2007-10-21, 17:05
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Band-And
Vetenskapligt, helst med bildbevis och ögonvittnen som bevittnade detta fenomen...

Jag tror inte att ens om någon stod beredd med kamera skulle det lyckats ta ett foto på ett så snabbt förlopp. Och byggnaderna är ju som bekant rasade. Däremot finns det ju en hel del vittnesmål som såg elden och kände stark lukt av fotogen. Förlopper stämmer helt enkelt överens med hur fallande flygfotogen skulle ha betett sig.

Citat:
Varför gick bränslet ner i lobbyn och inte till andra våningar, för hisschakten tog ju inte slut där som du själv har bevisat.

Det är mycket möjligt att fler våningar högre upp i husen antändes av framrusande fotogen, men när det gäller de två stora vertikala schaktet torde gravitationen ha gjort sitt till och fotogenet borde ha följt minsta motståndet, dvs rätt ner. Det var ju heller inte bara lobbyn som drabbades, utan även våningarna under. Felipe David tex brändes av ett sådant eldklot när han stod framför hissdörrarna på våning B1 (eller om det var B2). I norra tornet skadades flera människor på våning B4. För att ta två exempel.

Flera av vittnesmålen finns sammanfattade på sidan jag länkade till tidigare.

/S
Citera
2007-10-21, 17:53
Medlem
Pads avatar
Det har snackats mycket om bevis de senaste sidorna, och det kanske är så att man pratar om olika saker. I svenskan använder vi ju bevis dels för proof, alltså att saker är bevisade (som exempel matematiska bevis), dels för evidence, alltså bevisning som i sig inte behöver ge något entydligt bevis om hur något gick till.

Att det finns en stor mängd evidence för den officiella förklaringen torde stå ganska klart, observerade och verifierade fakta som stöds av beräkningar och modeller.

Att det inte finns ens en bråkdel av hållbar bevisning som stödjer alternativa toerier som kontrollerad demolering, energivapen eller missiler torde också stå ganska klart.

Visst, eftersom vi inte är Gud fader allsmäktig så kan man kanske inte säga att det finns bevis av betydelsen "proof", men att för den sakens skull påstå att vi alla bara spekulerar är ju rätt patetiskt och ett semantiskt knep av ganska lågt slag. Det är ju onekligen så att man kan göra mer eller mindre kvalificerad gissningar. Om man exempelvis gissar på det som stöds av mest fakta och en gigantisk majoritet av alla sakkunniga så gör man en bättre gissning (och kan därför också med fog påstå att den är bättre bevisad) än om man bara gissar hej vilt att Jan Banan kanske apterade lite bomber.
Citera
2007-10-21, 18:03
Medlem
A-Band-Ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Jag tror inte att ens om någon stod beredd med kamera skulle det lyckats ta ett foto på ett så snabbt förlopp. Och byggnaderna är ju som bekant rasade. Däremot finns det ju en hel del vittnesmål som såg elden och kände stark lukt av fotogen. Förlopper stämmer helt enkelt överens med hur fallande flygfotogen skulle ha betett sig.

Det är mycket möjligt att fler våningar högre upp i husen antändes av framrusande fotogen, men när det gäller de två stora vertikala schaktet torde gravitationen ha gjort sitt till och fotogenet borde ha följt minsta motståndet, dvs rätt ner. Det var ju heller inte bara lobbyn som drabbades, utan även våningarna under. Felipe David tex brändes av ett sådant eldklot när han stod framför hissdörrarna på våning B1 (eller om det var B2). I norra tornet skadades flera människor på våning B4. För att ta två exempel.

Flera av vittnesmålen finns sammanfattade på sidan jag länkade till tidigare.

/S

Dessa hisschakte var ca 20- 30m2 av en våning som var ca 3900m2m Ni tror alltså att det var sannolikt att stora delar av fotogenet konsentrerade sig till denna yta och rann ner dit? Ja eller nej?

Det är mycket möjligt? spekulerar du när du säger så?
Citera
2007-10-21, 18:07
Medlem
A-Band-Ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Det har snackats mycket om bevis de senaste sidorna, och det kanske är så att man pratar om olika saker. I svenskan använder vi ju bevis dels för proof, alltså att saker är bevisade (som exempel matematiska bevis), dels för evidence, alltså bevisning som i sig inte behöver ge något entydligt bevis om hur något gick till.

