Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Oavsett hur man isolerar kan man inte förhindra uppvärming.
Klart att stàl pàverkas av värme - sà att det kan formas och svetsas ihop, etc. Det vi diskuterar är om stàl under kompression, i t.ex. en bärande pelare, plötsligt förlorar sin bärkraft vid 500°C. Och sà är inte fallet enligt den källa jag uppger och egen erfarenhet.
Ett typiskt exempel är foton av deformerade väggpelare i WTC1 ovan som, ser man tydligt, inte har utsatts för värme. OK, det är bara utsidan vi ser med aluminiumbeklädnad, men jag utgàr ifràn att dessa pelare inte utsatts för 500°C och sotiga eldslàgor. Sà hur kan de deformeras? Överbelastning? Hur? Inte möjligt. Bilderna, naturligtvis snapshots ur videos, är 'enhanced' = man har lagt till litet!
Klart att stàl pàverkas av värme - sà att det kan formas och svetsas ihop, etc. Det vi diskuterar är om stàl under kompression, i t.ex. en bärande pelare, plötsligt förlorar sin bärkraft vid 500°C. Och sà är inte fallet enligt den källa jag uppger och egen erfarenhet.
Ett typiskt exempel är foton av deformerade väggpelare i WTC1 ovan som, ser man tydligt, inte har utsatts för värme. OK, det är bara utsidan vi ser med aluminiumbeklädnad, men jag utgàr ifràn att dessa pelare inte utsatts för 500°C och sotiga eldslàgor. Sà hur kan de deformeras? Överbelastning? Hur? Inte möjligt. Bilderna, naturligtvis snapshots ur videos, är 'enhanced' = man har lagt till litet!
De yttre pelarna böjs ju eftersom de inre tappat bärkraft och böjts, vilket ledde till att de yttre fick bära mer - och böjdes.
Tim Wilkinson skriver även detta,
"Eventually, the loss of strength and stiffness of the materials resulting from the fire, combined with the initial impact damage, would have caused a failure of the truss system supporting a floor, or the remaining perimeter columns, or even the internal core, or some combination. Failure of the flooring system would have subsequently allowed the perimeter columns to buckle outwards."
http://www.civil.usyd.edu.au/wtc.shtml
Självklart tappar stål bärkraft om det blir upphettat till sådana temperaturer. Inte allt - det har ingen påstått - men en försvagning sker. Om du menar att så inte är fallet bör du ju framlägga en källa på det.