det finns personer som har talat om att hemliga hitills helt okända laserstrålar från rymden totalt vaporiserade tornen också, men det betyder inte att det blir mer än nonsens för det.

Tittar man på Roberts klipp ser man att toppen rasar precis i enlighet med NISTs rapport. Taket rasar när tornet under ger vika. Inte som du skrev:

Citat:
Det är inte ett vàningsplan som först kollapsar - the initiation zone - utan taket rör sig neràt medan vàningsplanet inte är skadat!

och som du skrev på Jref:

Citat:
Anyway - according to Nist and Bazant the wall at the initiation zone should fail at the same time as the roof starts to fall ... and that does not seem to be the case.

Tittar man på Roberts klipp (ovan och här) så ser man tydligt att jo, så är det visst.

/S
Citera
2008-01-04, 16:50
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Fel naturligtvis.

SLOB = potentiell energi som utlöses som överstiger styrkan i strukturen
Gren = global collapse

I detta Nistfall finns det inget bevisat sammanhang mellan SLOB och gren.
Du menar väl gren=wtc rimligtvis.

Så du tror i princip inte att det gör någon skillnad om jag lugnt sätter mig på en gren, eller om jag ställer mig och hoppar på den? Eller om jag bär med mig en kanna flygfotogen, häller på och tuttar eld, samtidigt som jag hoppar på den? Jämfört med att jag bara sätter mig på den?

/S
Fel igen! WTC är ingen verkan! Det màste finnas en orsak som resulterar i en verkan.
En gren kan inte vara verkan. Det var exakt det du skrev "gren=global collapse". Då får du skriva exakt vad du menar. En person kan fö heller inte vara orsak. Personens handling däremot.

/S

grenens avbrytande är en verkan och är underförstàtt.

Men jisses människa. Då kanske du ska låta blir att gnälla på mig för att jag ändrar "grenen" till "wtc". "WTC's kollapsande är en verkan och är underförstått"...

Citera
2008-01-04, 17:47
Bannlyst
Barn - hoppa inte i sängen

Ibland är jag barnvakt av barnbarn och dessa brukar leka och hoppa i min säng trots allvarliga tillsägelser. Men morfar är ju sà snäll, sà de hoppar ändà.

OK, morfar ser pà hoppandet och noterar att det är exakt samma fenomen som om toppen pà WTC1 (barnbarnet) faller ner pà underdelen av WTC1 (madrassen). Enkel fysik!

Enligt Bazant kan man betrakta underdelen av WTC1 som en spiralfjäder (spring pà engelska) med spring constant/stiffness C = 71 GN/m.*
Och när vi vet energin pà delen som faller ner pà spiralfjädern kan vi räkna ut vad som händer, dvs hur den trycks ihop. I detta fall är energin 1.221 GNm (lätt som en fjäder relativt sprialfjädern) och nedtryckningen blir 19 centimeter!!* WTC1 madrassen/sprialfjädern är 370 meter tjock/hög sà nedtryckningen är 0.05%. Rätt bra dämpning faktiskt.
Men överdelen är ju i princip bara en bomullbal.
Sà mina barnbarn fàr fortsätta att hoppa i sängen. De gillar min artiklel som ni hittar i länksamlingen.

*detaljer hittar ni hos Bazant
Citera
2008-01-04, 18:06
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ibland är jag barnvakt av barnbarn och dessa brukar leka och hoppa i min säng trots allvarliga tillsägelser. Men morfar är ju sà snäll, sà de hoppar ändà.

OK, morfar ser pà hoppandet och noterar att det är exakt samma fenomen som om toppen pà WTC1 (barnbarnet) faller ner pà underdelen av WTC1 (madrassen). Enkel fysik!

Enligt Bazant kan man betrakta underdelen av WTC1 som en spiralfjäder (spring pà engelska) med spring constant/stiffness C = 71 GN/m.*
Och när vi vet energin pà delen som faller ner pà spiralfjädern kan vi räkna ut vad som händer, dvs hur den trycks ihop. I detta fall är energin 1.221 GNm (lätt som en fjäder relativt sprialfjädern) och nedtryckningen blir 19 centimeter!!* WTC1 madrassen/sprialfjädern är 370 meter tjock/hög sà nedtryckningen är 0.05%. Rätt bra dämpning faktiskt.
Sà mina barnbarn fàr fortsätta att hoppa i sängen. De gillar min artiklel som ni hittar i länksamlingen.

Ja, jag antar att det gäller att visa din artikel så tidigt som möjligt för de små liven. När de har fyllt sju år och börjar tänka själva så kommer de ju att genomskåda din dynga.
Citera
2008-01-04, 18:25
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:

Det är inte ditt barnbarn som sitter vid datorn just nu och skriver i ditt namn? För maken till infantilt inlägg får man leta efter. Jösses!

Hur var det nu med rälsen? Hur kommer det sig att räls tenderar att krokna vid extremt varma sommardagar? Thermite?
Citera
2008-01-04, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Ja, jag antar att det gäller att visa din artikel så tidigt som möjligt för de små liven. När de har fyllt sju år och börjar tänka själva så kommer de ju att genomskåda din dynga.

Väldigt begàvat inlägg! De är redan sju àr! Du vet alltsà inte vad du talar om utan sitter bara och är ... deprimerad?
Citera
2008-01-04, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Det är inte ditt barnbarn som sitter vid datorn just nu och skriver i ditt namn? För maken till infantilt inlägg får man leta efter. Jösses!

Hur var det nu med rälsen? Hur kommer det sig att räls tenderar att krokna vid extremt varma sommardagar? Thermite?

Ytterligare ett begàvat inlägg eller fràga?? Min artikel - länk finns i länksamlingen - är just avsedd för barn.

Rälsen? Räls kroknar inte, den utvidgas vid värme. Framgàr klart av min artikel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in