Att det finns en stor mängd evidence för den officiella förklaringen torde stå ganska klart, observerade och verifierade fakta som stöds av beräkningar och modeller.

Att det inte finns ens en bråkdel av hållbar bevisning som stödjer alternativa toerier som kontrollerad demolering, energivapen eller missiler torde också stå ganska klart.

Visst, eftersom vi inte är Gud fader allsmäktig så kan man kanske inte säga att det finns bevis av betydelsen "proof", men att för den sakens skull påstå att vi alla bara spekulerar är ju rätt patetiskt och ett semantiskt knep av ganska lågt slag. Det är ju onekligen så att man kan göra mer eller mindre kvalificerad gissningar. Om man exempelvis gissar på det som stöds av mest fakta och en gigantisk majoritet av alla sakkunniga så gör man en bättre gissning (och kan därför också med fog påstå att den är bättre bevisad) än om man bara gissar hej vilt att Jan Banan kanske apterade lite bomber.

Du gjorde ett tappert försök... men det håller inte.

den officiella konspirationen består av mestadels spekulationer och inte hårda bevis. ett sjunkade skepp.
Citera
2007-10-21, 18:16
Medlem
Pads avatar
Citat:
Du gjorde ett tappert försök... men det håller inte.

Då får du väl klämma fram någon slags argumentation också... Du vet, med tanke på hur många gånger du haft fel så har du inte riktigt förtroendekapital att bara göra ett påstående som det ovan utan något som backar upp det.

Citat:
den officiella konspirationen består av mestadels spekulationer och inte hårda bevis. ett sjunkade skepp.

Eh, nej?

Vi kan jämföra vilken dag som helst. En liten fingervisning torde vara att jämföra hur många vederlagda saker som foliehattarna lyckats klämma in i den dedikerade tråden för detta och jämföra detta med vad skeptikerna lyckats med.

Eller helt enkelt kolla vilka teorier som bäst matchar observerade fakta, vittnesuppgifter, uträkningar och andra källor. This just in: Det är inte teorin om kontrollerad demolering.
Citera
2007-10-21, 19:16
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Dessa hisschakte var ca 20- 30m2 av en våning som var ca 3900m2m Ni tror alltså att det var sannolikt att stora delar av fotogenet konsentrerade sig till denna yta och rann ner dit? Ja eller nej?

Har du de exakta måtten av schakten? Och, nej, åtminstone jag tror inte att "stora delar" av flygfotogenet "konsentrerade sig" till "denna yta". Vad jag förstått förbrändes en stor del av bränslet utanför byggnaderna i kraschögonblicket. Däremot var schakten tillräckligt stora för att kunna förmedla en helsikes mängd högexplosiv flygfotogen.

Man kan se schaktytorna på sprängskisserna här. Gult är passagerarhissarna från B4 till toppen, blått är transporthissen från B6 till toppen och rött är de lokala hissarna.

Citat:

Självklart. Men man kan spekulera utifrån mer eller mindre välgrundade utgångspunkter. Men när det gäller fotogenspridning på plan högre upp i tornet har jag ingen aning.

/S
Citera
2007-10-21, 20:45
Medlem
A-Band-Ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Har du de exakta måtten av schakten? Och, nej, åtminstone jag tror inte att "stora delar" av flygfotogenet "konsentrerade sig" till "denna yta". Vad jag förstått förbrändes en majoritet av bränslet utanför byggnaderna i kraschögonblicket. Däremot var schakten tillräckligt stora för att kunna förmedla en helsikes mängd högexplosiv flygfotogen.

Man kan se schaktytorna på sprängskisserna här. Gult är passagerarhissarna från B4 till toppen, blått är transporthissen från B6 till toppen och rött är de lokala hissarna.

Självklart. Men man kan spekulera utifrån mer eller mindre välgrundade utgångspunkter. Men när det gäller fotogenspridning på plan högre upp i tornet har jag ingen aning.

/S

http://911research.wtc7.net/wtc/evidence/plans/doc/pac1TowerA/LA14_1.png

Där har du en översikt av FE 50, expresshissen

Här har du 6 & 7:
http://911research.wtc7.net/wtc/evidence/plans/doc/pac1TowerA/LA15_0.png

Måtten står där... Hoistway, platform och opening.
Det är bara räkna så får du ut exakt 31,5 m2 av hoistway...

men ok, jag avslutar denna diskussionen eftersom ni bevisligen tror på fantasier som att fotogen skulle ta sig ner till lobbyn genom denna area av totalt ca3900m2. det blir omöjligt att föra en diskussion med sådana fantasier.

