2009-04-28, 20:16
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Enligt nist rapporten förmodligen inte.
Hur kan en instakt nedre hälft av en stålstruktur byggnad falla som ett korthus oavsett om en halv våning börjar rasa neråt? Tillräckligt med energi fanns inte för att åstakomma denna korthuskollaps.

Den massiva kinetiska energi som frigjordes var väll mer än tillräcklig? Nåväl jag har ingen koll på de tekniska frågorna...jag är ingen ingenjör.
Citera
2009-04-28, 20:36
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Jag är så lugn så. Jag pekar bara på konsekvenserna av ditt eget resonemang. Just nu visade du ett ypperligt exempel på hur truthers resonerar.
Fundera du en stund till på hur du tänker ta dig ur rävsaxen du klev frivilligt in i.
Vilken rävsax
Jag tycker inte du pekade på så mycket alls faktiskt.
Citera
2009-04-28, 20:57
Medlem
Citat:
Hur kan en instakt nedre hälft av en stålstruktur byggnad falla som ett korthus oavsett om en halv våning börjar rasa neråt? Tillräckligt med energi fanns inte för att åstakomma denna korthuskollaps.

Finns det inte tillräckligt med energi? Hur mycket energi krävs. Jag antar att du sitter på dessa siffror så var snäll att visa dem. Eller hittar du på?
Citera
2009-04-28, 21:14
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Möjligen skulle inte vikten av en enda våning som rasar ner på våningen under orsaka påföljande kollaps. Men nu var det ju 10-12 våningar i WTC1 och 20-22 våningar i WTC2 som rasade ner på våningarna under, det vill säga alla de våningar som fanns ovanför där planen träffade.
Citera
2009-04-28, 23:47
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Möjligen skulle inte vikten av en enda våning som rasar ner på våningen under orsaka påföljande kollaps. Men nu var det ju 10-12 våningar i WTC1 och 20-22 våningar i WTC2 som rasade ner på våningarna under, det vill säga alla de våningar som fanns ovanför där planen träffade.

När det gällde WTC2 så finns det bilder på att hela denna huskropp på 20 våningar höll på att vika sig. Sen pulveriserades alla de innan dom nådde marken.

Magi.
Samma magi som man lyckats med att få så många människor att tro på denna lögn.

Black magic.
Citera
2009-04-29, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
När det gällde WTC2 så finns det bilder på att hela denna huskropp på 20 våningar höll på att vika sig. Sen pulveriserades alla de innan dom nådde marken.

Magi.

Black magic.

Obama? Var han inblandad också? Jag som trodde han var vit som snö (hoho) och det var Bush som var satan.
Citera
2009-04-29, 07:38
Medlem
Citat:
Du påstår alltså att det inte krävs mer än 1000 C för att smälta samman alla material i denna "meteorit"?

Men vet du (eller någon annan) vad "meteoriten" egentligen består av, eller spekulerar/önsketänker du?
Jag har sett en video där två män står och pillrar på den och pratar lite löst om vad den skulle kunna innehålla.

Finns det något mer konkret?
Och (för tredje gången): vilka dokumenterade fynd finns det av smält och sedan stelnat stål/järn i resterna av gz?
Utan sådana fynd faller ju teorierna om "pools of molten steel" etc. till ingenting annat än just ogrundade teorier.

/T
Citera
2009-04-29, 18:13
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:

Magi.

Black magic.

Det där är ett argument som Richard Gage även kör med. Frank Greening har dock svarat på det argumentet i hans brev till Gage:

4. Mid-air pulverization of all the 90,000 tons of concrete and steel decking, filing cabinets &
1000 people – mostly to dust

This claim is not correct and in no way favors controlled demolition over gravitational
collapse. Engineers at Scholars for 9/11 Truth and Justice (STJ911), including Greg
Jenkins, Tony Szamboti and Gregory Urich, have demonstrated that the upper bound
for concrete pulverized to dust was 15%. We have also calculated that the amount of
dust attributable to easily crushed materials like gypsum and SFRM (thermal
insulation) was equivalent to 5 lbs per square foot over an area of 200 acres. We have
also calculated that no extra energy source would be needed to create this amount of
dust. The pressures approached 100,000 psi late in the collapse. How could these
pressures not result in humans and other materials being crushed to dust?
Citera
2009-04-29, 19:20
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Det där är ett argument som Richard Gage även kör med. Frank Greening har dock svarat på det argumentet i hans brev till Gage:

4. Mid-air pulverization of all the 90,000 tons of concrete and steel decking, filing cabinets &
1000 people – mostly to dust

