2007-04-19, 22:45
Medlem
SLOBs avatar
Om någon vill titta på flight pathen från AA77 (dvs Pentagon flighten) - i dess olika inkarnationer, så finns en Google Earth representation för dem i filen som finns nerladdningsbar i första posten i den här tråden. Oerhört ambitiöst av författarna - men den kräver såklart Google Earth.

Helt fascinerande.

Cheers,
S
Citera
2007-04-19, 23:03
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Om någon vill titta på flight pathen från AA77 (dvs Pentagon flighten) - i dess olika inkarnationer, så finns en Google Earth representation för dem i filen som finns nerladdningsbar i första posten i den här tråden. Oerhört ambitiöst av författarna - men den kräver såklart Google Earth.

Helt fascinerande.

Cheers,
S
Man var tvungen att logga in för att ladda hem. Du kan inte lägga upp den ngnstans

Kom igen SLOBBE Nisse! Man blir nyfiken som fan när man läser vad alla skriver!
Citera
2007-04-19, 23:32
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:

Helt fascinerande.

Cheers,
S

Tack för den!

Väldigt detaljerad och välgjord.
Citera
2007-04-19, 23:49
Medlem
A-Band-Ands avatar
Om nu flygbränslet var en bidragande orsak till att stålet smälte? Borde då inte alla utegrillar åtminstone ha en varningstext, typ: VARNING: ANVÄND INTE FOTOGEN!!! RISK FÖR ATT GRILLEN SMÄLTER!!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotogen
Citera
2007-04-19, 23:55
Medlem
A-Band-Ands avatar
Om nu flygbränslet var en bidragande orsak till att stålet smälte? Borde då inte alla utegrillar åtminstone ha en varningstext, typ: VARNING: ANVÄND INTE FOTOGEN!!! RISK FÖR ATT GRILLEN SMÄLTER!!!

Citera
2007-04-20, 00:01
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Band-And

Det vore förmodligen i så fall bättre om det stod "Lägg inte grillen i 10,000 gallons (37,854 liter) fotogen när du tänder på.". Men vad jag vet är det ingen som påstår att flygbränslet smälte stålet. Eller ens att det smälte.

/S
Citera
2007-04-20, 00:09
Medlem
Citat:

Du fortsætter att bekræfta att alla inte ær lika inteligenta hær i værlden....

Så du menar att det ær vanligt att man anvænder Fotogen i utegrillar? Brukar det førhøja smaken på det som grillas?

Sen tar jag en sak som antagligen blir værldigt svårt før dig att førstå. Helt enkelt det att stål inte måste smælta før att førlora i bærighet, det ræcker med att tempen i metallen når 500-600 grader før att stålet ska tappa ca halva bærigheten. Till detta kommer ett annat fenomen som kan gøra stælla till det ordentligt, næmligen værmeutvidgning. Nær stål hettas upp så expanderar det, och en stålbalk kan øka rætt rejælt i længd, flera centimeter eller mer om det ær en lång balk. Då balkarna ær inpassade mot andra delar i den bærande konstruktionen så kan det pløtsligt bli trångt mellan delarna och då kraften i værmeexpansionen ær stor så kommer balkarna att antingen bøjas sjælva eller få andra delar att bøja sig, eller få fæstelement att skadas/brista. Om så sker så kommer ju konstruktionens integritet, alltså bærigheten, allvarligt att førsæmras med ras som risk.

Dr Tinnitus
Citera
2007-04-20, 00:12
Medlem
SLOBs avatar
Nån som är duktigare än jag på fysik: Är temperatur och hetta verkligen samma storheter?

/S
Citera
2007-04-20, 00:18
Medlem
Citat:
Nån som är duktigare än jag på fysik: Är temperatur och hetta verkligen samma storheter?
/S
Temperatur är något man mäter, hetta något man känner?
Citera
2007-04-20, 00:54
Medlem
A-Band-Ands avatar
Citat:
Det vore förmodligen i så fall bättre om det stod "Lägg inte grillen i 10,000 gallons (37,854 liter) fotogen när du tänder på.". Men vad jag vet är det ingen som påstår att flygbränslet smälte stålet. Eller ens att det smälte.

/S

Jag trodde att de där 10,000 gallons gick upp i rök i det enorma eldhav som exploderade... Innom 5 sekunder efter att planet träffade... Eller la de sig på golvet, vägarna och taket..?

Vad var det som smälte stålet? kontorsmöblerna? Eller menar du att stålet bara försvagades av kontorsmöblerna och den lilla mängd flygfotogen som fanns kvar?
Citera
2007-04-20, 01:03
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Jag trodde att de där 10,000 gallons gick upp i rök i det enorma eldhav som exploderade... Innom 5 sekunder efter att planet träffade... Eller la de sig på golvet, vägarna och taket..?

Vad var det som smälte stålet? kontorsmöblerna? Eller menar du att stålet bara försvagades av kontorsmöblerna och den lilla mängd flygfotogen som fanns kvar?

För att upprepa mig: Jag tror inte någon påstått att stål smälte. Däremot tror jag att stålet försvagades av att flygplanen slog bort brandskyddet på dem och därmed exponerade dem för den hetta som branden i bägge tornen innebar.

En hel del flygbränsle forsade vad jag förstår genom tornen - mängder av vittnen talade om lukten av fotogen så långt ner som i källaren och eld som trycktes genom hisschakten.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Blaich på 3:e våningen
Firefighter Peter Blaich
As we got to the third floor of the B stairway, we forced open an elevator door which was burnt on all three sides. The only thing that was remaining was the hoistway door. And inside the elevator were about I didnt recognize them initially, but a guy from 1 Truck said oh my God, those are people. They were pretty incinerated. And I remember the overpowering smell of kerosene. Thats when Lieutenant Foti said oh, thats the jet fuel. I remember it smelled like if youre camping and you drop a kerosene lamp.

Citat:
Ursprungligen postat av Brian Reeves, Lobbyn
Brian Reeves, a 34-year-old security guard, was nearly killed while making the rounds in the lobby of 1 World Trade Center on September 11. He started to run after hearing an explosion that he said sounded like a missile, but he was knocked down by a fireball that roared down the elevator shaft.

Reeves suffered third-degree burns to 40 percent of his body before he was able to pat out the flames. He was one of 20 critically-injured patients rushed to New York Presbyterian’s burn unit that day.

för att ta två exempel.

/S
Citera
2007-04-20, 02:00
Medlem
Citat:
För att upprepa mig: Jag tror inte någon påstått att stål smälte. Däremot tror jag att stålet försvagades av att flygplanen slog bort brandskyddet på dem och därmed exponerade dem för den hetta som branden i bägge tornen innebar.

En hel del flygbränsle forsade vad jag förstår genom tornen - mängder av vittnen talade om lukten av fotogen så långt ner som i källaren och eld som trycktes genom hisschakten.

för att ta två exempel.

/S

Helt korrekt.

Dessutom så ræcker det med att en fimp tappas i en soffa och får ligga och pyra. Nær det sen børjar brinna i soffan och slår upp små lågor så tar det bara någon minut så nås 600 grader under taket av de heta røkgaser som stiger från elden, efter några minuter till så ær tempen så høg att en sk. øvertændning sker vilket betyder att det mesta i rummet tar eld just av den høga temperaturen. Enligt Ræddningsverket så ær temperaturer på ca 700-1000 grader helt normala i en vanlig lægenhetsbrand eller villabrand, bara av de møbler och textilier m.m. som finns i ett vanligt hem. Inga flygplan flygbrænsle eller Thermite behøvs. Detta kan vilken brandman som helst på nærmaste brandstation intyga.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in