Men jag kommer säker titta in om en månad eller 2 och förlöjliga era fantasier genom att kräva bevis på era spekulationer och fantasier.
Citera
2007-10-21, 20:49
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
http://911research.wtc7.net/wtc/evidence/plans/doc/pac1TowerA/LA14_1.png

Där har du en översikt av FE 50, expresshissen

Här har du 6 & 7:
http://911research.wtc7.net/wtc/evidence/plans/doc/pac1TowerA/LA15_0.png

Måtten står där... Hoistway, platform och opening.
Det är bara räkna så får du ut exakt 31,5 m2 av hoistway...
med sådana fantasier.
911 research tillåter inte hotlinking av bilder, så nej, jag ser inte det. Du kanske kan länka till sidan de förekommer istället?

Citat:
som att fotogen skulle ta sig ner till lobbyn genom denna area av totalt ca3900m2.

Menar du att den totala ytan på våningsplanet på något sätt förhindrar fotogenet att hitta ner i schaktet? Är det inte av större vikt exakt var i fotogenets banan schaktet hamnar?
Citera
2007-10-21, 21:18
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Du är lustig du... Du ville peka på att jag hade fel FAST du själv INTE förstod vad vi talade om... Hur får du ihop det?

Bara för att folk brann i lobbyn så måste det då betyda att det var bränsle som hade runnit ner då eller?
Jag har aldrig påstått att det var bränsle som rann ner och antändes. Jag har däremot påstått att långt ifrån allt bränsle antändes i träffögonblicket.

Citat:
Jag TROR - Altså jag SPEKULERAR nu... Att det isf va explosioner som antände denna människa/or... Fönster, inredning och undertak hade fåt sig rejäla stötar från något, Det har vi både klipp och vittnen på. Att trooooo att detta något skulle vara flygbränse som har runnit ner genom hisschakt och ner i lobbyn och sedan exploderat! - Är det mest långsökta bortförklaring som jag i min vildaste fantasi inte kunde föreställa mig skulle dyka upp i en diskusion! Varför just lobbun? varför inte 43:e våningen eller 3:våningen? Hisschakten tog ju inte slut i lobbyn? Tog bränslet en magisk vänding i lobbyn och sprutade ut där? Hur ska du bevisa att det var flygbränsle? Du kan omöjligt bevisa det, eller hur? Hur vore det om du svarade på frågorna så som jag gör med dina? Låt mig gissa, du har inget att komma med...? är det svårt att erkänna att du bara gissar och spekulerar?
Tja du, det small ju i källaren också vid hissarna. Som sagt, jag har aldrig påstått att bränslet rann ner och antändes i lobbyn, MEN! En explosion av den digniteten borde väl rimligt ha expanderat i alla riktningar, eller hur? När andra planet träffar det södra tornet exploderar östra fasaden och spillror sprids över ett stort område (bland annat landar det på taket på The deutsche bank (harj ag för mig det var)). Trycket sökte sig även uppåt - vilket blir extra tydligt på norra tornet i träffögonblicket, rimligtvis borde då trycket även sökt sig neråt då första planet hade riktning i linje med kärnan. Då hävdar jag bestämt att de eldbollar vi såg utanför tornet även färdades neråt i hisschaktet. Ha i åtanke att planet som träffade Empire state building (kommer ej ihåg åtal - 40- talet vill jag minnas) också bidrog till förödelse i lobbyn. Skadorna var i och för sig ganska begränsade, men planet var betydligt mindre och med mindre bränsle.

Citat:
Hur kan du jämföra med din tändsticksteori? Min jämförelse kommer från att ett föremål färdas in i en byggnad med bränsle ombord, om du tänker på jämförelsen så borde ett ljus gå upp för dig som är över 18.
Vad jag ville få fram var att initialt fanns inte de förutsättningarna för att antända allt bränsle då en explosion tenderar att blåsa bort allt syre. Här måste jag dock reservera mig mot att komma med felaktiga uppgifter då jag är föga expert på området utan bara ur huvudet hänvisar till en diskussion tidigare i debatten. Jag tror det var Elgiganten som var "vakthundarnas" språkrör vid tidpunkten.