This claim is not correct and in no way favors controlled demolition over gravitational
collapse. Engineers at Scholars for 9/11 Truth and Justice (STJ911), including Greg
Jenkins, Tony Szamboti and Gregory Urich, have demonstrated that the upper bound
for concrete pulverized to dust was 15%. We have also calculated that the amount of
dust attributable to easily crushed materials like gypsum and SFRM (thermal
insulation) was equivalent to 5 lbs per square foot over an area of 200 acres. We have
also calculated that no extra energy source would be needed to create this amount of
dust. The pressures approached 100,000 psi late in the collapse. How could these
pressures not result in humans and other materials being crushed to dust?

Detta kallar du vetenskap?
Citera
2009-04-29, 19:47
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Om metall finns inuti meteoriten så måste det väl ha smält om allt sitter ihop. Cement eller sten etc fungerar ju inte direkt som modellera. Alltså måste extrema temperaturer ha uppstått för att ha kunnat skapa den.

Nej allt måste såklart inte ha smält. Det räcker med att den pressats ihop under hetta. Men det är ju rena spekulationer - det går inte utifrån bilden och några korta påståenden dra några som helst slutsatser.

Citat:
Det tror jag också att de gör.
Du överdriver lite genom att underdriva. Jag tror nog branden varit rejäl om vittnen påstår att de sett 60 m höga lågor. Men nu kan man ju inte dra direkta paralleller från denna händelsen till vad som hände i 911 med wtc tornen (trots att branden iofs inte kan förklara vissa av punkterna även i detta fall). Tex så brann inte den undre delen av byggnaden alltså måste metallstrukturen där ha varit intakt.

Det är klart att man kan. Den visar att det inte krävs termit för att smälta/böja/försvaga, take your pick, stål. Det räcker med en tankbil med bensin. Eller rejält långa heta petroleumtäta (och med petroleum menar jag inte flygfotogenet) kontorsbränder.

Citat:
Dom säger det i slutet av videon.

Du menar den kristna frälsningssoldaten som berättar att en av hans kollegor upptäckte att det låg två balkar som liksom ett under svetsats ihop till ett kors? Som en gudomlig uppenbarelse?

http://1.bp.blogspot.com/_W4XE-GrxXK0/RehKwHwGYYI/AAAAAAAAACM/0PNLTBqgXic/s400/jesustoast.jpg
http://amazingillusions.blogspot.com/2008/09/virgin-mary-on-grape.html
http://home.snafu.de/tilman/clearwater1998/mary.html
http://www.ireport.com/docs/DOC-2017

Tittar du på bilden så ser du att korset inte består av ihopsmält stål utan av en del av konstruktionen:

http://newsday.image2.trb.com/nynews/media/photo/2001-10/791204.jpg
http://www.harvestreport.net/911cross.jpg

Det fanns vad jag förstår flera sådana där kors:

http://i.gleeson.us/gb/0609/wtc-cross.jpg

http://www.ketchwind.com/911%20Website/wtcc_files/image002.jpg

Här syns de också:

http://img197.imageshack.us/img197/504/wtc192qo.gif

och här är korset som hittades:

http://www.ketchwind.com/911%20Website/wtcc_files/image003.jpg

Eller menade du något annat uttalande från videon?

Citat:
Kan en kontorsbrand eller jet bränsle brand som är öppen bli över 1500 C ?
Källa på det tack.

Jag har pratat med två brandingenjörer på dåvarande Räddningsverket, nuvarande Myndigheten för samhällskydd och beredskap. Båda säger att det inte är ovanligt att moderna kontorsbränder når temperaturer på 1200-1300 grader celsius, ibland högre. Vid 600 grader övertänds rummet och därefter brinner allt som är brännbart tills dess inget längre finns kvar. Värmen fördelar sig olika i rummet, med högre temperaturer i taket och lägre vid golvet. Ibland leder branden till en rökgasexplosion och då ökar värmen ytterligare. Det var vansinnigt enkelt att få kontakt med dem - jag fick svar samma dag. Jag kan förmodligen gräva fram namnen också om jag får leta lite, men det finns tydliga kontaktuppgifter på hemsidan. Och hittills har jag inte sett något bevis för smält stål.

Citat:
Nu har du inte lyckats referera till vem som sagt att samma Thermite kan brinna konstant i veckor trots 2 försök.

Nej, jag påstod inte det. Eller det var i varja fall inte vad jag menade. Jag påstår att det är slutsatsen utifrån de påståenden Jones et al gjorde. Då handlade det nämligen inte om påmålad nanosupertermit, utan om termit i "cutter-charges", alltså laddningar, placerade på strategiska ställen för att klippa av bärande strukturer (och innan dess var det bomber) (Det var därför jag tyckte ditt resonemang tidigare var intressant - det var första gången någon överhuvudtaget placerade in termit i ett ens teoretiskt tänkbart scenario för att förklara branden). Därefter påstods branden i högen vara ett tecken på att husen revs medvetet. Koppla ihop de två påståendena och du får temite=brand (eller bomber innan Jones kom på termit) i högen i flera månader. Vilket var vad jag sa. Eller menade i varje fall:

Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Nej, den första förklaringen till varför det (påstods) fanns flytande metall i GZ högen veckor och månader efter 911 var bomber. Den andra förklaringen var thermite, eller thermate, det varierade. Detta thermite hade varit vad trutherrörelsen kallade "cutter-charges", det vill säga applicerade på ett sådant sätt att de horisontellt skulle ha klippt av bärande balkar.

Då hade Jones alltså ännu inte kommit på påmålad nanotermit överallt. Det innebär att för att den glödande högen skulle vara ett bevis för CD, så måste det antingen finnas ytterligare en orsak till raset, eller så måste det handla om den orsak Jones påstod låg bakom, ergo cutter-charges med termit. Och det ligger ju helt olika resonemang bakom termitladdningar och påmålad nanotermit. Den ena ska ha klippt av stålbalkar, den andra försvagat den genom att brinna på hela ytan. Eller så hade han bara en teori som inte höll ihop. Det är ju bara att välja. Och dessa laddningar förklarar inte en brand som pågår i månader eftersom det skulle krävas kopiösa mängder för att förklara ett sådant fenomen -och på den tiden menade Jones att det skulle räckt med små mängder, rätt placerade. Dessa stora mängder har han ju nu introducerat iochmed involverandet av påmålad nanotermit. Men så var det inte då.

Så här gick alltså resonemangen, tagit direkt från sidan:

Citat:
Following the World Trade Center collapses thermal hot spots with temperatures in excess of 700°C existed deep within the wreckage of the buildings. These temperatures were sustained for a long period of time.

Citat:
The temperature at the core of "the pile," is near 2000 degrees Fahrenheit, according to fire officials, who add that the fires are too deep for firefighters to get to

Citat:
Why was the temperature at the core of "the pile" nearly 500° F hotter than the maximum burning temperature of jet fuel a full seven days after the collapses? There were no infernos in either of the twin towers before they collapsed, so what caused the hot spots deep in their wreckage?

och så:

Citat:
What caused the steel to melt? How did it stay molten for months after the collapses?

Citat:
A thermite reaction generates extraordinarily high temperatures (>2500° C) and provides a credible explanation for the fires, hot spots and molten steel (a by-product of the thermite reaction) found in the collapsed buildings.

Igen alltså, eftersom Jones, eller resten av trutherrörelsen, då inte talade om termit applicerad som färg över hela komplexet, utan bara om laddningar, och eftersom de talade om att något orsakade "stål" att hållas flytande i månader efter kollapsen, så handlar det om pyrbrand (och inte ens nanotermit kan hålla stål konstant flytande över lång tid- nanotermiten brinner snabbt och hett).

Om du bläddrar ner på sidan jag länkade till så ser du bilderna som trutherrörelsen använde som bevis för dessa riktade laddningar - bilder som sedan visade sig komma från uppröjningsarbetet då de med svetsar skar av balkarna:

Citat:
The core column shown above the firefighter was discovered after the collapse. The angled cut occurs in exactly the manner that shaped charges slice through steel beams to control the way they fall. Notice the hardened once liquid metal. Was thermite used with the shaped charge?

Notera alltså att när dessa påstående gjordes var det ingen som talade om påmålad termit.

Det här är också ett exempel på hur Jones arbetar sig baklänges i förhållande till vetenskaplig metodik: Han har en slutsats och när någon del (thermite cutter-charges) inte tycks tillämpbar så tar han bort den, men han ändrar inte slutsats. Istället hittar han på en ny förklaring - nanotermit, utan att för ett ögonblick kommentera sina tidigare numera icke längre aktuella påståenden.

Det är också indikativt för hur trutherrörelsen hanterar teorier. De kan påstå saker som sinsemellan inte hänger ihop. Å ena sidan bomber/termit å andra sidan stål som hålls smältande i månader (och ofta akta sig jäkligt noga för att försöka).