Citat:
Som jag sa tidigare så skiter jag fullständigt i vad folk tycker om mig, mitt utseende eller om jag gör bort mig. Jag lever inte i samma rädsla som du gör av att ständigt vara rädd för min omgivning och vad det ska tycka. Det är hjärntvätt att vara så rädd som du är... Du är så djupt programerad att du inte ser det självklara som utspelar sig mitt framför plytet på dig.
Jag bryr mig inte något om det där. För mig är ni alla bara namn oavsett "sida". Detta är inte något jag brinner för, och jag kunde inte bry mig mindre om det var iscensatt av Bush eller inte.

Edit: Det skulle vara intressant att veta hur förödelsen i lobbyn så ut i södra tornet sekunderna efter planet träffade. Det planet hade inte direkt linje mot kärnan. Någon som vet? Det är inget jag har funderat på tidigare.
Citera
2007-10-22, 07:41
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Tills du har gjort det så är det ingenting annat än SPEKULATIONER från eran och NIST sida!

Fel igen... Du har inte läst NIST så du kan BEVISLIGEN INTE veta vad den rapporten innehåller. Enkelt.

Du baserar dina fantasier på tex Loose Change som ljuger och förvränger sanningen.

Loose Change har blivit massakrerad till små smulor, det har inte NIST, och hade NIST blivit detta så har du ingen aning om det eftersom du inte läst den.

Grattis till ditt fria tänkande.

Ansiktet ditt blir bara fulare och fulare......
Citera
2007-10-22, 07:47
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Herre gud Elgiganten. Du måste vara riktigt jävla frustrerad nu. Lugna ner dig pöjk...
Man kan inte vara mer motsägelsefull än vad du är...Hur förklarar du att golven rasade i hela stycken på varandra när du smtidigt påstår att underliggande golv blir pulver av den enorma kraften som 4000 ton golvhar, som dessutom skulle ha bestått av ett helt stycke? Hur ska du BEVISA att de föll i ett stycke? BEVISA Dit påstående. Eller så kan du göra som jag gör, villigt erkänna att jag spekulerar i bombteorier mm... Men du kan inte eftersom du har förlitat dig på NIST och framförallt hänvisat till dem och hävdat att det är bevis,,, Fröken har gjort det vid många tillfällen... Fröken har påstått att golven rasade i ett stycke på varandra Då måste fröken bevisa det...?

I Rest My Case.

Du är tydligen inte läskunnig.

OM DIN fantasi om att bara sprängmedel kan pulverisera betong skall stämma så måste betongen pulveriseras i samma ögonblick som husen sprängs. Detta kan ENDAST ske INNAN husen rasar. Bevisligen genom att titta på filmer från denna dag så ser alla (utom Heiwa då) att husen rasar SEN kommer dammolnet. Din fantasi håller inte ens för en lekmanna granskning. NIST rapporten däremot håller än så länge, för du har inte läst den än.

Den dag DU läst NIST och påpekar fel som är relevanta så kan du får "cred" för det, innan, i det läge du är i nu så gör du bara bort dig. Fast du är väl van vid det nu.
Citera
2007-10-22, 08:04
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:

Detta är så jävla dumt så det måste bara kommenteras....

Ingen här med en egen hjärna har påstått det du skriver.

Mår du bättre av att tillskriva egentänkare saker för att du skall få ett argument att hugga på?

Vem har skrivit eller sagt att "stora delar av fotogenet"???

Har ingen skrivit eller sagt det här i tråden så är det helt obegripligt att du överhuvudtaget tar upp detta.
Men du och logik går knappast hand i hand.

Det finns som sagt var vittnen som beskriver denna lukt i husen.
Vi drar till med att ca 1000 liter, 1 m2 flygbränsle skulle har letat sig ner till botten våningen av WTC.
Hur stor del är detta då av den totala mängd bränsle som fanns ombord detta Boeing 767?

Ja, hade du är varit så fri i ditt tänkande som du vill göra sken av så hade en liten undersökning av just detta resulterat i:

The 9/11 Comission report kommer fram till att det fanns ca 11 400 gallons (43 000 liter) i tanken på flygplanen.

Så visa mig gärna vilken här som påstår att större delen av 43 000 liter hamnade i hisschakten?

Kan du inte bevisa detta så har du begått en klassisk foliehatts blunder IGEN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in