Det är möjligt att jag var otydlig tidigare, men jag vet inte om jag kan vara så mycket tydligare än så här.
Senast redigerad av SLOB 2009-04-29 kl. 20:24.
Citera
2009-04-29, 19:55
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Detta kallar du vetenskap?

Öh ja deras beräkningar visar att kollapsen var kapabel till att skapa så mycket damm. Ok nu var ju inte beräkningarna med där men dom finns säkert att leta fram.
Citera
2009-04-29, 20:01
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Jasså kan ett samtal med en brandingengör förklara hur nanothermite finns i dammtesterna efter wtc kollapsen?
Källa på det tack. Ska bli intressant läsning isåfall. Men nu tror jag ju inte du har något belägg för ditt påstående.

Nu börjar jag också undra om du bara trollar. Jag påstår inte att en brandingenjör skulle förklara Jones påstående att det fanns nanotermit i de prover han fått sig tillskickat av privatpersoner som på oklart sätt kommit över dem och förvarat dem i mellan fem och sju år (för att vara riktigt exakt). Jag svarade på din mening:

Citat:
(...)den veckolånga branden kan förklaras lätt med thermite som jag redan gett exempel på.

Den enklaste förklaringen är den jag fick när jag pratade med Räddningsverkets brandingenjörer, nämligen att det var vanliga bränder. Det var samma brandingenjörer som gav mig liknelsen med en brand i en soptipp - en typ av bränder som kan brinna inte bara i månader utan år, som är oerhört svåra att bekämpa och som kan nå upp i rejäla temperaturer. Förklaringen till att det blossar upp när man lyfter i bråten är att syre strömmar till och föder branden - det gör att släckningsarbetet i en sådan brandhärd är komplicerad - ett vanligt sätt är att helt enkelt täcka över och strypa syretillförseln. Ett annat, knepigare men snabbare, är att i samband med att man gräver, och därmed ger branden syre, kyla med vatten. Det var precis det som de gjorde på GZ, de vattenbegöt. Återigen, du har fått länken - ring och be att få prata med en fackkunnig brandingenjör.

Det här är ju också något som bekräftas av de uttalanden som uppröjarna gör i den video du presenterade:

Citat:
(...)they would hit the air and burst into flames
(...)where it would create an airpocket by moving the steel
(...)one of these pieces of equipment would dig in, open up a small area. The oxygene will rush in and we'll get this plume of brown and black smoke coming up. Thats cause that fire just got more oxygene

Citat:
Du antar här att thermite inte var orsaken till de veckolånga bränderna pga av att du hävdar att all nanothermite närvarande måste ha brunnit upp omedelbart om det funnits där.
Hur kommer du fram till denna fantastiska slutsats? Hur vet du det? Varför skulle inte stora områden med nanothermite kunnat brinna i olika etapper? Måste Allt bröte i ground zero fickan ha brunnit under jord i temperaturer på minst 430 C konstant under flera veckor?

Därför att termit antingen brinner eller inte brinner och när det brinner så brinner det med otrolig intensitet. Om det hade varit termit, nano-, super- eller vanlig sådan, så hade det sett ut som ett fyrverkeri när det brann. Det gjorde det inte. Ingen av de intervjuade uppröjningsarbetarna var förvånade över att det flammade upp när de grävde - tvärtom har de som uttalar sig i ditt eget exempel helt varit i linje med vad som händer när man gräver i sådana här bränder. Precis som de brandingenjörer jag har pratat med båda är överens om att det här inte är något konstigt.
En sådan brand är inte ovanlig och det fina är att du inte behöver tro på mina ord - du kan själv ringa och fråga.

Citat:
Jo jag vet att det brinner extremt snabbt och blir extremt hett. Det är inte min poäng. Hela mitt argument bygger inte på det faktumet. Det bygger på att olika områden av thermite kunnat fatta eld under jorden (även vid brist av syre) som i sin tur skapat mer eld och som i sin tur triggat mer thermite osv.
Vilken del av detta är det du inte förstår?

Hur alla närvarande som ansvarade för uppröjningen har missat det och istället behandlar det som en normal brand, liknande en i en soptipp (eller i en torvmosse - ett annat exempel jag fått av de fackmän jag pratade med).

Citat:
Ett välkänt fenomen att metall fattar eld från kontorsbränder?

Jag har aldrig påstått att metall fattar eld i kontorsbränder. Däremot att plötsligt tillförsel av syre till en pyrbrand leder till hastigt uppflammande eld.
Senast redigerad av SLOB 2009-04-29 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in